Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderfeestje : hele klas uitgenodigd

Waar ik aan begin? Weet ik ook nog niet, maar ik heb het gedaan: de hele klas uitgenodigd voor het 6e verjaardagsfeest van zoonlief. Altijd al een keer willen doen. Het zijn er 'maar' 17, alles bij elkaar en vast een paar afvallers, laten er max 14 komen.
Nu praktisch: ik heb een gymzaaltje gehuurd, in ieder geval 2 maar hopelijk 3 moeders bereid gevonden mee te helpen en ben nu bezig met een logisch programma in elkaar te zetten. Alle hulp en tips kan ik goed gebruiken! Ook over het in toom houden (of niet..) van een groep kleuters. Het lijkt me ontzettend leuk, ze kunnen lekker ravotten maar ik denk dat ze wel iets te ravotten aangeboden moeten krijgen. Ik dacht zelf aan een paar groepjes maken, 3 of 4, met elk een moeder erbij en ze dan een circuitje te laten afleggen. Een sjoelbak, blikgooien, zaklopen, bal tegen een paal aanschieten, koekhappen, snoep uit waterbak happen, en zo sta ik open voor nog meer suggesties. Ik heb ook spelletjes die de hele groep kan doen: AnnemarieKoekoek en Schipper mag ik overvaren, tikkertje, ballon hooghouden, en gewoon rennen, vliegen, gillen.
De zaal heb ik voor 2 uur gereserveerd en ergens moet er ook nog cake gegeten worden en limonade gedronken worden. Dat mag niet in de zaal, en kan wel thuis maar ik zit even logistiek wat in de knoop: opties zijn:
de kinderen komen thuis, daar eten we taart en drinken we limo en geven ze vast kadootjes aan de jarige. Van thuis kunnen we naar de gymzaal lopen. Daar gaan ze 2 uur ravotten. Ergens moet er nog tussendoor gedronken kunnen worden - in de kleedkamers dan maar. Maar verder geen snoep of chips ofzo. Is dat een groot probleem? In mijn ogen niet echt, zoonlief is sowieso niet zo'n snoeperd. Maar de rest? Wat is jullie ervaring? En logistiek ben ik er gaandeweg nu uit, dank voor jullie geduld.
De kids worden bij de gymzaal opgehaald door de ouders. En dan is het feest voorbij.
Hoe klinkt dat in de oren van ervaren feestjes-gevers op dit forum? Hebben jullie nog suggesties, aanvullingen, opmerkingen, vragen? Ik hoor ze graag!
groetjes,
Petra (toch wel een beetje nerveus hierover..)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Klinkt harstikke leuk

Geen ervaren partijtjesgever hier, maar toch mijn schot voor de boeg. Het klinkt harstikke leuk. En kinderen kunnen best twee uur zonder snoep

Wat je kan doen, misschien, is tussendoor wat drinken geven (bijvoorbeeld gewoon een bekertje limo uit een fles) en dan bij het afscheid misschien een prijsuitreiking oid en daarna pakje drinken mee voor iedereen en iets eterigs.

Ik heb wel een wedervraag: wat voor zakken gebruik je eigenlijk voor zaklopen? Of neem je een oud sloop?

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2012 om 14:34

Leuk!

Leuk! Ik zou inderdaad wat drinken meenemen, na een uurtje spelletjes hebben ze vast weer dorst. Veel plezier!

buzz

buzz

24-01-2012 om 15:30

Ik zou

van huis inderdaad taart kado's en dan naar de gymzaal.
wat hier ook nog erg leuk was op een verjaardag, was lopen op de laarzen van de rues (gewoon grote rubberlaarzen, en dan iets zoeken wat ze ergens heen moeten brengen, maar ja...een gymzaal heeft natuurlijk heel veel leuke dingen om mee te werken, en geeft meer opties als de laarzen van de reus.

Mover

Mover

24-01-2012 om 16:49

Kleedkamer

Mag je helemaal niets eten in de kleedkamer? Anders zou ik in de kleedkamer een groot laken op de grond leggen, en daar lekker taart eten, kadootjes delen, drinken, en dan spelen. Waarom: omdat ik zou opzien tegen het fenomeen 14 kinderen naar mijn huis loodsen, schoenen/jassen uit. Dan taart/limo/kadootjes en ze dan weer in de schoenen/jassen hijsen. Meestal zijn er een aantal dan lekker aan het spelen, en duurt het "uren" voor je alles weer buiten hebt staan. Limonade halverwege in de kleedkamer is sowieso een goed idee.
Bij het weggaan nog een pakje drinken en/of een snoepketting (met medaille!) of een minizakje chips aan een oorkonde geniet, zou voor mij ook voldoende zijn.
Heel veel plezier!

Petra vanB

Petra vanB

24-01-2012 om 17:17 Topicstarter

Leuk`

Dank voor de suggesties tot nu toe! Leuk, die grote laarzen, gaan we doen. En ja, volgens mij heb je wel gelijk Mover, ze niet allemaal thuis te hebben en is die tip voor een groot laken een hele goeie. Dank!
Verder heb ik nog vragen - zo blijkt - over hoe een circuit op te zetten, wat heb ik nodig voor welke activiteit, waar moet ik aan denken en niet vergeten.
Ben erg blij met de suggestie voor de medaille, dat is ook altijd leuk om te krijgen voor de kinderen!
Wat ik wel ergens ooit las is dat ik vooral de jarige zelf niet moet vergeten, maar massaal toezingen en kadootjes lijkt mij genoeg, toch? Of moet er nog een momentje voor hem worden ingebouwd?
Ga door, ga door allemaal!

Wow!

Toen ik zes werd mocht ik ook de hele klas uitnodigen. Men, wat voelde ik me glorieus, de hele klas achter mij aan op weg naar huis! Mooiste verjaardagsfeest dat ik ooit heb gehad.

Veel plezier jullie!

skik

Petra

bij ongeveer 15 kinderen zou ik uit gaan van 4 groepjes .. groepje 1 begint bij 1 groepje 2 bij 2 groepje 3 bij 4 en groepje 4 bij 5 ..

ik zou 5 spelletjes bedenken je had ze zelf al geloof ik: zaklopen, rubberen laarzen, blikgooien, snoep uit waterbak, sjoelen (zou ik niet doen denk ik duurd te lang invergelijking met de andere spelletjes) bal tegen paal schieten (is dat niet gevaarlijk als eroveral in de gymzaal kinderen zijn die spelletjes doen?? misschien is er in de gymzaal een korf van de korfbal?? en dan 5 keer laten gooien en kijken hoe vaak raak?? ) koekhappen ...

nodig heb je voor
* koekhappen: koek touwtjes naald en eventueel een tweedoek voor als je ze blind wil laten happen...(of iets om gaaje ste maken in de koek) lang touw tussen twee palen spannen en korte touwtjes door d ekoek rijgen en ophangen)
* rubberen laarzen: twee paar rubberen laarzen, 4 pionnen (gymzaal?) twee kinderen tegelijk rennen van ene pilon naar de andere en terug wie het eerste terug is heeft gewonnen..
* zaklopen: twee oude kussenslopen en 4 pionnen
(zie rubberen laarzen)
* snoep uit waterbak happen: handdoeken! een afwasbak, snoepjes (eventueel elastiekje voor de kinderen met lang haar)
* blikgooien: balletje, en 10 blikken en iets van een tafeltje om de blikken op te stapelen.. pion om aan te geven vanaf waar ze moeten gooien
* bal schieten tegen paal/of korf: bal en paal of korf en een pion om aan tegeven waar ze moeten staan om te gooien..
* sjoelen: sjoelbak

verder een fluitje om ana t egeven dat het wisseltijd is... ik denk dat je per spelletje ongeveer tien minuten een kwartiertje nodig hebt maar je kan ook zelf kijken of iedereen een beetje klaar is en dan gewoon fluiten..

Petra....

zoek eens op 'stickerkaart' en dan vind je mijn kleuterfeesttoptip....echt ideaal voor zo'n spelletjescircuit...hij is al jaren oud, maar dat maakt niet uit toch?

Ingrid

Knip-plak

komtie....

Wat het ook erg goed doet is mijn beroemde gepatenteerde stickerkaart-om-de-nek. Men nemen een A5 kartonnetje, verdeel die in evenveel vakjes als er spel;letjes gedaan worden, en maak er een lintje aan zodat ze om de nek van elke feestganger kunnen. Koop een paar vellen stickers bij de action en ieder voltooid spel levert een sticker op. Geloof het of niet, maar dit simpele opzetje geeft je hele feest een DOEL en tot minimaal een jaar of 9 vinden alle kindern het werkelijk fantastich om steeds een sticker te mogen uitzoeken. Een volle stickerkaart levert aan het eind een kadootje op. Of dat nu een medaille is of het beruchte snoepzakje...who cares?. Mocht je niet door de speleetjes heenkomen & dreigt er een leeg vak over te blijven dan kun je trouwens ook nog stickers uitdelen voor dingen als knoeiloos opdrinken van de limonade, of niet naast de pot geplast. Beetje creatief zijn!

Henriette123

Henriette123

25-01-2012 om 12:53

Ideeen

Maak van te voren thuis al groepjes.
Wel groepjes maken; anders heb je kans dat sommige kinderen zo klaar zijn, en soms zijn er tegenstanders nodig.Ook heb je kans dat kinderen veel alleen zijn.
Zorg dat de groepen zoveel mogelijk uit een even aantal bestaan, liever 4 en 6 kinderen dan 2 keer 5.

Maak thuis vast een indeling van de zaal, waarbij je bijvoorbeeld oplet, dat je de kinderen ballen richting muur laat gooien, zodat andere kinderen niet tijdens hun spel over de ballen struikelen.

Als je 4 groepen maakt zorg dan voor 8 spelletjes,en laat iedereen met een (on)even spel beginnen.
Loopt een spelletje niet lekker, dan kan er vast naar het volgende spel worden doorgeschoven, en dat spel laat je dan wat langer duren.Zelfde geldt voor als een spel nog niet klaar is; bijvoorbeeld koekhappen, de rest kan dan wel doorgaan.

Wissel drukke en rustige spelletjes af.
Naast de al genoemde spellen: print een klassefoto op a4 formaat uit, en maak daar een puzzel van, door de plaat in 12 stukken te knippen; hoe snel kunnen ze hem maken? Beloning sticker op hun kaart.

Als je genoegvoorbereidingstijd hebt:
Verjaardagsmemory
Zoek verjaardagsplaatjes en foto`s van de jarige,of foto`s van schoolactiviteiten, die je dan met zijn zestienen op een dik (160 grams papier)a4tje 2 keer uitprint.

Je kunt eindigen met een estafette,of ander finalespel waarbij je alle groepen tegen elkaar laat spelen; hierna prijsuitreiking, de al eerder genoemde medailles

Zorg voor genoeg materialen; voorbeeld heb je twee spellen met tennisballen, heb je dus 2 keer tennisballen nodig.

Toestellen mogen niet gebruikt worden, dit heeft met je verzekering te make

Denk aan pleisters ed.
Wees voorzichtig met kaarten om de nek, als je dat doet, kies dan voor materiaal dat heel makkelijk breekt.
Anders laat je de "groepsouder"de kaarten bewaren.

Deel jezelf als het mogelijk is niet bij een groepje in, maar wees extra; maak foto`s en wees beschikbaar voor probleempjes.

Het wordt vast een heel leuk partijtje

judiths mama

judiths mama

25-01-2012 om 13:29

Vergeet vooral niet

Om de kinderen gewoon lekker te laten rennen in de gymzaal.
Ik ga met de bso, waar ik werk, regelmatig naar een gymzaal. Het verbaast me elke keer weer met hoe weinig de kinderen zich daar vermaken. De grote zaal nodigt uit tot rennen en dat gebeurt dan ook meestal.
We mogen daar verder niet veel gebruiken, qua toestellen, omdat we daartoe niet bevoegd zijn, maar met de matten en een paar (zachte) ballen, kunnen ze ook fijn spelen.

Veel plezier, leuk idee trouwens!

Annet

Annet

25-01-2012 om 14:13

Geen touw of lint om de nek doen

Een stickerkaart is leuk maar liever niet met een touwtje of lint om de nek binden. Kinderen kunnen makkelijk ergens aan blijven haken waarbij dan de keel wordt dichtgetrokken.
Eén arm erdoor zou wel kunnen en dan over het hoofd.

Ach.

Mijn 'stickerkaarten' waren altijd van gewoon dik papier/knutselkarton met 2 geperforeerde gaatjes waar een lintje dooor zat. Ik had de plakbandrol altijd klaarstaan voor herstelwerkzaamheden, want als je maar met een pink achter het lintje bleef haken scheurde de handel al uit. Niks engs aan.

Ingrid

Annet

Annet

25-01-2012 om 14:39

Het gaat niet om het papier/karton

Het gaat om het touw of lint. Dat scheurt niet zomaar.
De SOS-kettingen hebben volgens mij een zwakke schakel zodat ze open schieten als er teveel druk op staat. Zelfde reden.

Lol annet. meer uitleg.

Vierkant kartonnetje. perforeer gaatje in linkerbovenhoek. Ook gaatje rechterbovenhoek. Ene uiteinde lintje vastknopen aan gaatje 1. Andere eind aan gaatje 2. Als er een gaatje uitscheurt is het ding los. valt op de grond, heb je niks meer om je nek. Zelfde principe toch als zwakke schakel in SOS ketting of vlooienbandje van de kat dat lossschiet als ie vastzit aan een tak. erg veilig lijkt me.

Ingrid

Annet

Annet

25-01-2012 om 15:00

Bedankt!

Dat klinkt inderdaad goed.
Zo had ik 'm niet begrepen )

ody

ody

25-01-2012 om 18:29

Muziek

Kijk ook of je muziek mee kan nemen. Heel leuk is dan ook stoelen(hoepel) dans te doen met zijn alle. Of dansen met een ballon die tussen de buiken van 2 kids gehouden moet worden.
Wij deden ook wel het was op hang spel, om ste buurt een kleding stuk ophangen dan kijken welk team het eerste klaar is. Die reuze laarzen was hier een groot succes, hadden maatje 45. Kijk wel uit, als je geen eten of drinken mee mag nemen lijkt koekhappen ook geen optie. Ook is mime spel heel leuk, bv sporten of beroepen raden.
Medaille of oorkonde, zeker te vinden als je even googled doen het altijd heel goed. Medailles verkopen ze trouwens bij de hema zag ik laatst.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Over medailles

Ik weet niet of je zo'n winkel in de buurt hebt, maar Action had hier laatst medailles van hard plastic met een verwijderbaar kartonnetje erin, die kon je dus zelf inkleuren. Kan je helemaal alle kanten op.
Maar goed, dan moet je maar a) een Action hebben die b) die dingen heeft liggen.

Hema heeft ze inderdaad ook, bij de kinderfeestjesspullen in zakjes van 6 meen ik.

Groeten,

Temet

juf

juf

27-01-2012 om 20:00

Leuk

Ik zou het als volgt doen:

*
thuis kinderen ontvangen en zingen en dmv spelletje cadeautjes uitpakken ;drinken en taartje eten.

* dan dmv speurtocht (eenvoudig ..bv kleuren volgen of sprotfiguren enz) naar de gymzaal

*daar een circuit; 8 spelletjes verzinnen ;4 groepjes maken. Let op dat het niet allemaal spelletjes zijn met rennen enz. want dat houden ze geen twee uur vol

*idd in de kleedkamer een keer wat drinken en een snoepje uitdelen: een kan ranja is handig want van "sporten"krijg je dorst.

*afsluiting bv stoelendans met hoepels

verder zou ik zorgen dat ik wat spelletjs achter de hand had voor het geval je eerder klaar bent.
Veel plezier!
*naar huis: een medaille of een diploma en iets lekkers.

juf

juf

27-01-2012 om 20:02

Tip

(sorry voor de spelfouten..te snel getypt)

kijk even op vanharte.nl daar kun je een heleboel leuke spelletjes vinden

Petra vanB

Petra vanB

02-02-2012 om 22:40 Topicstarter

Geweldig!

Heerlijk, wat een hoop goede tips! Echt leuk, ik ga zo knippen en plakken en dan rustig selecteren en sorteren. Super, dit!
Gisteravond ben ik even gaan kijken naar de een-derde-gymzaal die ik gehuurd heb, ruimte zat voor die 17 kids. We mogen gebruik maken van alle materiaal die er staat, ook dat wat er van de scholen is, die ze bij de gymles gebruiken. Daar stond o.a. een doos vol met fel gekleurde lapjes bij, maar ik kon echt niet bedenken waar die voor gebruikt worden - weten jullie dat ? Verder een tsjoukbal-net (noooooit van gehoord, dus gedemonstreerd gekregen), allerlei banken die op te bouwen zijn, schommels, pionnen, plastic hockeysticks, foam ballen, dikke val-matten, dunnere matten, blokjes (misschien ipv blikken bij blik/blokgooien), kleine doeltjes, etc etc!
We mogen geen eten of drinken in de zaal zelf gebruiken, maar de verkleedkamers zijn meer dan groot genoeg om daar eventueel een spelletje snoephappen in te doen. Verder mogen we een half uur eerder aanwezig zijn maar moeten we strikt op de afgesproken tijd alles opgeruimd hebben. Geen probleem, er is me al meerdere keren verzekerd dat de kids na anderhalf a twee uur echt wel uitgeteld zijn... Leuk ook, die enthousiaste reactie van skik, over haar eigen 6e verjaardag - ik ga er gelijk op letten dat de jarige voorop loopt als we naar de gymzaal gaan! MET feestmuts op, zodat het niet kan missen voor iedereen die ons ziet lopen.
Leuk ook is dat ik geen een afmelding heb gehad.. iedereen kijkt er enorm naar uit, ook de ouders. Misschien zetten we nog wel een trend in dit durp!!
Ik heb er zin in !
Veel dank,
Petra

Sancy

Sancy

03-02-2012 om 09:35

Die lapjes

"Daar stond o.a. een doos vol met fel gekleurde lapjes bij, maar ik kon echt niet bedenken waar die voor gebruikt worden - weten jullie dat ?"
Hoe lang/groot zijn die lapjes? Want die kun je misschien gebruiken o ieder groepje een eigen kleur te geven.

Lapjes

Zijn het hele dunne stofjes, die lapjes? Dan kan je er mee jongleren. Omdat ze zo licht zijn gaan ze heel langzaam.


http://www.youtube.com/watch?v=5sUX-1E9qF4

Veel plezier op het feest, als het al half zo leuk is als de voorpret zit het wel snor!

skik

Snuggle's

Snuggle's

04-02-2012 om 12:40

Lapjes

Die lapjes kun je misschien gebruiken om aan de achterkant in hun broekje te doen en staart tikkertje te doen. Dan moeten de tikkers, meer dan 1, de staarten afpakken van de kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.