Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


Fijn dat het goed is gegaan voor je zoontje! 

Cato45

Cato45

11-01-2024 om 18:31 Topicstarter

Malibu2 schreef op 11-01-2024 om 18:15:

Mooie oplossing!

Los van sport, is er niet een debatteerclubje voor jonge kinderen in je omgeving? Dat zou volgens mij ook wel bij je zoon passen

Haha! Dat zou zeker bij hem passen. Hij is lid van de leerlingenraad op school. Had voor zijn eerste vergadering een vraag bedacht over vetorecht. Heerlijk!

Cato45 schreef op 11-01-2024 om 18:31:

[..]

Haha! Dat zou zeker bij hem passen. Hij is lid van de leerlingenraad op school. Had voor zijn eerste vergadering een vraag bedacht over vetorecht. Heerlijk!

Leuk! 

Klinkt als een prima oplossing. Ik zou mijn kinderen ook mee laten gaan maar niet dwingen om mee te doen aan de activiteit als ze dat echt niet durven/willen. Ik zou ze daarvoor ook niet ziek melden (want ze zijn niet ziek.)
Ik werk ook fulltime en ik kan ook niet constant vrije dagen opnemen. Natuurlijk als er echt iets is dan neem ik vrij maar niet omdat ze geen zin hebben in een activiteit. Dan gaan ze gewoon mee en dan kunnen ze altijd nog kijken of ze wel/niet mee doen.

wil wel dit even zeggen: er moet altijd heel veel begrip zijn voor kinderen die moeilijk meekomen met leren en daar onzeker van worden. 

Voor kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben wat betreft sport of minder goed zijn met hun motoriek is men vaak een stuk harder. 

VanLotje schreef op 17-01-2024 om 13:33:

wil wel dit even zeggen: er moet altijd heel veel begrip zijn voor kinderen die moeilijk meekomen met leren en daar onzeker van worden.

Voor kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben wat betreft sport of minder goed zijn met hun motoriek is men vaak een stuk harder.

Begrip hebben voor de gevoelens van een kind kan altijd. Maar zowel de gymles als taal/rekenen zijn verplicht om aan deel te nemen voor alle kinderen. 

En dat kun je kinderen ook uitleggen; de een is goed in sport, de ander in rekenen en weer een ander juist in zaakvakken, verbanden leggen etc. 
En dat dat helemaal niet erg is dat ieder zo zijn talenten heeft, want we hebben elkaar allemaal nodig in het leven. Ergens goed in zijn of niet zegt niks over hoe waardevol iemand is. Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen, talenten en beperkingen. Dat maakt ons allemaal mens en laten we elkaar vooral niet afschrijven op onze zwakke punten maar kijken naar waar een ander met zijn sterke punten iets kan toevoegen. 

MamaE schreef op 17-01-2024 om 13:41:

[..]

Begrip hebben voor de gevoelens van een kind kan altijd. Maar zowel de gymles als taal/rekenen zijn verplicht om aan deel te nemen voor alle kinderen.

En dat kun je kinderen ook uitleggen; de een is goed in sport, de ander in rekenen en weer een ander juist in zaakvakken, verbanden leggen etc.
En dat dat helemaal niet erg is dat ieder zo zijn talenten heeft, want we hebben elkaar allemaal nodig in het leven. Ergens goed in zijn of niet zegt niks over hoe waardevol iemand is. Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen, talenten en beperkingen. Dat maakt ons allemaal mens en laten we elkaar vooral niet afschrijven op onze zwakke punten maar kijken naar waar een ander met zijn sterke punten iets kan toevoegen.

Dat klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar iemand die niet goed genoeg kan lezen of rekenen heeft toch echt een hele andere startpositie dan iemand die dat wel kan. Dat vind ik dus het grote verschil met een middagje schaatsen.  

Keerzijde daarvan is dan wel weer dat er voor kinderen die moeite hebben met bv lezen er de nodige aanpassingen mogelijk zijn, kinderen die slecht zijn in gym hebben iha gewoon pech. Niks aangepast lesprogramma oid.

Dat klopt, niet goed kunnen lezen/schrijven/rekenen is wel een probleem met functioneren in het volwassen leven en de samenleving. Niet goed kunnen sporten is dat niet.
Neemt niet weg dat je op school soms ook dingen moet doen die je niet leuk of moeilijk vindt. Voor de een is dat rekenen of spelling, voor de ander gym.

Ik vind het wel een waardevolle les om kinderen mee te geven een ander niet af te rekenen op datgene waar die niet goed in is, maar juist te kijken naar waar die wel goed in is en dat ergens wel/niet goed in zijn geen waardeoordeel is over jou als persoon.

Temet schreef op 17-01-2024 om 14:51:

Keerzijde daarvan is dan wel weer dat er voor kinderen die moeite hebben met bv lezen er de nodige aanpassingen mogelijk zijn, kinderen die slecht zijn in gym hebben iha gewoon pech. Niks aangepast lesprogramma oid.

Er worden bij gym ook minder eisen gesteld. Je kunt niet blijven zitten op gym bijvoorbeeld en als je er echt niks van bakt heeft dat niet heel veel gevolgen. Meedoen is belangrijker.

Over schaatsen gesproken, ik sprak laatst nog iemand op een basisschool waar ook geschaatst ging worden met de hele klas en heb deze discussie voorgelegd. Een middag schaatsen was op die basisschool echt wel in plaats van gym, maakt gewoon deel uit van het lesprogramma. 

Cato45 schreef op 11-01-2024 om 14:54:

Update:

Zoon is meegeweest, zonder schaatsen. Hij heeft met een vriendje dat ook niet schaatst (“mam, hij haat schaatsen ook!”) de rest staan aanmoedigen en dat vond hij heel leuk.
Toen ik hem ophaalde, zei hij: “nog even over dat sporten, ik ga wel iets doen, maar niet iets wat jij hebt genoemd. Ik ga erover nadenken.” Toen ik vroeg of ik af en toe dan wel met een idee mocht komen, zei hij: “ja, maar dan moet je niet in dezelfde zin het woord ‘moeten’ gebruiken.” Daar hebben we nu dus een deal over.

Heel mooi opgelost. 

Je kan veel van je zoon leren. Hij geeft aan dat hij iets gaat doen, en er over nadenkt, dan geef jij gelijk aan of je dan wel met een idee mag komen. Dat vind ik dan weer niet handig. Want hij geeft aan dat hij iets gaat doen, en jij wil dan weer met ideeën komen. Geef hem de rust en de ruimte om dingen zelf te bedenken. Ik zou op je zoon vertrouwen dat hij zelf met iets komt. Ik denk dat je hem te veel bedisselt met dingen, ook dat zinnetje over 'moeten' is veelzeggend. 

troelahoep schreef op 17-01-2024 om 14:59:

[..]

Er worden bij gym ook minder eisen gesteld. Je kunt niet blijven zitten op gym bijvoorbeeld en als je er echt niks van bakt heeft dat niet heel veel gevolgen. Meedoen is belangrijker.

Over schaatsen gesproken, ik sprak laatst nog iemand op een basisschool waar ook geschaatst ging worden met de hele klas en heb deze discussie voorgelegd. Een middag schaatsen was op die basisschool echt wel in plaats van gym, maakt gewoon deel uit van het lesprogramma.

Als het i.p.v. een gewone gymles is en dan kun je dat inderdaad zo stellen dat het een onderdeel is van het lesprogramma. Je houdt dan je gymles op het ijs. Dan heeft de school overigens ook wel de verplichting om er voor te zorgen dat de leerlingen ook allemaal mee kunnen doen aan die les.  En niet dat ( zoals bij ons) bijna niemand mee kan doen aan de schaatsles omdat ze geen schaatsen hebben en je naar een plek gaat waar dat ook niet te huur is, en het merendeel zichzelf maar bezig moet zien te houden. Dat is geen les. Hier heeft de school ook aangegeven dat het geen handige actie van de betreffende leerkracht was, school was verder ook niet op de hoogte. Als ze hier een keer zouden gaan schaatsen op een schaatsbaan heb ik daar ook geen enkel probleem mee.

VanLotje schreef op 17-01-2024 om 13:33:

wil wel dit even zeggen: er moet altijd heel veel begrip zijn voor kinderen die moeilijk meekomen met leren en daar onzeker van worden.

Voor kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben wat betreft sport of minder goed zijn met hun motoriek is men vaak een stuk harder.

Als je de opmerkingen las op posts van ouders/docenten van kinderen die moeite hebben met lezen of rekenen en dat toch ook gewoon moeten doen en dat dat blijkbaar opeens héél anders was, concludeer ik eigenlijk het tegenovergestelde. 

Temet schreef op 17-01-2024 om 14:51:

Keerzijde daarvan is dan wel weer dat er voor kinderen die moeite hebben met bv lezen er de nodige aanpassingen mogelijk zijn, kinderen die slecht zijn in gym hebben iha gewoon pech. Niks aangepast lesprogramma oid.

Kinderen met een bewezen afwijking (of het nou dyslexie of een dwarslaesie is) krijgen allemaal een aanpassing. Kinderen met dyscalculie dan weer niet. 


mals je gewoon slecht bent in Frans moet je wel gewoon Frans doen. Of slecht in rekenen of wiskunde. Moet je gewoon wiskunde volgen. 

Temet schreef op 17-01-2024 om 14:51:

Keerzijde daarvan is dan wel weer dat er voor kinderen die moeite hebben met bv lezen er de nodige aanpassingen mogelijk zijn, kinderen die slecht zijn in gym hebben iha gewoon pech. Niks aangepast lesprogramma oid.

Een goede gymleraar - dus niet het type eikel dat zelfs vandaag de dag nog  de gymcoryfeeen van de klas door laat kiezen tot de laatste kneus overblijft (moi lang geleden)  - zou binnen de les voldoende moeten kunnen differentieren.

Mevrouw 75 schreef: ¨als je  gewoon slecht bent in Frans moet je wel gewoon Frans doen. Of slecht in rekenen of wiskunde. Moet je gewoon wiskunde volgen.¨

Met dat verschil dat het Nederlandse schoolsysteem al vroeg de kinderen op cognitieve capaciteiten selecteert (of dat nou goed of slecht is, wil ik vanaf wezen) In principe krijgen de leerlingen die lessen op hun eigen niveau. In tegenstelling tot bewegingsonderwijs dat op alle scholen hetzelfde is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.