Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
jm

jm

13-09-2010 om 10:13

Kinderen tussen de middag naar huis om te eten

Wij zijn allebei aan het werk dus tussen de middag blijven de kinderen over op school. Ze zijn 8 en 11 jaar.
Maar nu willen ze tussen de middag graag alleen naar huis, als er niemand thuis is. Wie heeft hier ervaring mee.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
soepstengel

soepstengel

13-09-2010 om 11:04

Hier wel

maar dan apart. Dochter bleef vanaf 10,5 jaar alleen thuis en zoon nog op school(toen 8) en nu is zoon alleen thuis en dochter op het VO.
Gaat prima, ik zorg wel dat het brood klaar staat,ze hebben maar een uur pauze , en hij moet wel even de hond uitlaten.
Er is iemand in de buurt voor geval van nood en dat vind ik wel prettig.

sjalot

sjalot

13-09-2010 om 11:20

Waarom

Ik vraag me allereerst af waarom je kinderen dat willen. Het is toch eigenlijk een gedoe: in een uur moet je naar huis, lunch maken en opeten, opruimen en dan op tijd weer naar school vertrekken. De enige goede reden die ik kan bedenken is dat een kind behoefte heeft aan een rustig moment zonder de klasgenoten, even een tijdschrift lezen of zoiets.
Bij soepstengel was het steeds maar één kind, misschien moet je dat eerst eens proberen (de oudste dan natuurlijk). Met twee kinderen heb je ook nog het risico dat ze ruzie krijgen.
Het lijkt me al met al best een gedoe dus ik zou het alleen toestaan als je denkt dat je kind er echt behoefte aan heeft. Of om alvast te oefenen met zelfstandigheid. Maar dan alleen de oudste.

KGO

KGO

13-09-2010 om 11:45

Onze oudste

Onze oudste dochter (morgen wordt ze 10, groep 7 en heeft Asperger) blijft sinds dit jaar alleen thuis over. Ze wilde niet meer naar de overblijf, is veel te druk voor haar. Ik kan goede afspraken met haar maken, ze is heel trouw en het gaat prima. Ze maakt boterhammetjes voor haarzelf, kijkt wat tv en gaat op tijd weer naar school. We wonen overigens 500 meter van de school af. Er zijn een paar buurvrouwen die dit weten en ik heb ook met haar afgesproken dat als er wat is dan kan ze naar een van die toegaan. Mijn grootste angst is dat ze een sleutel vergeet en niet naar binnen kan... Maar ook dat ondervangen we door een reservesleutel te verstoppen.
Laatst wilde ze een keer samen met haar jongere zusje (8 jaar) naar huis; ik zou toen halverwege de pauze thuiskomen. Dat ging ook prima. Maar voorlopig hou ik het bij alleen de oudste thuis.
Ik bel ook vaak even tussen de middag, meer voor het geval: als er iets echt vervelends of zo gebeurd is s'ochtends kunnen we er even over praten.
De oudste vind het echt enorm fijn.
Karin

Janna3

Janna3

13-09-2010 om 16:10

Hier juist samen

Want dan kunnen ze elkaar helpen als er iets is. Maar goed, dat ligt natuurlijk ook aan je kinderen. Mijn ervaring is wel dat ze veeeeeel minder ruzie maken als ze alleen thuis zijn. Verder zorg ik ervoor dat ik tussen 12.00 en 12.45 mobiel te bereiken ben.
Bij ons hadden ze inderdaad veel behoefte aan rust, dat is ze het brood smeren meer dan waard. Op dinsdag blijft meer dan de helft van de school over en dat is ondanks (of dankzij) zeer welwillende overblijfmoeders een hoop drukte en lawaai. Jongste blijft wel over. Mijn voorwaarde is dat het kind zichzelf kan redden. Ik ga geen oudere kinderen verantwoordelijk stellen voor jongere broertjes/zusjes.

Ligt echt aan je kinderen

Ik heb hier een verstrooid ADD-ertje rondlopen die er niet eens aan denkt om de voordeur achter zich dicht te trekken als hij de deur uit loopt. Hij kan ook al jaren klokkijken maar heeft geen enkel besef van tijd. Hij mag dus niet alleen naar huis tussen de middag.
Maar ik ken kinderen uit zijn klas die het probleemloos doen. Tsja, kijk naar je kind en oordeel zelf.
Misschien is het een idee om een keer te oefenen? Bijvoorbeeld jezelf boven in huis verstoppen en kind alles alleen te laten doen? Dan kun je samen met je kind beoordelen of dat goed gaat.

koentje

koentje

13-09-2010 om 16:38

Even kort;

8 jaar? nee.
10... mwah.... ligt erg aan het kind. Er kan iets mis gaan met deur op slot. Spullen achter zich opruimen en terug in de koeling zetten, te laat terug naar school, stiekem ander kind mee naar huis nemen, als het een rustig en zelfstandig kind is, kan het wel. Ma

Maar de 8 jarige mee laten gaan onder supervisie van de 10 jarige...nee. Zou ik niet doen.

koentje

koentje

13-09-2010 om 16:39

Oh sorry,

11. Maar toch ligt aan het kind. Ik vind dat de oudste best dit voorrecht al mag krijgen.

Leandra

Leandra

13-09-2010 om 19:42

Hier met 9 jaar.

Mijn oudste zoon ( sinds juni 9 jaar, groep 6) gaat sinds dit jaar op donderdag tussen de middg alleen naar huis. Broertje van bijna 5 gaat naar de overblijf. Hij vindt het lekker om even alleen thuis te zijn. Op dinsdag gaat hij naar de overblijf en op maandag komt hun vader hier tussen de middag. Oudste heeft sleutel mee en brood staat klaar. Om 13 uur gaat de wekker af en gaat hij weer naar school. De sleutels gooit hij dan weer door de brievenbus. Twee buren hebben ook sleutels en weten dt hij thuis is. Mij kan hij bellen, maar daar heeft hij geen behoefte aan. Ik heb hem in het begin wel gebeld, maar dat hoeft van hem niet. Hij is een zelfstandige jongen.

Groetjes Leandra

bibi63

bibi63

13-09-2010 om 22:02

Hier ook

Dochter, bijna 12, groep 8, gaat sinds halverwege groep 7 3x per week naar huis voor de lunch (wil ze zelf). We wonen ca. 10 minuten fietsen van school, dus heb wel even getwijfeld (2x 10 minuten fietsen, 1 uur pauze, wat een gerace....), maar gaat goed. Ik vind het persoonlijk wel fijn als er een vriendinnetje mee gaat (gaat altijd goed), omdat ik het anders zo saai voor haar vind (maar dat is mijn interpretatie niet die van haar). Ik heb wat duidelijke afspraken: er wordt in ieder geval 1 boterham gegeten plus glas drinken en bordjes op het aanrecht zetten en natuurlijk boter en vleeswaar terug in de koelkast. Verder deur weer op slot. Gaat goed.
Groetjes,
Bibi

bibi63

bibi63

14-09-2010 om 11:31

Beetje o.t.: hoe doen jullie dat met verwarming?

Nog niet echt aan de orde, maar binnenkort is het op de dagen dat wij niet thuis zijn (tot na schooltijd) niet echt warm binnen (CV staat dan uit). Hoe doen jullie dat als de kids tussen de middag thuis komen eten en het is dan echt onaangenaam? Ik kan de thermostaat wel zo instellen dat het bij binnenkomst (12:10) tot vertrek (12:45) wat lekkerder is, maar dat kost toch best veel energie (vooral dat opwarmen voor die 3 kwartier). Dan hoeft het niet perse 20 graden te zijn. 19 graden is ook prima, ze komt immers fietsen, dus zal het niet direct koud binnen hebben, maar 15, 16 graden wat het normaliter in de winter binnen is als de CV uit staat is ook weer zo wat. Iemand suggesties?
Groetjes,
Bibi

Maxime.M

Maxime.M

14-09-2010 om 11:38

Bibi

Ik zou inderdaad de thermostaat dan even aan laten gaan. Ik werk thuis, dus heb hem de hele dag aan staan. Natuurlijk kost dat energie, maar voor 3 kwartier kost het in ieder geval minder energie toch? En in de kou zitten is ook niets. Laat hem aangaan vanaf het moment dat ze binnenkomen, dan moet het weliswaar nog opwarmen, maar ze zijn nog wat warm van het fietsen. 5 tot 10 minuten voordat ze vertrekken, laat je hem weer afslaan, koelt het weer af, maar daar zullen ze weinig van merken.
Ik zou geen andere suggestie weten te verzinnen hoor.

maxime

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 11:38

16 graden

16 Graden is wellicht helemaal niet koud voor een kind dat van buiten komt. Dan lijkt het binnen toch altijd al warmer.
Even vragen of je kind het warm genoeg vindt en anders stook je de boel voor een half uurtje op 17 graden. Is altijd nog goedkoper dan de overblijf.

bibi63

bibi63

14-09-2010 om 12:57

Oke

Ik wacht eerst maar af of ze uit zichzelf gaat klagen.... wellicht heeft ze er helemaal geen probleem mee. Mocht dat wel het geval zijn, dan ga ik de thermostaat instellen.
Groetjes,
Bibi

Hillary

Hillary

14-09-2010 om 16:24

Hier

Hier op school gaan de meeste kinderen vanaf groep 6 ongeveer zelfstandig thuis eten. Dit omdat de overblijf niet zo prettig geregeld is bij ons en ook duur. In groep 6 beginnen ze te morren en dan gaat er eentje naar huis tussen de middag, waardoor vriendje ook niet meer wil overblijven, dus die gaat ook naar huis en opeens blijft er van de hele klas niemand meer over, behalve misschien kinderen die te ver weg wonen of waar iets mee aan de hand is. Hoewel ik weet ook een kind van de buurschool met ADHD dat ze niet meer op de overblijf wilden en die bleef toen thuis, ook vanaf groep 6 dacht ik en dat ging heel goed, veel rustiger alleen thuis.
Mijn eigen moeder ging werken toen mijn zusje in de vijfde (groep 7) zat en toen had je nog geen overblijf (althans in het noorden van het land, mijn schoonmoeder uit de randstad is wel al overblijfmoeder geweest), dus die ging ook gewoon alleen naar huis, want mijn moeder werkte fulltime (parttime had je ook nog nauwelijks toen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.