Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
bestwelbozemoeder

bestwelbozemoeder

28-09-2012 om 17:46

Kinderen in de achterbak van de auto

Vanmiddag had mijn dochtertje een kinderfeestje. Ik dacht bij het meisje thuis, maar toen ik haar ophaalde vertelde mijn dochter me dat 2 meisjes bijna uit de auto waren gevallen omdat de achterklep open was gegaan. Mijn dochter was nogal van streek. Ik vraag me af wat ik moet doen. Er wat van zeggen of stil houden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

28-09-2012 om 19:27

Mmm

Ik zou niets zeggen, maar dat is de laatste keer feestje bij hen.

Fransien

Fransien

28-09-2012 om 20:00

Ik zou boos zijn

En blij dat mijn kind niet uit de auto was gevallen. Voor de rest zou ik het laten afhangen van hoe goed mijn dochter met dat meisje bevriend was en mocht er weer een uitnodiging komen en dochter en meisje zijn dikke vriendinnen, dan zou ik even contact opnemen met de ouders om aan te bieden een aantal kinderen te vervoeren, omdat het zoals het de vorige keer was gegaan echt niet veilig was. En ik zou heel goed in de gaten houden of ze niet met dochter ergens heen rijden als dochter daar te spelen was.
Mijn dochter is een keer met een meisje gaan spelen en daarvan bleken de ouders niet thuis te zijn de hele middag, die waren met kleine broertje weg en grote zus van 7 mocht de hele middag van 3 tot 6 thuis zitten. Ik wist niet dat ze alleen zouden zijn, want buurvrouw haalde op en die spreekt geen woord nederlands. Het is een lieve meid, maar dochter mag daar niet meer spelen tenzij ik de moeder gesproken heb en gevraagd of zij thuis is. Dochter was hoogst verontwaardigd, zij en vriendin waren al heel groot en deden heus heel verantwoordelijk en helemaal niet stout. Ik heb ze toen maar verteld van de keer dat ik thuis was (met ouders) en lekker op mijn kamer ging lezen en de verwarming aanzette. De knop waarmee je de radiator openzette bleef maar draaien zonder dat je een stop voelde en de knop vloog eraf, al dat stinkende zwarte water spoot eruit, ik wist absoluut niet wat ik anders had moeten doen dan mijn ouders roepen. Gelukkig wist mij moeder wel wat ze moest doen. Het bleek een fabricage-fout te zijn bij dit type radiatorknoppen. Dat soort dingen kunnen gewoon gebeuren, zelfs als je als kind hartstikke lief, braaf en verantwoordelijk bezig bent, en dan is het wel heel erg handig als er toch een ouder thuis is. Het heeft indruk gemaakt overigens, vooral omdat oma het zich ook nog in geuren en kleuren herinnerde, vooral het werk wat ze van het schoonmaken gehad heeft overigens...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-09-2012 om 21:04

Mmm tja

Hoe oud zijn die kinderen, hoe ver weg zijn ze geweest en welke kinderen hebben achterin gezeten? Dat zou voor mij wel meespelen in de reactie.

Als je morgen nog best wel boos bent zou ik wel even bellen.

Het is gewoon best ook wel een dilemma die kinderfeestjes en vervoer. Ik ben absoluut geen voorstander van kinderen in de achterbak, en als ik dat al zou doen dan is het toch echt mijn eigen kind dat achterin gaat. Maar ik heb wel gemerkt dat anderen daar makkelijker over denken, zelfs ouders waar je het eigenlijk niet van zou verwachten.

Gek eigenlijk, want vroeger was dat heel normaal. Ik kan me nog wel een paar feestjes bedenken waarbij we hutje mutje in die auto zaten. En bij mijn man thuis zaten er altijd twee standaard in de kofferbak. Maar 1 auto en meer kinderen dan ruimte op de achterbank....

Vic

Vic

28-09-2012 om 21:24

Hier ook

Het is hier ook meerdere keren gebeurd dat mijn kind werd thuisgebracht en er minstens 4 kinderen op de achterbank zaten of in de kofferbak. Hoewel ik daar wel even van opkijk en het zelf niet zou doen, heb ik er nooit iets van gezegd. De kinderen zijn gerust ook het volgende jaar weer naar het partijtje geweest.

bestwelbozemoeder

bestwelbozemoeder

29-09-2012 om 09:06

Bijna misgegaan

Ik denk dat het me minder dwars zou hebben gezeten als het niet bijna mis was gegaan. En de ouders van de jarige hebben natuurlijk hun best gedaan om er een leuk feest van te maken. Ik denk dat ik maar niets zeg maar voortaan beter door ga spreken wat mensen van plan zijn om met mijn kind te gaan doen.

Annet

Annet

29-09-2012 om 09:35

Ik vroeg altijd waar ze heen gaan

Als ze met de auto gaan, geef ik aan dat ik een grote pietlut ben op het gebied van gordels. Mijn kind moet in een gordel (en toen ze klein waren op een verhoger) en mag niet samen met een ander kind in de gordel.
Daar wordt dan keurig naar geluisterd.

Vervoer aanbeiden

Een oplossing is: zelf vervoer aanbieden!
Ooit zoiets meegemaakt met oudste. Die had een vriendinnetje/klasgenootje dat net nieuw in de klas was. De vader had hier werk gevonden, uit erg ver weg stad. Toen jongste een paar maand later ook een feestje in dit gezin had (zusje in háár klas) ben ik toch maar even met de moeder gaan praten, dat ik dat toen ik het hoorde toch niet zo erg prettig vond. Bleek dat de moeder het zelf ook niet had gewild op deze manier, maar dat haar man opeens opgeroepen was voor onverwachts werk en ze had niet geweten wat te doen en hoe het op te lossen zo in een vreemde omgeving waar ze amper iemand kende. De bedoeling was geweest dat vader én moeder zouden rijden. Nu was vader weg en ze hadden wel die afspraak voor dat feestje waar ze naar toe moesten rijden. Niet handig nee...maar wel te begrijpen toch? Met jongstes feestje verliep het allemaal goed, vader kon gewoon rijden. Maar het gaf mijzelf wel een rustig gevoel dat moeder mijn aanbod had geaccepteerd en mij zou bellen mócht er weer zoiets gebeuren.

groeten albana

Ik zou furieus zijn....

Ik geloof echt dat ik furieus zou zijn als ik zoiets zou horen..... Wat een groot risico nemen die ouders zeg, en terwijl mijn kind -in mijn geval zou dat onze pleegzoon zijn- daarbbij betrokken is.

Zijn jullie je ervan bewust dat het aantal verzekerde zitplaatsen in een auto gelimiteerd is (soms maximaal 5 personen, en volgens mij nooit meer dan 7 in heel grote mpv's)? En dat de kofferbak geen goede kreukelzone is? Dus de kinderen die daar zitten zijn sowieso niet verzekerd, kunnen niet in de gordels en zitten ook nog in de meest onveilige zone van een auto. Hmmmm...... Je kunt zelf nog zo voorzichtig rijden, je hebt nooit invloed op het gedrag van je mede-weggebruikers en dus neem je in mijn ogen een onverantwoord risico. En dan gaat het nog mis ook, zonder dat erover gesproken is door de ouders. Dat je het verhaal moet horen van je dochter, in plaats van de ouders zelf, vind ik eigenlijk ook al reden tot een goed gesprek.

Ik denk dat ik echt veel tijd nodig zou hebben om af te koelen, omdat ik anders in staat zou zijn op hoge poten verhaal te halen. Daar zou ik nu wel beter over nadenken en inderdaad eerst afkoelen, maar vervolgens wel duidelijk maken dat ik dat gedrag echt totaal onverantwoord vind. Een volgende keer zou ik me eerst zeker stellen dat ze geen onverantwoorde risico's nemen als mijn kind erbij is, voordat ik zou besluiten of mijn kind daar nog aan een feestje kan deelnemen.

Ik verbaas me over sommige -in mijn ogen- heel laconieke reacties hier.....

Rafelkap

Rafelkap

29-09-2012 om 11:04

Broos

Ik informeer altijd wel of er genoeg plek is in de auto en of er autostoeltjes zijn (desnoods kunnen ze die van ons lenen). Ik ben namelijk erg zuinig op onze kinderen. En aangezien ik zelf vroeger een auto ongeluk heb gehad weet ik hoe broos het leven is.
Ik zou dus erg boos zijn en mijn kind nooit meer door die mensen laten vervoeren (dat zijn m.i. van die mensen die denken dat hen niets overkomt, totdat..)

Anne Carin

Anne Carin

29-09-2012 om 13:32

Gordel

Toen zoonlief nog de leeftijd van kinderpartijtjes had vroeg ik altijd of ze genoeg vervoer hadden en bood aan om ook te rijden als dat nodig mocht zijn. Dat deed ik heel bewust om dit soort situaties te voorkomen. Maar niet iedereen is in de gelegenheid om dat te doen natuurlijk.
Na deze ervaring zou ik er voortaan zeker in elk geval naar vragen en aangeven dat ik wil dat mijn kind in de gordel gaat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-09-2012 om 13:58

Als

het echt zo gebeurd is, zou ik idd ook boos zijn. Ik ben ook een pietlut op het gebied van auto's, gordels en zitjes/zitverkleiners en verhogers. Aan de andere kant zou ik toch eerst informeren wat er gebeurd is. Ik weet niet hoe oud jouw dochter is, maar kinderen hebben nogal eens de neiging om dingen wat anders te zien, te benoemen en te interpreteren.
Voorbeeld van een compleet andere orde, maar wel om te illustreren hoe kinderen soms anders met de waarheid omgaan: toen ik 1 van de kinderen aan het uitleggen was dat je niet mag slaan als je ruzie hebt, wist dat kind ineens heel zeker dat echtgenoot en ik 'elkaar altijd slaan als jullie ruzie hebben'. "Pardon, eeuh kind dat is echt nog nooit gebeurd, dat wij elkaar slaan." "Wel waar, altijd" was de reactie. Kind heeft het lang volgehouden terwijl het (hand op mijn hart) nooit voorgekomen is. Was ik even blij dat ze dit niet op school of ergens anders gemeld had. Sta je er toch mooi op.... Ik bedoel maar, zou het een mogelijkheid zijn dat er iets anders gebeurd is dat je kind verkeerd geïnterpreteerd heeft?
Aagje

Herhaling

Ik zou toch even bellen en vragen wat er gebeurt is. En als ik die ouder was zou ik voortaan een stuk beter opletten of de deuren en achterkleppen wel goed dicht zijn voor ik ga rijden. Het is gelukkig goed afgelopen. Maar ik zou er verder niet zomaar gevolgen aan verbinden. Het is een incident.

bestwelbozemoeder

bestwelbozemoeder

29-09-2012 om 18:55

Wat ik ga doen

Ik denk dat ik het laat rusten en deze mensen er niet op ga aanspreken, ik denk dat ze achteraf wel snappen dat het niet goed was. De kinderen hebben er niets aan wanneer hierdoor wrevel ontstaat in de klas. Ik denk dat ik vooral zelf voorzichtiger moet zijn met waar ik mijn kind naartoe breng of laat spelen. Niet meer daar inderdaad.

Puck

Puck

01-10-2012 om 12:40

Ginny

Ik snap echt werkelijk niets van je laconieke reactie.
"Hoe oud zijn die kinderen, hoe ver weg zijn ze geweest en welke kinderen hebben achterin gezeten?" Dat maakt allemaal geen biet uit. Het is voor alle kinderen gevaarlijk, of je nu 100 meter of 100 kilometer rijdt het is gewoon verboden.

Puck

Puck

01-10-2012 om 12:43

Ik was nog niet klaar, vervolg

"Het is gewoon best ook wel een dilemma die kinderfeestjes en vervoer. " Je kunt ouders ook vragen hun kind weer op te halen
"Gek eigenlijk, want vroeger was dat heel normaal. Ik kan me nog wel een paar feestjes bedenken waarbij we hutje mutje in die auto zaten. En bij mijn man thuis zaten er altijd twee standaard in de kofferbak. Maar 1 auto en meer kinderen dan ruimte op de achterbank.... "
Tja, dat is geen vergelijking. Vroeger was alles anders. Feit is dat nu iedereen een gordel om moet hebben.

En wat ik zou doen: ik zou de ouders er niet op aan spreken, maar de volgende keer dat mijn kind daar zou spelen of met de auto meegaat wel zeggen dat ik beslist niet wil dat mijn kind zonder gordel vervoerd wordt.

Merel

Merel

01-10-2012 om 13:14

Puck

Maar Puck, als die mensen nooit worden aangesproken op hun onverantwoordelijke gedrag, dan doen ze het volgende keer misschien weer, maar dan met jouw kind in de gordels, maar kinderen van nietsvermoedende andere ouders gewoon in de achterbak. (dat kan natuurlijk, nieuwe vriendjes en vriendinnetjes, ouders die hier net zijn komen wonen, niet iedereen 'weet' van vorige keer, zeg maar)
Ik heb trouwens mijn kinderen toendertijd zelf al duidelijk gemaakt dat ze niet zonder gordel mogen autorijden, en al zeker niet in de achterbak. Ook niet bij andere ouders. Natuurlijk geeft dit geen garantie, want onder druk zullen ze denk ik niet meer durven doordrammen of zeggen 'dan ga ik niet mee'. Maar ze zouden wel gezegd hebben dat ze niet zonder gordels in de auto mogen. (als alle kinderen dit leren....misschien heeft het effect?)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-10-2012 om 19:10

Ben ik laconiek?

Volgens mij lees je een beetje beperkt Puck.

En verder: als het niet mijn kind was dat in de kofferbak gezeten heeft en mijn kind is 10 jaar oud ga ik niet die ouders aanspreken, maar afspraken maken met mijn eigen kind.

Was het wel mijn kind dan zou ik zeer zeker iets tegen die ouders zeggen. En is mijn kind nog jong dan zal ik een volgende keer vertellen dat ik nogal erg aan gordels en andere veiligheidsmaatregels hang en dat ik verwacht dat zij daar rekening mee houden.

Even navragen

Als ik het goed begrijp ga je hier af op het verhaal van je dochter. Ik zou in dat geval toch even navragen bij de ouders wat er nu precies gebeurd is. Pas als je het verhaal van twee kanten kent, kun je een oordeel vormen vind ik.
n@nny

bestwelbozemoeder

bestwelbozemoeder

03-10-2012 om 19:35

Het vervolg

Ondertussen heb ik ook met een vader gesproken en zijn vrouw was dus witheet, zij hebben hetzelfde verhaal te horen gekregen van hun kind. Ik weet niet wat zij verder gedaan hebben. Maar ik heb de moeder van het feestje op school even gesproken, en ze maakte een zeer ongemakkelijke indruk. Dus ik denk dat ze zich er erg rot over voelt. Ik denk dat ze de risico's niet goed hadden ingeschat.

Ze hoopte dat ze er wel mee weg kon komen,,,,,,
G

Oeps...

het was waarschijnlijk dus echt waar. Tja, of ze hoopten ermee weg te komen.... dat weet ik niet. Als ik zelf een dergelijke stommiteit zou hebben uitgehaald zonder gevolgen, dan zou ik het ook niet aan de grote klok hangen geloof ik.

Overigens dacht ik ook aan 'vroeger', toen je nog wel eens met 5 kinderen op de achterbank zat En aan een kennis die beslist tegen het vervoer van 3 schoolkinderen op de achterbank is, want daar passen geen 3 stoeltjes/verhogers. Terwijl ik altijd heb begrepen dat het wettelijk is toegestaan om in zo'n geval het grootste kind in het midden, in de gordel te vervoeren?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-10-2012 om 11:17

Klopt mamahippie

Als het niet je eigen kinderen betreft mag dit. Wettelijk gezien dan.
Ik denk namelijk dat de ouders van de schoolkinderen daar ook heel anders over denken...

Puck

Puck

07-10-2012 om 19:49

Merel

Ja, daar heb je wel gelijk in, als niemand die ouders erop aanspreekt dan kom je idd niet verder. Net als jij hebben onze kinderen ook al vroeg geleerd dat ze altijd bij iedereen een gordel om moeten. Maar niet in de achterbak heb ik ze nooit geleerd overigens. En Ginny, waarom lees ik beperkt, verklaar je nader, ik lees wat ik lees en reageer daarop. Ik snap niet wat daar beperkt lezen aan is?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.