Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Babsie

Babsie

10-03-2010 om 09:57

Kinderen rennen de straat op zonder te kijken

Mijn 3 kinderen van 3, 5 en 7 luisteren slecht wat het op de stoep blijven betreft. Als ze buitenspelen is er altijd wel eentje die de straat overrent of fietst. Zonder te kijken natuurlijk grrr. Ik ga dan altijd meteen naar binnen maar dit vinden ze niet zo erg. Ze zeggen dan "ooh dan speel ik lekker binnen verder". Ook vertel ik wat er kan gebeuren. Zelfs dat ze dood kunnnen gaan als ze onder een auto terecht komen. Ook dit maakt weinig indruk. Zoon is een paar maanden geleden bijna aangereden door een auto. Broer en zus rennen op straat. Zus is boos en geeft broer een zetje. Broertje valt van de stoep net niet onder de langsrijdende auto. Man stopt auto en staat helemaal te trillen van de schik. Mamma is van slag en boos op zoon en vooral dochter. Dochter moest toen naar haar kamer voor een tijdje. Maar ik vond het ook zoon zijn schuld (achteraf) omdat hij zus wou inhalen op de stoep en niet oplette. Dit is maar een voorbeeld van hoe het gaat.

Gisteren mooi weer lekker fietsen een stukje in het park. Bij einde park roep ik van te voren stoppen op de brug er komt een straat waar auto's rijden. Wat doet dochter van bijna 7 ze rijdt gewoon door de weg op en tegen het verkeer in. Broer achter haar aan en rijdt de weg over de stoep op aan de overkant. Dit alles zonder te kijken. Er kwam gelukkig geen auto aan maar ik wil dat ze stoppen en dat we samen de weg oversteken. Jongste van 3 pak ik steeds bij haar jas beet om haar af te remmen want ze gaat anders er vandoor. Het voelt een beetje alsof ik de controle kwijt ben. Wie heeft tips. Er komt een lange periode met veel mooi weer maar heet zweet brak me gisteren uit. S avonds lang ik uitgeput op de bank. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze wel gaan luisteren want dit kan echt zo niet meer.
Als ik naar een speeltuin ga met een groot hek eromheen dan gaat het wel. Maar ik wil ook iets anders met ze kunnnen ondernemen zonder in een politie agent te veranderen.

Verder speelt dochter soms alleen buiten voor de deur. Ze mag ook naar de overkant als ze goed kijkt. (eerst link, dan rechts, dan links) Ook dan houdt ze zich niet aan de afspraak en rent de straat over zonder te kijken. Andere kinderen mogen al veel meer qua alleen buiten spelen (verder weg van huis) Maar dochter gedraagt zich zo impulsief en onverantwoord dat ik het niet aandurf. Ik heb haar gezegd dat als ze beter luisterd ze naar het pleintje (verderop in de straat mag). Maar ze leeft alleen in het nu en verder interesseerd het haar dan niet. Dus dat werkt ook niet...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Belonen als ze het wel doen?

Brrr. lastig hoor! Die van mij heeft dat ook een tijdje gehad en ik stond doodsangsten uit. Hier hielp het om consequent bij iedere stoep in te halen en te stoppen en te dwingen om te kijken maar ja: ik heb er maar 1. Met 3 lijkt me dat een stuk lastiger.

Misschien moet je het omdraaien? Dat je ze iets in het vooruitzicht stelt als ze bij de straat stoppen en als ze dat zoveel x gedaan hebben dat krijgen?

Bij iedere keer stoppen een sticker op een kalender en aan het eind (na een week) iets kleins wat je kids heel leuk vinden?
En dat bij het naar buiten gaan meteen benoemen: als jullie goed kijken bij oversteken: dan krijgen jullie over xx daagjes een verassing....En uiteraard prijzen als ze het goed doen...

Sterkte!!

judiths mama

judiths mama

10-03-2010 om 15:39

Consequentie

van het niet stoppen bij de weg, zou bij mij denk ik zijn, dat ze dus bij mij moeten blijven. Kan je stoppen bij de weg, dan mag je vooruit fietsen/lopen. Zo niet, dan blijf je maar naast of achter me.
Kan me helemaal je angst voorstellen trouwens... je moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren. Heeft de oudste trouwens nog geen verkeersles op school? Anders zou je het ook eens bij de juf kunnen aankaarten, dat het nog eens extra behandeld wordt.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.