Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen kunnen hard zijn!

Laatst zat ik met mijn kinderen en wat andere buurkinderen buiten bij de picknicktafel hier in het parkje. (kinderen van 3 tot 7 jaar) Op een gegeven moment kwam buurmeisje X in de verte in beeld, en gingen de kinderen aan tafel praten (of roddelen, voor zover kleuters roddelen) over haar. Het ging er vooral over dat meisje X altijd zo flauw doet, niet leuk meedoet met spelletjes en heel gauw gaat zeuren. De kinderen legden wel heel erg de nadruk op de slechte eigenschappen van meisje X, dus ik zei dat het niet leuk was hoe de kinderen over haar praatten. Vervolgens komt X erbij zitten en zegt mijn zoontje Y (3 jaar) tegen haar: "X, Z zegt dat jij altijd zeurt...."
Het was best wel vermakelijk hoe de kinderen tegen elkaar praatten, en de reactie van mijn zoontje erbij, dus ik vertelde dat later ergens op een feestje. Daar was iemand, die zelf in haar jeugd is gepest, die het heel erg vond voor meisje X; ze zou wel doorhebben dat de kinderen daarnet over haar hadden zitten roddelen, en zag het als dat meisje X werd buitengesloten door de anderen. Zo had ik er zelf niet tegenaan gekeken, want aan de andere kant: ik kon me voorstellen dat de kinderen een houding hadden van ah nee, daar komt X aan. Het buurmeisje in kwestie is inderdaad wel vaak degene die niet tegen haar verlies kan, spelregels in haar eigen voordeel aanpast etc. Kortom, een kind dat nog wel wat moet leren in het samenspel.
Bovendien: het gaat om vrij jonge kinderen, en ik kan me voorstellen dat een 'eerlijke' boodschap "ze zeggen dat jij altijd zeurt" ook een leermoment kan zijn. Wat is jullie mening?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

16-05-2012 om 12:47

Omgangsvormen

Ik vind dat je kinderen op de leeftijd heel goed omgangsvormen kunt bijbrengen. Roddelen en iemand zeggen dat ze zeurt, horen wat mij betreft niet bij normale omgangsvormen (of het eerlijk is of niet, staat daar los van, je zegt ook niet tegen je minder mooie collega dat hij lelijk is en buiten dat elk kind heeft minder fijne eigenschappen, de een zeurt, de ander speelt de baas en de ander is brutaal). Verder is het niet aan jouw kind van 3 om dat meisje op te voeden dus ik zie niet zo goed wat het leermoment in deze is. los daarvan betwijfel ik of een kind daar van leert. En wat als dat meisje had gezegd, maar jij schreeuwt altijd oid? je krijgt dan gewoon een ordinair gedoe van beschuldigingen.
nee, ik zou toch die kinderen uitleggen dat het helemaal niet aardig is en inderdaad zie ik dit soort gedrag als een vroeg stadium van pesten en/of buiten sluiten. Je hoeft echt niet elk kind aardig te vinden, maar dat is geen reden om geroddel enz te accepteren.

guera

guera

16-05-2012 om 14:22

K zou

het gesprek met betreffende kinderen gekanteld hebben en ze proberen te laten inleven.Zoiets als: goh waarom denk je dat x zoiets misschien doet?
Zou het kunnen dat ze erbij wil horen?

Zijn er weleens dingen die jij doet die niet zo leuk zijn voor anderen?
Hoe zouden we met X kunnen praten zodat we wel leuk met elkaar om kunnen gaan?

Zoiets denk ik.
Ik zou het niet goed vinden dat mijn kind van 3 dat had gezegd en ik zou er iets van gezegd hebben.
Juist omdat kinderen zo hard zijn tegen elkaar doe ik extra moeite ze hun eigen aandeel te laten zien.
Hier heeft kind 1 er weleens handje van om kind 2 te vertellen wat die allemaal niet kan. Ik accepteer dat niet en vraag: ok en zijn er ook dingen die jij niet kan? en hoe zou je het vinden als kind 2 dat steeds zou zeggen>? Is er een manier waarop je elkaar kan helpen? etc....

troelahoep

troelahoep

16-05-2012 om 15:06 Topicstarter

Allicht fianna

je hebt op zich helemaal gelijk. Natuurlijk heb ik mijn zoontje van 3 wel gecorrigeerd (alhoewel in mijn lachen niet helemaal kon inhouden, want het kwam er zo grappig uit), maar met meisje X is het wel moeilijk omgaan.

Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik ermee moet (ook daarom mijn bericht); het meisje op een beschaafde manier aanspreken op haar gedrag lijkt ook niet echt te helpen. Eventjes, maar de volgende dag gaat het toch weer ergens mis. Als er met waterpistooltjes gespeeld wordt spuit ze een kind dat 3 jaar jonger is finaal nat, terwijl ze gaat gillen als ze zelf een paar spatjes krijgt. Met tikkertje wil ze 'hem' nooit zijn. Ze verdedigt haar eigen buitenspeelgoed zo ongeveer op leven en dood, maar gaat heel zielig doen of vervelend aandringen als ze niet op andermans step/fietsje o.i.d. mag. Dat soort dingen.

En ik ben absoluut tegen buitensluiten en pesten, maar het buurmeisje maakt het er op den duur zelf naar, vrees ik. Aan de ene kant zie ik mijn kinderen al onaardig worden tegen X en dat bevalt me niet, maar aan de andere kant kun je je als ouder niet overal mee bemoeien. Ik vind het ook sneu meisje X, want ze wíl wel graag met andere kinderen spelen.

Geerdien

Geerdien

16-05-2012 om 15:49

Er zijn nou eenmaal 'andere' kinderen

Niet ieder kind is hetzelfde. Soms is er 'iets' met een kind. Dat kan met dit meisje ook zo zijn (of met je eigen kind). Wil je die kinderen dan laten buitensluiten omdat ze 'zo zijn'? Ik weet het zo niet of een kind 'leert' van dit soort opmerkingen. Het is vaak alleen maar pijnlijk. Ik vind het juist mooi om te zien als kinderen met elkaars nukken om kunnen gaan en niet achter elkaars rug roddelen over de ander.

Het klinkt of je het eigenlijk met je zoon eens bent. Maar ten eerste moet hij dan wel zeggen wat hij ZELF vindt, en niet klikken wat een ander heeft gezegd; en ten tweede blijft achter iemands rug kwaadspreken over iemand gewoon niet ok, ook al is er een kern van waarheid in. Het verbindt de roddelaars met elkaar en sluit de 'beroddelde' uit. Dat je het kind sneu vindt, koopt het niets voor. Je kunt beter voorkomen dat je kinderen er zo mee om gaan.

Karmijn

Karmijn

16-05-2012 om 16:44

Wat helpt

Hier helpt het altijd heel erg goed, om aan mijn kinderen uit te leggen, dat er kinderen zijn, die moeite hebben met leren. Sommige hebben moeite met leren lezen, sommige moeite met leren rekenen. Er zijn ook kinderen die moeite hebben met leren omgaan met anderen. Die kinderen moeten veel oefenen en die maken vaak steeds weer dezelfde vergissingen. Net als iemand die moeite heeft met leren lezen. Het helpt goed om veel geduld te hebben en duidelijk te zeggen wat je wil. (niet zeggen wat je niet wilt).
Als iemand bijvoorbeeld steeds hetzelfde zegt, kun je heel goed zeggen: 'Je zegt steeds hetzelfde, wij weten het al, houd er maar mee op.' Dat is veel aardiger dan zeggen: 'Je zeurt.'
Net als bij iemand met bijvoorbeeld dyslexie, zal dit kind het moeten hebben van het geduld van de mensen om haar heen. En van de herhaling. Dus je zult het inderdaad elke dag misschien wel opnieuw moeten uitleggen. Uiteindelijk blijft het dan wel hangen.
En ik vind dat je het verkeerde voorbeeld geeft, als je bij geroddel blijft zitten en er niets van zegt. Ik zeg dat wel altijd. Op de school van mijn kinderen geldt: Over iemand praten, is met iemand praten.' Een mooie regel vind ik dat. Als je te beroerd bent om iets in iemands gezicht te zeggen, zeg dan maar niets.

Ely

Ely

16-05-2012 om 19:47

De tip van karmijn

Spreekt mij erg aan, dank Karmijn.

On topic komt het op mij over alsof jij vindt dat je je zoontje niet hoeft op te voeden (leren dat namens anderen lelijke dingen zeggen tegen iemand niet kan vind ik bij de opvoeding horen) omdat een ander kind moeite heeft met sociale omgangsvormen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

toja

toja

17-05-2012 om 08:44

Eens met karmijn

Maar dat komt ook omdat mijn kind ( autisme) ook zo'n ander kind is en moeite heeft met omgangsvormen. Dat is iets wat hij echt moet leren. Toen hij jonger was snapte hij bepaalde dingen ook niet zo goed. Hij zou het geweest kunnen zijn met die waterpistooltjes, iedereen nat spuiten en dan niet door hebben dat je zelf ook nat gespoten kan worden ( en als dat gebeurt schrikken en boos worden).
Karmijn legt het mooi uit. De kinderen willen vaak wel, maar het lukt ze niet.
Want ik kan je inderdaad vertellen dat kinderen hard zijn en dat is totaal niet grappig. Ook niet als je kind van drie het zegt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

18-05-2012 om 13:43

Precies

als een kind dat ín het wilde weg' maar zegt omdat hij eigenlijk herhaalt wat de anderen zeggen is dat geen leermoment voor het meisje, maar een pest moment. Als het meisje aangesproken wordt op concreet gedrag, dan kun je misschien spreken van een leermoment.
En als jij dan gaat zitten lachen om wat jouw zoon zegt... maak je het erger dan het is. Aanmoediging door een volwassene...

Tirza G.

Tirza G.

20-05-2012 om 16:09

Goh, blijk ik het mis te hebben

Ik denk altijd als ik de naam 'mamahippie' zie aan love and peace, weetjewel. Aan bloemetjesjurken, samen in het gras zitten en kransen van madeliefjes maken.
Maar nee. Mamahippie is gewoon de zoveelste moeder die vindt dat het beroddelde en buitengesloten kind het eigenlijk helemaal aan zichzelf te danken heeft, want tja, ze ís ook gewoon stom en vervelend. Hoe oud is meisje X? Oftewel: waar gáát het hier over? Over een kind van hooguit 7, begrijp ik uit de openingsposting. Gut, 7 jaar en nou al verdoemd door een volwassene. Fijn. En daarbij is mamahippie dan ook nog de zoveelste moeder die haar eigen kind hilarisch grappig en briljant vindt met kwetsende uitspraken.

Hopla, weer een veronderstelling het raam uit. Niks love and peace. Gewoon keihard een klein meisje afbranden. Eigen schuld.

Tirza

Fianna

Fianna

20-05-2012 om 21:08

Thirza

Amen!

Fianna

Fianna

20-05-2012 om 21:09

Sorry, bedoel tirza, zonder h!

dus

Sascha2

Sascha2

21-05-2012 om 16:16

U zegt het tirza

Ik dacht het

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.