Deto
15-03-2026 om 04:38
Kinderfeestje
Hallo allemaal
Mijn zoon wilt een kinderfeestje geven t.b.v. zijn verjaardag. Helemaal prima. Maar wat hij wilt gaan doen met zijn kinderfeestje, kost in totaal +- €400 (hij mag 10 kinderen uitnodigen).
Ik vind dat behoorlijk veel geld voor een kinderfeestje. Wat is jullie mening hierover en wat vinden jullie een "normaal" bedrag aan kosten voor een kinderfeestje met 11 kinderen?
Poezekat
15-03-2026 om 16:33
Izza schreef op 15-03-2026 om 15:42:
Ik organiseer al jarenlang kinderfeestje en voor mij is dat echt teveel geld. Daarvan kan ik met mijn kinderen heel andere leuke dingen doen.
- kinderfeestjes vanaf groep 3 tm 8.
-2 auto's dus 8 kinderen kunnen mee. Dan moet je keuzes maken wie er kunnen komen.
- We beginnen thuis met taart/cake en cadeaus.
- Externe activiteit
- wij brengen de kinderen naar huis.
Indien mogelijk organiseren we het samen met een ander vriendje. En in groep 8 mogen ze een grotere activiteit (slaapfeestje, disco of filmfeest of duurdere activiteit).
Qua activiteiten heb ik van alles gedaan of elders gezien. Indoor speeltuin, wandklimmen, kleine pretparken, lasergamen, sportfeestjes, kookworkshop, karten. De tijd van een speurtocht of thuisfeestje is wel voorbij. Zeker bij oudere kinderen. Zoiets kan hooguit bij kleuters nog.
Speurtocht met speeltuintje op de route wel bij basisschool kinderen tot en met groep 4, daarna werd het knutselen.
RaSa
15-03-2026 om 18:04
Ben wel heel nieuwsgierig wat hij wil doen. Maar sowieso vindt ik het erg veel kinderen. Hier is ook de max. 8 kinderen incl. jarige. Wij vieren het altijd buitenshuis. Kost dan ergens tussen de 160 en 220 euro. Afhankelijk van wat we gaan doen.
En ook daaraan zitten regels. Zwemfeestje keuren dit jaar voor de oudste goed. Maar dat is dan pas eind groep 7. Karten werd door haar ook genoemd. Prima, maar dan gaan er minder kinderen mee. Keuze lag bij haar. En dan kiest ze toch voor meer vriendinnen mee.
Izza
15-03-2026 om 18:56
Poezekat schreef op 15-03-2026 om 16:33:
[..]
Speurtocht met speeltuintje op de route wel bij basisschool kinderen tot en met groep 4, daarna werd het knutselen.
Dat is in deze tijd echt niet meer hoor. En thuis knutselen is een grote bende en je bent vrij snel klaar. Ook niet heel goedkoop aangezien je veel materiaal moet aanschaffen. Daarnaast is het kind van to een jongen. Dan valt knutselen snel af.
Kampeerder
15-03-2026 om 19:45
Izza schreef op 15-03-2026 om 18:56:
[..]
Dat is in deze tijd echt niet meer hoor. En thuis knutselen is een grote bende en je bent vrij snel klaar. Ook niet heel goedkoop aangezien je veel materiaal moet aanschaffen. Daarnaast is het kind van to een jongen. Dan valt knutselen snel af.
Waarom zou het een bende worden? En veel materiaal aanschaffen kost echt geen honderd euro hoor. Er is ook nog zoiets aan kostenloos materiaal.
Dit hieronder. Wat bolletjes wol bij Zeeman, maar restjes kan ook. Plankjes uit de bak voor gratis bij Karwei of Gamma. Spijkers van Action. Tien/twintig/dertig euro red je dat wel.

Kampeerder
15-03-2026 om 19:48
[..]
Het wordt echt nog steeds wel gedaan. En daar komen echt leuke reacties op, vaak dan.
Gingergirl
15-03-2026 om 20:03
Kampeerder schreef op 15-03-2026 om 19:45:
[..]
Waarom zou het een bende worden? En veel materiaal aanschaffen kost echt geen honderd euro hoor. Er is ook nog zoiets aan kostenloos materiaal.
Dit hieronder. Wat bolletjes wol bij Zeeman, maar restjes kan ook. Plankjes uit de bak voor gratis bij Karwei of Gamma. Spijkers van Action. Tien/twintig/dertig euro red je dat wel.
Op zich een leuk knutselwerkje maar ik zou zoiets nooit op een feestje doen. Meer iets voor een gewone woensdagmiddag als je kind van knutselen houdt. Ook leeftijd afhankelijk, bij kleuters snap ik het nog wel.
MamaE
15-03-2026 om 20:13
Tuurlijk kan een thuisfeestje prima. Pannenkoeken bakken, zelf friet en snacks bakken, film kijken, eventueel slaapfeestje ervan maken.
Iets knutselen kan prima. Als je kind niet van knutselen houd, ja, dan verzin je wat anders. De buurtspeeltuin zou ik na de kleuters ook niet meer als feestje doen. Maar thuis iets maken kan best zonder dat het 100+ euro aan materiaal kost.
Ik heb zelf ooit in groep 7 sierraden gemaakt op het feestje van een vriendinnetje.
Die ketting heb ik nog en dochter draagt hem wel eens.
Een zwemfeestje doen we ook alleen met kinderen die een zwemdiploma hebben en vanaf een bepaalde leeftijd. Dochter wordt volgende maand elf en zit in groep 7.
Dan lijkt me dat wel kunnen. Op enig moment gaat ze ook zonder ouders naar het zwembad met vriendinnen. Wat dat betreft vind ik karten minstens zo gevaarlijk.
We hebben hier al een grote buitenspeeltuin gedaan, een binnenspeeltuin, een knutselworkshop, een klimbos en nu zwemmen. Ik zie alleen niet waarom groep 8 per se een groter/specialer feestje moet zijn. In ieder geval niet waarom je dan opeens meer kinderen uit zou nodigen waar je verder niet echt mee afspreekt. Een duurdere activiteit zou kunnen, maar ik vind dat ook niet per se nodig omdat ze het afscheid van de basisschool ook al op andere manieren vieren met een kamp, klassenfeest etc.
Decembermamma
15-03-2026 om 20:34
Goh ik zit eens terug te denken, maar wat voor feestje moet dit zijn dat het 400 euro kost? Een met een gouden randje?
Wij hebben altijd leuke feestjes gehad en nooit echt op het bedrag gelet maar 400 euro is echt wel heel veel.
Kleinduimpje
15-03-2026 om 20:41
als je het kan betalen is het prima toch? Ligt er misschien ook aan hoeveel kinderen je hebt, ik heb er maar 1.
Ik was ook dit bedrag kwijt, ook voor thuisfeestjes met speurtocht was ik heel veel geld kwijt omdat ik heel veel leuke dingen erbij wilde doen.
Maar ook een keer madscience of een kookworkshop gedaan, ja dat kost wel dit bedrag.
Poezekat
15-03-2026 om 21:33
[..]
Geen idee wat er nu gedaan wordt, ik heb het over zo'n 20 jaar geleden. Ook door jongens werd er geknutseld, dit wel aan tafel.
Poezekat
15-03-2026 om 21:35
Kleinduimpje schreef op 15-03-2026 om 20:41:
als je het kan betalen is het prima toch? Ligt er misschien ook aan hoeveel kinderen je hebt, ik heb er maar 1.
Ik was ook dit bedrag kwijt, ook voor thuisfeestjes met speurtocht was ik heel veel geld kwijt omdat ik heel veel leuke dingen erbij wilde doen.
Maar ook een keer madscience of een kookworkshop gedaan, ja dat kost wel dit bedrag.
Inderdaad, hier destijds zo'n verkleedkist met opdrachten gehuurd voor een thuisfeestje en uiteraard knutselspullen of lekkernijen ivm cake versieren, meestal frietjes met snacks voordat ze naar huis gingen.
Kampeerder
15-03-2026 om 21:39
Gingergirl schreef op 15-03-2026 om 20:03:
[..]
Op zich een leuk knutselwerkje maar ik zou zoiets nooit op een feestje doen. Meer iets voor een gewone woensdagmiddag als je kind van knutselen houdt. Ook leeftijd afhankelijk, bij kleuters snap ik het nog wel.
Dit kunnen kleuters nog helemaal niet. Dit lukt vanaf ongeveer tien jaar. Het vereist nogal wat vaardigheden: oog-/handcoördinatie, vastknopen van draad etc.
Vanuit een bepaalde expertise doe ik dit soms semi-professioneel. Ik knutsel wel op de sportvereniging als extra activiteit soms. Als je dit met zes tien-jarigen wil doen is het bijna twee uur werk met één begeleider.
Mugske
15-03-2026 om 21:47
bij verjaardag groep 8 waren er niet meer kinderen dan normaal, maar was er wel een activiteit buiten de deur en slaapfeestje. Dochter wilde supergraag een slaapfeestje, maar ze wilde ook dat vriendin met heimwee bij het feest was. Toen dus gekozen voor dag en avondprogramma. Dus toen toch met grotere groep naar activiteit buiten de deur. Dat slaapfeestje kost niet veel geld, vooral nachtrust 😀