Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klassieke muziek voor kleuters?

Dag allemaal,

Ik heb op zondagochtend altijd Vroege Vogels op de radio aan en mijn kinderen reageren altijd heftig, verheugd, op de kleine stukjes klassieke muziek die in het programma zitten. Omdat ze het zo leuk vinden wilde ik eens wat aandacht aan klassieke muziek gaan besteden voor de kids, nog jong hoor, 2 en 5. Nou is het voor mij geen doen om telkens het stuk en de componist op te schrijven bij de radio. Ik weet zelf ook niet zo heel veel van klassiek muziek.
Maar misschien is er toevallig een muziekliefhebber of pedagoog in ons midden die me wat tips zou kunnen geven om ze naar te laten luisteren?
Groeten van Vera!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

27-02-2010 om 18:25

Peter en de wolf

of c.d.'s van Frank Groothof zijn leuk voor kinderen. Helaas is mijn 5 jarige (tijdelijk) bang voor de wolf.
Of leen eens een c.d. van een componist die je aanspreekt van de bibliotheek.
In Vredenburg (Utrecht) zijn ook peuter- en kleuterconcerten/voorstellingen. Leuk om naar toe te gaan.

Vera

Pff... ik zou hier een hele avond over kunnen volpraten.

Je hebt helemaal geen speciale muziek nodig, dat om te beginnen. Je kan alles van Bach, Beethoven, Mozart, Vivaldi, Brahms, gewoon opzetten. Schubert ook. Kinderen houden vaak van vet klassiek, dan denk ik aan Bach/Beethoven/Vivaldi, omdat dat een combinatie van ritme, melodie en versiering heeft waar ze zich lekker bij voelen. Maar een beetje avontuurlijker kan vaak ook.

Natuurljk zijn er bepaalde stukken die het beter doen dan andere. De dansen van Schubert voor piano, of zijn werken voor quatre mains bijvoorbeeld. Of van Vivaldi de vier jaargetijden. Nou ja, zo kan ik eindeloos doorgaan..

Je zult je geen buil vallen aan een CD-tje met hoogtepunten, alleen wordt dat vaak lastig luisteren voor je eigen oren .

Je zou ook Classic FM kunnen opzetten via de radio, of Radio 4. Maar vaak is het wel leuk om dingen te kunnen herhalen voor je kinderen.

Er is ook een hele serie CD's met klassieke muziekstukken met verhalen of gedichten erbij of erdoorheen verteld, zijn vaak wel te krijgen in de webshop van de Volkskrant bijvoorbeeld. Ik heb het even nagekeken, er zijn inmiddels twee boxen, voor resp 25 (7cd) en 20 (4 of 5 cd) euro.... ook een aanrader hoewel het mij als kenner stoort dat er soms door de muziek wordt gepraat. Deze boxen heten resp. Picobello en Bellissimo en ze zijn inderdaad in orde en erg mooi .

Verder zou ik kijken wat ze bij de bieb hebben, gewoon om eens uit te proberen waar je kinderen van houden.

Leuk draadje!

Mijn man luistert de hele dag muziek -vrijwel uitsluitend klassiek-, dus mijn kinderen horen van baby af aan muziek. Kijken op zondagochtend ook ademloos naar 'Vrije geluiden'(VPRO, Ned 3) als dat aan staat.
De muziekboxen van de Volkskrant zijn inderdaad aanraders, en Frank Groothof ook.

Wij hebben het geluk bijna naast het Concertgebouw te wonen en er worden met grote regelmaat leuke dingen voor kinderen gedaan. Door het Concertgebouw zelf, maar ook bijvoorbeeld leuke voorstellingen/concerten van het Amsterdams Sinfonietta.

Verder houden onze kinderen (overigens 2 en 4 jaar oud) ook erg van oude Walt Disney films, en daarbij wordt vaak mooie klassieke muziek gebruikt. Of liever gezegd, wij houden van die films en zij weten dus niet beter
Zo is Fantasia prachtig: een film over muziek en instrumenten, maar ook met prachtige animaties op de maat van de muziek (dino's, mickey mouse, elfjes van alles). We hebben ook een oude band van de drie biggetjes en de grote boze wolf, begeleid door een compilatie van hongaarse dansen van Brahms. Doornroosje, van Tsjaikovsky...
Het grappige is dat onze kinderen ze nu feilloos herkennen als ze deze stukken op de radio horen: 'hoor je mama, het is de grote boze wolf!'

Overigens is er ook een prachtige animatie van Peter en de Wolf van ergens de afgelopen jaren. Beetje Buurman&Buurman stijl, ook van een oost-europese regiseuse geloof ik.

Veel luisterplezier!

Hier een tjaykovsky liefhebber van vijf jaar

Alhoewel Vivaldi het ook erg goed doet bij hem, momenteel. Tjaykovsky vond hij een beetje te veel zacht en hard. gewoon de box die wij al hadden. Het begon bij radio 4 en nu heeft hij een eigen cd speler waar te pas en te onpas (vooral het laatste voor zijn zusje van acht jaar) klassieke muziek uitgalmt. Prachtig vindt hij het en hij wordt er ook rustig van!

Yta Chalne

Yta Chalne

28-02-2010 om 11:55

Oh ja

Jongste (viereneenhalf) houdt van veel soorten muziek. Hij zingt en neuriet alles mee wat hier gespeeld wordt (we zijn allemaal niet zo van de cd's als achtergrondmuziek). Concerten en uitvoeringen van maximaal een uur van wat dan ook zijn ook zeer aan hem besteed. Sinds een prachtige kinderuitvoering van de Enigma Variations (Elgar) wil hij trompet spelen (hoe koel is dat...) Overigens houdt hij ook erg van (en dat is nieuw voor mij) koperblazersensembles. Zijn allerfavorietste youtubefilmpje is dat waar zijn hele hele grote (professioneel) trompetspelende neef een keer met de harmonie meespeelt Ga ik geen cd van kopen, maar 't is leuk om met 'm te gaan kijken.

Mamvantwee

Mamvantwee

01-03-2010 om 09:52

Radio en uitleg erbij

Wij hebben vrijwel altijd classicfm aan, en we wijzen de kinderen op mooie muziek. Ik vraag dan of de muziek verdrietig of blij is, of laat hen erop bewegen: snel bij snelle muziek en langzaam bij langzame muziek.

Beide kindere zijn wel eens mee geweest naar een concert, en sindsdien spelen we thuis wie de dirigent is, wie de piano speelt, wie de fluit blaast...het is vast niet een veel voorkomend kleuterspelletje, maar het werkt wel.

Er is geen speciale kindermuziek voor nodig vind ik. Muziek is voor alle leeftijden en het is juist de kracht van de verbeelding om in elke muziekstijl iets te horen.

groet, Mamvantwee

Fantasia

Onze zoon hoort gewoon veel klassieke muziek omdat wij daar naar luisten, we zoeken niet iets speciaals op voor hem.

Hier is er 1 keer per jaar een familieconcert en daar nemen we hem mee naar toe. Vooral korte stukjes (meestal totaal niet mijn smaak, maar het gaat om de ervaring) en aan het einde mogen de kinderen de instrumenten uitproberen. Heel leuk.

Verder hebben we Fantasia en Fantasia 2000. De laatste is een favoriet van zoon, vooral Gershwin's Rhapsody in blue. Ik vind het een leuke manier om klassieke muziek bij kinderen te introduceren.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-03-2010 om 21:05

Lidwientje, bedankt

Onze dochter vindt de 'taartmannetjes' een geweldig filmpje. Met Bartoli (een prinses, dat zag ze aan de jurk) zong ze mee in bad, ik lag slap van de lach. Al die trillers!
Ik ga ook maar eens kijken of ik ergens Fantasia kan scoren. Ik heb het origineel wel een keer gezien, maar toen was ik een jaar of twintig en onder invloed. Ik heb er niet veel van onthouden, zal ik maar zeggen.
Groetjes
Massi

vera11

vera11

01-03-2010 om 23:09 Topicstarter

Super!

Ik ben helemaal blij! Wat een leuke reacties en tips! Ik herinner me nu zelf ook Fantasia van vroeger, die ga ik absoluut aanschaffen. En Frank Groothof, ja. Ik dacht eigenlijk dat dat voor oudere kinderen zou zijn maar ook die ga ik proberen. En naar een concert ja, met mijn wiebelkontjes Leuk, leuk, leuk. (was nog wel bang dat jullie mijn vraag 'ballerig' zouden vinden. haha)
Nu ik erover nadenk: hier doet Indiase muziek het ook goed, van die Bollywood-achtige liedjes. Werkt enorm op de dansspieren ook.
Nogmaals dank en iedereen veel muziekplezier!
Vera

Ballerig?

Vera, muziek kan je in je hart raken. Dus ik vind het een heel normale vraag en ik vind het ook geheel binnen de verwachting dat je hier meer mensen kunt vinden die juist door klassieke muziek in hun hart worden geraakt of die iig zien hoe hun kinderen daardoor geraakt wordt.

Dus nee, ik vind het geen ballerige vraag. Er is zoveel muziek, soms is het handig om even een wegwijzer te vragen.

Toevallig had ik het er gisteren nog over met mijn man op de bank. Hoe je telkens weer in je leven opnieuw en anders geraakt kunt worden door muziek. Wij luisteren veel klassiek (hebben we ook veel gespeeld zelf) maar ook andere genres. Het is een verrijking van ons bestaan. En die is inderdaad begonnen doordat we het van onze ouders hebben meegekregen.

Met een kind heb je de kans om opnieuw het zaadje te planten.

Mamvantwee

Mamvantwee

02-03-2010 om 09:43

Mooi gezegd, rodebeuk

Mooi verwoord: "Met een kind heb je de kans om opnieuw het zaadje te planten."

Zo zie ik het ook. Na de zwemles mogen mijn kinders op muziekles. Ik wil het hen tenminste hebben aangeboden, als ze na een jaar ofzo niet meer willen is het hun keuze. Ik heb ook veel plezier aan mijn muzieklessen gehad, jaren in orkesten gespeeld en nu zie ik de meerwaarde van dat stukje opvoeding in. Dat wil ik mijn kinderen ook aanbieden.

groet, Mamvantwee

Mamvantwee (o.t.)

Hoi! Bedankt voor het compliment. En om nog even te stoken, dat kan je wel hebben toch ..: hoe houd je het uit om zo lang naar Classic FM te luisteren? Mijn man zet 'm nog weleens op maar ik word gek van al die hoogtepunten achterelkaar. Ik mis de dieptepunten, de spanningsopbouw zegmaar. De 'suffe' tussenstukjes...

Mamvantwee

Mamvantwee

02-03-2010 om 11:18

Classicfm

Ik zet soms het Requiem van Mozart loeihard aan, de cd. Of de eerste symfonie van Mahler, ook heerlijk. Als tegengewicht. De rest van het gezin is mijn reactie op veel klassieke hoogtepunten op de radio intussen gewend.
Overigens is ClassicFM een soort behang voor me. Het staat heel zachtjes. Inderdaad ben je na een hele dag wel suikerzoet misselijk daardoor... Maar het alternatief is zo'n popzender met ook bekende deuntjes, of radio 1 met 3 keer het wereldnieuws in een uur, of radio 4 met zacht gemompel en eindeloze gesprekken over moeilijke muziek. Dus tja, dan maar ClassicFM!

Tuurlijk kan ik tegen stoken!

groet, Mamvantwee

Wat wij daarop bedacht hebben

..maar man heeft een lichte technische tik... - want het probleem wat de hele dag aan te zetten herken ik goed - is de concertzender. En dan via de computer. Als het rare deuntjes zijn kies ik binnen hun site via uitzending gemist voor de muziek waar ik op dat moment zin in heb.

Ook erg leuk is Radio Vivace. Klassiek zonder blabla noemen ze zich. Frans, dus beetje veel franse muziek.

maar ja, dan moet je wel de installatie op de computer hebben aangesloten...

Rodebeuk en mamvantwee

BBC is een stuk beter te pruimen, hoewel de commentator een vreselijk zijige stem heeft...

Mamvantwee

Mamvantwee

02-03-2010 om 12:06

Als ik tijd heb...

...zal ik eens gaan zoeken naar die zenders. Wij hebben wel een laptop met internet in de huiskamer, maar de geluidsinstallatie is daar niet op aangesloten. Dus internetradio is niet een goede optie bij ons. De kabel levert wel veel zenders, maar uiteraard staan BBC en Franse zenders niet in ons voorgeprogrammeerde top-10 lijstje. Dus ik kan er wel eens een middagje voor gaan zitten om de zenders te vinden én direct aankiesbaar te maken op de afstandsbediening.

En een cd opzetten is vaak wat gemakkelijker...

groet, Mamvantwee

Op de kabel

heb je naast bbc vaak ook nog klara, goed te doen, en soms ook WDR..drie geloof ik. Maar daar moet je tegen kunnen. Allemachtig, wat kunnen die duitsers veel woorden achterelkaar gebruiken!

Mamvantwee

Mamvantwee

02-03-2010 om 12:41

O ja

Klara, die zit ook ergens onder een voorgeprogrammeerde knop bij ons. Wel vaak stichtelijke muziek, volgens mij, daar ben ik niet zo van.

En weer on topic: classicfm is voor de kinderen wel een goede. Juist die populaire deuntjes zijn populair omdat ze zo lekker in het gehoor liggen en mee te zingen zijn. Dat spreekt de kinderen wel aan. Hoewel ze ook onder de indruk zijn van een stukje jazz of experimenteel modern, ze staan nog zo open voor vanalles en nog wat. Totaal geen vooroordelen of al dan niet bewust gemaakte keuzes voor een genre.

groet, Mamvantwee

Classicfm

Een voordeel van Classic FM was bij ons dat als zoon de volgende ochtend zei dat hij een heel mooi stuk had gehoord (hij heeft de radio 's nachts aanstaan en een tijd geleden was dat op Classic FM) en hij nog ongeveer wist hoe laat dat was geweest we op de site konden opzoeken wat er rond die tijd op geweest was en met behulp van youtube kwamen we er dan wel achter wat precies was geweest. Zo heb ik een behoorlijk beeld gekregen van wat hij leuk vond en wat minder.

Zoonlief

stond al met zijn luierkontje mee te deinen om klassieke muziek. Papa is erg muzikaal en mama speelt wat instrumenten. Hij vindt echt alles leuk. En hij is hier bij ons muziekcentrum (centrum voor de kunsten, want er wordt ook dansles, toneelles en andere crealessen gegeven) op muzikale ontdekkingsreis gegaan. Op allerlei instrumenten mogen spelen, allerlei muziekvormen ervaren. Hij is er dolenthousiast over!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.