Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bloem

Bloem

28-03-2010 om 19:24

Kinderen die komen spelen vanwege het speelgoed en drinken, eigen kinderen noemen het vriendschap

Heb het draadje over de buurtkinderen hierboven gezien, maar start toch even een nieuw omdat ons 'probleem' toch weer net even anders is.

We wonen in een erg leuke buurt met veel kinderen. Onze kinderen spelen ook het liefst met andere kinderen samen. Doorn in het oog zijn me echter de kinderen van een heel groot gezin in de buurt. Mijn kinderen ervaren hun aanwezigheid als 'leuk', maar ik zie dat het de kinderen van het andere gezin niet gaat om het samenspelen met onze kinderen, maar om het speelgoed en het glaasje drinken en snoepje. Deze kinderen hebben thuis zo ongeveer niets. Ik wil (vooral mijn) kinderen niet de hele middag laten spelen zonder wat te drinken, maar de houding van de andere kinderen komt me echt de keel uit. Als ik stiekem meeluister hoor ik hoe deze kinderen mijn kinderen pushen om om drinken te vragen of met de Wii te spelen. Nu geef ik pas wat als IK vind dat het tijd is om te drinken en te snoepen, maar vaak zijn ze kort daarna ook weg. Naar huis of spelen op het grote plein. En dan komt het gewoon voor dat mijn kinderen worden genegeerd, dan hebben de broers en zusjes genoeg aan elkaar zeg maar. Nog zo'n ergernis: laatst zat er opeens een iniemini-zusje in mijn tuin. Ik heb geen zin om daarop te passen en heb dat ook gezegd, negeer het ook als het kind huilt enzo, want het is niet mijn kind en zit hier ongevraagd. Het liefst heb ik dat kleine kind hier helemaal niet (wat moeten mijn kinderen met een vijf jaar jonger kind?) maar blijkbaar mogen de kinderen van het grote gezin niet weg zonder zusje. Maar die kinderen weren, dat doet mijn kinderen dan weer verdriet. Er zijn meer kinderen in de buurt hoor, maar door het grote gezin (dat nooit ergens naartoe gaat) is er wel altijd iemand om te spelen. Dus in die zin hebben mijn kids er wel voordeel van.

Bij het andere gezin hoeven mijn kinderen, onder het mom dat het daar al druk genoeg is, uiteraard niet te zijn. Met de ouders is er neit over grenzen te praten. Wat moet je ermee?

Bloem

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

28-03-2010 om 21:01

Tjonge

Wat ben jij onaardig zeg, ik schrik er gewoon van. Een klein huilend kind negeren vind ik bizar, en kinderen die nooit iets krijgen zou ik gewoon wat lekkers geven, waarom niet? Het zijn kínderen. Doe gewoon eens aardig!

Brianna F

Brianna F

28-03-2010 om 21:08

Nou

Ik kan me er wel wat bij voorstellen hoor. Kinderen nemen iedere keer peuterzusje mee, kijken er verder niet naar om en voor je het weet moet jij je telkens met het kind bemoeien. Jij bent de oppas niet!
Ook het feit dat ze na eten en drinken telkens weg zijn komt ook echt over alsof het ze alleen daar om te doen is. Het is sneu dat ze thuis zo karig bedeeld worden, maar om ze nu maar telkens van eten en drinken te voorzien en ze daarna te zien verdwijnen is ook zo wat.
Ik zou ze er zeker op aan spreken.

Bloem

Bloem

28-03-2010 om 21:14

Zo is het brianna, maar hoe ga je ermee om?

Het is precies zoals je zegt Brianna. Waar wij er zelf met onze kinderen op uit trekken om het ze naar de zin te maken, krijg ik het gevoel dat deze kinderen (zeven stuks en das nog maar de helft van het gezin) naar Bloem worden gestuurd voor een hapje en een drankje. En dat dus inclusief een klein zusje. Ik heb aangegeven dat ik dat niet wil en het kind komt toch mee. Het zijn toch de ouders die hun kinderen met die verantwoordelijkheid belasten? Moet ik die dan wegnemen? Dacht het niet he. Ik ben neit degene die voor 14 kinderen gekozen heeft.....Heb mijn handen vol aan mijn 3 exemplaren. Ook voor mij is iedere euro er 1 die omgedraaid moet worden en om nou iedere keer mijn eigen kinderen plus nog zeven kinderen te voorzien van hapje en drankje en daarna mijn eigen kinderen buiten gesloten zien te worden.....En even samen opruimen geeft een grote bek. Maar mijn kinderen spelen er graag mee....Wat is heir de middenweg?

Guinevere

Guinevere

28-03-2010 om 21:47

Ja, één kind

Goed idee Tops, maximaal één kind van dat grote gezin toelaten voor elk van de eigen kinderen. En als jij de indruk hebt dat ze speciaal komen om van jouw lekkers te genieten, dan geef je ze voortaan een glaasje waterige ranja en één dropje. Ik vind het trouwens wel zielig voor die kinderen, het klinkt alsof ze van alles tekort komen.

suus36

suus36

28-03-2010 om 22:01

Hier ook

Hoi,

van onze buren mogen de kinderen nooit binnenspelen met andere kinderen. Ze moeten buiten spelen. Ik ben er nu dus ook klaar me dat ze hier altijd wel binnen spelen/eten/drinken/poepen zonder door te trekken etc. Als ze iets nodig hebben, komen ze altijd bij mij vragen. Buurvrouw zie ik constant de krant lezen (achter het raam) en bekt de kinderen af als ze wat vragen. Eigenlijk heel zielig dus. Ik ben er ook nog niet zo over uit wat te doen. Ik lees dus vol interesse met je mee BLoem.

Yta Chalne, ik vind het wel een beetje onaardig om te zeggen: "doe eens effe aardig". Ik kan me echt voorstellen dat als de liefde altijd van één kant komt, dat dat gaat wringen. Als ik Bloems verhaal lees, moet je wel heel altruïstisch zijn ingesteld wil je aardig blijven doen. Maar goed, misschien ben je dat wel?

Groeten,
Suus

Zielig en lastig

Ik vindt de zieligheid ook overheersen, maar ik snap ook wel dat 7 kinderen je teveel is....Wij zaten met oudste met een vergelijkbaar kind, maar dat ging maar om 1 kind, niet om 7. Ik denk dat tops idee een goede is. En verder zou ik het ook gooien op goedkope ranja en een dropje....
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

29-03-2010 om 08:41

Nog steeds

Een huilende peuter is gewoon een huilende peuter. Die kan er niks aan doen dat haar ouders niet in de buurt zijn. Negeren vind ik dan echt geen oplossing. 't Is maar een peuter! Ik vind peuters overigens leuk gezelschap.
En kinderen die thuis niets krijgen kun je echt niet kwalijk nemen dat ze graag wat lekkers krijgen. Dus om je ongenoegen over de keuzes van hun ouders nu over de kinderen heen duidelijk te maken lijkt me zinloos, een grote zak snoep elke week uitdelen tot 't op is kan toch best? En binnen spelen alleen als jouw kinderen dat leuk vinden. Goedkope ranja gewoon in een grote kan aanmaken en buiten op tafel zetten (afgedekt) met wat van die ikea-bekers ernaast is ook een optie. En je niet druk maken. Niet altijd is alles in het leven 'eerlijk verdeeld', maar dat is voor die kinderen veel erger dan voor jou.

Ik denk...

Ik denk dat ik ook onaardig ben. Want ik zou hier ook niet om staan te springen. Wat scheef zit is dat de kinderen die bij Bloem komen meer gebruik lijken te maken van de faciliteiten die Bloem biedt dan dat er sprake is van oprechte vriendschap. En ik vind peuters geweldig, maar ik zou het ook niet prettig vinden als ik het gevoel had dat de ouders de verantwoordelijkheid probeerden af te schuiven. Want als zo'n kindje bij mij rondloopt voel ik mij toch verantwoordelijk. Ik denk dat één vriendje per kind al een heel mooie manier is van grenzen aangeven. Ik zou in het geval van Bloem ook mijn kinderen proberen in te laten zien dat zij misschien wel gebruikt worden. Alhoewel maar de vraag is in hoeverre die boodschap aankomt, want voor de kinderen is er sprake van wederzijds voordeel: er zijn altijd speelkameraadjes. De kinderen zullen er dus niet zo zwaar aan tillen. Wat dat betreft moet Bloem misschien iets loslaten. En Yta, het is zeker niet leuk voor de andere kinderen. En heel lief van jou dat jij dan zorg op je neemt. Maar het klinkt in dit geval alsof de ouders dat ook makkelijk vinden en dan wordt het wel in stand gehouden. Als het echt zo moeilijk voor ze is kunnen ze dat natuurlijk ook bespreekbaar maken en dan is Bloem misschien helemaal de beroerdste niet.

koentje

koentje

29-03-2010 om 10:52

Bloem

je bent al veel te aardig geweest. SAtel de regel in dat ieder van jouw kinderen hooguit 1 vriendje te spelen mag hebben. Dus niet de hele bubs binnen laten komen. Ik heb het ook gehad dat een vriendje alleen mocht komen als zijn kleine zusje meemocht. Nou, dan gaat het feest niet door dus!

Ook zulke buren gehad

En gelukkig zijn ze verhuisd...6 of 7 stuks, oudsten moesten de jongsten opvoeden, jongste werd al voor ze 2 was met de rest 'losgelaten'.
En dan overal in de buurt bietsen, binnenspelen en vooral TV kijken (want dat hebben ze thuis niet).
Hoogtepunt waren de verjaardagen, dan kwamen namelijk alle 14 ooms en tantes met stationwagon vol kroost, die dan ook allemaal lekker buiten mochten spelen. Zaten er rustig ruim 30 van die koters op het pleintje voor mijn huis tot een uur of 11 's avonds. Lekker op de glasbak bonken enzo.

Toen 'vriendje' van mijn zoon commentaar had op het feit dat ik een keer een broek aanhad heb ik de vriendschap met mijn zoon maar even afgekapt.

Spelen

Hoi,

Wij wonen in een buurt waar heel veel kinderen wonen. Onze kinderen hebben rustig in hun ogen iedere dag wel een nieuw 'vriendje' of 'vriendinnetje'.

Onze zoon (8jr) was zo gemakkelijk te beinvloeden dat hij op een gegeven moment door het pushen van een ander meisje (2 jr ouder) geld begon te 'pikken' uit mijn knip.
Ze dreigde er anders mee hun vriendschap te verbreken.
Nadat onze zoon dit ons heeft verteld zijn we met dit meisje in gesprek gegaan omdat dit echt niet kan. Bleek dat dit meisje niets mocht van haar ouders, en op deze manier toch aan lekkers kon komen.
Na het gesprek ( en melden dat wij anders met haar ouders zouden gaan praten) met haar is het niet meer voorgekomen.

Wij hebben op een gegeven moment tegen onze kinderen gezegd dat wij niet jan en alleman in ons huis willen hebben en dat wij niet continue gaan voorzien in koek/snoep en drinken.
Wij hebben hierin afgesproken dat ze de ene keer bij ons komen, en dat ze de andere keer naar haar of zijn ouders gaan. Binnenspelen is 1 vriendje/vriendinnetje per keer.
Wanneer wij vinden dat het uit de hand loopt, sturen we ze weer naar buiten om te ravotten.

Ik merk echt de laatste tijd wel heel erg dat onze dochter (6jr) steeds meer gepest wordt. Zodra ze de 'buit' binnen hebben laten ze onze dochter weer barsten.
Denk dat het toch iets van kinderen is, en ik denk dat wanneer je ze de goede voorbeelden geeft, ze op den duur inzien dat het geen 'echte vriendjes' zijn.
Wanneer wij er met ons ouderlijk 'verstand' contine bovenop zouden zitten, houden ze geen vriendjes/speelmaatjes meer over...

Bloem

Bloem

29-03-2010 om 12:44

Nieuwe regels

Nou, wij gaan toch echt nieuwe regels maken hoor. Want zoals hier ook al opgemerkt, we hebben inderdaad het idee dat we als speeltuin/gratis snackbar/oppasdienst fungeren. Het begon leuk, met de kinderen van dezelfde leeftijd als mijn kinderen die kwamen. En ach, al waren dat er dan vier tegenover twee van mij. Leuk, gezellig. Kinderen waren dankbaar voor een glaasje drinken en een zak goedkope chips die ze met zijn zessen konden delen.

Maar inmiddels komen er dus ook jongere kinderen mee, met als gevolg dat hier een heel leger achter zit van kinderen die niet met onze kinderen spelen maar waardoor wij zelf geen rust meer hebben in onze tuin, het iedere keer een enorme bende is (want als je niet oplet zijn ze weg voor ze opgeruimd hebben). Intussen worden mijn kinderen onder druk gezet voor meer, meer, meer snoep en als dat er is, dan zijn de kinderen pleite en hoeven mijn kinderen verder niet meer mee te doen.

Vanaf nu komen kinderen die geen vriendjes zijn niet meer in mijn achtertuin. Ze kunnen komen om te spelen en anders wegblijven. Ze mogen nog komen met de vier waarmee het begonnen is en met de anderen is het leeftijdsverschil gewoon te groot: mijn kinderen hebben daar niets aan en het geeft mij veel overlast.

En als dat mij een onaardig mens maakt dan is dat maar zo. Maar ik ben het meer dan zat. Ik ben er voor mijn eigen kinderen altijd geweest en heb niet zo heel veel zin om ongevraagd tot oppas gebombardeerd te worden van andermans kinderen. Iemand schreef dat ik onaardig schreef over de grootte van het gezin. Dat was niet zo bedoeld. Ik bedoelde dat als je kiest voor 14 kinderen, je er dan ook voor moet zorgen en niet een ander ermee op moet zadelen. En idd als mij iets gevraagd wordt, dan ben ik de eerste die klaarstaat. Maar niet ongevraagd en beloond met het buitensluiten van mijn kinderen.

Oh ja hib'je kwesties

Ik heb afgelopen 2 jaar ook met dat soort kwesties gezeten, gelukkig heeft mijn hib'je (half-inwonend-buurkind) maar 2 brusjes, haha. Laatste tijd is het rustig, hib'je heeft vorige maand mijn dochter niet zo vriendelijk behandeld en gaf toen zelf aan dat dochter te jong was om leuk mee te spelen, dus het 'probleem' van de te frequente aanloop is vrijwel opgelost aangezien dochter nu niet meer met haar wil spelen. Hib'je wil er overigens nog wel elke week een paar keer in maar daar heeft mijn eigen dochter geen zin meer in (dit heb ik dan wat aangestuurd). Ik maak wel regelmatig even een praatje met hib op straat wat ze heel gezellig vindt, dus geklier en rondhangen voor de voordeur is er gelukkig ook niet meer.

Ik vind in jullie geval het wel een goede om als regel in te stellen dat er per eigen kind maar 1 speelkind binnen mag.

Dat je niet op de dreumes van de buren wil passen begrijp ik volledig. Ik had haar wel bij d'r ouders terug gezet want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

En ja het is heel sneu, ik denk regelmatig aan hib'je, vind het dan ook absurd hoe dat thuis gaat, dan zie ik haar weer buiten lopen van deur naar, ja het is heel triest.

Bloem

Bloem

29-03-2010 om 14:36

Ouders

...zijn er soms niet eens als alles op straat loopt.

maan.

maan.

29-03-2010 om 14:45

Na drinken naar buiten?

Misschien kan dit een eenvoudige oplossing zijn? Na schooltijd eerst naar huis om wat te drinken/snoepen en daarna lekker buitenspelen.. niet in de tuin maar echt buiten. (in dat geval wel even duidelijk met je eigen kinderen afspraken maken)

Goedzo bloem

Heel goed dat je nieuwe regels gaat instellen. Groot gelijk hoor. Eigenlijk had je van het begin af aan al 'strenger' moeten optreden. Maar jij bent gewoon (te) aardig geweest. Tja, je kon ook niet weten dat van jouw gastvrijheid steeds buitensporiger gebruik gemaakt zou worden. Ik zou daar denk ik ook wel een keer intrappen, maar niet veel vaker!

Met alle bovenstaande tips moet het denk ik best goed gaan komen. Dus ik wou je alleen veel succes toewensen en laat misschien nog eens horen hoe het gaat. Ben eigenlijk best benieuwd hoe de vriendjes en jouw eigen kinderen op jouw nieuwe regels gaan reageren.

Trouwens jouw opmerking over een groot gezin vond ik helemaal niet onaardig. Het was in de context gewoon kloppend wat jij zei.
En ik denk helemaal niet dat jij door nieuwe regels een onaardig mens wordt. Tsss, dan zouden de meesten onder ons denk ik onaardige moeders zijn

mama van meer

mama van meer

30-03-2010 om 06:58

Hier andersom, maar zelfde ergernis.

Hier een enig kind uit de straat dat nooit iemand mee naar binnen mag en continu stookt voor drinken, snoepjes en de Wii. Dat mag bij haar thuis allemaal niet en zij moet buiten spelen. Onze vier mogen buiten, maar net zo goed binnen (ze blijken dat zelf prima te regelen qua verdeling).
Regelmatig is er ruzie omdat mijn koters zich laten opstoken tot het vragen van snoep, of zich naar binnen gedwongen voelen waar ze zich vervolgens gaan vervelen omdat op dat moment niets zo leuk is als buitenspelen.
Ik ben die moeder (en daardoor vaak het kind) echt meer dan zat. Kind eet hier altijd wel een ijsje mee.... maar als ze met (2 of 3 ) van onze kinderen speelt wordt ze naar huis geroepen, om vervolgens met een ijstoet te melden dat zij niet mochten, anders is het pak zo snel leeg...
tja, mijn kinderen noemen het ook een vriendinnetje.

liora

liora

30-03-2010 om 09:59

Wat mij opvalt

Hoi,

Ik snap ook heel goed dat Bloem geen zin heeft in kinderen die misbruik maken van haar kinderen. Maar wat me opvalt in dit draadje is dat er bij iedereen, niet bij Bloem per se, wel heel veel vervelende andere kinderen zijn. Als eigen kinderen pikken of om snoep zeuren, is dat omdat ze zijn opgestookt door slecht opgevoede andere kinderen.

Ik heb zelf inmiddels geleerd dat ook je eigen kinderen niet perfect zijn en soms heel vervelend kunnen doen.

Verder is een kind dat veel bij anderen speelt, niet per se gestuurd door de ouders. Sommige kinderen willen gewoon altijd bij anderen spelen.

Liora

jutter

jutter

30-03-2010 om 10:29

'vervelende andere kinderen'

Ach, volgens mij proberen alle kinderen het goed voor zichzelf te regelen. Dus ik heb niet de illusie dat mijn kind nooit een vriendin 'stookt' om snoep te gaan vragen.
Ik ga er gewoon vanuit dat kinderen de instelling hebben: nee heb je, ja kan je krijgen. Dit soort vragen zijn dan ook een uitdaging en goede oefening voor mij om mijn grenzen goed te bewaken
En als de vragen om snoep ed. de spuigaten uitloopt, geef ik gewoon aan dat ik dat als zeuren beschouw en benoem precies welke consequenties daaraan zitten.

Puck

Puck

30-03-2010 om 11:19

Met liora eens

Liora: "Als eigen kinderen pikken of om snoep zeuren, is dat omdat ze zijn opgestookt door slecht opgevoede andere kinderen."
Maar dat klopt in de meeste gevallen ook wel, alleen dat slecht opgevoede mag er wat mij betreft tussen uit. Hoe vaak ik bij stiekem opgevangen kindergesprekjes niet dingen hoor als: als jij nu bij jouw moeder om snoep gaat vragen, dan ga ik naar mijn moeder en vragen of we een ijsje mogen. Tja, het slecht opgevoede kind van de buren wordt dan ineens je eigen kind en omgekeerd. Ik moet altijd wel lachen om die inventiviteit.
En ook niet kinderen die liever ergens anders spelen dan thuis (waar is het misgegaan . In de kleutertijd voelde ik me daar wel eens schuldig over omdat sommige ouders het om-en-om-principe hanteerden, maar nu ze wat ouder zijn speelt dat gelukkig niet meer.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-03-2010 om 14:27

Nou..

Ik denk dat ik dan gewoon heel erg tolerant ben ofzo. Maar ik vind het helemaal geen punt om kinderen die geen snoep krijgen wat extra te geven, en als de keus is 'peuter alleen op straat' of 'peuter bij mij in de tuin' dan ga ik voor dat laatste. En met plezier. Ongeacht hoe ik vind dat de andere ouders opvoeden. En inderdaad, meestal spelen kinderen dus ook bij ons. En vrienden van de oudsten zijn ook meestal bij ons. Onze logeerkamer wordt meerdere malen per week gebruikt. Maar ik vind dat dus leuk, het stoort me totaal niet, ik vind het waarschijnlijk gewoon stiekem jammer dat ik zelf geen veertien kinderen heb

mopperkont

mopperkont

30-03-2010 om 16:17

Geen snoep en drinken geven

en ook de wii in de kast laten staan. Geef ze gewoon water te drinken. Dan blijven ze, als jouw vermoedens juist zijn, vanzelf weg
Ik geef trouwens eigenlijk nooit snoep. Ik snijd meestal een appeltje in stukjes met dus een glaasje water of waterige ranja erbij omdat dat gezonder is.
Misschien willen die ouders van het grote gezin wel helemaal niet dat de kinderen snoepen en computergames spelen.

liora

liora

30-03-2010 om 19:22

Yta

Hoi Yta,

Ik zou jou graag al buurvrouw hebben!

Liora

Asa Torell

Asa Torell

30-03-2010 om 21:49

Suus (e.a.)

Aan de ene kant snap ik die ergernis, aan de andere kant is het iemands goed recht om geen spelende buurkinderen binnen te willen hebben. Dat jij daar wel ja tegen zegt is tenslotte haar schuld niet, de kinderen zouden ook allemaal buiten kunnen spelen. Anders zou iedereen zich altijd moeten aanpassen aan de meest tolerante/gul uitdelende ouder uit de hele buurt wat dit betreft.
Eerder nee zeggen als je dat eigenlijk zo voelt is volgens mij vaak de oplossing om zulke ergernis te voorkomen. Of een echte ja, zoals die van Yta. Maar dat is een kwestie van zo gebakken zijn volgens mij.

Geerdientje

Geerdientje

30-03-2010 om 23:04

Waarom andersom niet?

Waarom mogen jouw kinderen eigenlijk nooit daar binnen spelen? Vreemd. Ik snap best dat je met 14 kids niet ieder een kind te spelen kan hebben tegelijkertijd, maar daar is best natuurlijk iets te regelen. Om maar te zeggen 'niemand nooit', kun je gewoon ook tov andere ouders niet maken vind ik, zeker als je eigen kinderen bij anderen de deur plat lopen. Het moet een beetje gelijk op gaan.
Het gaat vlgs mij ook niet om die kinderen (kunnen er weinig aan doen en hebben niet om de situatie gevraagd) maar de houding van de ouders.

Heel vreemd

nog vreemder wordt het als je ziet dat ze hun eigen kinderen ook niet binnen laten.

Bloem

Bloem

31-03-2010 om 09:05

Dank jullie wel allemaal

Dank jullie wel allemaal voor jullie meedenken. Ik weet niet waarom die ouders die kinderen zo 'buiten zetten' en ook al heb je er 14, er kan inderdaad toch wel een keer wat of voor de kinderen bij wie ze ALTIJD terecht mogen?

Yte, succes met je grote zakken snoep en ja, ook ik zou jou graag als buurvrouw hebben, stuurde ik alles nu en dan een deurtje verder, de eigen kinderen incluis......

Yta Chalne

Yta Chalne

31-03-2010 om 09:11

Nou...

..ik wil mijn buren (voornamelijk mensen zonder kinderen) best ruilen tegen een heleboel leuke OO'ers En het huis waar ik schuin op kijk staat te koop...past best een flink gezin in

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.