Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


kenfan schreef op 18-01-2024 om 14:26:

[..]

Een goede gymleraar - dus niet het type eikel dat zelfs vandaag de dag nog de gymcoryfeeen van de klas door laat kiezen tot de laatste kneus overblijft (moi lang geleden) - zou binnen de les voldoende moeten kunnen differentieren.

Mevrouw 75 schreef: ¨als je gewoon slecht bent in Frans moet je wel gewoon Frans doen. Of slecht in rekenen of wiskunde. Moet je gewoon wiskunde volgen.¨

Met dat verschil dat het Nederlandse schoolsysteem al vroeg de kinderen op cognitieve capaciteiten selecteert (of dat nou goed of slecht is, wil ik vanaf wezen) In principe krijgen de leerlingen die lessen op hun eigen niveau. In tegenstelling tot bewegingsonderwijs dat op alle scholen hetzelfde is.

Dat is in het voortgezet onderwijs wel een beetje anders tegenwoordig, er zijn op veel scholen sportklassen of zelfs programma's voor sportbeoefening op profniveau. Volgens mij kun je ervan uitgaan dat bewegingsonderwijs wordt gegeven op een basaal niveau dat iedereen kan volgen, tenzij je een lichamelijke handicap hebt.  

troelahoep schreef op 18-01-2024 om 15:01:

[..]

Dat is in het voortgezet onderwijs wel een beetje anders tegenwoordig, er zijn op veel scholen sportklassen of zelfs programma's voor sportbeoefening op profniveau. Volgens mij kun je ervan uitgaan dat bewegingsonderwijs wordt gegeven op een basaal niveau dat iedereen kan volgen, tenzij je een lichamelijke handicap hebt.

En áls er een vakgroep goed kan differentiëren dan is het LO wel. 
(en nee, dan heb ik het niet over jullie ervaringen van 100 jaar geleden). 

troelahoep schreef op 18-01-2024 om 15:01:

[..]

Dat is in het voortgezet onderwijs wel een beetje anders tegenwoordig, er zijn op veel scholen sportklassen of zelfs programma's voor sportbeoefening op profniveau. Volgens mij kun je ervan uitgaan dat bewegingsonderwijs wordt gegeven op een basaal niveau dat iedereen kan volgen, tenzij je een lichamelijke handicap hebt.

Vraag ik me af. Die Lootscholen zijn dungezaaid, en die sportklassen ook. Een van de kinderen heeft er toevallig op 1 gezeten, en dat was de omgeving. Jongste is hier alweer vier jaar van het VO af, en daar was het gewoon Coopertesten en dat soort ellende.

Beredeneerde gok: Het zal heel erg van de docent afhangen. En er lopen onder die sportluidjes nog heel veel mensen rond die zich niet voor kunnen stellen dat mensen niet van sport houden, of er zelfs een afkeer van hebben.

kenfan schreef op 18-01-2024 om 17:49:

[..]

Vraag ik me af. Die Lootscholen zijn dungezaaid, en die sportklassen ook. Een van de kinderen heeft er toevallig op 1 gezeten, en dat was de omgeving. Jongste is hier alweer vier jaar van het VO af, en daar was het gewoon Coopertesten en dat soort ellende.

Beredeneerde gok: Het zal heel erg van de docent afhangen. En er lopen onder die sportluidjes nog heel veel mensen rond die zich niet voor kunnen stellen dat mensen niet van sport houden, of er zelfs een afkeer van hebben.

Er wordt hier altijd met nogal veel dédain over LO’ers gesproken. 

kenfan schreef op 18-01-2024 om 17:49:

[..]

Vraag ik me af. Die Lootscholen zijn dungezaaid, en die sportklassen ook. Een van de kinderen heeft er toevallig op 1 gezeten, en dat was de omgeving. Jongste is hier alweer vier jaar van het VO af, en daar was het gewoon Coopertesten en dat soort ellende.

Beredeneerde gok: Het zal heel erg van de docent afhangen. En er lopen onder die sportluidjes nog heel veel mensen rond die zich niet voor kunnen stellen dat mensen niet van sport houden, of er zelfs een afkeer van hebben.

Dan woon ik toevallig in een regio (geen Randstad) waar de scholen bijna allemaal in de onderbouw een sportprofielklas hebben en in de bovenbouw bsm (bewegen sport en maatschappij) als keuzevak hebben, naast het reguliere vak lichamelijke oefening. En een van de scholen van mijn kinderen is speciaal toegerust op het hebben van leerlingen met sportbeoefening op professioneel niveau. Die leerlingen hebben een aangepast lesrooster en ook extra sport op school. Nu weet ik niet hoeveel scholen er zijn van die laatste, maar toch. 

Verder kan ik me herinneren van vroeger dat mensen die goed waren in een bepaalde sport en daarop zaten (bijvoorbeeld volleybal of basketbal) zich altijd enorm verveelden bij gym als we die sport deden. En mijn kinderen, niet slecht in sport maar ook zeker geen uitblinkers, halen altijd hoge cijfers voor gym. Ik heb echt helemaal, maar dan ook totaal niks met sport, nooit gehad ook, en ik presteerde het tochom zevens te halen (behalve voor de veldloop). 

Hier zijn juist vrijwel geen scholen met een sportprofielklas. Ik zou het fair vinden als kinderen beoordeeld worden bij gym op wat ze bijgeleerd hebben tijdens de lessen ipv wat ze al kunnen. 
Ik kreeg vroeger altijd een zes min voor de balsporten, zo van; het is geen voldoende, maar we willen ook geen onvoldoende geven. Ik werd bij teams maken ook standaard als laatste gekozen, maar omdat ik daar altijd al vanuit ging heb ik daar gek genoeg niet heel specifiek trauma's aan overgehouden. Mijn ouders vonden gym ook nooit belangrijk en dat wisten wij. Maar we moesten er wel gewoon naartoe en aan meedoen.

Niet iedereen is overal goed in. Mijn dochter is bijvoorbeeld wel lenig en ook best krachtig en snel, maar een absolute ramp in balsporten omdat ze een kind van haar moeder is en ook nog eens geen diepte ziet. 

MamaE schreef op 18-01-2024 om 21:40:

Hier zijn juist vrijwel geen scholen met een sportprofielklas. Ik zou het fair vinden als kinderen beoordeeld worden bij gym op wat ze bijgeleerd hebben tijdens de lessen ipv wat ze al kunnen.
Ik kreeg vroeger altijd een zes min voor de balsporten, zo van; het is geen voldoende, maar we willen ook geen onvoldoende geven. Ik werd bij teams maken ook standaard als laatste gekozen, maar omdat ik daar altijd al vanuit ging heb ik daar gek genoeg niet heel specifiek trauma's aan overgehouden. Mijn ouders vonden gym ook nooit belangrijk en dat wisten wij. Maar we moesten er wel gewoon naartoe en aan meedoen.

Niet iedereen is overal goed in. Mijn dochter is bijvoorbeeld wel lenig en ook best krachtig en snel, maar een absolute ramp in balsporten omdat ze een kind van haar moeder is en ook nog eens geen diepte ziet.

Dit gebeurt nou precíes bij gym wel en bij Frans, Wiskunde of biologie veel minder. 

Mevrouw75 schreef op 18-01-2024 om 22:50:

[..]

Dit gebeurt nou precíes bij gym wel en bij Frans, Wiskunde of biologie veel minder.

Kun je me uitleggen hoe dat gedaan wordt? 

In mijn ervaring krijg je net zo goed cijfers voor meetbare dingen als bij andere vakken. 

Dus hoe hoog klim je op het touw, in hoeveel seconden ren je een bepaalde afstand etc.

Op de school waar ik werk worden allang geen cijfers meer gegeven voor LO. Het is het eerste vak geweest dat volledig formatief werd. 
Langzamerhand volgen meer vakken. En raad eens? Het zijn vaak de ouders die daar moeite mee hebben (wat? Geen cijfer??)

alhambra schreef op 18-01-2024 om 23:05:

[..]

Kun je me uitleggen hoe dat gedaan wordt?

In mijn ervaring krijg je net zo goed cijfers voor meetbare dingen als bij andere vakken.

Dus hoe hoog klim je op het touw, in hoeveel seconden ren je een bepaalde afstand etc.

Ik geef geen gym, dus heel accuraat kan ik het niet aangeven, maar leerlingen bedenken een nieuwe sport die ze dan uitvoeren en geven, geven elkaar les als officieel vakonderdeel, ze moeten dan dus een lesplan maken voor een lessenserie, daarnaast stellen ze zelf doelen en daar is dan een eerste, tussen en laatste meetmoment. Ze ronden dingen af. Zoiets. 

In het jaar kruik kreeg ik ook al een cijfer voor inzet bij gym en die bestaat nog steeds. 

Bedankt allebei!

Mevrouw75 schreef op 19-01-2024 om 04:12:

[..]

Ik geef geen gym, dus heel accuraat kan ik het niet aangeven, maar leerlingen bedenken een nieuwe sport die ze dan uitvoeren en geven, geven elkaar les als officieel vakonderdeel, ze moeten dan dus een lesplan maken voor een lessenserie, daarnaast stellen ze zelf doelen en daar is dan een eerste, tussen en laatste meetmoment. Ze ronden dingen af. Zoiets.

In het jaar kruik kreeg ik ook al een cijfer voor inzet bij gym en die bestaat nog steeds.

Oh, maar dat vind ik een heel ander verhaal. Op die manier wordt er gewerkt aan vakoverstijgende meta-vaardigheden. 

Mijn  kinderen waren allemaal zo goed in gym dat als ik hun vader was geweest had gestaan op een DNA-test. Van hen heb ik nooit klachten gehoord.  In mijn middelbare schooltijd (pleistoceen) heb  ik jarenlang gym gehad van iemand die ze gewoon eigenlijk  nooit op een groep kinderen los hadden moeten laten.  En mijn docent BO op de Pabo (deeltijd!) bestond het om reguliere lessen te vervangen door een verplicht!volleybaltoernooi. DIe sport waar je als gymkruk met balvrees continu keihard aangespeeld.  Daar komt mijn inderdaad niet zo vriendelijke generalisatie vandaan.

Cato45

Cato45

02-02-2024 om 09:16 Topicstarter

Even een update over de weerstand van mijn zoon om op een sport te gaan: onlangs vroeg een vriendje (het vriendje dat ook niet wilde schaatsen) om samen freerunnen te proberen. Inmiddels hebben ze een les achter de rug en mijn zoon vond het leuk. Hij houdt nog wel een slag om de arm of hij er op wil, en dat is prima. Hij heeft in elk geval iets nieuws uitgeprobeerd en hij vond het nog leuk ook. Dus een positieve ervaring rondom sport.

Cato45 schreef op 02-02-2024 om 09:16:

Even een update over de weerstand van mijn zoon om op een sport te gaan: onlangs vroeg een vriendje (het vriendje dat ook niet wilde schaatsen) om samen freerunnen te proberen. Inmiddels hebben ze een les achter de rug en mijn zoon vond het leuk. Hij houdt nog wel een slag om de arm of hij er op wil, en dat is prima. Hij heeft in elk geval iets nieuws uitgeprobeerd en hij vond het nog leuk ook. Dus een positieve ervaring rondom sport.

Misschien zit het er bij hem ook in dat hij er niet aan vast wil zitten? Ik herken dat bij 1 van mijn kinderen. Vindt eel dingen leuk maar lid worden...dan beleeft hij het alsof hetvoor altijd is en ontstaat er weerstand.

Wat goed van je zoon! 
Ook als hij wel ergens op gaat, het is geen gevangenis. Hij kan altijd besluiten dat hij over een tijdje toch wat anders wil gaan doen.
Overigens ook weer niet elke maand. Heb een collega met een kind dat alles telkens leuk vindt voor een week of zes en dan is hij er weer klaar mee. En zij is er klaar mee dat ze steeds allemaal spullen moet aanschaffen, inschrijven, contributie etc. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.