Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kleuter met druk koppie

Goedemorgen! Heeft iemand misschien wat tips voor ons? Wij hebben een kleuter in huis met een druk koppie. (Gevalletje van wie zou hij het hebben?) Dingen worden vooral moeilijk losgelaten, zowel leuke als minder leuke dingen. Nu zitten we voor de zoveelste keer om 5.00u beneden omdat bij het lichtjes wakker worden dat koppie meteen aan de slag gaat en gaat denken aan alle leuke dingen die je kan doen op een dag. 
Geen probleem op zich, maar gedurende de dag verandert dezelfde kleuter in een monster met een witte toet door slaapgebrek. 
Iemand een creatief idee om dit te doorbreken? Misschien heb ik er zelf ook nog wat aan 😂


Heb jij adhd ?
Zo ja heb jij  educatie gehad ?
Er is veel informatie hoe om te gaan met .

Voordat er weer druk gestempeld gaat worden op heel normaal kleutergedrag: probeer het eens met een nachtlampje en tijdschakelaar. Pas als het lampje aangaat, mag hij zijn bed uit.
LImiteer het gebruik van schermen en hyperfilmpjes. Mijn kleuter legde ik na de lunch op de bank met zijn oude boxkleed dat we zijn rustdekentje noemde. Grappige kookwekker gekocht en die  op 30 minuten gezet voor verplichte rust. Koptelefoontje op met rustig vertelde ouderwetse sprookjesverhaaltjes, en vaak dommelde hij dan in.
Als je het een beetje leuk weet te brengen zijn kleuters enorm gevoelig voor dit soort ritueeltjes en heeft de kookwekker meer gezag dan jij .

verdonkerende gordijnen ook op zijn slaapkamer en als hij de dag niet trekt smiddags een kort dutje lekker doen

Je zegt kleuter, dus hij is ouder dan 4. Dat kan je toch op zijn niveau afspraken mee maken?
Zolang beer (klein lampje op tijdschakelaar) nog niet aan was mocht dochter haar kamer niet uit.  Ze moest in bed blijven of zachtjes gaan passeen als ze daarvan wakker was geworden. Broertje of ons wakker maken mocht niet.
Boekjes lezen mocht wel, die lagen altijd naast haar bed. 

Junio

Junio

19-02-2023 om 20:30 Topicstarter

In bed blijven liggen is het probleem niet, het gaat om te weinig slaap voor het kind. Deze week vijf keer om 5.00u wakker terwijl de dagen ervoor al hartstikke moe. Smiddags een keer powernappen doen we ook wel eens maar dan lukt het in slaap vallen savonds pas om 21.00u om vaak toch weer om 5.00u wakker te worden. 
Luisterverhalen luisteren is een favoriete activiteit en wordt vaak gedaan, maarhelpt blijkbaar niet voldoende. Het is ook een rustig kind verder en er kunnen inderdaad prima afspraken mee gemaakt worden, ook niet het probleem. 

Ik ben overigens niet bekend met adhd en vermoed dit ook niet bij mn kind. Het gaat meer om even helemaal iets loslaten in je hoofd. 
Ik heb wel eens gedacht misschien moeten we nog een rondje buiten gaan wandelen in pyjama oid om even alles los te laten, maar ivm vermoeidheid zijn we vaak ook bezig savonds kind vroeg in bed te krijgen en hebben dan geen tijd voor een dergelijke activiteit. Was benieuwd of andere ouders het herkennen en met soortgelijke trucjes hun kind konden helpen.

Heb je al eens gedacht aan mindfulness? Er bestaat ook mindfulness speciaal voor kinderen. Lijkt me voor jullie beiden fijn.

Ik zou in ieder geval zorgen voor voldoende rustmomenten. Je hoeft niet om vijf uur al naar beneden. Dan kom je vanzelf in de doe-modus. Blijf lekker in bed, geen prikkels buiten het eigen hoofd. Misschien helpt een vast ritme wel. En tussendoor een chillmoment. Niet per se slapen, gewoon rusten kan ook. Lekker samen op de bank hangen, kan ik best van genieten samen met mijn dochter.

Junio

Junio

20-02-2023 om 06:43 Topicstarter

Engeltje schreef op 19-02-2023 om 21:23:

Heb je al eens gedacht aan mindfulness? Er bestaat ook mindfulness speciaal voor kinderen. Lijkt me voor jullie beiden fijn.

Dat ken ik niet voor kinderen maar klinkt goed. Ik ga er eens op zoeken. 
Heb jij dit wel eens gedaan met een kind? Zoja hoe doe je dit dan, op welke momenten?

Ik had al gezocht naar kindermeditatie, maar kwam vooral online dingen tegen waar je dan naar kon luisteren. Op zich een mooi begin misschien, maar hoe zet je dat dan in (dagelijks of als t nodig is of..?) en misschien juist zonder geluidsdragers een keer. 

wij hadden echt een heel vast ritueel voor het naar bed gaan om het hoofd van zoon leeg te krijgen.

En dat strak elke dag vasthouden, ook in de vakanties en als we ergens anders sliepen. Niet gebaseerd op een vaste bedtijd maar op te verrichten handelingen. 
Daarbij echt de hoeveelheid actie afbouwen.
Eerst omkleden, dan tandenpoetsen en napoetsen, dan in bed de dag doornemen met een boekje Slaapklets, dan ging ik voor mijn doen heel saai voorlezen, dus niet opleuken met stemmetjes en zo maar gewoon sec voorlezen. Klein lampje zodat het al donkerder wordt gedurende het ritueel.
Om af te sluiten met een liedje waarbij ik zoon instapte als een worstje, beetje inbakeren eigenlijk. (Nu gebruikt hij daar een verzwaringsdeken voor) Dan het nachtlampje aan en pas als dat uit is mocht hij uit bed. Hij werd meestal wakker van de honger dus stond er dan een boterham in een trommeltje naast zijn bed en at hij die op en kon weer verder slapen. 

https://www.bol.com/nl/nl/p/slaapklets/9200000001997358/?bltgh=lopE3uyxxPN5jSZFsPNG6w.2_37.38.ProductImage#open=true

Dat dag doornemen om hoofd leeg te krijgen is wel een goeie tip. Mijn 20 jarige heeft daar af en toe nog behoefte aan als het voor haar en stressvolle dag is geweest. En wat MamaE al zegt,  je hoeft niet om 05.00 al naar beneden hè, je kunt hem ook bij een klein lampje zelf een boekje laten lezen.
Sommige dingen zijn ook gewenning en als het leuk is worden kinderen dat echt voor wakker.
Heb ooit een keer een verhaal gelezen van een ouder die iedere nacht tussen 2 en half 4 in de nacht met peuter naar beneden ging om op loopfiets te rijden,  druk te spelen om de peuter weer mooie te krijgen, zodat hij weer een stukje nacht zou slapen. Als de peuter dat leuk vind in de nacht in het donker naar beneden reken er dan maar op dat hij wakker wordt om te gaan spelen!

" In bed blijven liggen is het probleem niet, het gaat om te weinig slaap voor het kind. Deze week vijf keer om 5.00u wakker terwijl de dagen ervoor al hartstikke moe"

Maar je schrijft in je openingspost dat je om 5 uur beneden zit. Hoe/waarom dan, als hij wel in zijn bed blijft liggen? Als hij in zijn bed blijft liggen en het licht uit blijft en hij leert dat hij jullie niet mag wakker maken dan is er voor hem weinig anders te doen dan uit pure verveling maar weer in slaap te vallen, of mis ik iets?

Idee achter een slaapritueel is dat je dag (geleidelijk) afbouwt. Zoiets Ysenda voorstelt Een buitenshuisactiviteit als een avondwandelingetje lijkt me geen strak plan in dat opzicht.
Als je kind erg bleek en vermoeid oogt, zou ik een bezoekje aan de huisarts brengen om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten. 
Voordat de zomer weer begint zeker iets van verduisteringsgordijnen aanschaffen. Dat hielp hier echt. En verder is het gewoon uitzitten, hij blijft niet eeuwig kleuter. En als je kind echt strontvervelend wordt van slaapgebrek dat gedrag op een vriendelijke maar kordate manier in goede banen leiden.

Mijn kinderen waren ook druk. Heel veel last van prikkels waardoor ze moeilijker af te remmen waren.
Wat ik deed en hielp was:
Door de dag benoemen hoe druk en onrustig een kind was aan de hand van de kleuren van een stoplicht. Jij bent nu rood van binnen, hoe krijgen we jou naar oranje (of van oranje naar groen). Soms weet een kind daar prima een antwoord op. Wist je dat je van (duim)zuigen meteen rustig en alert wordt? Ipv een duim kan je een kind ook vla door een breed rietje laten zuigen. 
Structuur en voorspelbaarheid: gebeurtenissen afsluiten en aankondigen. Door de dag heen vertelde ik wat er over 5 minuten stond te gebeuren (beginnen aan iets of het afsluiten van iets). Bijv. ontbijt is klaar dus zometeen mag je spelen, over 5 (4, 3, 2, 1,) minuten is televisiekijken afgelopen en dan gaan we ..). 
Kijk heel goed welke prikkels overprikkelen en sluit  die zachtjes af. Met als gevolg een lang bedritueel. Maar niet perse een waar jijzelf heel druk mee bent. Het begon bij ons met na het eten geen televisie meer, lichtjes werden gedimd, geen muziek meer aan (of heel zachtjes en steeds zachter). Alles aan en afkondigen. 
Eigenlijk hebben alle bovengenoemde met elkaar gemeen dat je bij elke overgang van de ene situatie naar de ander situatie helpt door het een ruim op tijd (meerdere malen) afkondigen, het andere aankondigen (over een uur ga je in bad… over een half uur.. en dan de minuten af tellen, het hoeft niet precies. De maat is niet de tijd, de maat is of jouw kind er rustig van wordt). Dat kan je uitbreiden met naar de klok kijken (als de wijzer daar staat… dan) en met .. als jij over 5 minuten in bad gaat, wat heb je nodig? Laten we dat alvast klaarleggen. 

Ik lees een heleboel helpende tips, maar grote kans dat die het kernprobleem niet oplossen: een kind dat heel vroeg wakker wordt en wel oververmoeid raakt. Een van mijn kinderen had dat ook. Het was uiteindelijk gewoon 'uitzitten' (hij is nu 16 en slaapt graag uit, als is dat bij hem nog steeds tot 9u terwijl zijn oudere broer tot 12u slaapt als hij de kans krijgt).
Wat hier wel hielp, al was het maar een beetje: tijdklok (slapend en wakker konijn) die aangaf wanneer hij uit bed mocht; voordat konijn wakker is mag er ook geen licht aan (hij las heel graag en kon ook al vroeg zelf lezen dus werd ook daarvoor wakker, dus zelfs zelf lezen in bed was te aantrekkelijk); extra warm aankleden (dikke pyjama) en extra deken, rond 5u 's ochtends is het het koudst en als je al geneigd bent te vroeg wakker te worden is dat een extra risico; verduisteringsgordijnen; 's avonds laten plassen voor ik ging slapen zodat hij niet wakker werd van een volle blaas.

Junio

Junio

20-02-2023 om 20:13 Topicstarter

Er zitten veel tips bij waar we wel wat mee kunnen, met name het bedritueel, want dat haasten we er nu doorheen om maar op tijd in bed te liggen. Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Hopelijk helpt het en inderdaad het zal ook een beetje de aard van het beestje zijn. Maar het zou fijn zijn als we met een simpele ingreep wat bij kunnen dragen aan wat meer slaapuren, dat is voor hem zelf ook fijner.

Verduisteringsgordijnen zijn er, warmte hebben we ook al wat aan gedaan, zo’n slaapwekker ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.