Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Janeway

Janeway

17-03-2010 om 19:49

Kleptomaantje

Hallo
Sinds een tijdje hebben we een klein kleptomaantje in huis, ze is 5 jaar en vind veel dingen mooie en die verdwijnen dan in haar broekzak. Bv een labello achtig ding van de hema, speelgoed van school, dingen van de bso, speeltjes van klasgenoten. Daar wordt ze na ontdekking natuurlijk over doorgezaagd, maar ik weet het nu eigenlijk niet meer. Ze is niet onder de indruk, oja de spulletjes worden natuurlijk terug gegeven door kind zelf. Het is allemaal heel onschuldig hoor ze vind het gewoon erg mooi maar ik krijg het niet aan haar verstand gepulkt dat je het dan niet zomaar mag meenemen. Iemand een idee of een zelfde situatie gehad.. Ik zit ernstig om tips verlegen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat zou zij ervan vinden?

Hier probeer ik zoon het principe van "wat jij niet wil dat jou geschiedt, doet dat dan ook een ander niet" aan te leren. Als hij iets doet wat niet door de bocht kan vraag ik wat hij ervan zou vinden als iemand dat zou doen. Dan zou hij meestal verdrietig zijn of het niet leuk vinden en dat helpt wel. Maar zoon is best gevoelig dus wellicht helpt dat bij ons.

wat wij ook wel deden is zoon "fouilleren" voor we ergens weggingen maar onze zoon was een stuk jonger toen hij dingen in zijn zak stak, en meestal was dat een soort vergeetachtigheid ipv dat hij het graag wilde hebben.

100%mama

100%mama

19-03-2010 om 11:10

Hier

een vriendje van zoonlief die nogal wel eens "vergeet" dat hij wat in zijn broekzak heeft gestopt wat daar eigenlijk niet in zou moeten gaan. Bij het weg gaan zeg ik altijd "zat er toevallig nog wat in je zakken wat je vergeten bent eruit te halen, anders mist **** het dadelijk en daar wordt hij een beetje verdrietig van". Ik moet zeggen dat na etterlijke weken het kwartje bij hem is gevallen en de laatste dagen er idd niet smeer in zin zakken achter blijft. Ik vind het zo moeilijk om recht te zeggen dat het niet netjes is en dat het zeker niet mag, dus heb ik het hier op een "nonschalante" manier geprobeerd op te lossen. Zijn moeder doet dit nu ook zo en ook zij merkt dat het beter werkt dan "bestraffen".

Janeway

Janeway

19-03-2010 om 14:22

Gisteren

Ons kleptomaantje weer wat terug laten geven aan de juf, onderdelen van een ontwikkelingsspel.. Ook door de juf werd ze toch even aan de tand gevoeld, ik heb de juf ook nog maar eens gemeld dat ze haar maar even de zakken moet laten leeghalen voordat ze naar huis gaat.. Schaam me dood ook wel, en soms moet ik er wel om grinniken ook (niet waar ze bij is) ze vind het gewoon zooooo mooi en dat zegt ze ook. Maar ja dadelijk komt ze een keer thuis met iets uit een winkel oid. Wat ze zoooooo mooi vind. Ze moet echt leren dat het niet.. Lastig.

Zakgeld

Krijgt ze dat al? Dan kan je haar leren dat ze kan sparen om zelf dingen te kopen?

Lenen?

Zoonlief heeft ook wel eens wat meegenomen van school of een vriendje. Volgens mij is het onderdeel van leren wat "mijn" en "dijn" is. Het is ook weer vanzelf overgegaan, terug geven en uitleggen dat je iets niet zomaar kan pakken van een ander. Niet al te big deal van maken lijkt me.
Als zoonlief nu iets graag mee wilt nemen bv speelgoed bij vriendje dan weet hij nu dat hij kan vragen of hij het mag lenen. Ook zijn eigen speelgoed leent hij soms uit. Na paar dagen komt het dan weer terug.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.