Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter alleen naar ggd?

Onze kleuter is opgeroepen voor bezoekje GGD. Deze vindt plaats op school en wij hoeven als ouders enkel een vragenlijst in te vullen.
Nu ging dit bij mijn 2 oudere kinderen anders, daar ging ik als moeder mee. Maar zelfs na navraag blijkt dat echt niet de bedoeling te zijn.
Nu vind ik het niet juist om mijn bijna 6 jarige alleen naar een dokter of verpleegkundige te laten gaan dus ik heb geen toestemming gegeven.
Ik wacht nu op een oproep om samen te gaan.

Ben ik nu te beschermend of zijn er meer ouders die er zo over denken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

15-11-2010 om 20:01

Nee

Ik zou het ook niet willen. Groot gelijk hoor.
Als je 5 bent kun je nog weleens heel raar gaan zitten doen en dan ben ik er het liefst zelf bij. Daarnaast als er bijzonderheden zijn, kun je dat ook als ouder het beste maar met eigen ogen zien, dan kunnen hier geen misverstanden over bestaan. Ik begrijp dus ook niet wat de reden is dat je niet automatisch mee mag. Hier op school en in de buurt gaat dit in ieder geval niet zo, maar moeten ouders zelfs mee.

vlinder72

vlinder72

15-11-2010 om 20:09

Hier wel

Ik heb mijn zoon vorig jaar laten gaan en mijn dochter dit jaar ook. Het stelt niets voor. Ze worden gewogen en gemeten en ze doen een oren/ogen test.

Verder moet je wat lijstjes invullen. Ik heb de standaard lijst ingevuld maar de vraag over ontwikkeling en problemen (ik weet even niet meer hoe de lijst heet) niet. Verder heb ik geen toestemming gegeven om mijn kind met de juf te bespreken zonder dat ik hiervan af wist.

Als je trouwens geen toestemming geeft voor het onderzoek dan mocht je hier ook met je kind naar de GGD toe gaan.

Ik heb daar niet voor gekozen. Mijn kinderen zijn niet zo bijzonder (nou ja, ik vind ze natuurlijk fantastisch) dat er bij de GGD iets raars uit zou kunnen komen. En dat klopte ook. Ik kreeg netjes een briefje waarin stond dat ze heel normaal groeide en niet te zwaar waren. Ogen en oren waren ook goed. Alleen dochter heeft t.z.t. logopedie nodig. Wist ik al. De arts belde daar later nog over om aan te geven wat ze daarmee bedoelde en wat ik kon doen. Ik vond het eigenlijk wel netjes en zolang het toch alleen om wegen/meten gaat vond ik het ook niet zo nodig om erbij te zijn.

Oja, er werden helemaal geen rare vragen aan de kinderen gesteld. Gelukkig maar want dochter heeft een keer op een feestje verteld dat wij iedere dag bij de McDonalds eten. Ha, ha, de grapjas.

amk

amk

15-11-2010 om 22:25

Vragenlijstjes

vul ik standaard al niet in.
We hebben toch al een aantekening staan als 'risico'-gezin. gescheiden ouders namelijk.
Dus alleen naar arts of verpleegkundige gaat dochterlief zeker niet. Zelfs op het consternatieburo werden er al suggestieve vragen gesteld. Werd mijn kind te dik bevonden terwijl ze prima in de kinder bmi zat. Ik heb er geen vertrouwen in. Dus of ik of haar vader gaan mee of ze gaat niet.

liora

liora

16-11-2010 om 10:20

Amk

Hoi amk,

Waarom denk je dat je als gescheiden ouder meteen als risicogezin drast genoteerd? Volgens mij is dat niet waar!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koentje

koentje

16-11-2010 om 10:26

Bij ons

op school is het zelfs zo dat je voor het 9 jaar onderzoek ook als ouder wordt uitgenodigd...

amk

amk

16-11-2010 om 11:38

Liora

omdat dat een 'verplicht'vinkje is over de thuis situatie. Bij de overdracht naar de schoolarts heb ik inzage in het dosier gevraagd namelijk.

Kinderen met gescheiden ouders hebben grotere kans op van alles en nog wat en dat moet natuurlijk goed gemonitord worden.

Ik heb het bij alle bezoeken aan het consternatieburo gemerkt altijd worden er suggestieve vragen gesteld. Aan mij, maar ook aan mijn toen nog peuter.
"Zie jij je papa nog wel eens?" was nog wel de ergste.

Hanne.

Hanne.

16-11-2010 om 15:21

Pelle

Ondanks dat ik in de zelfde regio woon en het onderzoek dus alleen maar ogen/oren/lengte/gewicht is heb ik toch geen toestemming gegeven.

Dit door eerdere opmerkingen op het CB na het meten/wegen ('moet het kind niet naar de club voor dikke kinderen, z'n BMI is zo hoog') Eh...nee, je kan z'n ribben nl tellen...

Ik ga dus niet het risico lopen dat een kleuter een dergelijke opmerking naar z'n hoofd geslingerd krijgt zonder dat ik meteen tegengas kan geven.

Wat ik niet snap is dat je bij de ene GGD mee moet, en bij de andere niet mee mag. Waarom wordt de keuze om mee te gaan niet aan de ouders gelaten. Kan je zelf beslissen of je het de moeite vindt om er voor van je werk of vanaf huis te komen.

Het was hier óf kind gaat alleen óf kind gaat niet. Tja, dan dus niet.

Hanne.

Hanne.

16-11-2010 om 15:23

Pd:

Jongste zou ik overigens zonder problemen laten gaan. Lengte en gewicht niets mis mee (ondanks een ongezond eetpatroon, maar dat zien ze dus weer niet).

Bovendien is jongst niet op zijn mondje gevallen en schrikt ook niet als iemand een opmerking maakt, maar geeft tegengas.

Hanne.

Hanne.

16-11-2010 om 16:43

Je hebt mogen en mogen

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze nooit opmerkingen maken. Neem aan dat het onderzoek niet in volledige stilte wordt afgenomen, en een 'slip of the tongue' is snel gemaakt.

Over het mogen heb je gelijk. Het 'mag' vast wel, maar het wordt je wel erg moeilijk gemaakt om mee te gaan (bij onze school althans)

In de brief staat namenlijk niet wanneer de GGD langs komt. Alleen dat dat 'ergens in de komende weken is'. Op school konden ze het ook niet vertellen, dus dan moet je de GGD gaan bellen en zorgen dat je iemand aan de lijn krijgt die weet wanneer dat is.

Het mag misschien wel, maar dan moet je er wel erg veel moeite voor doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.