Annika
12-04-2014 om 22:16
Kleuter kan niet inslapen
Met drie kinderen al vaker ervaring met niet naar bed willen en moeilijk in slaap komen, maar nu weet ik het toch ook even niet meer.
Jongste is nu bijna 5 en we brengen hem om zeven uur naar boven voor het bedritueel. Meestal sliep hij wel tegen acht uur na een tijdje alleen in zijn bed te hebben liggen praten/zingen, maar de laatste weken lukt het niet meer. Hij wil niet naar bed ("kannieslapen"), is nog druk bezig in zijn kamer met boekjes, spelen etc. Als hij dan toch in zijn bed ligt moet het licht aanblijven. Hij blijft nog een hele tijd zingen en praten. En net, was al een tijde stil, kwart voor negen(!) dacht ik dat hij sliep maar bleek hij met open ogen naar de deur te liggen kijken...
Hij is volgens mij wel moe, maar het inslapen gaat dus niet zomaar. 's Ochtends is hij er altijd om zeven uur, half acht weer uit, vol praatjes.
Tips?

Tante Tiny
12-04-2014 om 22:49
Ik zou het drie kwartier later proberen
Misschien heeft hij niet zoveel slaap nodig. Zeven uur naar boven is best vroeg (vanuit mijn ervaring met mijn kinderen).
Te vroeg in bed liggen betekent soms later slapen dan dat je wel moe bent.
Stel dat je een bedtijd van 19.30 probeert, 19.45 licht uit. Dan zou het zomaar kunnen dat hij dan wel direct gaat slapen.

Marie
13-04-2014 om 10:03
zomertijd?
Heeft hij misschien gewoon last van de zomertijd?
Uurtje later naar bed wil dan nog wel eens helpen.
En hoe donker is zijn kamer?

Annika
13-04-2014 om 10:37
Marie: niet dus
Marie, het licht (best groot) MOET aanblijven van hem. Hij doet het zelf uit als hij gaat slapen. Zonder licht aan wordt hij heel boos en lukt het slapen (dus) ook niet. Lastig.

Ginny Twijfelvuur
13-04-2014 om 10:43
Kleiner lampje
Alvast eens beginnen met een kleiner lampje zou ik zeggen.
En verder geven wij hier dus melatonine voor. Bij ons werkt dit....

Iselo
13-04-2014 om 11:40
Later naar bed
Zoals tante Tiny al zegt: hij heeft misschien minder behoefte aan slaap. Mijn drie kinderen (inmiddels pubers) hebben heel verschillende slaapbehoeftes. De oudste konden en kunnen we altijd naar bed brengen, slaapt gegarandeerd. De jongste kon met bijna twee 's middags al niet meer slapen, terwijl de oudste toen vijf, nog af en toe sliep overdag. Het heeft bij ons twee weken geduurd voor het kwartje viel. 'S Middags wakker gehouden, geen centje pijn en 's avonds naar bed.
Het is ook zo ertijd geworden, dus jouw zeven uur is voor zijn lichaam zes uur. Probeer het eens een weekje met een half uur of desnoods een uur later en kijk of hij dan nog net zo fris en fruitig opstaat.
Over dat licht. Je schrijft dat het licht MOET aanblijven. Dat vind ik vreemd want volgens mij bepaal je als ouders wat wel en niet moet en niet het kind. Maar goed, als je daar toch aan toegeeft, doe dan een minder fel licht, dan kan hij toch wat zien, maar komt zijn lichaam beter in een slaapmodus.
Mdicijnen kan altijd nog, maar later naar bed lijkt me een betere oplossing. sterkte ermee.
Iselo

Thursday Next
13-04-2014 om 12:38
verlichting
Wij hebben voor de kinderen een spooklampje gekocht bij de Ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70150982/
Dit geeft best wel wat licht, maar rood of blauw zacht licht.
Om in slaap te vallen maakt je lichaam melatonine aan. Dit wordt echter weer afgebroken door licht. Vandaar dat in slaap vallen in een lichte kamer lastig is, extra melatonine geven heeft dan ook niet zoveel zin.

Ginny Twijfelvuur
13-04-2014 om 12:43
Wel
Want min en min is plus.
Maar ik ben het wel met jullie eens, dat dit oplossen met pillen het laatste redmiddel moet zijn. Dus eerst het slaapritueel aanpassen, het licht dimmen en kijken naar andere stoorzenders. En als dat allemaal niks oplevert de melatonine erin gooien. Zo hebben wij het hier ook gedaan. Wij hebben hier echter een jaar mee zitten stoeien bij middelste en ruim twee jaar bij jongste. Dat gun ik anderen niet. Vandaar dus dat ik ze de tip niet wilde onthouden.

Rafelkap
13-04-2014 om 12:44
even erbij zitten, maar wel in het donker en in bed blijven. En iets later naar bed.
Niet laten afschrikken als hij boos wordt.

Jo Hanna
13-04-2014 om 13:00
geleide meditatie of otspanningsoefening
Ik doe met mijn kinderen iedere avond als laatste voor het slapen gaan een ontspanningsoefening of een geleide meditatie. De laatste maanden doen we die van Rosalinda Weel. Mijn kinderen vinden die erg fijn.
Groet,
Jo Hanna

Jippox
13-04-2014 om 13:27
hmm
Als ik alles zou doen wat van mijn 5 jarige MOET dan hadden we een heel bijzonder huishouden Ik ben het eens met de voorgangers: laat hem wat later naar bed gaan. Geef hem dan nog een kwartiertje in bed (met licht aan) om iets rustigs te doen (of lees hem dat kwartier voor) en dan is het licht uit en slaaptijd. Je kind hoeft dan niet perse te slapen (want dat kun je nooit afdwingen) maar moet wel rustig in zijn bed blijven liggen (en niet meer gaan spelen). Je kunt hem nog helpen door voor het slapen te praten over waar hij over gaat denken, bijvoorbeeld. Eventueel kun je een klein nachtlampje aanlaten als je kind bang is in het donker.
Net als je met een kind dat niet eet wel af kunt spreken dat het tijdens de maaltijd aan tafel blijft zitten, kun je afspreken dat een kind vanaf een bepaald tijdstip (dat jij als ouder bepaald) in zijn bed blijft liggen. Of het kind ook daadwerkelijk eet of slaapt, dat kun je verder het beste loslaten.
Het is ook geen punt zolang hij 's ochtends vrolijk zijn bed uit komt. Ik denk dat het belangrijk is om uit te stralen dat lekker in je bed liggen ook fijn is. En niet: " hé, slaap je nu nóg niet!?"

Loes3
13-04-2014 om 13:34
Kinderarts
Wij gingen ooit voor iets anders naar een kinderarts en vertelden ook dat dochter maar niet wilde slapen. Volgens haar was de belangrijkste graadmeter hoe fit kinderen 's ochtends wakker worden. Dus ik zou het lekker wat opschuiven om te beginnen.
Loes

Philou
13-04-2014 om 17:42
kleur
Van wit-blauwig licht ('s ochtends en van het (tv/computer/ipad)scherm) word je wakker(der) itt licht dat naar geel neigt ('s avonds). Kijk ook eens naar de peertjes in de hal, slaapkamer en badkamer. Wij hebben een lang ritueel en ze mogen nog even lezen. Het scheelt ons een half uur keten als het licht uit is.

Jasam
13-04-2014 om 17:48
Het grote licht is nu 60 watt?
Draai er eerst ééntje van 40 watt in, daarna ééntje van 25 watt.
En daarna samen een leuk bedlampje kopen van 15 watt.
Geleidelijk aan wat gaan afbouwen.
en idd een halfuurtje later op bed.

creabea
14-04-2014 om 12:39
hoe is je kind overdag? Hier een 5-jarige die echt veel slaap nodig heeft. Als hij laat naar bed gaat is hij net zo goed fris en vrolijk wakker 's ochtends om half 7, maar later op de dag is hij vervelend (onze kinderen worden druk en gaan gek doen als ze moe zijn).
Als hij echt de slaap niet nodig heeft inderdaad iets later naar bed, nog even lezen op bed met een klein lampje aan. Maar wel iets rustigs, niet praten en zingen. En wat er allemaal niet MOET van mijn kinderen Mijn jongste wil het niet helemaal donker hebben als hij gaat slapen, dus hebben we de lamp in de gang tot de oudste gaat slapen. En wat ook fijn is voor kinderen die niet graag in de donker zijn, van die lichtgevende sterretjes enzo op het plafond. Je hebt ook lichtgevende strijkkraaltjes, daar hebben mijn kinderen dingetjes van gemaakt voor op hun kamer, staat hartstikke gezellig.

Sanneke*
15-04-2014 om 09:37
Hier ook getobt
Met oudste zoon precies hetzelfde gehad, alleen kwam hij steeds naar beneden ipv rustig in bed te blijven liggen. Uiteindelijk na 2 jaar tobben, net als Ginny, melatonine gekocht. Uitgelegd dat dit pilletje hem helpt om in slaap te vallen. Hij krijgt er 1 (dat is dus 0,1 mg) en slaapt als een roos. Bij hem was het uiteindelijk dus een psychisch probleem geworden. Eerst een poosje niet kunnen slapen, daarna dus steeds banger worden dat hij niet zou kunnen slapen en dus uiteindelijk ook echt niet kunnen slapen door die angst....
Dit hebben we op allerlei manieren proberen op te lossen, er bij zitten, licht aan, licht uit, vroeger naar bed, later naar bed, boos worden, lief blijven, rustig praten, mediteren. Nou ja, noem maar op, niks werkte. Uiteindelijk waren we iedere avond bezig van 8 tot minimaal 10 uur met een kind van 6.
Tot iemand opmerkte, joh, probeer eens melatonine. Goed verkocht aan zoon, dit is een pilletje waar je echt van kunt slapen. Verder ritueel hetzelfde gehouden, bedtijd hetzelfde gehouden en met pilletje slaapt hij nu binnen een kwartier!
Dus ja, het zijn medicijnen, maar ja, het is ook een lichaamseigen stof die niet ieder lichaam voldoende aanmaakt. En bij ons werkt het heel goed, we hebben een heel ander kind nu hij gewoon aan zijn slaap komt.
Sanneke*
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.