Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
klara

klara

12-07-2009 om 20:22

Klusjes in huis


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

17-07-2009 om 20:48

Ga nu veel minder gestressed op vakantie.

Ik kan echt merken dat mijn jongens groter worden en meer taken in het huishouden doen. Ik heb voor het eerst het gevoel dat we samen naar de vakantie hebben toegewerkt. Ze hebben een flink aandeel in de voorbereiding gehad ( met name de twee oudsten ). Toen ik afgelopen Donderdag de dingen op mijn werk af ging ronden heeft de éne de badkamer helemaal gedaan en de andere het toilet. Hij vond het niet leuk, maar zei zelf tijdens het eten dat dat er ook bij hoorde.
En dat vond ik wel leuk om te horen. Ik ben namelijk ook niet blij als ik altijd degene ben die de plee sta te soppen terwijl wij er met zijn vijven gebruik van maken
M.

tonny

tonny

17-07-2009 om 21:19

Ach ja, die schema's

die maak je als ouders vooral om zelf de structuur te zien die je eigenlijk wenst.

Je denkt toch niet dat iemand zich langdurig en braaf en ongevraagd aan al die schema's houdt??

Tonny

Hulp

Zeg Jujube, als je voor die kinderen een eigen badkamer kan betalen, kan je dan geen hulp in de huishouding nemen?

Jujube

Jujube

17-07-2009 om 22:51

Tarole

Je zegt: "Zeg Jujube, als je voor die kinderen een eigen badkamer kan betalen, kan je dan geen hulp in de huishouding nemen?"
Ja zeg, waarom denk je dat ik kinderen heb? Dan heb ik tenminste geen hulp in de huishouding nodig....

Bastet: Ach, jongste is dat sowieso gewend. Zij moet het konijnenhok van haar eigen konijn ook schoonmaken
Groet,
Jujube

Tirza G.

Tirza G.

17-07-2009 om 22:54

Zelfs jujube

moet keuzes maken. Óf een extra badkamer, óf een huishoudelijke hulp. Tja, het werd de badkamer.

Tirza

Jujube

Jujube

17-07-2009 om 22:55

Bastet

Leuk trouwens, een baardagaam!Dochter twijfelde hier tussen een baardagaam en een konijn, en het is dus het laatste geworden.

Jujube

Jujube

17-07-2009 om 23:00

Kijk

Kijk, Tirza begrijpt 't
Wij zijn hier overigens van de franse slag. Dan blinkt het fornuis maar niet, ik doe liever een spelletje met de kinderen. Oh nee, daar hebben ze geen tijd voor met al dat stofzuigen en oud papier wegbrengen....

Bastet

Bastet

18-07-2009 om 08:41

Jujube(ot)

Ja,het zijn echt hele leuke dieren!Ze worden makkelijk tam,gaan graag in bad,echt heel grappig.
Groetjes,Bastet

Vic

Vic

18-07-2009 om 13:02

Baardagaam (o.t.)

Nooit van gehoord, dus eens gegoogled. Best even schrikken van het plaatje dat op mijn scherm verscheen. Da's toch heel iets anders dan een konijn

Bastet

Bastet

18-07-2009 om 13:21

Vic (ot)

Haha,ja,maar minstens zo lief!Ik zit vaak met zo'n beestje op schoot of onder mijn trui tv te kijken..)
Bastet

Vic

Vic

18-07-2009 om 13:48

Bastet

Ik geloof je gelijk, maar op mij komen ze toch iets minder aaibaar over dan een konijntje.

Ook geen schema

Hier ook geen schema voor mijn zoon. Ik ben tevreden als hij zonder zeuren eens de tafel dekt, eens helpt afruimen, zijn vieze kleren in de was gooit. Af en toe spontaan een kop koffie voor me zet, de boodschappen helpt opruimen.
Geen schema, maar zelf heb ik ook een hekel aan schema`s.
Als de zon schijnt en buurjongen staat op de stoep om buiten te gaan spelen, mag hij gaan van mij. Kortom, hij draagt een minimaal steentje bij in het huishouden, geen schema, dus waarschijnlijk komt er van dit kind niets terecht...

tonny

tonny

18-07-2009 om 19:55

Jong geleerd...

... oud gedaan is qua huishouden onzin! Ben het volkomen met Cobi eens.
Heb vroeger ook vanwege ziekte thuis van alles moeten doen, maar zodra dat 'moeten' eraf was, stopte ik er weer mee. Een heleboel dingen die een moeder nuttig vindt, vindt een kind zwaar overdreven.

Kinderen worden pas huishoudelijk als het om hun eigen huis gaat. Het ouderlijk huis zien ze als verantwoordelijkheid van ouders, ook als ze 18 zijn. Ouders blíjven dan degenen die de schema's maken en vriendelijk verzoeken zo-en-zo. Dat is nu eenmaal de harde werkelijkheid.

Maar als ze een eigen huishouden hebben, dan liggen de rollen anders.
Prachtig om mee te maken!

Tonny
(vier 18-plussers waarvan nog ééntje thuis)

Guinevere

Guinevere

18-07-2009 om 21:13

Helaas tonny

Helaas gaat dat niet altijd op, Tonny. Mijn ex hoefde thuis letterlijk geen klap uit te voeren, alleen maar te studeren. Toen hij op zichzelf woonde wachtte hij tot zijn moeder er weer eens was als de stofzuigerzak vervangen moest worden! Om nog maar niet te spreken over de gore smeerboel die het daar in huis was. En hij at voornamelijk Struik-maaltijden (blikvoer). Voor mij nooit meer iemand die thuis niet heeft geleerd de handen uit de mouwen te steken!

Tirza G.

Tirza G.

18-07-2009 om 21:40

Hier wel guinevere

Tirzaman deed thuis ook niets. Achteropkomertje Hij is netter en huishoudelijker dan ik

Tirza

Maylise

Maylise

18-07-2009 om 22:35

Geen schema

Ik heb niet echt een vast schema in huis hangen met wie wat moet doen. Echter ik verwacht wel dat iedereen gewoon zijn steentje bijdraagt.

In elk geval eigen kamer netjes houden en ook schoonhouden (stofzuigen) als ze dat eenmaal fysiek kunnen. Ik wil best helpen/aanwijzigen geven als ze kleiner zijn maar zo met 12/13 jaar moet het toch mogelijk zijn om de eigen kamer zelfstandig netjes en schoon te houden.

Tafel afruimen doen we altijd met elkaar of in elk geval een paar. Dat gaat min of meer vanzelf.

Mijn twee jongsten van 10 en 12 jaar doen naast hun eigen kamer opruimen niet zo heel veel. Maar zoals het uitkom doen ze wel eens een boodschap of ruimen ze de afwasmachine uit of zo. Net hoe het uitkomt. Dat werkt hier verrassend goed en ik heb verder nooit de behoefte gehad met schema's te werken.

Maar het is absoluut waar dat sommigen meer doen dan anderen. Mijn oudste nog thuiswonende zoon is bijvoorbeeld vele malen behulpzamer dan de zoon die daarna komt. Die spookt echt niks uit als hij het even kan helpen.

En zo'n Baardagaaam kooi uitruimen dat zou ik niet eens doen. Het beest zal vast wel lief zijn maar ik zou zijn stront echt niet durven te scheppen Sorry.

Maylise

Maylise

Maylise

18-07-2009 om 22:41

Wel normaal trouwens

Ik vind het trouwens wel normaal dat kinderen ook wat meehelpen thuis.

Mijn man hoefde vroeger thuis nooit wat te doen maar hij is toch best goed in het huishouden nu. Hij is van zichzelf vrij netjes dus dat scheelt. Ik ben slordiger dan hij.

Nu bijvoorbeeld zijn we op vakantie in Frankrijk. We zitten hier in een huis van familie die zelf weg zijn. Mooi huis maar moet natuurlijk wel schoon gehouden worden. Ik heb ook min of meer vakantie dus vind het normaal dat iedereen naar kracht wat bijdraagt.

Vorige week heb ik alleen met de jongste kinderen en een kleiner nichtje de hele week gekampeerd. Ik had man niet bij me. Ik vind het dus normaal dat we gewoon met elkaar toen het kamperen geregeld hebben. Ik heb wel de regie maar de kinderen die ik bij me had (tussen de 16 en 7) hebben gewoon meegeholpen met afwassen, barbecuen, broodjes smeren, slaapzakken uitkloppen, tent opzetten en weer afbreken enzovoorts. Dat doen we echt met elkaar. Ik vind dat geen slavenarbeid (afschuwelijke vergelijking trouwens)

Maylise

Bastet

Bastet

19-07-2009 om 09:48

Guinevere

Nee,dat ben ik niet met je eens,dat hangt af van de persoon zelf.Mijn man hoefde vroeger niks te doen thuis,maar eenmaal op zichzelf veranderde hij in een actief persoon,die tot op de dag van vandaag zijn steentje bijdraagt thuis.
Groetjes,Bastet

Guinevere

Guinevere

19-07-2009 om 12:37

Natuurlijk

Natuurlijk, ik zei ook niet dat het voor iedereen geldt! Alleen die ex van mij, die had thuis wel wat lesjes kunnen gebruiken. Nou ja, 't is ook niet voor niets mijn ex....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.