Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kledingkeuze - Pokemon-Ninjago


Bellejolie schreef op 18-06-2022 om 10:00:

[..]

Alsof wij volwassenen niet bepaalde kleding dragen om erbij te horen.

Als de dresscode op je werk mantelpak is, doe jij ook geen gescheurde jeans aan.

Enne, kind mag geen pokemonshirt aan omdat moeder het lelijk vindt, is net zo goed conformeren aan andermans mening.

Ja, als ouder stuur je je kind nou eenmaal. Dat is helemaal niet erg. 

MMcGonagall schreef op 18-06-2022 om 10:21:

Mijn kinderen mochten dragen wat ze wilden, tenzij ik het echt niet vond kunnen (een shirt met ‘Bitch’ of een spelfout). Ik adviseerde wel over te warm, te koud of nare stofjes.
Persoonlijk vind ik de ‘ik betaal dus ik bepaal’ en ‘mijn huis, mijn regels’ echt dictatoriaal en liefdeloos overkomen, maar ik geloof direct dat die mensen ook van hun kinderen houden. En misschien kunnen die kinderen later wel net zo goed onafhankelijk beslissingen nemen en hun wensen kenbaar maken als die van mij. En die van mij kunnen dan weer prima iets voor waar aannemen als dat zo uitkomt en in een werkomgeving functioneren.

Dan zeg je het nét even wat anders en klinkt het in jouw oren gelukkig niet dictatoriaal. 

Jij bepaalt toch net zo dat kind niet met een spelfout op het shirt mag rondlopen? 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2022 om 10:25:

[..]

Dan zeg je het nét even wat anders en klinkt het in jouw oren gelukkig niet dictatoriaal.

Een advies hoef je niet op te volgen.

MMcGonagall schreef op 18-06-2022 om 10:28:

[..]

Een advies hoef je niet op te volgen.

Welk advies? 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2022 om 10:29:

[..]

Welk advies?

Ik weet niet over welke uitspraak van mij jij het had. Ik vermoedde mijn adviezen omdat ik verder dus alleen shirts met ongepaste teksten verbiedt. 

Bellejolie schreef op 18-06-2022 om 10:00:

[..]

Alsof wij volwassenen niet bepaalde kleding dragen om erbij te horen.

Als de dresscode op je werk mantelpak is, doe jij ook geen gescheurde jeans aan.

Enne, kind mag geen pokemonshirt aan omdat moeder het lelijk vindt, is net zo goed conformeren aan andermans mening.

Helemaal mee eens.

Ik denk als ik ergens heen ga ook na over wat ik aantrek en wat geschikt is voor de gelegenheid en heb mijn kinderen ook geleerd dat je voor iedere gelegenheid even na moet denken wat gepaste kleding is.

Volwassen maar ook kinderen kunnen met hun kleding uitdrukken tot welke groep ze behoren en veel mensen willen niet te veel uit de toon vallen.

Als een kind in een vriendengroep uit de toon valt door de kleding keuze die de ouders maken voelt dat niet prettig je staat daardoor een beetje buiten de groep. Per kind verschilt het natuurlijk hoe dat uitpakt. Het juiste t- shirtje kan een kind soms net wat meer zelfvertrouwen gegen en het gevoel bij zijn vriendengroepje te horen.

Je weet als ouder niet altijd hoe het er precies op school aan toe gaat dus vraag eens door waarom hij zo graag zo'n shirtje wil.

Mijn smaak gevoel vond ik minder belangrijk dan het geestelijk welzijn van mijn kinderen.

MMcGonagall schreef op 18-06-2022 om 10:35:

[..]

Ik weet over welke uitspraak van mij jij het had. Ik vermoedde mijn adviezen omdat ik verder dus alleen shirts met ongepaste teksten verbiedt.

Nu ben ik helemaal de draad kwijt. Ik stel een vraag, is geen kritiek of een aanzet tot kritiek ofzo hoor. 

Ik had vroeger een meisje op school die van haar ouders alleen lange donkere rokken, bloesjes etc aan mocht. Die hebben in de puberteit heel wat met haar te stellen gehad. Zij ging zedig in een lange donkerblauwe rok de deur uit en had ergens onderweg andere kleren verstopt. Eerst gewoon een spijkerbroek maar al snel ook naveltruitjes, shirts met teksten die misschien voor een 14 jarige niet helemaal geschikt zijn. 
Dit ging een tijdje goed maar natuurlijk kwamen haar ouders er uiteindelijk achter. Dat was voor allemaal écht niet leuk, veel ruzie etc
Dus mijn vraag is nu: als je echt heel streng bent op wat wel of niet, ben je dan niet bang dat kind straks als puber juist die dingen gaat kopen die jij echt niet wilt? Dan gaat het ik betaal dus ik bepaal niet meer op. En dit is dan iets waar puber in kwestie zich echt mee af kan zetten?

Leene

Leene

18-06-2022 om 11:06

Joszy schreef op 18-06-2022 om 10:59:

Ik had vroeger een meisje op school die van haar ouders alleen lange donkere rokken, bloesjes etc aan mocht. Die hebben in de puberteit heel wat met haar te stellen gehad. Zij ging zedig in een lange donkerblauwe rok de deur uit en had ergens onderweg andere kleren verstopt. Eerst gewoon een spijkerbroek maar al snel ook naveltruitjes, shirts met teksten die misschien voor een 14 jarige niet helemaal geschikt zijn.
Dit ging een tijdje goed maar natuurlijk kwamen haar ouders er uiteindelijk achter. Dat was voor allemaal écht niet leuk, veel ruzie etc
Dus mijn vraag is nu: als je echt heel streng bent op wat wel of niet, ben je dan niet bang dat kind straks als puber juist die dingen gaat kopen die jij echt niet wilt? Dan gaat het ik betaal dus ik bepaal niet meer op. En dit is dan iets waar puber in kwestie zich echt mee af kan zetten?

Maar dit is wel een heel extreem voorbeeld. Die ik overigens ook wel herken van vroegere vriendinnen. Het gaat hier toch alleen maar over bepaalde opdrukken. Een bepaalde stijl. Als ouder kun je ook maar tot op zekere hoogte sturen. Maar dat overdreven gedoe dat je je kind beperkt als je ze niet compleet hun eigen outfit laat kiezen ... Dat vind ik nu extreem. Wij mensen gaan van het ene extreme in het andere als we niet uitkijken

Pejeka1 schreef op 18-06-2022 om 10:19:

[..]

Klopt, maar je hoeft ook niet aan elke gril gehoor te geven.

Dat kunnen de ouders prima regelen zonder jouw opgedrongen mening

Tuinfluiter schreef op 18-06-2022 om 10:51:

[..]

Helemaal mee eens.

Ik denk als ik ergens heen ga ook na over wat ik aantrek en wat geschikt is voor de gelegenheid en heb mijn kinderen ook geleerd dat je voor iedere gelegenheid even na moet denken wat gepaste kleding is.

Volwassen maar ook kinderen kunnen met hun kleding uitdrukken tot welke groep ze behoren en veel mensen willen niet te veel uit de toon vallen.

Als een kind in een vriendengroep uit de toon valt door de kleding keuze die de ouders maken voelt dat niet prettig je staat daardoor een beetje buiten de groep. Per kind verschilt het natuurlijk hoe dat uitpakt. Het juiste t- shirtje kan een kind soms net wat meer zelfvertrouwen gegen en het gevoel bij zijn vriendengroepje te horen.

Je weet als ouder niet altijd hoe het er precies op school aan toe gaat dus vraag eens door waarom hij zo graag zo'n shirtje wil.

Mijn smaak gevoel vond ik minder belangrijk dan het geestelijk welzijn van mijn kinderen.

Mijn moeder was zo een die vond dat ik zelf mijn kleding moest uitzoeken. Maar eerlijk gezegd viel ik daardoor juist uit de toon, omdat ik dat nog helemaal niet goed kon. Vriendinnetjes zagen er allemaal leuk gestyled uit, en ik liep vaak in vrij twijfelachtige combinaties. De meisjes die door hun moeder leuk werden aangekleed waren ook beduidend populairder. Dus het gaat niet per sé op, dat zelf kiezen zorgt voor meer zelfvertrouwen/erbij horen. Dat verschilt echt heel erg per situatie. En ik denk dat ouders dat dus zelf meestal goed kunnen inschatten, inderdaad wat je zegt, dat pakt per kind anders uit.

Millie91 schreef op 18-06-2022 om 11:50:

[..]

Mijn moeder was zo een die vond dat ik zelf mijn kleding moest uitzoeken. Maar eerlijk gezegd viel ik daardoor juist uit de toon, omdat ik dat nog helemaal niet goed kon. Vriendinnetjes zagen er allemaal leuk gestyled uit, en ik liep vaak in vrij twijfelachtige combinaties. De meisjes die door hun moeder leuk werden aangekleed waren ook beduidend populairder. Dus het gaat niet per sé op, dat zelf kiezen zorgt voor meer zelfvertrouwen/erbij horen. Dat verschilt echt heel erg per situatie. En ik denk dat ouders dat dus zelf meestal goed kunnen inschatten, inderdaad wat je zegt, dat pakt per kind anders uit.

Ik liet mijn kinderen niet vrij hun keuze bepalen maar gaf ze wel inspraak. We bepaalden het samen. Agressieve print kocht ik niet maar ik hoefde een print niet perse zelf mooi te vinden. Zolang het maar niet aanstootgevend was.

In het voorbeeld van de openings topic  zou mijn kind een pokemon shirt in een mooie blauwe of groene kleur mogen uitzoeken om naar school te dragen.

Leene

Leene

18-06-2022 om 12:08

Tickel schreef op 17-06-2022 om 18:34:

[..]

Haha, stel je niet aan, kijk even maar je eigen reactie. Wie gaat er dood als een kind een Pokemon T-shirt aan heeft.

wat een rare reactie. Mijn kinderen mogen bijna alles aan. Behalve opdrukken met doodshoofden en wapens. En ik heb nergens gezegd dat een kind dood gaat met een Pokémon afbeelding op zijn trui

Dat stel je niet aan was gericht op je uitspraak dat het vreselijk is als ouders kinderen meer sturen dan jij dat blijkbaar doet. De ene ouder is wat meer sturend dan de andere ouder. So what... Maak je maar druk om kinderen die echt mishandeld worden. 

Verder vind ik het topic nogal onzinnig worden. Ik taai af. 

Tuinfluiter schreef op 18-06-2022 om 10:51:

[..]

Helemaal mee eens.

Ik denk als ik ergens heen ga ook na over wat ik aantrek en wat geschikt is voor de gelegenheid en heb mijn kinderen ook geleerd dat je voor iedere gelegenheid even na moet denken wat gepaste kleding is.

Volwassen maar ook kinderen kunnen met hun kleding uitdrukken tot welke groep ze behoren en veel mensen willen niet te veel uit de toon vallen.

Als een kind in een vriendengroep uit de toon valt door de kleding keuze die de ouders maken voelt dat niet prettig je staat daardoor een beetje buiten de groep. Per kind verschilt het natuurlijk hoe dat uitpakt. Het juiste t- shirtje kan een kind soms net wat meer zelfvertrouwen gegen en het gevoel bij zijn vriendengroepje te horen.

Je weet als ouder niet altijd hoe het er precies op school aan toe gaat dus vraag eens door waarom hij zo graag zo'n shirtje wil.

Mijn smaak gevoel vond ik minder belangrijk dan het geestelijk welzijn van mijn kinderen.

In de ideale wereld leer je als ouder je kind aan om iemand niet buiten de groep te sluiten omdat dat andere kind niet een Pokemon shirt draagt ipv andersom. 

Mevrouw75 schreef op 18-06-2022 om 12:18:

[..]

In de ideale wereld leer je als ouder je kind aan om iemand niet buiten de groep te sluiten omdat dat andere kind niet een Pokemon shirt draagt ipv andersom.

Het hoeft geen actief proces te zijn dat buitensluiten.  Je kind zonder pokemonshirt kan vanuit zichzelf het gevoel hebben dat hij er niet bij hoort.  De hele wereld heeft een shirt met tekenfilmfigurenprint en ik moet altijd die saaie effen shirts aan of als mama erg "wild" doet mag ik een streepjes shirt aan. 

Dat is iets dat je als ouder doet,  niet de groep kinderen met de geprinte Tshirts.

Echt.. het werkt soms zo anders in de hoofden van kinderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.