Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kledingkeuze - Pokemon-Ninjago


Mevrouw75 schreef op 18-06-2022 om 12:18:

[..]

In de ideale wereld leer je als ouder je kind aan om iemand niet buiten de groep te sluiten omdat dat andere kind niet een Pokemon shirt draagt ipv andersom.

Helemaal mee eens. We leven helaas niet in een ideale wereld. Ouders hebben ook vaak niet helemaal door wat er precies gebeurd op school. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

18-06-2022 om 12:30

Bakblik schreef op 18-06-2022 om 12:23:

[..]

Het hoeft geen actief proces te zijn dat buitensluiten. Je kind zonder pokemonshirt kan vanuit zichzelf het gevoel hebben dat hij er niet bij hoort. De hele wereld heeft een shirt met tekenfilmfigurenprint en ik moet altijd die saaie effen shirts aan of als mama erg "wild" doet mag ik een streepjes shirt aan.

Dat is iets dat je als ouder doet, niet de groep kinderen met de geprinte Tshirts.

Echt.. het werkt soms zo anders in de hoofden van kinderen.

Ja dat overleven ze wel hoor. Als de hele klas in hilfiger en klein rondloopt en de ouders van 1 kind hebben daar geen geld voor had je een punt gehad. Niet met pokemon.

Battle-Royale schreef op 18-06-2022 om 12:30:

[..]

Ja dat overleven ze wel hoor. Als de hele klas in hilfiger en klein rondloopt en de ouders van 1 kind hebben daar geen geld voor had je een punt gehad. Niet met pokemon.

Ook, of laat ik zeggen juist, met pokemon. Kinderen willen bij de groep horen en dan maakt het merk niet uit. Tenminste bij die hele jonge kinderen niet.  Iedereen een gestreepte polo dan hoor je erbij als je een gestreepte polo hebt en kan je jezelf voelen alsof je erbuiten valt als je een effen polo aan hebt.

Merken is hier nooit een issue geweest.

Pejeka1 schreef op 18-06-2022 om 09:15:

[..]

Nee, maar serieus, ik word er wel eens moe van. "Mijn kind kan niet tegen randjes aan zijn kleding, mijn kind kan niet tegen korstjes aan het brood, mijn kind kan niet tegen prikkels van buitenaf (maar wél heel de dag voor een flikkerend beeldscherm hangen), mijn kind kan niet omgaan met autoriteit, mijn kind kan alleen slapen als ik elke avond minstens 4 uur naast zijn bed blijf zitten, enz. enz." Serieus, wat krijgen we dan? Een man van 25 die in tranen uitbarst bij de eerste vorm van kritiek op zijn werk? Want het is zo oneerlijk en hij kan er niet mee omgaan? Of een vrouw van 25 die spontaan in een burn-out schiet vanwege de randjes aan haar zakenkleding?

Kinderen die op latere leeftijd nog steeds problemen hebben met strak zittende broeken met randjes kiezen geen beroep waar ze dat moeten dragen. 

Verder is de hele dag in de klas zitten, de hele week, hele maand, hele jaar iets anders dan even naar een sollicitatiegesprek. Ik heb liever dat een kind wat opsteekt van de les dan dat het maar bezig is met de randjes in de broek en dan nog: wat is er in hemelsnaam mis met dit soort broeken: https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0869561010.html

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

18-06-2022 om 13:12

Bakblik schreef op 18-06-2022 om 12:43:

[..]

Ook, of laat ik zeggen juist, met pokemon. Kinderen willen bij de groep horen en dan maakt het merk niet uit. Tenminste bij die hele jonge kinderen niet. Iedereen een gestreepte polo dan hoor je erbij als je een gestreepte polo hebt en kan je jezelf voelen alsof je erbuiten valt als je een effen polo aan hebt.

Merken is hier nooit een issue geweest.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel mee zal vallen en zoals gezegd, je kind overleeft het wel hoor.

Battle-Royale schreef op 18-06-2022 om 13:12:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel mee zal vallen en zoals gezegd, je kind overleeft het wel hoor.

Behalve om het lichamelijk welzijn en me dat me bezig houden heb ik ook oog voor het geestelijk welzijn van mijn kroost. Dus als zij zich beter in de groep voelden passen met pokemon shirt dan zonder dan zorgde ik in ieder geval dat ze zoiets in de kast hadden om uit te kiezen. 

Dochter had ooit met alle meiden in haar klas afgesproken dat ze  naar school zouden komen in iets knalgroens. Wat dochter aan groen in de kast had was eigenlijk een beetje te warm voor weer zoals vandaag maar ze heeft het groene ding gedragen die dag.  Ik had wel het advies gegeven iets in haar tas te stoppen dat beter bij het weer paste. Als die meiden dat nou leuk vinden allemaal in groen in de klas te zitten waarom niet? Ik ben dan niet en moeder die een veto uitspreekt. 

Bijtje82

Bijtje82

18-06-2022 om 14:17

Nova1982 schreef op 17-06-2022 om 12:18:

[..]

Klinkt voor mij een beetje rigoureus. Jouw dochter heeft nog niet de keus om kleding zelf te betalen. Maar als dit voor jullie zo werkt, prima

Mijn dochter is ontzettend makkelijk wat betreft kleding. Ik denk dat kleding haar ontzettend weinig interesseert. Zolang het niet meisjesachtig is is het allemaal prima.

Ik koop regelmatig dingen voor haar op vinted (kleding nieuw vind ik echt veel te duur) en bij alles trekt ze het zonder morren aan. Mocht ik ooit iets gekocht hebben wat ze niet mooi vindt, nou ja dan niet. Bewaar ik het voor de volgende

Zoals iemand anders hier al aan haalde.

Iedere ouder bepaald voor het kind op heel veel vlakken wat mag, kan of moet. Dit hebben kinderen tot op zekere hoogte nodig.

Ik bepaal hoe laat ze gaan slapen.

Ik bepaal wat we eten

Ik bepaal hoe lang en of ze een beeld scherm mogen.

En ik bepaal wat ik voor hen koop qua kleding. Etc etc.. 

Hebben ze dan helemaal niks te vertellen? Jazeker wel! Ze mogen hun mening geven en dan bepaal ik weer in hoeverre ik daarin mee ga. 

Badslippers met sokken? Zeker niet, geen discussie mogelijk. Nette sandalen of open schoenen zonder sokken is dan prima. En dan wordt er in die richting gekeken wat mooi is.

Mijn oudste houdt niet van skinny jeans, kan ik heel goed inkomen bij jongens. Soms best een uitdaging om een normale spijkerbroek te vinden die dan ook nog eens qua model en kleur goed is. Want het is maar net welke mode er die periode wordt opgedrongen.

Gaten in jeans? No go.. Na een week heb ik die helemaal gratis.

Jogging naar buiten? Nope.

Er zijn genoeg alternatieven wbt zachte Broeken zie wel mooi zijn. 

Bijtje82 schreef op 18-06-2022 om 14:17:

[..]

Zoals iemand anders hier al aan haalde.

Iedere ouder bepaald voor het kind op heel veel vlakken wat mag, kan of moet. Dit hebben kinderen tot op zekere hoogte nodig.

Ik bepaal hoe laat ze gaan slapen.

Ik bepaal wat we eten

Ik bepaal hoe lang en of ze een beeld scherm mogen.

En ik bepaal wat ik voor hen koop qua kleding. Etc etc..

Hebben ze dan helemaal niks te vertellen? Jazeker wel! Ze mogen hun mening geven en dan bepaal ik weer in hoeverre ik daarin mee ga.

Badslippers met sokken? Zeker niet, geen discussie mogelijk. Nette sandalen of open schoenen zonder sokken is dan prima. En dan wordt er in die richting gekeken wat mooi is.

Mijn oudste houdt niet van skinny jeans, kan ik heel goed inkomen bij jongens. Soms best een uitdaging om een normale spijkerbroek te vinden die dan ook nog eens qua model en kleur goed is. Want het is maar net welke mode er die periode wordt opgedrongen.

Gaten in jeans? No go.. Na een week heb ik die helemaal gratis.

Jogging naar buiten? Nope.

Er zijn genoeg alternatieven wbt zachte Broeken zie wel mooi zijn.

De leeftijd speelt ook een rol. Tot een jaar of 6 bepaalde ik zelf wat we aten, daarna in overleg. Kleding mochten ze vanaf dat ze konden aangeven wat ze wilden zelf bepalen. Bedtijd hadden ze tot een jaar of 10, maar wanneer ze echt gingen slapen bepaalden ze natuurlijk zelf.

Toen mijn kinderen klein waren hadden nog niet alle peuters een iPad, dus zij mochten een half uurtje per week op mijn laptop, als dat zo uitkwam. Pas vanaf 8 jaar had de oudste een eigen schermpje in de vorm van een Nintendo.

Over de gehele linie waren wij een goed functionerende democratie. Voor de buitenstaander had ik waarschijnlijk als moeder ‘weinig in te brengen’

Ik zou het wel toestaan, je kind is degene die het wil dragen, zelf hoef je het niet aan. Maar wel een middenweg hierin dus ook wat effen shirts, truien en niet alles met opdruk/motiefjes. Joggingbroeken vind ik ook niet mooi maar zou er niet moeilijk over doen zolang er naar bepaalde gelegenheden wel "nettere kleding" gedragen wordt. Hun kledingsmaak kan nog zo vaak veranderen. 

Pejeka1 schreef op 18-06-2022 om 09:15:

[..]

Nee, maar serieus, ik word er wel eens moe van. "Mijn kind kan niet tegen randjes aan zijn kleding, mijn kind kan niet tegen korstjes aan het brood, mijn kind kan niet tegen prikkels van buitenaf (maar wél heel de dag voor een flikkerend beeldscherm hangen), mijn kind kan niet omgaan met autoriteit, mijn kind kan alleen slapen als ik elke avond minstens 4 uur naast zijn bed blijf zitten, enz. enz." Serieus, wat krijgen we dan? Een man van 25 die in tranen uitbarst bij de eerste vorm van kritiek op zijn werk? Want het is zo oneerlijk en hij kan er niet mee omgaan? Of een vrouw van 25 die spontaan in een burn-out schiet vanwege de randjes aan haar zakenkleding?

Haha Pejeka, jij overschat opvoeding echt. Dat staat los van gevoeligheid! 
Ik ben absoluut ‘op jouw manier’ opgevoed. Dat heeft mij niet gehard, integendeel. Het heeft er wel voor gezorgd dat het behoorlijk wat tijd kostte eer ik mezelf en mijn grenzen/ noden leerde kennen. 
Ik houd juist steeds meer rekening met mezelf en ervaar dat als een bevrijding. 
De eerste jaren uit huis vond ik mezelf een ontzettende zeur en zwak. 

Ik vind het juist belangrijk dat mijn kinderen leren zo lief mogelijk voor zichzelf te zijn. Dat is toch de basis van waaruit je lief kunt zijn voor een ander.

En trouwens: je eigen gevoeligheden accepteren (en zelfs koesteren) wil helemaal niet zeggen dat je er steeds aan toe hoeft te geven. Nu ik mezelf beter accepteer lukt het me zoveel beter om juist een andere weg te kiezen. Dat lukt mi veel beter dmv eigen regie. 

Pejeka1 schreef op 18-06-2022 om 08:38:

[..]

Dus dan komt hij straks ook in joggingbroek en op sportsokken naar zijn sollicitatie, want tja, sorry, ik kan niet tegen randjes...

Nogmaals, ik woon dus in een Scandinavisch land. Ongeveer ELK kind in de klas van mijn oudste (6j) draagt een joggingbroek of een legging en niemand die dat slordig vindt, want dat is nu eenmaal wat kinderen dragen. Erger nog, als ze naar buiten gaan dan dragen ze vaak een spuuglelijke overall (zoals deze: https://www.polarnopyret.se/barnklader/ytterklader/overdragsbyxor/regnbyxor-galon-morkgul-60490884-695?size=5638044134&gclid=CjwKCAjwtcCVBhA0EiwAT1fY71OsIgmRgrKpEgWkNjJVsReMuXFu5CTyhHt2cNG5KTeqdWTWB-kXYBoC7sIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds), een fleece trui en _moeten_ ze een pet op.  

Maar toch zie ik (bijna) geen enkele volwassene op mijn werk in joggingbroek en de studenten die ik lesgeef aan de universiteit weten zich ook meestal wel netjes te kleden. Vreemd genoeg is die joggingbroek in de lagere school echt geen graadmeter voor hun latere kledingkeuze tijdens een sollicitatie. 

Ik koop meestal alleen/zelf de kleding voor mijn kinderen. Maar daarbij hou ik wel rekening wat ze mooi/fijn vinden. Dochter (11) houdt van stoer en simpel dus een t-shirt en (korte) broek. Dus ik koop niet of nauwelijks jurkjes bijvoorbeeld. 
Zoontje (7) was heel erg gek op die strijk/glitter/verander shirtjes.. Dusja, daar had hij er een paar van en de rest was simpel/mijn smaak was het Pokémon geweest waar hij gek op was had ik dus ook 1 shirt en/of pyjama daarvan gehaald.

Elke ochtend kiezen ze zelf hun kleren bij elkaar en hoewel het soms niet mijn keuze zal zijn, vind ik het helemaal prima  

Edit; En ik zie het dus zelf niet als verwennen/hun zin geven ofzo. Maar ik weet dat ze er blij van worden en dat vind ik veel meer waard dan mijn smaak 'doordrukken'.

Koffietje schreef op 20-06-2022 om 12:30:

Maar toch zie ik (bijna) geen enkele volwassene op mijn werk in joggingbroek en de studenten die ik lesgeef aan de universiteit weten zich ook meestal wel netjes te kleden. Vreemd genoeg is die joggingbroek in de lagere school echt geen graadmeter voor hun latere kledingkeuze tijdens een sollicitatie.

Ik zou het wel leuk vinden om collega's te hebben die in tutu's rondlopen icm een gestreepte legging en een bolletjes t-shirt. Of altijd gele regenlaarsjes aanhebben, omdat dat nou eenmaal hun favoriete schoenen zijn. Jammer dat we dat, automatisch, kwijtraken als we ouder worden

Lieveheersbeest schreef op 20-06-2022 om 15:32:

[..]

Ik zou het wel leuk vinden om collega's te hebben die in tutu's rondlopen icm een gestreepte legging en een bolletjes t-shirt. Of altijd gele regenlaarsjes aanhebben, omdat dat nou eenmaal hun favoriete schoenen zijn. Jammer dat we dat, automatisch, kwijtraken als we ouder worden

De ik-ben-lekker-mijzelf vrouwen😜 

Die zag je nog wel op Oerol ofzo. Waar je er dan meteen heel truttig bijloopt als je níet zo’n lekker ik-ben-mijzelf tenuutje aanhebt.  

Geen idee wat nu de mode is daar trouwens, ik kan al sinds jaar en dag niet meer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.