Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dees

Dees

20-12-2015 om 20:58

Kleuterjuf heeft handen vol aan poep en plasbroeken


Paddington

Paddington

22-12-2015 om 11:36

Natuurlijk

zijn er uitzonderingen, maar ik kan mij niet voorstellen dat al die kinderen die regelmatig in hun broek plassen allemaal een medische oorzaak hebben.
Helaas zal het dus ook vaak voorkomen dat kinderen ouders hebben die laks zijn. Dat kun je als leerkracht niet direct zien.

Natuurlijk kan een ongelukje af en toe gebeuren, maar als een kind 2-3x per dag in zijn/haar broek plast, dan moet je als ouders met een voor de leerkracht werkbare oplossing komen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-12-2015 om 11:48

Zo simpel ligt het niet Paddington

Ook als het niet medisch is hoeft het niet per se aan de ouders te liggen.
En het is juist deze houding waar ik moeite mee heb. Ouders een leerkracht zouden samen tot een werkbare oplossing moeten komen.
Kunt wel van alles bij elkaar over de schutting gaan gooien, maar daar wordt het niet beter van.

Noet

Noet

22-12-2015 om 12:29

skik

bij de vorige school van dochter waren alle leden van jou lijstje "stagiaire, onderwijsassistent, ib'er of concierge" al lang weg bezuinigd of werkzaam op 4 locaties. En die hebben hun eigen werk en zijn dus niet beschikbaar om een klas even bezig te houden of een kind te verschonen.

Over geval van nood, zal niemand moeilijk doen, maar op reguliere basis en daar spreek je over bij een kind dat niet zindelijk is overdag, wel.

bieb63

bieb63

22-12-2015 om 15:18

precies Noet

Op veel scholen zijn die daar helemaal niet meer.
Team van onze basisschool (bestaande uit 4 kleuterklassen, 6 reguliere klassen (3 t/m 8) en 3 combiklassen (3/4 5/6 en 7/8), totaal 13 klassen dus, paar jaar geleden: 20 leraren (waarvan een deel in deeltijd, dus ene helft van de week leraar A en de andere helft leraar B, nooit gezamenlijk en waarvan 1 ook IB taken op zich had), 1 directeur, 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs voor de bovenbouw. Dat was het en voldeed prima. Maar allerlei 'loslopend wild' dat handjes vrij zou hebben voor dagelijkse verschoningen, nou nee.

Normaal

"maar ik kan mij niet voorstellen dat al die kinderen die regelmatig in hun broek plassen allemaal een medische oorzaak hebben."
Klopt.

Er zijn ook kinderen die gewoon nog niet zindelijk zijn met 4 jaar. Dat valt binnen de normalen. Vergelijk het met kinderen die laat hun gebit krijgen.

Neemt niet weg dat menig minister al verklaard heeft dat de school deze kinderen niet hoeft toe te laten.
Ik vind dat gek, maar dat telt niet.

Ik geloof er niks van dat poep op de kleuterschool nu vaker voorkomt.
Minder vaak denk ik.
Toen mijn kinderen klein waren was naar het KDV gaan nog een uitzondering. Nu is het heel gewoon. Op het KDV zijn kinderen eerder zindelijk omdat ze het gedrag kopiëren.

Ook in de zorg

Ik heb nog zalen meegemaakt van 12 bedden. De wat minder goed georienteerde ouderen liepen daar gewoon achter de rest aan. Nu zetten we dementerende mensen alleen in een kamertje. Dat lijkt nergens op.

ikke ook

Ik was dus ook zo'n kind die het niet droog kon houden tot een jaar of zeven. Het was bij mij zo erg dat mijn ouders en school besloten hadden om mij weer met een luier naar school te sturen.de juf had ook geen tijd om mij steeds te helpen met schone kleren.

Ik weet nog goed dat ik mee doodschaamde als ik de juf moest roepen om mijn luier weer dicht te strikken terwijl de hele klas toekeek (er was een groot raam naar de toiletgroep en de klas).

Het is dus niet iets van de laatste tijd.

Het is voor iedereen een verveldende situatie,

Toch een tegenspraak Miriam

Ook dan is het zaak dat kinderen er wel lichamelijk en geestelijk aan toe zijn, volgroeid zijn, om zindelijk te worden. En ook dan heb je nog uitzonderingen.

Jeugdtrauma

Anne "Ook dan is het zaak dat kinderen er wel lichamelijk en geestelijk aan toe zijn,"
Het is geheel persoonlijk, dat geef ik toe, maar ik word direct misselijk van dit soort woordcombinaties. De kabouters en elfjes vliegen me direct naar de strot.

Jeugdtrauma.

Er is niks mysterieus aan zindelijkheid (of het krijgen van tanden).
Vast staat dat niet alle 4 jarigen zindelijk zijn.
Dat is ook voor hen vervelend.

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 20:19

skik

Ik weet niet of jij het was maar iemand had het over groepen 1/2. Onze basisschool start elk schooljaar met twee groepen 1 die aan het eind van het jaar (dus met de kerst) vol zitten met vierjarigen. Geen 1/2 groep dus.

Elvira

Elvira

23-12-2015 om 11:26

broekplassen

Als kind hoorde ik tot de groep die niet op tijd zindelijk was. Gelukkig alleen broekplassen en dat was in die tijd gelukkig op te vangen met een pamper. Volgens mijn ouders had het meerdere oorzaken, sowieso werkten ze beiden hard in de bakkerij (eigen zaak), langzame ontwikkeling van mij en een onderschatte ziekenhuisopname. Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik dag en nacht droog was. Mijn beide dochters waren ook aan de late kant, maar wel tijdig voor dat ze naar school gingen.

taboe

vroeger was het volgens mij ook een een meer taboe en werd er niet over gesproken.
misschien heeft dit er ook mee te maken.

Te kort aan wc

Mijn oude bs had 3 meiden en 3 jongens wc's op twee klassen. Tegenwoordig zie ik op meerdere bs een sanitair bestaande uit 1 meiden en 1 jongens wc op twee klassen.
Alhoewel de kinderen al vroeg (14 mnd) droog door de nacht gingen en op de peuterschool de kinderen wel op tijd een plas deden, heeft hier in klas1 ook wel eens een ongelukje plaats gevonden. Als ik vroeg waarom het voor het buitenspelen niet een plas had gedaan, kreeg ik als antwoord dat de wc's bezet waren of vies stonken.

Ik denk dat op scholen met een grotere aanbod aan sanitair, de leerkracht minder tijd verdoet aan ongelukjes.
Een architect zou bij het ontwerpen van een school, hier meer rekening mee moeten houden.

Wat ik denk?

Dat de kinderarts in deze graag zijn mening over ouders laat horen, waarschijnlijk uit frustratie vanwege de eetproblemen die hij moet behandelen. Snotverdorrie, alweer zo'n krengetje dat zijn bord niet leeg eet.

Bas zegers helpt graag zieltjes winnen voor zijn plas- en poeppoli. Zo creëer je vanzelf klantjes, want welke ouder wilt er nu voor nalatig worden gehouden?

De Telegraaf voert het drama nog een beetje op door er een Belgisch onderzoek bij te halen. Een klas vol onzindelijken, hoe vreselijk zijn de moeders van tegenwoordig toch?

Dat jullie het maar weten dames, ouders zijn vreselijke wezens. Vooral werkende moeders. Desondanks een prettig kerstfeest, bezie de wereld met een grote grijns in 2016.

(En Flanagan, je hebt gelijk. Mijn zoon kon nog heel hard rennen naar een speciaal kleutertoiletje. Want hij was wel zindelijk, maar ook heel geconcentreerd in spelen. Toen werd de school heel mooi verbouwd en de hulpkracht wegbezuinigd. Tja, die vervelende kleuters ook. Dat ze niet een beetje meewerken...)

Arendje

Arendje

23-12-2015 om 17:47

gelukkig

'hoe vreselijk zijn de moeders van tegenwoordig toch?'

Gelukkig geen commentaar op de vaders van tegenwoordig ...

Flanagan, wc's

Da's niet zomaar dommigheid van de architect, dat er weinig wc's zijn. Moderne scholen zijn door de veranderde eisen en wensen aan het onderwijs heel anders van opzet. Er wordt van meer verschillende werkvormen gebruik gemaakt, er moeten computerwerkplekken in de klas, een verlengde-instructietafel, stille werkhoekjes, een kamer voor de IB'er/RT'er, noem maar op. Scholen krijgen van de gemeente zoveel vierkante meter per leerling. Hoe ze die willen benutten mogen ze zelf weten. Vroeger had je kleine lokalen want de leerlingen zaten in rijtjes van twee en was er dus ruimte voor veel wc's. In nieuwe schoolgebouwen wordt de ruimte op verzoek van de schoolleiding dus anders ingedeeld. Ze kunnen niet én én, want voor vierkante meters waar de school gezien het leerlingaantal geen recht op heeft krijgt de school/het bestuur geen financiering, niet voor de bouw en niet voor de exploitatie (onderhoud, schoonmaak, verwarming en verlichting). Scholen die liever een huppeldepuphoekje willen in plaats van een wc hebben dus voor een deel zelf de hand in het voorkomen van plasongelukjes.

skik

Anita

Anita

18-01-2016 om 11:24

Mijn ervaring

Ik zit nu in mijn laatste jaar van de opleiding pedagogische medewerker. Op de peuterspeelzaal waar ik stage liep was er ook een jongentje die al bijna naar de basis school ging. Maar hij was nog niet zindelijk. Thuis hebben ze het op tijd met hem geprobeerd en op de peuterspeelzaal. Maar hij had daar helemaal geen tijd voor om zindelijk te worden. Hij had het veelste druk met spelen. De meeste kinderen kunnen nog niet goed hun billen af vegen. Probeer maar eens te blijven zitten op de wc en je billen goed afvegen. Dat is voor een kindje van net 4 nog erg lastig. Ik loop nu stage bij een BSO en de kinderen uit groep 1 en 2 zijn bijna allemaal zindelijk. De kinderen waar het vaker fout gaat zijn echt de kinderen die te druk zijn in hun spel. Als juf zou ik de kinderen waarvan ik weet waar het vaker misgaat helpen herinneren naar de wc te gaan. Ik snap dat het lastig is om een hele klas te vertellen dat ze naar de wc moeten gaan. Maar hier zijn genoeg oplossingen voor te verzinnen.

lieverdje

lieverdje

18-01-2016 om 12:43

vast meerdere factoren

het takenpakket van de kleuterjuf van tegenwoordig is flink uitgebreid, als je de media moet geloven over de druk op leerkrachten in het basisonderwijs, dus de juf kan een nog niet helemaal zindelijk kind er minder goed bij hebben. Denk ik?

Verder weet ik niet of kinderen tegenwoordig later zindelijk zijn dan vroeger, misschien wel. Ik denk dat er in de tijd dat moeder nog thuis bleef wel harder werd geoefend om het kind zindelijk te krijgen, ook omdat katoenen luiers minder prettig waren om te verschonen. Daarnaast kan ik mij wel ergeren aan luierreclames gericht op kinderen in de basisschoolleeftijd, waarin wordt gemeld dat het héél gewoon is als je op je 7e nog in je bed plast. Het is niet uitzonderlijk, maar het zou ook niet de norm moeten zijn, zodat de luierfabrikant daar wat aan kan verdienen.

Wat de ervaringen met mijn eigen kinderen betreft: ik heb een zeer eigenwijs kind dat bleef volhouden dat hij pas zindelijk hoefde te zijn als hij naar school ging. Met veel moeite hebben we hem weten te overtuigen dat hij beter nog wat oefentijd kon inlassen; toen was hij 2 maanden voor z'n 4e verjaardag bijna van de een op de andere dag zindelijk. Het andere kind (ook een jongetje) was veel enthousiaster voor poep en pies en ging al met 2,5 uit eigen beweging op het potje, toen hij zelf doorkreeg wat aandrang was (wees heel blij naar zijn plassertje en riep "is plas in!" Dit kind was voor zijn 3e verjaardag zindelijk.
Uiteindelijk hebben we met beide kinderen ongeveer even veel werk gehad, het scheelde alleen in de hoeveelheid luiers. Met de eerste die echt niet wilde, maar waarvan we vanaf zijn 2e wel volden dat we geregeld moesten proberen of we hem niet zindelijk konden krijgen. De tweede wilde heel graag maar was wel wat jonger, dus die heeft meer (bijna) ongelukjes gehad. Ook heel veel toiletten van winkels gezien met de jongste Tussen dag en nacht zindelijk zat ongeveer een half jaar bij beide.

ikke

ikke

20-01-2016 om 13:33

zindelijk < 2 jaar

ik heb niet de hele discussie gelezen, dus wellicht is mijn bijdrage al geleverd. Alle drie mijn kinderen waren voor hun 2e jaar zindelijk. Je moet gewoon zorgen dat je dat voor het 'nee zeggen' is geregeld, heb je ook geen dwarse kinderen. Het schijnt dat in Afrika de kinderen al voor hun 1e zindelijk zijn (moeders dragen ze op de rug en zetten hen snel in het zand als ze wat voelen). Dus, volgens mij is het inderdaad luiheid, niet meer doorzetten, slappe hap van de ouders. (op de uitzonderingen na).

Goeie tip ikke

"Het schijnt dat in Afrika de kinderen al voor hun 1e zindelijk zijn (moeders dragen ze op de rug en zetten hen snel in het zand als ze wat voelen). Dus, volgens mij is het inderdaad luiheid, niet meer doorzetten, slappe hap van de ouders. (op de uitzonderingen na)."

Nou moeten kinderen in de auto in stoeltjes vervoerd worden en mag je ze niet op je rug dragen. Doe je dan ook zand in het autozitje? En neem je een soort draagbare zandbak mee als je boodschappen gaat doen, of op visite gaat?

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2016 om 16:14

Ja nou

Waardevolle bijdragen Lieverdje en Ikke.

Daar hebben we echt wat aan. Altijd fijn om te weten dat ik eigenlijk heel erg lui ben. Dat wist ik namelijk nog niet van mezelf.
Enne Lieverdje: met 7 nog niet zindelijk zijn is ook heel normaal. Wat stel jij voor? Gewoon een nachtje laten slapen in hun eigen derrie?

Moni

Moni

20-01-2016 om 16:25

Lieverdje

Niet zindelijk zijn in de nacht is zo normaal dat de ziektekostenverzekering de plaswekker pas vergoedt vanaf 7 jaar.

Mijn kinderen waren allebei rond hun 2 jaar zindelijk (overdag).
Maar bij één van de twee was toch echt die plaswekker nodig met 7 jaar.
De ander was binnen een half jaar ook in de nacht zindelijk.
Bij mijzelf duurde het nog veel langer tot ik in in de nacht zindelijk was.

Half a twin

Half a twin

21-01-2016 om 08:22

Ikke

Moeders die roepen dat hun kind al heel vroeg zindelijk was, geven zichzelf een compliment. Kijk eens wat ik voor elkaar heb gekregen!
Laat ik je uit de droom helpen: Die kinderen zijn niet zindelijk, die moeders doen het werk! Die herkennen de signalen dat het kind iets gaat produceren zo goed, dat ze de kleine op tijd op het potje hebben, of van de rug af in het zand. Dat is niet knap van die kleine maar van de moeder!

Een kleuterjuf heeft er met een beetje pech nog 28 die ze in de gaten moet houden en dan heeft het o zo zindelijke kind ineens vier ongelukjes op een dag.

Zindelijk worden gebeurt op de tijd dat het kind er aan toe is. Voor mijn oudste met 2 jaar en 7 maanden voor de jongste pas na zijn 3e verjaardag. Tot die tijd had hij geen drijfveer maar toen hij kort na zijn 3e verjaardag kon fietsen zonder zijwielen wel. Met die luier op dat zadel bleef hij niet goed rechtop en viel vaak. Ik uitgelegd dat je zonder luier beter kon fietsen en toen was het zo gepiept.

lieverdje

lieverdje

21-01-2016 om 09:10

jullie lezen niet goed

Ik zeg toch dat het niet uitzonderlijk is als je nog niet 's nachts zindelijk bent op je 7e. Maar fabrikanten zouden het ook niet moeten presenteren alsof het een gegeven is waarvoor die luier de oplossing is, i.p.v. dat het kind eens zindelijk wordt. Het verschil tussen de reclames van luiers en maandverband is niet zo groot, laat ik maar zeggen.

En verder, natuurlijk hebben ouders in de huidige samenleving minder tijd om op de poep en pies van hun kindertjes te letten dan de huismoeders van vroeger en de moeders in Afrika. Logisch dat ze hier minder snel zindelijk worden. Daar hoef je je toch niet persoonlijk over aangevallen te voelen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.