Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Dochter is hier alweer aan haar tweede week begonnen. Ik ben blij met de nieuwe juffen en dochter volgens mij ook. Ze is nog wat wispelturig qua humeur. Wel/niet naar school willen, hetzelfde met bso, s'ochtends wil ze niet en smiddags huilt ze bij het ophalen omdat ze de volgende dag niet naar bso gaat.

Vorig jaar kregen we een uitnodiging via parro om te komen schoonmaken, maar weinig informatie over het hoe en wat, later kwam er nog een bericht voorbij of je je eigen emmer en poetsdoeken mee wilde nemen. Ik wil best wat doen, maar vond dit allemaal zodanig vaag dat ik nog even heb overgeslagen. En heel eerlijk wil ik dan ook graag aan de gang in het klaslokaal van mijn eigen kind met ouders van haar klasgenootjes, maar kreeg de indruk dat je dan ook andere klaslokalen moest schoonmaken. Vroeger kregen we ook wel eens wat mee naar huis, vind ik ook best. Even zien hoe het dit jaar gaat.

Morgen lekker vrij dus maar even goed van de warme dag genieten met dochter.

Hoe is het envelop? Hopelijk zijn jullie weer thuis.

yes, we zijn weer thuis! Of althans dochter, ik zit nu op de camping.

Gister einde middag is ze ontslagen en het gaat hartstikke goed met haar. Vandaag is ze wel naar school geweest maar geen BSO. Man is tussendoor langs gekomen om extra te puffen. We merken wel wat gedragsverandering door de prednison, vooral nog brutaler. Als het goed is zijn die bijwerkingen met twee tot drie dagen ook over.

Ik ben vandaag naar een camping gegaan tot vrijdag voor een "worktation", heel fijn even tijd voor mezelf en mijn bedrijf.

JtM

JtM

08-09-2021 om 10:36 Topicstarter

Wat fijn dat het weer goed met haar gaat Envelop en dat ze weer lekker naar school is geweest!
Slim dat jij even thuis weg bent gegaan om je te focussen op jezelf en je bedrijf. Geniet ook van het mooie weer van vandaag. 

Fijn dat ze weer thuis is envelop!

Ik kreeg vandaag een mail van cjg met het verzoek een vragenlijst in te vullen, een spraak en taal screening. De juf zou dit dan ook doen en de logopedist neemt  op school een test af bij mijn dochter waar wij niet bij mogen zijn.
Hebben anderen dit ook al gedaan of gehad. Vind zo vreemd bericht uit het niets, heb ook niks van de juf hierover gehoord. Andere ouders van een klasgenootje heeft ook deze mail wel gehad maar toch.

JtM

JtM

08-09-2021 om 19:23 Topicstarter

Ik heb daar niks over gehoord. En weet van vrienden die kinderen in groep 3 hebben dat ze die test ook zeker niet hebben gehad.

Wat vreemd dat ze dat zo maar willen doen zonder meer info te geven over het waarom en hoe van zo'n test.

Heel fijn dat ze thuis is Envelop.

Aan het eind van vorig schooljaar heb meegeholpen met schoonmaken in de klas. Er was weinig animo voor, terwijl een half uurtje stoeltjes poetsen zo voorbij is en de juf was er heel blij mee.

Hier niks vanuit school gehoord over een spraak en taal screening. Ik zou het best willen. Kleuter hapert soms nogal en ik heb de juf gevraagd er op te letten. Ik weet niet zo goed of het een fase is die vanzelf weer overgaat of dat we ermee naar een logopedist zullen moeten.

Wat fijn Envelop!

Hier hebben we wel een formulier gekregen vanuit school, met daarin info over de logopediste en dat in groep 1 een aantal tests afgenomen zouden worden, vooral om te kijken wat het spraakniveau is en in groep 2 nogmaals om de voortgang te bekijken. Dat hebben we getekend, want prima dat ze dit allemaal meenemen. Ik verwacht dus ook ergens de komende weken iets in onze mail vanuit school/logopediste.  

We hebben volgende week een kennismaking met de juf en de eerste voorzichtige speelafspraken beginnen wat vorm te krijgen. Ze heeft het volgens mij echt naar haar zin. Zo fijn om te zien.

Een test mag nooit zonder toestemming. De logopedist doet bij ons in de kleuterklas wel een algemene observatie, dus de klas als geheel. En als diegene bij de juf opmerkt dat jouw kind mogelijkerwijs baat kan hebben bij logopedie, krijg je een brief met de vraag of je kind getest mag worden of word je uitgenodigd oid. Volgens mij kregen we voorafgaand aan de algemene observatie ook nog een brief erover en de vraag of we zelf wilden dat de logopedist ergens op let. Ik neem aan dat er ook ruimte is om de observatie te weigeren, maar weet niet meer precies hoe het ging.

Hier niks gehoord over logopedie.

Kennismakingen met juf zijn hier niet komende week maar week erop. 

Wij mochten voor zomervakantie nog niet in het schoolgebouw komen, dus ook niet poetsen. e tas speelgoed mee naar huis gehad om te poetsen aan het eind van het jaar. 

Vanaf volgende week krijgen ze een aantal weken op maandag judoles op school. Ben benieuwd hoe hij het zal vinden.

De mail nog eens nagelezen en ze zeggen: Het kan zijn dat uit de antwoorden van één of beide vragenlijsten blijkt dat een spraak- en taalscreening wenselijk is. Deze zal op korte termijn, op school, worden gedaan door de logopediste.
Neem aan dat ze daar dan toestemming voor vragen. 

Wij hebben volgende week kennismaking gesprek met de juf en zal er dan eens meer over vragen. Ik vind het prima als de juf aangeeft dat er signalen zijn en het verstandig is de logopedist er naar te laten kijken, maar dit lijkt mij de omgekeerde volgorde. 

Hier worden standaard alle 5-jarigen gezien door een logopedist. Kregen we een brief van en als je niet akkoord was (wat gewoon mag natuurlijk) moest je het even laten weten. Ik vind het wel prima, als ze iets ontdekken hoor ik het graag. Zo is de route ook; je krijgt sowieso een korte samenvatting en als er zorgen zijn word je uitgenodigd voor een gesprek. Kleuter was helemaal enthousiast dat ze binnenkort mee mag voor zo’n onderzoek dus alleen daarom zou ik al niet weigeren haha. 

Goed om te lezen dat ze thuis is Envelop. Is je worktation een succes geweest?
Hier nog niets gehoord over een onderzoek/logopedie.

Onze dochter doet het super goed op school en bij de bso. Ik had vrije dagen opgespaard maar ze lijken niet nodig te zijn. Opvallend is wel dat ze zo druk is, hyper bijna.
Alsof ze puur op adrenaline doorgaat. Hierdoor valt ze 's avonds lastig is slaap. Gelukkig is ze 's ochtends wel goed uitgeslapen.

Hebben jullie tips voor mij?
Dochter is door school erg druk, moe en kan zich niet goed ontspannen.
Naar bed gaan is iedere avond drama sinds een week. Zodra ze niet direct in slaap valt, raakt ze in paniek "ik kan nooit meer slapen", " ik heb gisteren de hele nacht niet geslapen".
Zeg vooral niet dat dat niet zo is want dan wordt ze boos!

Ik heb al bij haar op de kamer gezeten tot ze sliep, ze heeft bij ons om bed geslapen vannacht en ik heb gisteren yoga gedaan. Helaas komt de rust niet en staat ze om 07:00 met grote wallen onder haar ogen naast haar bed.

Ze is ook thuis bezig met zaken die ze op school geleerd heeft en ze wil steeds letters schrijven. Dus ze blijft maar op de stand "heel hard mijn best doen" staan

Zeer herkenbaar. Hier komt kleuter ook niet in slaap en loopt dus met grote wallen rond. Neemt alle info in zich op, wil alles weten en overal goed in zijn. Bij ons was dit vorig jaar zo (in de zomer wat minder) en nu weer. Wat wij doen is het en luisterverhaal aanzetten, dan is haar hoofd nog steeds niet heel ontspannen maar haar lijf wel. Soms ga ik er ook naast liggen (of zij bij mij want ze heeft een hoogslaper waar ik niet in klim haha). Dan slaapt ze over het algemeen snel maar dan staat ze gegarandeerd snachts ook weer bij ons omdat ze me dan ineens mist dus die methode ben ik zelf niet heel erg fan van. Ik hoop maar dat ze in de herfstvakantie weer wat kan bijslapen. 

Onze kleuter gaat altijd eerst uitrusten en dan slapen. Ik zou het dus houden op je kan ook eerst even lekker uitrusten en daarna gaan slapen. 

Misschien even juist eerder naar bed, wie weet is ze op normale bedtijd door de vermoeidheid over haar slaap heen.

Verder bewust ontprikkelen voor het slapen. Bijvoorbeeld even met zand spelen, trampoline springen of met veel schuim in bad spelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.