Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderen versus eigen tijd

Mijn kinderen zijn 11 en 9, ik ben alleenstaand, ze gaan niet naar hun vader en het is vakantie. 
Ik merk dat ik nu al behoefte heb aan eigen tijd en het is pas zondag 🙈
Kinderen hebben heftige tijd achter de rug (veilig thuis was nodig bij vader), daardoor extra intensief. Voor mij was het ook een spannende tijd.
Ik merk dat ik s avonds moe ben en het liefst lekker op de bank tijd voor mezelf wil hebben. 
Jongste dochter gaat tussen half 8 en 8 uur en de oudste een uurtje later. Echter als het avond is, komt de stress boven en lukt het niet om ze op tijd in bed te hebben. Waardoor ik om half 10 uitgeteld en geïrriteerd eindelijk de bank voor mezelf heb en tegelijkertijd niets liever wil dan naar bed.
Dit gaat niet de hele week zo werken.
Wie heeft goede tips voor me? Het zal tijd nodig hebben enzo voordat de kinderen weer rustiger zijn, maar daar ben ik nu niet mee geholpen.
Dank alvast!


Ze na de lunch een film laten kijken/alleen laten spelen terwijl jij even naar bed gaat?

Evaluna

Evaluna

26-02-2023 om 21:08 Topicstarter

alhambra schreef op 26-02-2023 om 21:01:

Ze na de lunch een film laten kijken/alleen laten spelen terwijl jij even naar bed gaat?

Daar denk ik wel aan inderdaad. 

Nu ook weer, voor de oudste is het bedtijd en dan begint ze al te mopperen en uiteindelijk ligt ze te snikken in haar bed dat ze zich gestressed voelt en boos op mij dat ik naar beneden ga.


Kunnen ze een nachtje bij oma en opa slapen? Of een nachtje logeren bij een vriendje?

Evaluna schreef op 26-02-2023 om 21:08:

[..]

Daar denk ik wel aan inderdaad.

Nu ook weer, voor de oudste is het bedtijd en dan begint ze al te mopperen en uiteindelijk ligt ze te snikken in haar bed dat ze zich gestressed voelt en boos op mij dat ik naar beneden ga.


Ja in de avond ga je de rust niet vinden, vrees ik.

Sterkte!

Heel herkenbaar. Mijn man en ik mopperen nu al over de vakantie. De krokusvakantie is zo onhandig, je kunt niet lekker naar buiten.

Misschien kun je wat stress bij je kinderen wegnemen door ze voor het slapen naar een podcast te laten luisteren? Als het kind om half zelf netjes naar boven gaat en tandenpoets mogen ze een half uurtje, drie kwartier luisteren. Mijn kinderen luisteren nu naar De regels van Floor. Erg grappig. Jij zet na het tandenpoetsen de podcast aan en geeft een kusje, als ze moe zijn, zetten ze het zelf uit. Het is nu vakantie, dus als ze stiekem wat langer luistert, is dat ook geen drama.

Mijn kinderen mogen de hele week ook samen logeren, tenminste: als ze rustig samen in bed liggen en niet donderen. Zo houden ze elkaar bezig en is er minder stress voor het slapen.

Succes!

BSO en zelf vrij nemen.

oh dat lijkt me zo lastig aan het alleenstaande ouderschap, dat je al-tijd aan de beurt bent. Respect hoor Evaluna, voor jou en alle andere alleenstaande ouders.

Zou het een idee zijn om iets eerder te beginnen met het avondritueel? Je kinderen zijn al wat groter, maar mogelijk helpt positief stimuleren nog iets? Dus een beloning aan het einde van de vakantie als het zoveel keer gelukt is om zonder 'gedoe' op tijd te slapen? Of gezien de leeftijd van je kinderen; een plan met henzelf maken wat ze nodig hebben/willen om dit soepel te laten verlopen? Zij vinden een negatieve sfeer ook niet leuk, dus misschien kunnen ze vertellen wat hierin helpend kan zijn?
Het zijn wat ideeën die me nu te binnen schieten!

MMcGonagall schreef op 26-02-2023 om 21:35:

BSO en zelf vrij nemen.

Oh en deze inderdaad!

Is er geen BSO in de vakantie? Dat houdt het ritme er een beetje in. Hier vonden sommige kinderen dat altijd lastig in de vakantie, dat het gewone ritme van school ineens weg is. 
Tussendoor pauze houden is wel belangrijk, want als je al op je wenkbrauwen  het avondeten en erg uitkijkt naar de avond gaan ze inderdaad fors dwarsliggen natuurlijk bij het naar bed brengen…
Is het gezien hun leeftijd geen optie dat ze na het eten een uurtje iets voor zichzelf doen op hun kamer en dat je daarna nog een spelletje doet met ze?

Vandaag was het super mooi weer, kinderen van 9 en 11 kun je dan heel goed naar buiten sturen om te gaan spelen. 

Evaluna

Evaluna

26-02-2023 om 21:47 Topicstarter

BSO gaan ze niet heen (helaas) een nachtje bij oma logeren is waarschijnlijk nog wel te regelen. 
Voor mijn gevoel is het ook niet zomaar dwars liggen, maar echt de stress die nog in hun lijf zit die er s avonds uitkomt. Getriggerd door een opmerking komen alle emoties weer boven die niet met de situatie van nu te maken hebben. 
Een kusje en weer gaan versterkt alleen maar het gevoel van in de steek gelaten zijn.
Ben bezig met therapie, maar het is nog best vers en dat heeft even tijd nodig. Ik denk wel dat dat goed gaat helpen. Ze hebben een rottijd bij hun vader gehad (zacht uitgedrukt). 

Een podcast is een goed idee, dat ga ik proberen. Iets eerder naar bed en podcasts luisteren of muziek. In ieder geval Spotify openzetten voor ze.

Ook ik ben een alleenstaande moeder en herken het probleem. Kinderen hier zijn inmiddels wat ouder, maar door verschillende problemen bij de kinderen (oa trauma), loop ik zelfs nu nog wel eens tegen dit probleem aan, maar de afgelopen jaren wist ik het soms echt even niet. Kinderen waren 24/7 bij mij, gelukkig was er school, maar dan werkte ik zelf ooien bovendien was een van de kinderen thuiszitter en die was er dus echt altijd. Soms was ik echt radeloos, hoe zou ik het nog jaren vol kunnen houden zonder ooit een minuut voor mezelf? Steeds als ik dacht dat ik even kon gaan zitten, was ik weer nodig.

Ik had geen oppas of familie dichtbij, maar wat mij hielp was om gewoon soms wat ‘me-time’ overdag te nemen, buiten de deur. Wat die ‘me-time’ is, verschilt natuurlijk per persoon, maar ik heb veel baat gehad bij de sportschool en de bios. Kinderen waren dan even alleen thuis, maar doorgaans redden ze zich dan beter  dan wanneer ik er wel was. Als ik er wel ben, was er altijd wel iemand die op welke manier dan ook aandacht nodig had, maar op die momenten ging dat gewoon even niet. En het was dus niet eens heel lang, maar het zorgde wel dat ik even bij kon tanken.

In beide gevallen was ik niet telefonisch bereikbaar en had ik afleiding. Met het sporten kon ik echt even mijn hoofd leegmaken. Ik werd moe, maar het gaf toch ook energie en het werkte voor mij als uitlaatklep.

En de bios was juist echt even rust. Thuis kon ik nooit gewoon even op de bank zitten, dus dat deed ik dus maar in de bios. Gewoon lekker een film van begin tot eind kijken, zonder gestoord te worden.

Natuurlijk kan de oplossing voor jou anders zijn, maar ik zou toch zorgen dat je ook overdag iets van tijd voor jezelf krijgt.

Go with the flow. Als het stress is en verlatingsangst, zou ik daar vooral niet tegenin gaan. Dat kost iedereen alleen maar (negatieve) energie. Hoe begrijpelijk ik het ook vind dat je behoefte aan alleen-tijd hebt!
Mijn suggestie zou zijn ze bij jou in bed te nemen en dan de kinderen om beurten laten voorlezen. Dan kun jij je ogen dichtdoen, heb je qualitytime met ze en voorkom je dat ze zich alleen voelen. Of samen in bed een filmpje kijken. Desnoods laat je ze samen in jouw bed in slaap vallen. Je kan dan zelfs nog zelf in een van hun bedden kruipen. Of om beurten bij jou in bed laten slapen. Bij ons hielp dat tegen alle kwaaltjes en angsten. Jij bent nu hun baken, hun veiligheid. Het is even niet anders. Het komt heus wel goed op een dag. Alleen heel vervelend dat je niet weet wanneer, dat is altijd makkelijker. Maar ik zou zeker omdat het nu vakantie is die bedtijden wat loslaten, zeker als dat stress scheelt. Jouw mindset kan enorm veel schelen. Probeer te ontspannen, dan doen je kinderen dat ook makkelijker.
Ik weet, ik heb makkelijk praten vanachter mijn toetsenbord, maar ergens op een andere manier mee omgaan maakt het vaak veel minder gespannen. Sterkte!

Evaluna

Evaluna

26-02-2023 om 22:33 Topicstarter

 

En de bios was juist echt even rust. Thuis kon ik nooit gewoon even op de bank zitten, dus dat deed ik dus maar in de bios. Gewoon lekker een film van begin tot eind kijken, zonder gestoord te worden.

Natuurlijk kan de oplossing voor jou anders zijn, maar ik zou toch zorgen dat je ook overdag iets van tijd voor jezelf krijgt.

Wat klinkt dit ontzettend herkenbaar. Echt doet me goed er even over te schrijven, herkenning te vinden. 

Soms ga ik even op de koffie bij mijn ouders en hebben de kinderen geen zin, dat zijn inderdaad van die momentjes. De hond uitlaten werkt ook, al is dat ook fijn om samen met een kind te doen. 

Het is inderdaad ook dat "nodig zijn" de hele tijd, bijna op het zuigende af. Dat klinkt niet aardig, maar zo voelt het soms wel. 

Sportschool is niet mijn ding, heb wel een avond in de week voor mezelf en heb het eind van de vakantie een weekend weg geboekt. Mét mijn moeder, kijk daar wel naar uit. Even de zorgen delen. 

Moeten de bed-tijden ook in de vakantie zo strak?

Ik zou zelf eerder in bad gaan liggen of een serie gaan kijken op mijn laptop in mijn eigen slaapkamer.
En de kinderen beneden laten tot ze zelf klaar zijn om naar bed te gaan.

En nee, mam wenst effe een half uur of een uur niet gestoord te worden als ze in bad ligt of een serie aan 't kijken is.

Hebben ze de komende week overdag vriend(inn)en waar ze een middag naartoe kunnen of zelfs eventueel willen logeren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.