Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

21-08-2010 om 20:53

Kleuterpraat


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

18-02-2011 om 16:17

Petal en ueberhilde

Petal, ik wist wel dat jouw zoon alleen Engels spreekt, maar ik was te lui om een apart bericht aan te maken voor Uberhilde, haha.
Ueberhilde, ze is vier jaar en vindt spreken in het Tamazight (papa's taal) eng. Ze doet het alleen als ze zich erg zeker voelt en weet dat er applaus en beloning volgen. Overigens verstaat ze echt alles wat man en andere familieleden tegen haar zeggen, maar ze praat terug in het Nederlands. Op vakantie in Marokko lukt het na een paar dagen wel om er wat woorden Tamazight uit te persen, maar het blijft behelpen. Het gekke is dat ze als een- en tweejarige WEL de taal sprak en mooie zinnetjes maakte. Ik ben ervan overtuigd dat het wel weer goed komt.
Groetjes
Massi

Shonagh

Nee ik weet wel dat het bij een baby niets uitmaakt, maar als ik niet gelijk begin met nl te spreken tegen de baby komt er nooit iets van. Kijk maar naar mijn zoon. Soms lukt het even om nl te praten maar het ligt me gewoon niet goed.

Eigenlijk moet ik gewoon accepteren dat de kinderen niet tweetalig worden, daar is op zich toch ook niks mis mee? Ik weet wel dat tweetaligheid goede dingen met zich mee brengt maar ik praat echt veel liever engels.

Een vriendin van mij vond tweetaligheid zo belangrijk dat zij haar nanny de opdracht gaf alleen pools tegen haar kind te spreken. Dat vond ik toch ietwat apart

@massi

Toevallig heb ik dat de afgelopen jaren bij de 2talige kinderen in onze omgeving ook mogen waarnemen. Ze weigeren rond hun vierde, of eerder al, om de taal te spreken van de ouder wiens taal niet de dominante taal in de omgeving is.

Ik heb dat als kind ook gedaan, en mijn moeder heeft dat toen zo gelaten omdat er steeds meer NL kinderen over de vloer kwamen. Sommige kinderen, zoals nu mijn neefje, verstaan idd alles, eigenlijk zoals ook jouw dochter, maar hebben al veel eerder geweigerd om die andere taal te spreken. Mijn neefje is nu 5 en als hij een tijdje hier is (groeit andersom op als je het nog kan volgen) gaat hij opeens perfect NL meepraten. Heel grappig.
Wil eigenlijk vooral zeggen dat jij de goede keus maakt met niet aandringen. Het gaat helemaal vanzelf.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-02-2011 om 10:01

Geen zigeunermeisje

Vanmorgen kreeg dochter haar nieuwe zigeunerjurk aan (ze gaat een weekend op familiebezoek naar Brussel). "O, wat ben je nu een mooi zigeunermeisje," zei ik enthousiast. Dochter reageerde boos: "Ik ben helemaal geen zigeunermeisje! Ik huil toch niet?".
Rodebeuk, helemaal eens, als je er druk op zet, wordt het echt niet beter. Ik hoor van verschillende vrienden die hun kinderen tweetalig opvoeden dat er altijd een periode is waarin de dominante taal systematisch verkozen wordt. Later trekt dat dan weer bij, mits de ouders allebei wel volhouden. Dat lukt niet altijd.
Dochter zingt trouwens wel graag in de taal van haar vader.
Groetjes
Massi

Wat ik laatst hoorde

Was van een meisje van 3 waarvan de moeder fransaise is en de vader nederlands, dat ze gewoon het woord uitkiest wat zij het makkelijkste vind om te zeggen. Ze kent dan zowel het franse als het nederlandse woord en kiest(onbewust) het makkelijkste. Spreekt dus frans en nederlands in een zin door elkaar. Heel bijzonder vond ik het.
Muizemeis

Salting

Zoon van net vier stond op bed te springen eb riep: ik maak een salting!
(hij husselde salto en looping een beetje door elkaar)

dc

dc

19-02-2011 om 20:03

Muizemeis

Da's niet zo bijzonder hoor, voor meertalige kinderen. Tot ze 4 zijn, halen ze alles door elkaar en kiezen ze inderdaad vaak de makkelijkste variant. Vanaf 3 merk je dat ze al regelmatig tussen de talen switchen, dus als er aan mij wat gevraagd wordt, dan is dat in het nederlands, en aan de vader in het frans, maar er wordt nog veel door elkaar gehaald. Vanaf 4 zie je dat de talen echt veel beter gescheiden zijn.

Hier worden door de kinderen 3 talen gesproken, en dan krijg je van die grappige zinnen als (dit is een echt voorbeeld): "Moi, je veux de kaas too!" (oudste, 4jr)

Of wat ik ook een leuke vond was toen oudste 2 was, hij in bad een boei pakte en trots wees "kijk, pap!" (pap in het frans is bouilli)!

Petal

Nee, er is niets mis mee als je kinderen geen Nederlands gaan leren, maar ik krijg de indruk dat je wel twijfelt.
Maar dan moet je er wel moeite voor doen, het gaat niet vanzelf :o) en de nieuwe baby kan een goed begin zijn.
Ja die Poolse nanny vind ik ook wat "over the top", haha.

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2011 om 08:02

Dc en petal

Dc, wat een mooi zinnetje van jouw zoon, ik zit te genieten. Petal, als je met de nieuwe baby wel Nederlands spreekt, pikt je oudste dat binnen de kortste keren op. Ter vergelijking, een zoon van vrienden van mij ging naar een Japanse peuterspeelzaal en sprak binnen een half jaar vloeiend Japans. Zijn ouders stonden er ook versteld van, maar kinderen tot een jaar of tien, elf hebben een soort aangeboren taalgevoel. Zo schitterend om mee te maken. Maar goed, ik vind dit zo'n boeiend onderwerp, ik houd ook al jaren een taaldossier bij van mijn eigen kind, haha.
Groetjes
Massi

Valkyre (voorheen UeberHilde)

Valkyre (voorheen UeberHilde)

20-02-2011 om 20:38

Nuesse

Zoonlief (bijna vier) weigert ook regelmatig Duits te spreken. "Kan ik niet!" is dan het argument. Maar soms heeft hij wel ineens een duits woord in z'n hoofd. Vandaag ook weer zo'n mooie (met Hollandse tongval, zodat 't rijmde):

Mamma, weet jij welke dieren Nusse lussen? ("Nuesse lusten") Haha... Geweldig!

We proberen 'm wel aan te moedigen (veel prijzen als hij 't probeert) en zorgen voor duitse voorleesboeken, luisterboeken, en DVD's. Ik hoop maar dat hij 't uiteindelijk echt gaat spreken! Manlief gaat in de voorjaarsvakantie met hem naar zijn ouders (bewust zonder mij) zodat hij weer een paar dagen alleen Duits om zich heen hoort. Tot nu toe zagen we daarna altijd een verbetering.

Maar zelfs als hij 't nooit (of pas op de middelbare school) gaat spreken, hij kan in ieder geval zijn grootouders verstaan. Dat is het belangrijkste.

Babies

Nadat we hem vertelden dat zoon broer zou gaan worden wilde hij het weer even hebben over hoe babies gemaakt worden. Hij herinnerde zich al iets over een zaadje dat papa in mama's buik stopt. Ik dacht dat het daar wel bij bleef maar nee. Zoon's volgende vraag was: "Maar mama, hoe heeft papa dat zaadje dan in je mond gedaan?"

dc

dc

21-02-2011 om 15:25

Lol!

Tijd voor een beetje voorlichting?

Tanneke

Tanneke

21-02-2011 om 16:56

Rare broek

Mijn zoon van zes en ik lopen door de winkel, op zoek naar een nieuwe broek voor hem.( we wonen in de USA en zoon spreekt vooral Engels)
Hij heeft nog weleens moeite met de sluiting van spijkerbroeken; vaak sluiten ze zo lastig en moet hij heel hard op de druk sluiting drukken.
Nu vond ik een broek met een sluithaakje, zo'gespje dat je in elkaar haakt.
Ik zeg dus iets in de trant van "moet je kijken, je hooked het zo in elkaar"(in het Engels allemaal dus he)".

Zoon roept keihard "YES!!! A HOOKER!!

Ik kreeg een heleboel rare blikken van de andere moeders die daar rondliepen.....

Valkyre

Valkyre

21-02-2011 om 17:56

Haha tanneke!

Hilarisch

Vic

Vic

22-02-2011 om 23:20

Spelletje

Dochter en ik waren 'Wie is het' aan het spelen. Ik had al vier keer gewonnen en dochter begon daarop toch wat geïrriteerd te raken. Om haar ook een kans te geven koos ik vervolgens 'makkelijke' plaatjes uit, en stelde zelf wat nutteloze vragen. Toen dochter vervolgens drie keer achter elkaar won, zei ze: 'Nu zal ik een makkelijke nemen, dan kun jij ook eens winnen.'

Taal

Mijn 4jarige zit sinds 3 maanden op franstalige garderie. Af en toe vertelt hij zijn broertje (dat daar ook heengaat trouwens) wat Franse woordjes: "weet je wat mond is in het Fr.? Bouuouzzzjjj" enz.
Maar tegen ons zegt hij het niet en op de garderie kletst hij lekker Nederlands tegen de juf behalve als hij meer toetje wil - "encore?"

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Boevenburger

Vanavond tijdens het eten vroeg mijn dochter van 4 wat voor vlees we hadden. Beefburger, vertelde ik.
Later in bad kwam papa thuis en ze vroeg of hij zijn boevenburger al op had gegeten. Na twee tellen viel bij mij het kwartje; ze had diefburger verstaan i.p.v. beefburger ))))

Mathilde

Mathilde

04-03-2011 om 17:10

Voorstelrondje

Mijn zoon (5) oefent met 'voorstellen'. Zo gingen we laatst bij de viswinkel naar binnen, waar hij gewoonlijk met zijn vader komt. Dus zegt hij tegen de man achter de toonbank: dit is Mathilde en ze is mijn mamma. Dezelfde middag gaan we naar de schooltandarts, hij geeft de tandarts keurig een handje en zegt: ik ben Stef en ik ben vaak grappig op school.
Haha, later heeft hij vast geen moeite met het 'voorstelrondje' .

Vic

Vic

04-03-2011 om 23:05

Hoe heet dat ook alweer?

Ik was een tijdschrift aan het lezen waarin de afbeelding van een pijltje stond. Dochter keek mee en wees het pijltje aan 'kijk, een muis'. Dus ik vraag hoe die vorm nog meer heet. Kijkt ze peinzend 'hmmm een driehoek met een rechthoekje'. Tja...

Zoon (4) en buurmeisje (5)

waren aan het spelen en wat ik allemaal hoorde, oh zo grappig. O.a.

Buurmeisje: "Dat is een bus"
Zoon: Nee dat is geen bus
Buurmeisje: Wat maakt mij het uit of het een bus is of niet, ik ben hier de oudste
Zoon: Nou ik weet van alles
Buurmeisje: Wat is 10+10
Zoon: 20
Buurmeisje: Niettes
Zoon: Ja dat is WEL 20
Buurmeisje: Wat is 100+100
Zoon: 200
Buurmeisje (ietwat beduusd): Wat is 100 + 44
Zoon: 144
Buurmeisje hield er maar mee op

Geboren

Ik vertel dochter (4) dat baby's geboren worden. Haar reactie: in baby's wordt toch niet geboord? Dan krijgen ze een gaatje, dat kan toch niet!

Jantje de Boer

Jantje de Boer

14-03-2011 om 16:51

Kanneten

Van mijn 4 jarige :

Bouwvarkens en een iets moeilijkere kanneten (magneten)

4 jarige

Kijkt naar de smurfen:
Waarom zien de slurken zo eruit? Waarom hebben ze alleen een onderbroek aan? Haha.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

koolmees

koolmees

21-03-2011 om 22:24

Zelfde naam

Dochter van 5 zit naast haar grote zus van 10, allebei met hun rapport op schoot. Daarop staat in mooie letters hun voor- en achternaam vermeld. Dochter van 5 begint zich op het moment enorm te interesseren voor letters en woorden, ze kijkt aandachtig naar beide namen en roept dan enthousiast en verwonderd tegelijk: Hé X, wat toevallig , wij hebben dezelfde achternaam!!

Valkyre

Valkyre

21-03-2011 om 22:39

Haha!

Grappig, koolmees!

amk

amk

21-03-2011 om 23:05

Kameel?

We zaten bij V&D even thee te drinken met wat lekkers.
Dochter had een salade en een kaneelstengel.

Ik zeg dat ik mijn gebakje erg lekker vond. Dochter er achteraan: Mam, dat kamelending was het lekkerst.

Esc

Esc

22-03-2011 om 19:53

Balletten

Dochter, 4 jaar, zit op christelijke school: Papa, weet jij alles?
Papa: Nou ik weet wel veel maar lang niet alles hoor.
Dochter: En de here God, weet die wel alles?
Papa: Ja, die weet wel alles.
Dochter: Kan jij daar dan nog wat van leren?
Papa: ja daar kan ik nog wel wat van leren.
Dochter: Wat dan?
Papa: Nou aardig zijn, en lief zijn, en geduldig zijn...
Dochter: En balletten?

Haha esc

Die is lief

Weegschaal

Zoon ging zichzelf wegen voor het douchen en wilde dat ik dat ook deed. Ik was zo stom om een voorspelling te doen van mijn gewicht en was heel verbaasd dat ik 2 kilo zwaarder was. Zoon keek me aan en zei: "Maar mama, je buik telt ook mee hoor"

[Gelukkig ben ik zwanger]

Vic

Vic

25-03-2011 om 13:41

Krantenartikel

Dochter zag een foto van een man in het regionale weekblad. 'Hé, is dat papa? Dat lijkt papa wel.' Dus ik vroeg of ze kon lezen wat erboven stond: 'De sterkste man van H'. 'Denk je dat papa de sterkste man van H. is?' Antwoord: 'Jahaaa van de hele wereld'.
Schattig toch Vooral omdat haar vader 1.75 m en om en nabij de 70 kg is, en de man op het plaatje enorme spierballen had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.