Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

22-12-2010 om 10:20

Kleding bij schaatsen

Hoi allemaal,

Mijn zoon gaat volgende week een vakantie-schaatscursus doen. Nou heb ik toevallig via via een skipak gekregen. Wat moet hij daar dan onder aan? Heb er ook dikke skiwanten bij, zijn die beter dan gewone fleece handschoenen? En hij heeft een fleece bivakmuts, is dat warm genoeg?

Wat voor sokken?

Help! Ik ben hier te on-Hollands voor en weet het echt niet.

Liora


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
m ik

m ik

22-12-2010 om 10:58

Ik zou

er gewoon een spijkerbroek onder aan doen en een warme dikke trui. Zit er een capuchon aan het skipak? Dan zijn muts en de capuchon erover heen. Die ski-handchoenen zijn denk ik warmer dan fleecehandschoenen. Ik vind fleecehandschoenen niet echt warm met dit weer. Ik krijg zelf in ieder geval ijskoude vingers in mijn fleecehandschoene.
Je kan ook evt. een termobroek onder het skipak doen, maar dan moet je die wel hebben !
Veel schaatsplezier voor je zoontje

louise

louise

22-12-2010 om 11:06

Niet te dik

Veel mensen zijn geneigd de kinderen (te) dik aan te kleden als ze iets sportiefs in de winter buiten gaan doen. Maar van schaatsen krijg je het al snel warm. Ik denk zelf dat een skibroek voldoende warm is. Met een thermobroek of andere broek eronder loop je al snel te zweten. En als je er onzeker over bent, vraag het dan de schaatsclub.
Ik zou ook een muts op doen (dat was bij mijn schaatscursus zelfs verplicht) en goede waterdichte handschoenen (niet van die wollen dingen, die zijn zo drijfnat).

Vera*

Vera*

22-12-2010 om 12:53

Pelle

Normaalgesproken zijn handschoenen op kunstijsbanen verplicht en een muts wordt erg aangeraden.

liora

liora

22-12-2010 om 12:57

klopt, muts en handschoenen zijn verplicht.

Dus dan wordt het skipak met een dunne broek eronder, liefst een skibroek maar die moet ik dan kopen.. beetje zonde vind ik.

En skisokken moet ik nog kopen!

Dank!

Vera*

Vera*

22-12-2010 om 13:02

Liora

wordt het een ijshockey- of een norencursus? Voor wat betreft locatie en kleding maakt dat nogal wat uit.

liora

liora

22-12-2010 om 13:05

Oh help

Ik moet nog schaatsen leasen, kreeg een brief. Geloof dat hij als zeer beginnend schaatser het beste hoge schaatsen kon.

Met skisokken of zonder?

Vera*

Vera*

22-12-2010 om 13:07

Ijshockey of noren

noren moeten strak passen en vooral NIET met skisokken gedragen worden. Meestal neem je ze ook een maat kleiner dan je schoenmaat.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-12-2010 om 14:54

Hmm

Noren moeten idd strak passen maar geldt dat ook al bij kinderen? Ik kan me voorstellen dat hij noren krijgt met (harde) ijshockeyschoenen, daar kan je wel skisokken in doen. Gewoon van de hema. Onder zijn skipak zou ik een lange onderbroek of thermo-onderbroek doen, te koop bij H&M of bij de Hema als ze op voorraad zijn.

Guinevere

Guinevere

22-12-2010 om 16:18

Skipak?

Dat zou ik nou echt nooit doen, een kind met een skipak naar een bewegingsintensieve cursus sturen. Gewoon een strakke trainingsbroek met een maillotje oid eronder is méér dan genoeg. Tenzij het 15 graden vriest en er tegelijkertijd een sneeuwstorm is ofzo.
Handschoenen zijn verplicht en natuurlijk neem je die schaatsen niet te groot. Maakt helemaal niets uit of het een kind is of niet, een maat kleiner is aan te raden (zelf had ik opzettelijk 3 maten kleiner, maar dat is nogal extreem). Bovendien worden ze geleasd, dus je zou wel gek zijn om zo'n kind ook nog IN zijn schaatsen te laten schaatsen. Verder: handschoenen en muts zijn verplicht.
Veel plezier, schaatsen is een leuke sport. Ik zit met smart te wachten op het openen van onze ijsbaan.

Guinevere

Guinevere

22-12-2010 om 16:40

Pelle

Die muts is tegen hoofdletsel. Je kunt keihard met je hoofd tegen het ijs slaan. Gek genoeg vangt zo'n muts als ie maar een beetje dik is toch de ergste klap op. En voor mensen die bang zijn dat een kind teveel afkoelt zou ik eerder een muts adviseren dan een skipak.
De handschoenen helpen goed tegen afgereden vingertjes. Bij mij in de les mochten de kinderen die geen handschoenen aan hadden direct van het ijs af.

Maylise

Maylise

22-12-2010 om 17:18

Geen skipak

Als het schaatsgebeuren op een binnenbaan plaats vindt zou ik ook niet voor een skipak kiezen. De meeste skipakken belemmeren de bewegingsvrijheid toch zeer. Bovendien is op de meeste ijsbanen helemaal niet zo koud, zeker als je in beweging blijft. Ik zou kiezen voor een gewone trainingsbroek met hieronder eventueel een maillot/legging/longjohns of iets anders. Warme sokken en goed zittende schaatsen. Zeker geen maatje te groot maar ook niet te klein. Hockey schaatsen zijn niet slecht om mee te beginnen.Ze geven vrij veel steun aan de enkels dus dat is prettig. Van die schaatsen die je kan ombinden zijn ook heel geschikt om te leren schaatsen.

Voor hockeyschaatsen warme sokken met zo min mogelijk naden en verder van die dikke handschoenen van skipak materiaal zodat ze niet doorlekken en inderdaad vanwege de veiligheid.

Skipak lijkt me niet lekker zitten bij schaatsen.

Maylise

Maylise

Maylise

22-12-2010 om 17:19

Oeps

Ik had niet alles doorgelezen maar wat Guinevere schreef dus ben ik het mee eens.

Maylise

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2010 om 17:40

Gewoon makkelijke kleding

Onze kinderen gaan volgende week ook weer op schaatscursus, de oudste al voor de 6te keer geloof ik. Mijn ervaring is dat je bij de kleintjes nog wel eens een skipak/skibroek ziet, maar dat de meeste kinderen hun gewone kloffie aanhebben. Kleed je kind zeker niet te warm aan hoor! Doe ze hem aan wat hij met buiten spelen ook draagt.
Gaan jullie naar een volledig overdekte hal, of zo'n halfoverdekt? Dat maakt qua temperatuur wel uit, tenminste wel met het huidige weer.
Als je schaatsen gaat huren/leasen, zorg dan dat je er op tijd bent. Vaak staan er lange rijen bij het uitgifte-loket, zeker als de kinderen pas in de middag les hebben, dan zijn er ook altijd veel gewone bezoekers (het is tenminste onze ervaring dat het altijd een overvolle bedoeling is in de kerstvakantie).
Veel schaatsplezier!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2010 om 17:44

Maylise

"Hockey schaatsen zijn niet slecht om mee te beginnen."
Maar schaatsles is over het algemeen gericht op het schaatsen op noren, dus dan zijn ijshockeyschaatsen juist niet handig (andere techniek). Maar gelukkig zijn er tegenwoordig noren met zo'n ijshockeyschoen, dat schaatst heel makkelijk!

liora

liora

22-12-2010 om 17:44

Trainingsbroek

Wat is dat? Zo'n gladde zeker?

Ok dan dus niet het skipak.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marlou H.

Marlou H.

22-12-2010 om 19:05

Geen skipak

Laatst met de kinderen wezen schaatsen, gewone kleding aan. Kinderen deden de jas zelfs uit zo warm hadden ze het. Was wel een overdekte baan. Halfoverdekt is kouder natuurlijk. Ik zou een trainingspak aan doen met de winterjas erover die dan evt. nog uit kan. En altijd handschoenen en muts tegen letsel!

Wel erg leuk zo'n schaatscursus.

Maylise

Maylise

22-12-2010 om 19:06

Liora

Hoeft niet persé zo'n gladde broek te zijn. Een jogging broek of zo is ook prima zolang hij zich er maar redelijk vrij in kan bewegen.

Maylise

Maylise

22-12-2010 om 19:08

Ijsvogeltje

Dat is misschien inderdaad wel zo. Ik zou in dat geval inderdaad nog even informeren bij de schaatsschool wat zij aanraden. Noren schaatst inderdaad toch heel anders. Jouw idee lijkt me een goed compromis.

Wav

Wav

22-12-2010 om 19:10

Je wordt zo nat in je gewone kloffie

Het nadeel van je gewone kloffie vind ik wel dat als je een keer tegen de grond aangaat, je meteen drijfnat bent. Daarom zou ik dus toch een skibroek aandoen. Zoon heeft met dit weer meteen een skibroek aan als hij uit school komt, kan hij doen wat hij wil zonder nat te worden.
Bij de Piet van de kerkhof verkopen ze simpele zwarte skibroeken, ziet er bijna uit als een gewone broek.

liora

liora

22-12-2010 om 19:11

Het wordt een joggingbroek met eronder een thermobtoek als ik die nog vind, muts, handschoenen, thermoshirt, vestje en jas.

En skisokken.

Volgens mij is het overdekt...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liora

liora

22-12-2010 om 19:14

Combi noor

Kwa schaatsen adviseert de cursus zelf de combi noor...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

22-12-2010 om 20:11

Combinoor

Dat lijkt me een goed advies, die combinoren.
Voor Wav: Hoezo nat worden op een ijsbaan? Daar staan geen plassen water op ofzo hoor. En een goede schaatsleraar leert een kind gelijk het ijs van zich af te kloppen na een val. Dan blijf je met alle kleding gewoon goed droog. Tenzij je in de regen gaat schaatsen op een openluchtbaan. Maar als het regent is het sowieso al boven 0, dus dan ben je in de aap gelogeerd met die skibroek.

Wav

Wav

23-12-2010 om 00:05

Nat worden

Oké, ik overdreef, drijfnat zul je misschien niet worden. Schaatsers schaatsen veel los ijs mee en als je daar op valt wordt je toch nat. Vandaar dat ik een dunne skibroek fijner vind. In die dikke skibroeken kun je je niet goed bewegen maar ook een joggingbroek vind ik niet fijn.

Gladde stof

Wij schaatsen best vaak zowel binnen als buiten en dragen dan altijd zo'n gladde trainingbroek met iets eronder (pyamabroek,legging,thermobroek,lang ondergoed voor mij part). Die trainingsbroek zit niet strak en doordat de stof glad is kun je zo het eventuele ijs (als je valt) of sneeuw eraf kloppen. Voordat het erintrekt natuurlijk.... En door dat tweede laagje eronder en omdat je het meteen afklopt word je echt niet nat hoor.
Dus je moet gewoon goed uitleggen dat áls hij valt hij moet opstaan en meteen klop,klop,klop z'n benen/billen moet afkloppen.
Géén joggingbroek die neemt het ijs juist óp (zoals een spons) en zeker ook geen dikke skibroek (dunne kan nog wel) omdat je daar niet fasoenlijk in kunt bewegen/dus schaatsen.
groeten albana

liora

liora

24-12-2010 om 08:09

Toch buiten

Hoi allemaal,

Het blijkt wel een buitenbaan te zijn maar het is de komende dagen nietzo koud, rond het vriespunt. De outfit is nu: sportbroek met eronder pyjamabroek, thermo shirt met lange mouwen, vestje, had, sjaal, muts, skihandschoenen, skisokken. En jas natuurlijk.

Is dat warm genoeg?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lynna

Lynna

25-12-2010 om 08:37

Had?

Ik weet niet wat je met had bedoelt, maar volgens mij is het warm zat. Het is wel de bedoeling dat hij moe en warm wordt van het schaatsen

liora

liora

25-12-2010 om 12:55

Had?

Waar schrijf ik had?

Asa Torell

Asa Torell

25-12-2010 om 14:27

Klinkt prima

en handig met laagjes, dus als het te warm is kan er makkelijk wat uit, het vestje bijvoorbeeld.

Lynna

Lynna

25-12-2010 om 17:34

Had

Hier schrijf je had:
De outfit is nu: sportbroek met eronder pyjamabroek, thermo shirt met lange mouwen, vestje, HAD, sjaal, muts, skihandschoenen, skisokken. En jas natuurlijk.

liora

liora

25-12-2010 om 22:40

Haha

Ik heb ook geen idee wat ik daarmee bedoelde!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.