Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
alleen

alleen

07-09-2010 om 19:03

Kinderen die zonder het vragen iets van hun zakgeld kopen

ik heb 2 jongens van 8 en 11 jaar en die zijn op het moment bezig om een hut te bouwen. Ze gebruiken materialen van papa, maar papa zei je moet wel vragen als je iets wilt gebruiken en je moet leren wat alles kost dus dit graag van je eigen zakgeld doen als ik iets niet hebt. Vanmiddag was het dus zo ver, 2 jongens om te spelen en ineens waren ze weg en ze waren er na een poosje weer met latten, scharnieren enz. en dit hadden ze gekocht van hun eigen zakgeld, dat is ook wel goed. Maar zonder iets te zeggen zijn ze weggegaan, terwijl ze wel weten dat ze altijd moeten zeggen waar ze naar toe gaan en ook als ze iets van hun zakgeld willen kopen moeten ze dit zeggen. Ik heb met mijn 2 jongens afgesproken dat ze 1 week niet mogen spelen met andere jongens omdat ze iets gedaan hebben wat niet mocht.
Denken jullie dat ik hier goed aan heb gedaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
*bella*

*bella*

07-09-2010 om 20:42

Nee

Ik vind het super wat ze gedaan hebben, waarschijnlijk zijn ze de afspraak in hun enthousiasme vergeten of hebben ze vader verkeerd begrepen. Hen eraan herinneren lijkt me voldoende.

Te strenge straf

Ik vind het een te strenge straf voor het 'vergrijp'. Ik zou ze het wel ernstig helpen herinneren dat het niet de bedoeling is dat ze zomaar verdwijnen omdat ik me dan ongerust maak. Hun zakgeld mogen ze bij ons uitgeven zoals ze zelf willen. Overigens heb ik me wel eens erg moeten inhouden als ze een slap onzindingetje gekocht hadden, maar als het dan snel stuk ging hadden ze wel door dat ze volgende keer moesten uitkijken wat ze kochten.
Hout kopen om samen een hut te bouwen zou ik wel leuk vinden.

Ja maar

Ja maar hun papa heeft gezegd: "je moet leren wat alles kost dus dit graag van je eigen zakgeld doen als ik iets niet hebt."
Nou, dat is toch precies wat ze hebben gedaan? Hoe konden ze dan weten dat dat niet mocht?

Gr. Poezie.

Bastet

Bastet

08-09-2010 om 06:59

Eens

Beginnen met een flinke waarschuwing wat betreft het niet melden van weggan,meer niet.Ik begin nooit gelijk met straffen,eerst waarschuwen.

koentje

koentje

08-09-2010 om 08:51

Rare straf

door deze straf geef je eigenlijk aan dat het feit dat ze met die jongens op pad waren iets te maken heeft met wat ze gedaan hebben. M.a.w. je legt de verantwoordelijkheid voor wat ze gedaan hebben niet bij henzelf.(en impliciet bij die andere jongens)

Je moet duidelijker zijn in wat je nu precies wilt afstraffen.
Dat ze zonder overleg naar de winkel zijn gegaan?
Dat ze zonder overleg hun geld hebben uitgegeven?
Ik vraag me ook af of je in deze situatie wel moet straffen.
Ze hebben gedaan wat papa zei en zijn op een leuke/enthousiaste manier aan het spelen geweest.
Zou het niet voldoende zijn geweest om met ze te bespreken dat ze zouden zeggenwaar ze heengaan en dat jij met hen hebt afgesproken zakgeld in overleg te besteden?

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 09:24

Intrekken

Ik denk dat je goede argumenten hebt gekregen om de straf in te trekken of te verlichten! Ik vind het trouwens heel erg cool, zulke timmerende heren.
Wel aangeven dat je de volgende keer heeel graag wilt weten waar ze naar toe gaan en wat ze met hun geld gaan doen. Toch moet je dat ook ooit gaan loslaten, vooral bij je oudste zoon, hij is al 11! Dat is nu eenmaal een leeftijd waarop je steeds zelfstandiger wordt.

Rembrand

Rembrand

08-09-2010 om 09:54

Even wat anders.

Het valt mij op dat je nu voor de tweede keer een draadje begint en er zelf niet meer in reageert.
Waarom doe je dat ?
M.

100%mama

100%mama

08-09-2010 om 11:52

Vind het ook te zwaar

Door de straf die je nu hebt gegeven, rem je in mijn ogen hun enthousiasme. Waarschijnlijk waren ze zelf super trots dit van hun eigen centjes te hebben gekocht. Tuurlijk moeten ze zeggen waar ze zijn, maar het blijven kinderen dus ik zou het oplossen door een woordelijke reprimande. "Kijk, mama snapt best dat jullie graag spullen wilde kopen om verder te gaan, maar als jullie weg gaan zonder iets te zeggen weet ik niet waar jullie zijn en dat maakt me ongerust, jullie mogen best spullen gaan halen, maar graag de volgende keer even melden waar jullie heen gaan". Zo iets. Een week straf vind ik zowiezo te zwaar voor iets.

Rembrand

Rembrand

08-09-2010 om 15:10

Pelle

Je hebt gelijk. Ze komen hier ook niet allemaal tig keer per dag voorbij vliegen
Toch is het draadje hier bovenaan al twee dagen in de lucht en daar heeft "alleen" ook geen reactie meer in gepost.
M.

alleen

alleen

08-09-2010 om 15:25

Berichtje van alleen voor iedereen

Ik heb mijn jongens al diverse malen gezegd dat als ze weg gaan aan ons moeten laten weten waar ze naar toe gaan en ook dat ze hun eigen zakgeld niet zo maar mogen pakken. Vandaar de straf van 1 week niet spelen.
Er waren nog 2 jongens te spelen en toen gingen ze met z'n 4 naar de winkel om daar allerlei dingen te kopen voor de hut en dat is ook wel goed en dat heb ik ook gezegd, maar niet zo maar weggaan zonder iets te zeggen.
Een andere jongen had van zijn eigen voor 10 euro aan powerdrink gekocht en dit willen ze verkopen vanuit de hut, ze willen een kroeg binnen en dat vinden wij niet goed. Dus ik denk dat de straf wel terecht is. Want ze luisteren heel vaak niet en gaan hun eigen gang.

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 19:05

Snap er niets van

Eerst vraag je om meningen, die krijg je. Ze blijken allemaal erop te duiden dat de straf te zwaar is. Vervolgens concludeer je dat de straf terecht is, omdat een andere jongen (?) 10 euro had uitgegeven aan Powerdrink. En daar worden jouw eigen zoons nu voor gestraft dus? Ik ben de draad nu even kwijt geloof ik. Als je thuis ook zo onlogisch doet, kan ik begrijpen dat je zoons vaak niet luisteren en hun eigen gang gaan. Wellicht kort door de bocht, maar dat is het resultaat van oneerlijke/overdreven straffen.

Licht ot:: 'even zeggen als je weggaat'

Ik las hierboven ergens dat een 11 jarige (of ouder) toch niet de hele tijd hoefde te zeggen waarie uithing.

Hmm.

Hebben wij rare 'huisregels' als ik jullie vertel dat we het ALTIJD even zeggen als we weggaan? Ik dacht nl dat dat vrij normaal was. Als ik even een boodschap ga doen dan zeg ik dat even tegen de andere inhuizige gezinsleden dat ik een uurtje (of hoelang dan ook) weg ben. Doen de kinderen ook. En man ook. Ik zou raar staan te kijken als ie zonder boeh of bah opeens verdwenen was....

Ingrid

koentje

koentje

09-09-2010 om 11:44

Dan nog

slaat de soort straf nergens op. Geef ze dan huisarrest als je vind dat ze moeten leren te overleggen. Dan zit er nog logica in.

alleen

alleen

09-09-2010 om 12:46

Eindelijk iemand met een alternatief (koentje)

om een andere straf te geven en dat vindt ik goed.
Want ik weet soms niet wat voor straf ik moet geven.
Ik heb ze al zo vaak gewaarschuwd, om te zeggen waar ze heen moeten en als ze iets willen kopen van hun zakgeld om dat met ons te overleggen. En ze mogen graag buitenspelen met andere kinderen en daarom heb ik gezegd dat ze 1 week niet mogen spelen met andere kinderen en dit vindt ik wel een normale straf.
Misschien hebben jullie daar andere ideeen over en dan hoor ik het graag.

Puck

Puck

09-09-2010 om 12:57

Alleen

Alleen: Misschien hebben jullie daar andere ideeen over en dan hoor ik het graag.
Tja, hierboven staat toch duidelijk in bijna alle postings te lezen dat ze er andere ideeën over hebben. Doe daar dan wat mee, reageer daarop. Nu kom je alleen maar met: ik vind het wel een normale straf. Prima als jij dat vindt, maar vraag dan niet aan anderen wat zij ervan vinden.
Ik vind de straf ook buiten proporties en niet passend. Ik zou meer denken in: oke, jullie hebben je geld uitgegeven zonder overleg, dan krijg je de komende weken geen standaard zakgeld, maar pas als je iets wil kopen geef ik het je mee. En ga je naar de winkel zonder te overlegeen dan wordt het aangekochte bijv. een aantal dagen opgeborgen.

Guinevere

Guinevere

09-09-2010 om 14:06

Ingridt

Even zeggen dat je weggaat is toch iets anders dan precies vertellen waar je zit? Op mijn 11e zei ik gewoon: "Ik ga buitenspelen.". Dat kon net zo gemakkelijk 2 kilometer verderop zijn als in eigen straat. Op mijn 14e werd dit vervangen door: "Ik ben naar Miepje!", en dat wilde dan niet zeggen dat we daar dan dus ook bleven.

Ja, nee guinevere..., en ot vraag aan 'alleen'

'Ik ga buitenspelen', da's natuurlijk prima.

maar ik verbaasde me een beetje over wat ik meende te lezen in een paar berichtjes hierboven dat gezinsleden (van welke leeftijd dan ook) gewoon verdwijnen zonder dat ze even melden dat ze weg zijn. Of dat nou buiten spelen is, of naar de winkel, of naar kantoor of wat dan ook.

Ben het met iedereen verder eens dat de straf van 'alleen' buiten proportie is.

Licht ot vraag aan: 'alleen'...ik vind je nick altijd zo klein en zielig overkomen. dat 'alleen' zo zonder hoofdletters. Zou je jezelf niet liever een wat positievere nick gunnen? Okee, als gelegenheidsnick als je net gescheiden bent of zo, soit, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar om nou elk draadje en elk onderwerp met deze nick te starten...

Ingrid

100%mama

100%mama

10-09-2010 om 16:15

Tja

ik volg je nu ook niet helemaal meer hoor "alleen". Je vraagt wat wij ervan vinden, wij geven onze mening en vervolgens blijf je toch stellig schrijven dat JIJ vind dat de straf goed genoeg is. WAT is je punt dan?

Daarbij meen ik te begrijpen dat er wel degelijk overleg is geweest over hoe ze zakgeld mogen besteden, de vader heeft toch verteld dat indien hij iets niet heeft zal het van het zakgeld gekocht moeten worden?

*bella*

*bella*

13-09-2010 om 10:22

Rigide

Sorry, je neemt dus alleen maar reacties serieus die in je straatje passen. Je kinderen ´verdienen straf` (bah, houd ik al niet zo van, straf moet een doel dienen en niet om jezelf beter te voelen!) maar ze verdienen net zo goed beloningen, want er zitten ook heel goede kanten aan hun acties! Heft dat elkaar niet op?
Te snel met straf aan komen communiceert mi naar je kinderen ook een enorm gevoel van onmacht. Je hebt de situatie onvoldoende in de hand om het met een goed gesprek op te lossen, je zoekt naar machtsmiddelen. Pas op, te streng straffen werkt altijd averechts!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.