Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sunja

Sunja

26-09-2012 om 17:06

Kleuterpraat (deel 100)

Haa leuk, de nieuwe Bobo komt binnen. Zoon van 4 stort zich op de 'spelletjes' zoals hij dat zelf noemt. Komt hij bij mij: 'mama, wat moet ik hier doen?' 'Hier moet je een streep trekken tussen de woorden die met dezelfde letter beginnen, je zegt het woord hardop en als het dan hetzelfde klinkt, trek je een streep' En ik doe het een keer voor. Daar gaan we, ik zeg: 'wat is dit?' Zoon: 'plas'. Ehm, nou ze bedoelen dus 'water', welk woord begint ook met de w?' Zoon begint op te noemen en komt er niet uit, ik kijk weer mee, zie 'wolk' staan en wijs erop, zegt hij: 'regen' ) Haha. Nou verder, ik zeg wat is dit en wijs een nest aan. Zoon: KOOLMEES. Nu lig ik echt dubbel. Ik zeg 'nest' en hij weer alle plaatjes af en nee, niets gevonden met de n. Ik kijk weer en zie een noot, wijs erop waarop zoon zegt: EIKEL. HAHAHA. Werkt goed zeg, die 'spelletjes'!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tink

Tink

27-09-2012 om 23:36

Hahaha geweldig

Zo zie je maar, hoe verwarrend iets kan zijn als je alleen op de plaatjes af moet gaan . Mijn jongste had dat ook altijd bij de plaatjes van het CB. De hond werd een poes of een paard, de sleutel was een boompje en de fluitketel kende ze helemaal niet natuurlijk.

Ja die lelijke plaatjes van het cb

die zijn zo achterhaald qua ontwerp, past niet in de vormgeving van deze tijd en kinderen herkennen dus
niet goeg.

Mijn oudste zei trouwens 'cheeta' bij de hond, de cb medewerkster moest heel hard nadenken

Sorry

er zitten 2 kittens op mijn toetsenbord.

Sunja

Sunja

28-09-2012 om 11:41

Plaatjes cb

Ja, haha, die plaatjes van het cb - ze testen eerder geheugen dan ogen! Wat een goeie, die cheetah! Ik oefenen met mijn oudste want dat was aangeraden en inderdaad: die kerk met een wolk erboven bleek een sleutel. En wat dacht je van de melkkan? Ook een goeie. En die fluitketel inderdaad, heeft ook niemand meer.
Maar ik weet ook nog heel goed dat ze een rondje tekende voor mijn zoontje en vroeg: wat teken ik nou? En hij: 'een O van Oma'. Toen moest ze ook drie keer nadenken. En toen ze drie blokjes op elkaar stapelde: kijk, ik heb een brug gemaakt, kun jij ook een brug maken? 'Dan heb ik wel meer blokken nodig' zegt mijn zoontje. Haha.

Fransien

Fransien

28-09-2012 om 19:49

O, die plaatjes

Tsja, die fluitketel, die kenden ze hier wel, ik ben heeel erg ouderwets, maar noemden ze een kopje-thee-ding. Ik zei immers altijd dat ik een kopje thee ging zetten...
Die melkkan was de feestkan, daar ging sap in als er bezoek was. En die brug, daarvan zeiden die van mij gewoon dat dat geen brug was, een brug ging ergens overheen. En de derde heeft wel eens geweigerd iets te doen, ze was toch geen baby meer, ze was al groot, en dat zo welsprekend en verontwaardigd dat de dame ook weer eens even sprakeloos was.

Tink

Tink

29-09-2012 om 00:41

Haha

Nou we het toch over die ogentestplaatjes blijven hebben, ik heb nog wel een leuke uitspraak van mijn jongste zoon.
Die was een jaar of 3-4 toen zijn oudere broer voor het eerst naar de schoolarts moest. Daar doen ze ook een ogentest, maar dan met die rondjes met een uitsparing aan 1 kant.
Die vrouw wijst het ene na het andere rondje aan, steeds kleiner natuurlijk, oudste zoon wijst braaf aan waar de uitsparing zich bevindt. En ineens komt er een stemmetje van de kleine broer: "Hee! Er staan ook grote op hoor!"
Die vrouw zakte bijna onder haar bureau van het lachen.

Valkyre

Valkyre

30-09-2012 om 20:31

Ogentest

Wij hadden niet geoefend. Die mevrouw wijst de auto aan, zegt zoon "oldtimer." haha. Dat lijkt niet eens meer op een moderne auto! Die mevrouw was wel verbaasd.

En toen ze vroegen of hij al zinnen van drie woorden zei, moest ik heel hard giechelen. (Hij speelde altijd stommetje bij het cb). Hij zei de avond daarvoor "mamma, kun je even de bibliotheekboeken mee naar boven nemen?" Gelukkig hoeft hij nu niet meer - wat zouden ze zeggen als ze hoorden dat hij nog steeds met zijwieltjes fietst?

Valkyre

Valkyre

Valkyre

01-10-2012 om 22:27

Roken

Spruitje en ik praten over roken (de aanleiding was dat hij op dit moment wil weten hoe alles werkt en in elkaar zit). Ik leg uit dat mensen tabak (gedroogde verkruimelde plantjes) die in de sigaret zitten aansteken, de rook inhaleren en dat je daar vieze longen van krijgt, en dat je er heel ziek van kunt worden. Spruitje, geschrokken van dit nieuws: maar dat moet je aan oma vertellen!

(oma rookt)

Valkyre

Sunja

Sunja

03-10-2012 om 00:24

Ook oma

Ik vertel mijn zoontje dat we morgen naar een pretpark gaan, omdat oma 65 wordt: 'en dat wil ze graag vieren met alle kinderen en met jou, je broertjes, je nichtjes en je neefje'. Zegt hij: 'hoe kan dat nou, oma heeft helemaal geen kinderen - anders zou ik er lekker mee kunnen spelen als ik bij haar ben!'

Stekelig

We wandelen op de hei (waar het vol ligt met schapenkeutels) Dochter (3): "mam, sommige dieren poepen een beetje stekelig he?" Ik:"euh...stekelig?". Dochter: "ja, dan zit er zo'n puntje aan"

Tink

Tink

04-10-2012 om 00:06

Lui

Tinkdochter (4): "Wat wou ik ook weer tegen je zeggen... ik weet het niet meer, mijn hoofd is zeker lui!"

Plassen in het eten

zoontje (bijna 4) gaat voor we gaan eten nog even plassen. "want ik moet natuurlijk niet plassen in het eten!" (kent het woord 'tijdens' nog niet

Hulpsint

Dochter (net 4) vertelt: "toen we oma op gingen halen zagen we Sinterklaas, maar het was wel een hulpsinterklaas denk ik. Ik vraag: "waarom denk je dat?". Dochter: "nou zwarte piet stapte uit de auto en Sinterklaas hield zijn hand vast om hem te helpen, dus het was een hulp-sinterklaas!"

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2012 om 16:41

Jippox

Ge-wel-dig!

Getrouwd

Als mijn man en ik elkaar even knuffelen roept dochter van 4: "he, jullie zijn al getrouwd!"... na even nadenken voegt ze er aan toe: "ik weet alleen niet met wie"

Jaaaaa

Haha. Wat moeten ze ook een boel begrijpen he, die schaapjes

Tijgeroog

Tijgeroog

07-12-2012 om 09:58

Liedje

Kleuter luistert naar de nieuwe kinderen voor kinderen cd, over de favoriete meester van de school: "hij steelt de show". Dat is helemaal geen lieve meester mama, want hij steelt de show!

Hanne.

Hanne.

07-12-2012 om 15:00

Niet eerlijk

Doet me denken aan mijn dochter die al weken lang vol passie 'o kom er eens kijken zingt'.

Bij de zin 'Alles gekregen van die beste Sint' is ze keer op keer verbolgen. Want het is niet eerlijk dat dat kindje ALLES krijgt.

bloem75

bloem75

08-12-2012 om 12:20

Ook sint-liedje

Haha, die teksten van de Sint-liedjes zijn ook best lastig.
Zo zong mijn dochter "hoe huppelt het paardje, het dekt op en neer". Tja...

Nicky Lohs

Nicky Lohs

08-12-2012 om 20:37

Ja!

Hier nog een paard dat op en neer dekt! En daarna waaien zijn wimpers ook nog heen en weer

Liedjes

Vorig jaar kwam dochter (toen 3) thuis van de creche en vertelde dat 1 van de juffen: 'er is een kindeke geboren op een paard" zong. Dat vond ze wel erg raar: "dat kan toch niet mam?!"

Nicky

niet alleen waaiden de wimpers al heen en al weer, maar ook had de Sint een nieuwe sanctie bedacht: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roet.

Groeten,

Temet

Ava

Ava

15-12-2012 om 23:33

Hoe?

Mijn dochter zei: Wat een goeie vraag 'hoe huppelt het paardje' want ja inderdaad hoe doetie dat? (huppelen op een dek en dan ook nog huppelen met 4 poten?!)

Nicky Lohs

Nicky Lohs

18-12-2012 om 20:02

Zweren

Nog een liedje, deze keer van Dirk Scheele geloof ik: ' je moet zweren, zweren, zweren door de boooooomen'. Arm aapje.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-12-2012 om 14:58

Vanmorgen in de auto

Tijdens een ritje door de mist klonk het vanaf de achterbank: "wat is de lucht stoffig!"....

Daar moest ik toch wel heel erg hard om lachen.

Gijsbertha

Gijsbertha

19-12-2012 om 21:24

Met

sinterklaas had mijn man bij mijn ouderlijk huis een chocolade letter gekregen maar eigenlijk lust hij helemaal geen chocola. Later vroeg dochter(5)er naar, Wel gek he mama dat papa van sinterklaas chocola krijgt terwijl hij dat helemaal niet lekker vindt, Sinterklaas weet toch alles. Ja lieverd, dan gaan wij papa maar helpen en etn de letter voor hem op.

Tink

Tink

22-12-2012 om 11:54

Taalgevoel

Jongste (net 5 geworden) hoort papa het woord 'onhandig' zeggen. Zegt ze: "Oh, dat on betekent zeker niet?"

Sunja

Sunja

30-12-2012 om 21:36

Kerststal

Ik zeg tegen mijn zoontje van 4 dat we naar een levende kerststal gaan kijken. Zegt hij: oja, dat deden we vorig jaar ook he mama, en toen heb het kindje jezus gezien - heel leuk want die had ik nog nooit levend gezien!
Hahaha! [en dan was het nog een babypop ook natuurlijk]
Overigens noemt hij Jozef standaard Jozus, dat vind ik dan ook weer zo komisch.

Stranddieren

zoontje (morgen 4) zegt bij een boekje over schaal- en schelpdieren: kijk eens wat een mooie stranddieren!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.