Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dees

Dees

20-12-2015 om 20:58

Kleuterjuf heeft handen vol aan poep en plasbroeken


Hoe vaak poept een kleuter?

Ik neem aan dat een kleuter niet zoals een baby meerdere poepluiers per dag heeft. Poepen kunnen ze meestal al eerder voelen aankomen en sturen dan plassen. Hoe vaak zal een kleuter precies tijdens de 6 uur die hij op school is moeten poepen? Nog niet plaszindelijk kan je misschien oplossen door het kind een joggingbroek en makkelijke schoenen aan te trekken en hem te leren hoe je een luierbroekje verwisselt?

skik

Ava

Ava

21-12-2015 om 15:33

Rechtzetten

Snel rechtzetten voor het een eigen leven krijgt. Ik vind het een vreemd artikel (zoals Miriam al aangaf) en natuurlijk gaan kinderen naar de poli, maar dan wel als er een probleem is. Niet zindelijk zijn op die leeftijd is geen probleem (tenzij er iets anders speelt). Het artikel suggereert naar mijn idee dat kinderen thuis niet snel genoeg zindelijk leren worden en vervolgens naar de poli worden gestuurd om het te leren, zo erg dat het een paar % is. Dat lijkt mij niet de juiste oorzaak-gevolg redenatie. Wat Skik ook al zegt. Dan moet er wel meer aan de hand zijn. Artikel suggereert anders.

Ava

Ava

21-12-2015 om 15:34

nog even ...

Ben het dus niet eens met het artikel!

skik

Mijn dochter had 2 tot 8 wortelbroeken op een dag helaas, dus ook wel eens op school.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-12-2015 om 17:18

Nou Skik

Je zou je nog verbazen. Gemiddelde een keer week was het toch wel prijs. Je hebt kinderen die iedere dag poepen. En als dat dan altijd ongeveer op dezelfde tijd is kun je het slecht treffen. Hier was dat meestal in de middag. Dat betekende ons bellen of met een poepbroek naar huis of naar de bso.

Ik vroeg het me gewoon af, maar vaak poepen of dagelijks onder schooltijd komt dus voor. Raar toch dat psz-juffen het de normaalste zaak vinden om een poepluier te verschonen terwijl op die leeftijd heel veel kinderen nog niet zindelijk zullen zijn maar dat het voor groep 1/2 juffen ineens een no go is. En in zo' n combiklas zullen er toch niet zoveel luierpoepers zijn toch? Dat ze een kind met een poepbroek naar de bso sturen vind ik schandalig.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-12-2015 om 18:34

Inderdaad

Vond de bso ook ja.

Tja al met al was het niet de fijnste periode uit jongstes school carrière.
Achterlijk stuk....

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 19:25

skik

De kinderen op de psz dragen een luier als ze niet zindelijk zijn en er zijn altijd twee leerkrachten op minder kinderen en het gaat om een kortere periode. Ik vind jouw vergelijking een beetje vreemd. Laat lekker 29 kinderen in hun eentje omdat je één poepbroek moet verschonen!

Bezuiniging Jamie

Als je standaard extra onderwijsassistenten of andere ondersteuning hebt op school is het een minder groot probleem. En als de klasjes kleiner zijn ook. Er zijn dus blijkbaar altijd een paar kinderen van 4 en 5, soms 6, gewoon nog niet zindelijk, houdt daar rekening mee zou ik zeggen.
Maar door de bezuinigingen zit er geen ruimte meer in. Liever de ouders of het kind de schuld geven, dan hoeft school het ook niet op te lossen.
Ik ben blij dat ik dat probleem niet heb gehad, want je zal maar een paar keer in de week, of op een dag, uit je werk gehaald worden om je kind te verschonen. Knap lastig.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 19:49

Annej

Ja, school kan het oplossen zodat die onderwijsassistent op dat moment óók van haar werk wordt gehaald maar je kunt natuurlijk ook iemand inhuren die in de buurt woont en gebeld kan worden als jij op je werk zit!

Nee hoor jamie

De meeste mensen die daarvoor geschikt zijn werken en waarom zou je extra kosten moeten maken? Dat zou ik toch niet spontaan doen. Uiteindelijk moet het opgelost maar ik zie hier wel een taak in voor de school.
Het wordt ook nog een doorlopende school vanaf speelzaal onder een dak, dus dan laat je maar een paar leidsters van de opvang zonodig die extra taak doen. Mensen laten komen vind ik hier wel de achterdeur uit.

kleuterschool

Ik denk dat er veel meer tolerantie was voor kleuters toen de kleuterschool nog apart was. Ik ben zelf ook weleens verschoond toen ik nog een kleuter was. Het hoort er gewoon bij. En mijn moeder was gewoon thuis. Ja, wel met een paar andere kinderen, dus even iemand inroepen vind ik geen goede gewoonte.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 19:55

tuurlijk niet

Er zijn oudere mensen in de buurt die de hele dag thuis zijn, er zijn overblijfouders die toch naar school moeten en er zijn hele volksstammen aan thuisblijfouders die dat kunnen doen.

Toevallig

Had ik het zelf kunnen doen. Mijn kantoor keek in die tijd uit op de voordeur van de school en ik ben om andere redenen regelmatig uit mijn werk geroepen, maar ik vind het gewoon onjuist om ouders daarmee te belasten en dat kind moet dan ook maar wachten met een vieze broek tot er iemand komt.

Je buurt Jamie

Mijn buren werken hier, het zal ook van de buurt afhangen. Met koopwoningen is er mogelijk iets meer noodzaak om niet ledig thuis te blijven.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 20:08

annej

Zohee een buurt met alleen maar koopwoningen? Echt? In elke vinexwijk moest al 20% huur zijn. In de verre omtrek geen huurhuis te vinden en je denkt niet toevallig dat mensen in een huurhuis met een laag inkomen juist niet allebei moeten werken of alleenstaand zijn? Ik ken zat mensen in een koophuis waarbij de vrouw niet werkt buitenshuis.

Joh Jamie

Wie gaat er nou de hele dag bereikbaar en beschikbaar zitten te zijn voor het geval Pietje een poepbroek krijgt op school? Iemand die niet Pietje's ouder is? Het snertige van overblijfouder zij is al dat het midden op de dag is en dat wanneer je thuis komt je weer bijna rechtsomkeert moet om je kind weer te halen. En dan ook nog om 10.30 een heen-en-weertje naar school voor een volle luier?

De leidster/peuterratio is dan wel hoger dan de juf/kleuterratio maar van de peuters zal zo de helft nog niet (helemaal) zindelijk zijn. Ik zou wel eens weten hoe vaak per week een willekeurige groep 1/2 juf een poepbroek moet verschonen.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-12-2015 om 21:05

Nee klopt Jamie

Zo hebben wij het opgelost.
De overblijfoma was op oproep beschikbaar. 3 euro voor een schone luier. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Ik vind eerlijk gezegd ook dat de juf vooral juf moet zijn, die vieze poepluier is vervelend, maar om daar nou een aantal keren per week een complete klas alleen voor te laten, vind ik ook te ver gaan. En ook een onderwijsassistente doet meer dan knippen en plakken. In ieder geval op de school van mijn kinderen.

Ik snapte de juf heel goed en de insteek was om er samen een oplossing voor te zoeken. Het enige waar ik moeite mee had was dat ondertoontje van jullie zullen er wel niet genoeg aan gedaan hebben. Dat zat er namelijk wel. Daarom stoor ik me ook zo aan dit artikel. Zo simpel is het namelijk allemaal niet.

Wij zijn er trouwens ook voor naar de dokter geweest, maar die had zoiets van afwachten. Tot een jaar of 5 is niet-zindelijk zijn nog helemaal normaal. Kind was 4,5 toen, dus tja...
Bezoek aan de dokter was overigens vooral op verzoek van de juf. Alles om de juf tevreden te houden hè.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 21:12

mooi Ginny

Kijk eens aan Annej en Skik, het kan dus gewoon!

bieb63

bieb63

21-12-2015 om 21:16

onderwijsassistent

Ik mag toch hopen dat er geen onderwijsassistenten worden aangenomen omdat er wel eens een kleuter in z'n broek plast/poept. Dat is wel errug luxe..... Dus ja, een kleuterjuf kan niet zomaar een kleuterklas alleen laten omdat er een kind verschoond moet worden. Ik begrijp het probleem. Sterker nog 'vroeguh' waren we nog niet zo van de veiligheid, toen kon het wellicht wel. Tegenwoordig kan/mag dat niet meer én wordt school er op aangekeken als een kleuterjuf dat wél doet (klas alleen laten). Maar nogmaals: daarvoor neem je niet een ft onderwijsassistente aan mag ik hopen.

bieb63

bieb63

21-12-2015 om 21:18

Overigens

Was mijn kind lang en breed zindelijk toen ze naar de kleuterklas ging (nee, geen verdienste van mij, maar ze deed het zelf). Maar...... ze had talloze blaasontstekingen gedurende haar kleutertijd, en dus de bijbehorende plasongelukjes ineens weer. Dat was lastig ja. Maar we gaven een paar schone makkelijke broeken en onderbroeken mee naar school en zij verwisselde dan dat zelf even.

Onderwijsassistent bieb

Een onderwijsassistent heeft, net als de juf, de taak om onderwijs te verzorgen aan kinderen. Maar net als de juf, kan het ook weleens nodig zijn om een kind te verschonen. Maar dan is er altijd nog iemand anders in de klas.
We willen wel kinderen met 4 jaar, en jonger, naar school. Laat staan Passend Onderwijs en zorg in de klas.
Maar de ouders, die ook hun werk hebben, mogen het oplossen.
En ja, natuurlijk los je het met een buurvrouw op als dat kan, het moet opgelost. Maar ik vind het niet normaal dat iemand van huis moet komen om een kind te verschonen. En dat zou ook niet nodig moeten zijn als we toleranter waren voor kinderen en niet inmiddels van alles wegbezuinigd hebben.

Dat kan

Dat kan ook alleen maar omdat de school zich verschuilt achter nalatige ouders. Die onzinnige beschuldiging is een noodzaak om zelf niet de verplichting te voelen om het op te lossen. Dus die krijg je er dan gewoon standaard bij.

bieb63

bieb63

21-12-2015 om 23:24

Dus annej

Wat is de oplossing?

Oplossing?

Als de school het niet oplost moet je het zelf oplossen, het is niet anders. Tegelijk zou ik die beschuldiging pareren. Dat is gewoon niet fair.
Ik maak me overigens sterk dat scholen hier ook verschillend mee om gaan. De ene school is er toleranter in dan de andere.
Maar als ze allemaal op het deuntje 'nalatigheid' van de ouder gaan varen dan is ook dat snel over.

xio

xio

22-12-2015 om 00:45

goh

Apart dat sommigen van jullie vinden dat zoiets bij het takenpakket van ouders hoort.
Dat was eigenlijk nog nooit bij me op gekomen

Hier wel zindelijk, maar kind had veel moeite billen af te vegen.
Drama hoor.
Combi van korte armen nog, dus gewoon technisch moeilijk, en angst om vies te worden vd poep. Had wrs te goed in de gaten dat hij zichzelf moeilijk helemaal schoon kon krijgen met z'n korte armen.

Nuja, ik snapte ook wel weer dat juf daar moeilijk over deed.
Gevolg was dat ik de druk thuis meer ging opvoeren bij zoon en als íets niet werkt bij hem...enorme drama's thuis dus.

Uiteindelijk is hij idd maar gestopt met poepen op school. Niet gezond maar ik snap dat hij de enige niet is.
Geheel voor hem toch wel licht traumatisch geweest vrees ik.

Zindelijkheid is een heel basaal proces en ik denk dat het echt heel belangrijk is dat op de juiste manier te begeleiden.
Dus tsja, een onderwijsass alleen daarvoor is misschien een beetje te, toch zou ik zelf graag zien dat het de goede aandacht krijgt.

Zucht Jamie

Nou kan je heel triomfantelijk doen omdat Ginny iemand heeft gevonden die tegen betaling een luier kwam verschonen maar die N=1 maakt echt niet dat het dus voor elke ouder mogelijk is.

Ander vraagje: een kind dat diarree heeft of heeft overgegeven, moeten die ook door ouders of hun ingehuurde kracht verschoond worden en kan de juf die zo door laten lopen omdat de juf de klas niet alleen kan laten?

skik

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 06:31

skik

n=1 op zo'n kleine populatie als hier vind ik enorm hoog.

Verder gaat het om structurele problemen zoals meer dan 2x per week in de broek poepen, ik heb het nooit over in de broek plassen gehad, dat is vrij normaal bij jonge kleuters. Verder was onze school gewoon zo gebouwd dat juf in de deuropening van de wc kon staan die tussen twee klassen in lag en zo de klas in de gaten kon houden en kind toch privé zat.

In ieder geval vind ik dat als je een onzindelijk kind naar school stuurt en zelf niet wil komen om het te verschonen dat het kind dan een luierbroekje aan moet. Er zijn ouders die dat niet doen, kind wil niet, ouders willen niet en dan zit de plas of soms poep tot in de schoenen. Veel meer werk dan alleen een luierbroekje afscheuren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-12-2015 om 09:24

Gaat niet om n=1

Wij konden het gelukkig allemaal wel redelijk goed plooien, dat klopt. Dat is deels geluk en deels te danken aan een goeie planning.
Waar het om gaat is de vraag of het een taak van de juf is. Ondanks dat wij daar toch wel het slachtoffer van waren, vind ik niet dat een leerkracht dit moet doen. Dat gaat ten koste van andere dingen. Ik vind wel dat een school moet meedenken. Hier zit de dagopvang aan school. Daar was best iets mogelijk geweest. Daar waren ook afspraken over gemaakt maar daar had wel meer uit gehaald kunnen worden denk ik. Ook door ons.

Overigens, mijn kind droeg luierbroekjes maar ook die werden niet verschoond door de juf.

Al met al ging hier na een jaar de vlag uit. Ook bij de juf. Want die moest toch iedere keer weer aan het bellen slaan. Ook dat stoort in het lesprogramma.

Jamie

Natuurlijk heel vervelend als een kind nog niet (helemaal) zindelijk is als het naar school gaat. Maar hoeveel kinderen zullen er in een kleuterklas zijn die zo'n twee keer per week een poepbroek hebben die verschoond moet worden? En in wat, behalve de frequentie, is dat anders dan een kind dat prima zindelijk is maar zijn broek niet los krijgt en zichzelf helemaal onderplast, een kind dat diarree heeft of of een keer moet overgeven? Die laat je toch ook niet in de viezigheid rondlopen totdat er iemand van buiten komt om het schoon te maken? Dat de juf de kinderen geen vijf minuten alleen kan laten gaat echt niet op als je bedenkt dat kleuterklassen tegenwoordig gedifferentieerde werkvormen hebben en net zo goed op de gang bezig zijn als in het lokaal zelf, ze zitten niet de hele tijd in hun bankjes naar de juf te luisteren. Op de meeste scholen zal er altijd wel een stagiaire, onderwijsassistent, ib'er of concierge aanwezig zijn om vijf minuten een oogje in het zeil te houden als er een overgeefklant is of een andere 'calamiteit', dus waarom niet wat vaker bij een poepbroek? Hoeveel tijd en moeite scheelt dat nou helemaal met ouders gaan bellen en er voor zorgen dat het viezebroekkind niet een stoel bevuilt o.i.d.?

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.