Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Eline

Eline

01-11-2009 om 16:36

Kinderen die pesten, slaan en uitdagen

Gisteren was ik met mijn drie kinderen 2, 4 en 6 in de speeltuin. Begint een jongetje van 5 met ruzie te zoeken en met zand naar mijn dochter van 6 te gooien. Ik zeg dat dat niet mag met zand gooien. Dochter zegt ook stop hiermee, en gaat verder met spelen. Vervolgens gaat hij verder met uitdagen. gooit weer met zand, dochter van 2 zit er naast en krijgt zand in ogen, begint hard te huilen. Zeg ik weer tegen jongetje, stop met zandgooien, dat mag niet. Hij ontkend dat hij dit doet. Ik zeg dat ik naar zijn moeder toega. Vervolgens zegt moeder "oooh ja, zoon niet doen. Gaat vervolgens weer haar boek lezen. Even later is jongetje met vriendje op hetzelfde klimrek als mijn zoontje aan het spelen. Staat mijn zoontje in de weg, krijgt hij een duw van jongetje. Zoontje staat op. En zegt hee, je duwde mij. Krijgt hij vervolgens nog een klap ook. Ik denk moet ik nu weer die moeder erop aanspreken. De moeder van jongetje kijkt ernaar en zegt niets, dus zeg ik tegen het jongetje dat slaan niet mag. (met strenge stem). Hij lacht me uit en zegt dat hij de baas is. Vervolgens zegt vriendje van Jongetje dat mijn zoontje niet meer op het klimrek mag en anders weer een klap krijgt. Ik was het toen goed zat en heb zoontje bij de hand genomen en hem een koekje beloofd omdat ik niet weer wil dat mijn zoontje een klap krijgt. Het jongetje kan er natuurlijk niets aan doen dat hij niet gecorrigeerd wordt maar waar zijn die ouders.
Ik vind het ook een beetje ongemakkelijk om andermans kind streng toe te spreken, terwijl de ouders in de buurt zijn. Dat is dan toch hun taak. Plus ik wil ook niet dat die ouders boos worden omdat ik hun kind aanspreek op zijn gedrag. ze kunnen ook wel boos reageren als ik dat doe. Hoe lossen andere ouders dit op? Als kinderen zich misdragen en jij of je kinderen hebben daar last van. Ouder zit erbij en reageert niet of nonchalant.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

01-11-2009 om 17:41

Leer je kinderen

Om te gaan met dit soort situatie's. ga er gewoon van uit dat er altijd rotte appels blijven, andere kan je niet veranderen, en andere kinderen kan je niet opvoeden.
Dus leer ze wat te doen in dit soort situaties. Leer ze voor zichzelf op te komen zonder dat ze terug slaan of duwen enz...
Dat lijkt me het meest moeilijke maar wel het meest logische om te doen.
Want vervelende kinderen zullen ze hun hele leven nog tegenkomen hoor, en de moeders zijn dan niet altijd in de buurt ( of ze lezen een boekje)

Guinevere

Guinevere

01-11-2009 om 22:14

Hopeloos

Deze situatie lijkt me hopeloos. En je kunt moeilijk zo'n vreemd kind gaan straffen natuurlijk. Het enige dat ik nog had gezegd was "IK wil niet hebben dat jij mijn zoon slaat, dus als je dat wel doet, heb je een probleem!". Met een zeer strenge stem en een bliksemende blik wil dat nog wel eens indruk maken.
Verder zoeken wij dan als niets helpt een aangenamere omgeving op. En dat doet mijn zoon ook, bij de enkele keren dat de speeltuin vergeven was van de ettertjes.

Mathilde

Mathilde

02-11-2009 om 11:41

Een ander plekje zoeken

Ik zoek dan ook een ander plekje met mijn kinderen, en zeg lekker hard erbij: kom, wij gaan ergens spelen waar de kinderen wel leuk tegen elkaar doen. Daar zijn mijn kinderen het dan hartgrondig mee eens .

Doorgaan...

hoi,
een ander plekje zoeken? mmmm...nee, wij niet hoor. Ik loop resoluut naar die moeder toe en verzoek het kind aan te spreken om zijn gedrag, zeker het slaan,omdat hij anders zelf klappen terug kan krijgen.

Het is toch eigenlijk zot dat je wegloopt en de pestkoppen lekker laat zitten. Ik heb zo'n kind wel eens heel bestraffend toegesproken en toen hij me uitlachde meegenomen naar zijn moeder en toch wel heel boos geweest.

ik weet dat weglopen soms beter is,maar wat leer je je kind dan? loop maar weg, de pestkoppen zijn de baas en krijgen wat ze willen.

accepteren dat andere ouders dingen anders zien en anders reageren. Je kan natuurlijk er wat van zeggen, ik bedoel je mag altijd je mening over iets geven. Je moet alleen je afvragen of je dan verdere verwachtingen hebt of alleen je irritatie kwijt wil. het zijn wel dingen die na mate ze ouder worden blijven maar dan complexer worden.

Met vrienden zeggen we wel onderling als er iets niet goed gaat, dan wil mijn vriendin graag horen of haar kinderen zich wel netjes hebben gedragen, en visa versa. Ik ben altijd blij als ik dan hoor dat ze bij anderen wel beleefd is geweest (ze kan soms zo tekeer gaan hier thuis en volledig mijn grenzen opzoeken, gelukkig doet ze dat bij een ander niet). Mijn dochter speelt regelmatig bij een ander thuis en visa versa. Mijn oudste is bijna 7.

En dan zijn ze nu nog klein, straks zitten ze op de middelbare school en dan wordt er nog veel erger 'geplaagd'. Dat vind ik soms zo'n akeig vooruitzicht. Dochter's (basis) school staat naast een middelbare en wat ik daar soms voor akelige dingen hoor als ik langs loop, echt vreselijk als ze met meerdere op 1 slachtoffer zitten af te geven.

Oh en nog iets

bijna alles moet je als kind een keer ondergaan en leren, uitproberen.

Dat betekend ook dat lullig gedragen een keer uitgeprobeerd moet worden.

Ik zit in de zomer wel eens fijn achter mijn heg te doen alsof ik lees, op een gegeven moment hebben die kinderen (buurtkinderen) niet meer door dat je ze hoort, sukkels . Nou en dan hoor ik wel eens wat dingen. Zo hebben ze een keer ook het speeltuintje geclaimd en wat andere kinderen weg gepest. En het zijn geen notaire etters.

Maar...

Hoi
maar manda dit heeft toch niets te maken met eigen mening?
je kind wordt geslagen en weggestuurd van de speelplek.
doe je daar dan niets aan?

Er iets tegen doen

nou je kan natuurlijk zoals ik al zei van alles zeggen of doen.

Maar de vraag is of je er iets mee wil bereiken of je ergernis alleen maar kwijt wil. Als mijn kind vroeger een klap oid kreeg (we hebben een kind van vrienden gehad die haar telkens een mep verkocht, met een schep op haar af liep etc) dan reageerde ik daar direct op. En ik heb ook een heel enkele keer meegemaakt dat de ouder erbij zat en zelf niets deed, waarom weet ik natuurlijk niet maar ja dan kon ik wel boos reageren.

Ik denk dat iedereen dat wel herkent dus het is niet zo interessant vind ik om dat dan te melden Annemir.

Die vrienden hebben we overigens een tijdje niet gezien, gewoon omdat het niet ging met onze kinderen. Nu jaren later is het hartstikke gezellig.

Naast dat is het misschien vooral goed om te realiseren dat tot aan je dood je als mens geconfronteerd wordt met hufters en klootzakken, dus iets waar je altijd wel mee te maken krijgt zo nu en dan. Doel van opvoeding is dan mee te geven hoe je je weerbaar maakt, dat soort personen herkent en mijdt etc.

Maxime.M

Maxime.M

03-11-2009 om 08:39

Tegen de kinderen iets zeggen

Hoi,

Oh ik zou dan wel wat tegen die andere kinderen zeggen. Luid en duidelijk. Iets in de trant van "het klimrek is voor iedereen dus Pietje mag er ook op" en er desnoods even bij blijven staan. Een boze, strenge blik naar de pestkoppen wil ook vaak helpen, en als je er al bij blijft staan vinden ze er vaak niets meer aan. Irritant natuurlijk dat de moeder niets zegt, maar ik zou voor mijn kind opkomen. Mochten die draken van kinderen blijven doorgaan, dan zou ik denk ik ook wel weggaan, en misschien iets zeggen van "kom Pietje we gaan lekker een ijsje kopen" ....
Ik ben altijd wel benieuwd wat die ouders bezielt die hun kinderen maar anderen laten pesten, begrijp ik echt niet.

Maxime

Eline

Eline

03-11-2009 om 21:30

Tja....

Ik probeer mijn kinderen wel weerbaar te maken. Maar ik schrik er zo van hoe hard kinderen tegen elkaar kunnen zijn. Bij mijn dochter van 6 in de klas was een jongen steeds tijdens de overblijf bij het buitenspelen in elkaar geslagen door een oudere jongen. Toen durfde die jongen niet meer naar de overblijf te gaan. En nu is hij van school af gegaan. Dit vind ik zo triest. Maar ja, er blijven inderdaad altijd pestkoppen bestaan. Ik ga zeker mijn best doen om mijn kinderen weerbaar te maken en ook hopelijk ook veel zelfvertrouwen. Maar het is voor mij wel moeilijk want zelf vind ik het nogsteeds niet makkelijk om voor mezelf op te komen. Maar als ik zie dat kinderen een ander kind pesten ga ik er zeker altijd wat van zeggen. Bedankt voor jullie reacties

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.