Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JtM

JtM

12-07-2021 om 10:14

Kleuter topic


Ook lang niet meegeschreven, maar wat gaat het snel hè. Haar eerste hele jaar school zit er al bijna weer op en wat is ze wijs geworden. Ze is nu 2 maanden 5.
Alles van school blijft steeds beter hangen, ze kan nu zonder zijwieltjes fietsen, ze heeft vandaag voor het eerst veters gestrikt, ze gaat binnenkort op schoolreisje naar pretpark, ze kletst de oren van mijn hoofd, is bezig met de beestjes in de tuin en kan mij ook al heel wat vertellen over de dingen die ze op school leert  Hopelijk kan ze in het najaar beginnen met zwemles en we zijn nu een beetje aan het snuffelen wat haar leuk lijkt als ‘hobby/sport’ . 
Wij hebben dit jaar niet meegelopen met de avondvierdaagse. Komt nog wel.

Ben benieuwd of ze volgend schooljaar bij haar huidige juffen blijft. Hoop het wel. Ze zit in een groep 1/2.

Jeetje tanden wisselen, moet er nog niet aan denken. Het gaat zo snel. Ik hou heel erg van deze fase. 

@lavendel, ja ze worden snel groot! Zoon is ook Bijna 6 hoor, dus tanden wisselen past goed bij zijn leeftijd. En trots dat hij is, hij had hem er zelf gisterenavond uitgetrokken. 

JtM

JtM

02-06-2022 om 11:27 Topicstarter

Brrr, dat wisselen van de tanden is een periode waar ik niet naar uit kijk, haha. Kan me dat gevoel en smaak helemaal voor de geest halen als zo'n tand er net uit is, vond dat zo vies altijd. 

Leuk om alle ontwikkelingen te lezen! En inderdaad, wat gaat de tijd toch snel hè, voelt nog als gisteren dat zoon voor het eerst naar school ging en nu gaat hij al bijna naar groep 2.

@bloempot, dat de vrije dagen onrust geven is hier herkenbaar, het haalt het ritme er zo uit. Gelukkig komt de zomervakantie in zicht voor je kleuter. Hier zie ik best op tegen die zes weken, eerlijk gezegd  

@maisnon, fijne vakantie! Spannend hoor, naar het buitenland  

@iLavendel, hier is al bekend dat één van de juffen van zoon weg gaat. Stiekem ben ik er blij om, was niet zo'n leuk mens. En de nieuwe juf lijkt heel erg leuk en ook beter te passen in het duo met de andere juf die wel blijft.

Tanden wisselen, ik moet daar nog niet aan denken. Vind dat altijd zo'n lelijk gezicht die grote tanden. Maar voor een kind zelf natuurlijk een enorme mijlpaal. Die van ons moet nog vijf worden dus voorlopig nog niet aan de orde denk ik.
Zwemles wel, volgens de wachtlijst zou zoon rond deze tijd aan de beurt moeten zijn. Weet nog niet of we hem dan ook direct op zwemles doen of pas als hij vijf is.

Onze zoon heeft echt een leuke juf. Hoop dat hij haar volgens jaar weer heeft, aan de andere kant krijgt onze jongste die anders als ze geen instapgroep hebben komend jaar. De andere kleuterjuf vind ik minder leuk  😅 en onze jongste is heel gevoelig voor sfeer en uitstraling. 

Kind is toe aan vakantie maar in het zuiden duurt dat nog wel even. Na zomervakantie gaan eigenlijk alle vriendjes naar groep 3 dus ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Geen losse tanden hier, maar vermoed dat dit nog wel even gaat duren want hij kreeg pas net voor zijn eerste verjaardag überhaupt tanden.

Hier ook geen avondvierdaagse, 4x 5km lopen is gewoon teveel van het goede. Volgend jaar en anders het jaar daarop, het heeft in ieder geval geen prio bij dochter, ze heeft het er totaal niet over gehad..

Ze zit nu een goede maand op zwemles en dat gaat goed. Ze is een van de jongsten, maar dat is ze in haar klas ook. Ze wordt 5 in groep 2 ( eind september) en ze heeft nu ook door dat een groot deel van haar klasgenoten nog voor de zomervakantie 5 worden. Wel al heel druk met kinderfeestjes en traktaties, die nog even duren gelukkig.. 

Fietsen gaat hier nu ook ineens vlotjes en al met al is het echt een ander meisje dan aan het begin van het schooljaar. Leuke klas, wat vaste vrienden en ik ben mee geweest met het schoolreisje, echt super leuk. 

Maar, ze is wel moe en eigenlijk wel toe aan vakantie.. Nog 1,5 maand en dan mag ze uitrusten en gaat ze met ons naar Frankrijk en met haar opa en oma ook een lang weekend mee in de camper. Volgens mij kijkt ze daar nog het meest naar uit, samen met haar peuterzusje  



Wat leuk te lezen van jullie!

Na de iet wat valse start door flink ziek zijn, is zoon na de meivakantie weer naar school gegaan of hij nooit anders deed!
Hij vind het heel leuk en vraagt ook in weekend en vrije dagen of hij naar school mag.
Verder zit hij ook goed in z'n vel en zo mooi dat zijn wereld nu zoveel groter wordt ook door wat hij op school leert nu.

Zoon heb ik al opgegeven voor zwemles bij een kleinschalig zwembad een (groot) dorp verderop.
Daar mag hij in dec al beginnen, dan is hij ruim 4,5 (april pas 4 geworden)
Hij is zo'n waterrat, dat ik denk dat het prima is om al op die leeftijd te starten.

Fietsen zonder zijwieltjes is er nog niet bij. Met wel, en loopfiets crosst hij ook nog flink mee. Komt vanzelf!

Geen bso hier, ik werk onregelmatig in de zorg en kan eigenlijk altijd wel de middag thuis zijn, in ieder geval na schooltijd dus ideaal.
Echter zit ik wel te denken aan een baan switch met wellicht weer hele dagen dus dan is het wel even zoeken naar hoe en wat qua opvang voor beide...

Avondvierdaagse hier eigenlijk nog niks over vernomen maar dat hadden we ook nog niet gedaan...

Verder staat schoolreisje eind vd maand op de planning en ga ik ook mee!

@roosjeopjehoed: ik vind het ook altijd wel een ding hoor zo lang vakantie. Ze is alleen, dus als ik denk blijven lekker dagje thuis. Dan is het wel mama wil je samen met mij zus, zo, dit, dat, enz. Sowieso is het elke 5 minuten mama, mam, maaaaaaaammm 
Wij kiezen er dan ook voor om haar extra dagen naar de vakantie bso te brengen. Deze dagen hebben we nog over en ze doen daar in de vakantie altijd hele leuke dingen! Avonturenbso! 
Ja soms is het fijn als ze wisselen van juf, maar ik zie nu wel dat ze van de drie kleuterklassen in de klas zit met de meeste structuur en stabiliteit. We zullen zien in juli hebben ze een doorschuifmoment om te wennen in de nieuwe klas.
Ze gaan hier met het schoolreisje naar Julianatoreb. Ik ben blij dat ze dan nu al een extra half naar school erop heeft zitten. Als ze net een paar maanden 4 was geweest weet ik niet of ik haar had laten gaan.

Hier gaan ze op schoolreisje naar een groot park met binnen en buiten attracties en eten. Ze gaan met alle klassen behalve groep 8, dus ben benieuwd. 

Ik merk wel dat onze kinderen het goed doen op ritme, dus behalve als we op vakantie zijn loopt de BSO gewoon door. Heb ik zelf ook nodig voor het laatste stuk burnout herstel. 

Wat fijn Due dat je het idee hebt dat het de goede kant op gaat. Geef juist dat laatste stuk herstel ook de tijd...

Hier gaat het op zich goed, kleuter heeft veel vriendjes, leergierig en gaat met plezier naar school. Ik geniet enorm van haar. Ze heeft soms alleen buien die best heftig kunnen zijn, op BSO zien ze dat ook (school nog iets minder) en we vinden het lastig om er goed mee om te gaan. Ze heeft zelf geen rem en gaat overal vol voor. We zien best goed waarin we haar moeten afremmen en voor structuur moeten zorgen maar niet altijd. Via de huisarts hebben we om ondersteuning gehaald en onlangs is iemand van wijkteams geweest, hopelijk kunnen we haar (en onszelf) hier wat mee helpen.

De eerste tand is er hier onlangs uitgegaan, in februari is ze vijf geworden. As donderdag gaan ze naar een pretpark zonder ouderbegeleiding.

Onlangs ben ik wel mee geweest naar de kinderboerderij en andere ouders mee naar het openluchtmuseum Arnhem.

Wij doen ook nog niet mee met de avondvierdaagse. Had dochter zeker gewild maar gelukkig gaat niemand van haar vriendjes en gaat het wat langs haar heen. Ik vind het voor haar nog echt teveel.

Heerlijk om alle verhalen van jullie te lezen over de ontwikkeling, wat maken ze toch veel mee! Knap zeg iLavendel zelf veters strikken! Dochter was er al vroeg bij met fietsen en fietst nu meestal zelf naar school. Door de drukke stad neem ik haar nog wel eens achterop maar zelfs naar het park (wat bij ons een flinke bult omhoog is) gaat goed. Ik duw haar bij lange stukken en op de bult nog wel even.

Stellen jullie kinderen ook zoveel vragen? Ik vind het meestal heel leuk maar soms ook wel vermoeiend. 'Hoe ontstaan tranen in je ogen?' 'Hoeveel bakstenen heb je nodig voor een huis?' 'Als een appel groeit door een zaadje en die weer een nieuw zaadje geeft, hoe is dan de eerste appel er gekomen?'

Etc. etc. sommige dagen valt het mee maar andere dagen wil ze heel veel weten. Bijzonder wat er allemaal in die koppies omgaat.

Hier leeft de avondvierdaagse niet. Heb er niks over gehoord in ieder geval. 

Kleuter vraagt ook heel veel. 

Kleuter is momenteel voor heel veel dingen bang en veel dingen zijn eng. Meer kleuters die dat hebben?

Due-scimmie schreef op 04-06-2022 om 07:25:

Hier leeft de avondvierdaagse niet. Heb er niks over gehoord in ieder geval.

Kleuter vraagt ook heel veel.

Kleuter is momenteel voor heel veel dingen bang en veel dingen zijn eng. Meer kleuters die dat hebben?

Wij zitten in een fase waarin kleuter bang is voor monsters en spoken.....

Als wat trucjes geprobeerd maar hij laat zich niet voor de gek houden daarin 

Resultaat al 3 nachten komt hij halverwege of eind van de nacht bij ons. Want hij is dan niet te overtuigen in eigen bed te gaan en in strijd heb ik dan geen zin.

Maar dingen eng vinden als in dingen die hij doet ofzo en dat eng vinden dat is hier niet.

Due-scimmie schreef op 04-06-2022 om 07:25:

Hier leeft de avondvierdaagse niet. Heb er niks over gehoord in ieder geval.

Kleuter vraagt ook heel veel.

Kleuter is momenteel voor heel veel dingen bang en veel dingen zijn eng. Meer kleuters die dat hebben?

Dochter heeft zo'n fase gehad, weet niet meer zo goed of ze toen nog drie was of al vier. Ineens niet meer van glijbanen durven en dingen spannend vinden die ze eerder zonder moeite deed. Alsof het besef er ineens kwam dat het ook mis kan gaan. Gelukkig is dat inmiddels helemaal over.

Monsters e.d. hadden we toen ze net twee was, dat gaat goed sinds peuter en kleuter samen slapen. Alleen slapen vind ze niet zo fijn maar de laatste tijd hebben ze het te gezellig samen waardoor we ze al niet meer samen laten inslapen (kussengevecht, kletsen, schreeuwen etc.) We gaan de zolder klaar maken zodat kleuter daar haar eigen kamer krijgt over twee weken, ze weet dat ze daar ooit naartoe gaat en heeft er wel zin in. Ben heel benieuwd hoe het ook echt gaat als het zover is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.