Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Koningsdansdwingelandij


Decembermamma schreef op 22-04-2022 om 17:54:

[..]

Er waren genoeg scholen zonder sportdag, maar waar die er wel was is de jaarlijkse sportdag veranderd in Koningsspelen. Het zal vast propaganda zijn maar het is super leuk om in de familie app foto's en filmpjes te zien van de kinderen uit de familie die heerlijk genieten van deze dag.

Ik heb heerlijk op de tribune gezeten en toegekeken hoe alle kinderen van de school het dansje deden en genoot van mijn zoon die met een dikke glimlach aan het dansen was.

Fijn dat jij en je zoontje  zo genoten hebben,  is je van harte gegund. Maar dat jij iets superleuk VINDT, betekent natuurlijk niet dat iets superleuk IS . Daarom komt die dwang vandaan om met dit soort ongein mee te moeten doen, heel veel mensen kunnen dat onderscheid niet maken.

De meeste scholen hadden voor koningsdag wel degelijk een eigen sportdag. In verband huren van materialen en evt lokaties /sportvelden is het gewoon ontzettend onhandig, alle scholen in een gemeente op dezelfde dag sportdag.

Even inbreken op een al wat langer lopend draadje. 
Hier worden de Koningsspelen georganiseerd door en of bij de sportverenigingen. De scholen gaan daar langs.  Kan dus zijn dat alle scholen of alle groepen 6  tegelijkertijd op de voetbalvelden zijn voor een les penalty schieten of iets anders bij de korfbalclub.
Dan is er geen probleem met huren van accommodatie. 

kenfan schreef op 22-04-2022 om 18:07:

[..]

Fijn dat jij en je zoontje zo genoten hebben, is je van harte gegund. Maar dat jij iets superleuk VINDT, betekent natuurlijk niet dat iets superleuk IS . Daarom komt die dwang vandaan om met dit soort ongein mee te moeten doen, heel veel mensen kunnen dat onderscheid niet maken.

De meeste scholen hadden voor koningsdag wel degelijk een eigen sportdag. In verband huren van materialen en evt lokaties /sportvelden is het gewoon ontzettend onhandig, alle scholen in een gemeente op dezelfde dag sportdag.

Ik heb werkelijke waar alleen maar blije gezichten op dat sportveld gezien. Hier in de regio vele sportvelden beschikbaar voor de Koningsspelen ook zijn er genoeg schoolpleinen beschikbaar dus hier geen probleem. Ik weet ook dat we het eens op een andere datum hebben gedaan omdat we in die week al vakantie hadden, ik weet ook dat een ander jaar een andere school het op een donderdag vierde omdat ze vrijdags al vrij waren. 

ik word stiekem wel een beetje nieuwsgierig hoe de meeste  volwassenen zouden reageren als ze maandag op hun werk te horen krijgen dat ze met hun afdeling geselecteerd zijn voor een dansje voor de rest van het bedrijf. 

Hoeveel mensen zouden weigeren om daaraan mee te doen? 

o bij mijn oude werkgever bij alle bijzondere aangelegenheden, diploma/jubileum/pensioen/huwelijk etc was het normaal dat de directeur een lied schreef en soms zat daar een dansje bij. De hele afdeling deed mee al dan niet mokkend. We vonden het zelf ook raar maar ergens wel leuk en het bracht een goede sfeer op dat moment. Dus bij mij was dit prima.

de column uit BNDe stem. Herkenbaar?

De jaarlijkse sportdag is voor sommige kinderen niet minder dan de hel Column | Linda Akkermans

Mijn gymleraar op de middelbare school wilde het maar niet snappen, hoe vaak ik ook probeerde uit te leggen dat het voor een kind 1 miljoen keer erger is om niet goed te kunnen sporten dan om iedere keer onvoldoendes voor taal of topografie te halen.

De populairste kinderen van de klas zijn immers altijd degenen die het snelste kunnen rennen, de bal met slagbal steeds snoeihard raak slaan of achteloos zeven radslagen achter elkaar maken.

U raadt het al: zo'n kind was ik niet. De gymlessen vond ik al op de basisschool een ramp en de jaarlijkse sportdag was in mijn ogen niet minder dan de hel. Want daar liep je dan, de hele ochtend en middag in zo'n stom shirt dat alles accentueerde wat juist niet geaccentueerd moest worden.

Om je nek had je een papier waarop een van de opgetrommelde hulpouders dan invulde dat jij wederom de sloomste slak van het groepje was. Bij elk onderdeel was er de hoop dat zo'n vader of moeder je niet zou opmerken, maar dat lukte natuurlijk nooit. Dus dan moest je met je gebrekkige motoriek tóch ten overstaan van iedereen over een touw proberen te springen. Ik sprong er dus altijd óp.

Het weer zat ook zelden mee. Of het miezerde de hele dag of het was snikheet, en op dat grasveld was natuurlijk nergens schaduw.

Ik voel dan ook mee met al die kinderen die vandaag met frisse tegenzin moeten meedoen aan de koningsspelen, het 'sportieve Oranjefeest' dat op basisscholen een traditie is sinds Willem-Alexander op de troon zit. De koning meende namelijk dat het goed zou zijn als kinderen meer bewegen. Dat vind ik overigens ook, zeker als ik sommige kinderen zie; of als ik naar onze koning kijk; of naar mezelf in de spiegel.

Natuurlijk is deze dag voor de meeste kinderen fantastisch. Onze oudste kan bijvoorbeeld niet wachten, zijn oranje tenue ligt al dagen klaar. Hij is ook zo'n knul over wie de meester tijdens het oudergesprek zei dat hij té fanatiek is met de gym (Ja, dat kan tegenwoordig ook al, en nee, dat heeft hij duidelijk niet van mij).

Maar in mijn rol als hulpmoeder heb ik me voorgenomen alle kneuzen vandaag extra punten te geven: voor hun doorzettingsvermogen én voor het feit dat ze überhaupt niet wegrennen tijdens zo'n dag.

Daarvoor zouden ze eigenlijk een lintje moeten krijgen.



nlies schreef op 22-04-2022 om 22:00:

de column uit BNDe stem. Herkenbaar?

De jaarlijkse sportdag is voor sommige kinderen niet minder dan de hel Column | Linda Akkermans

Mijn gymleraar op de middelbare school wilde het maar niet snappen, hoe vaak ik ook probeerde uit te leggen dat het voor een kind 1 miljoen keer erger is om niet goed te kunnen sporten dan om iedere keer onvoldoendes voor taal of topografie te halen.

De populairste kinderen van de klas zijn immers altijd degenen die het snelste kunnen rennen, de bal met slagbal steeds snoeihard raak slaan of achteloos zeven radslagen achter elkaar maken.

U raadt het al: zo'n kind was ik niet. De gymlessen vond ik al op de basisschool een ramp en de jaarlijkse sportdag was in mijn ogen niet minder dan de hel. Want daar liep je dan, de hele ochtend en middag in zo'n stom shirt dat alles accentueerde wat juist niet geaccentueerd moest worden.

Om je nek had je een papier waarop een van de opgetrommelde hulpouders dan invulde dat jij wederom de sloomste slak van het groepje was. Bij elk onderdeel was er de hoop dat zo'n vader of moeder je niet zou opmerken, maar dat lukte natuurlijk nooit. Dus dan moest je met je gebrekkige motoriek tóch ten overstaan van iedereen over een touw proberen te springen. Ik sprong er dus altijd óp.

Het weer zat ook zelden mee. Of het miezerde de hele dag of het was snikheet, en op dat grasveld was natuurlijk nergens schaduw.

Ik voel dan ook mee met al die kinderen die vandaag met frisse tegenzin moeten meedoen aan de koningsspelen, het 'sportieve Oranjefeest' dat op basisscholen een traditie is sinds Willem-Alexander op de troon zit. De koning meende namelijk dat het goed zou zijn als kinderen meer bewegen. Dat vind ik overigens ook, zeker als ik sommige kinderen zie; of als ik naar onze koning kijk; of naar mezelf in de spiegel.

Natuurlijk is deze dag voor de meeste kinderen fantastisch. Onze oudste kan bijvoorbeeld niet wachten, zijn oranje tenue ligt al dagen klaar. Hij is ook zo'n knul over wie de meester tijdens het oudergesprek zei dat hij té fanatiek is met de gym (Ja, dat kan tegenwoordig ook al, en nee, dat heeft hij duidelijk niet van mij).

Maar in mijn rol als hulpmoeder heb ik me voorgenomen alle kneuzen vandaag extra punten te geven: voor hun doorzettingsvermogen én voor het feit dat ze überhaupt niet wegrennen tijdens zo'n dag.

Daarvoor zouden ze eigenlijk een lintje moeten krijgen.



Zoals iemand in andere woorden al schreef: al die rekenkneuzen en leeskneuzen kunnen dagelijks door de hel van rekenen of lezen gaan. Dat je dan met je gebrekkige leesvaardigheid ten overstaan van iedereen moet voorlezen ‘want dat is goed’. 

kenfan schreef op 22-04-2022 om 16:09:

Ik heb die hele Koningsdagspelen nooit begrepen. Ja, het is een leuke propaganda voor de familie Oranje, vijzelt het gebutste imago van Wimlex en Max op als mensen die sport heul belangrijk vinden. De ijdeltuiten. Alsof scholen daarvoor geen sportdagen hadden. Nu hebben alle scholen het op dezelfde dag, lekker handig ook logistiek ook gezien.

De monarchie is niet a-politiek. Zo'n koningsdans is net zo maf als kinderen op 1 mei de Internationale laten zingen.

Ik ben echt geen fan van het koningshuis of zo, maar ik zie het niet als propaganda voor het koningshuis. Mijn kind heeft lekker gesport vandaag, meer niet. Voorheen hadden scholen ook een sportdag. Sommige scholenkoepels hier in de regio hadden ook een koepelsportdag voor alle aangesloten scholen op één dag. 
Tis niet dat ze dagelijks staand het volkslied moeten gaan zingen in de klas of zo of moeten buigen voor een statieportret van willem bij de ingang.

En dan nog, zelfs als je zeer principieel tegen het koningshuis bent, mag je je kind niet thuis houden.

Decembermamma schreef op 22-04-2022 om 17:54:

[..]

Er waren genoeg scholen zonder sportdag, maar waar die er wel was is de jaarlijkse sportdag veranderd in Koningsspelen. Het zal vast propaganda zijn maar het is super leuk om in de familie app foto's en filmpjes te zien van de kinderen uit de familie die heerlijk genieten van deze dag.

Ik heb heerlijk op de tribune gezeten en toegekeken hoe alle kinderen van de school het dansje deden en genoot van mijn zoon die met een dikke glimlach aan het dansen was.

Daar zit ik dan weer niet op te wachten haha. Maar prima verder hoor. Ik scroll gewoon even door dan.

MamaE schreef op 22-04-2022 om 22:58:

[..]

Ik ben echt geen fan van het koningshuis of zo, maar ik zie het niet als propaganda voor het koningshuis. Mijn kind heeft lekker gesport vandaag, meer niet. Voorheen hadden scholen ook een sportdag. Sommige scholenkoepels hier in de regio hadden ook een koepelsportdag voor alle aangesloten scholen op één dag.
Tis niet dat ze dagelijks staand het volkslied moeten gaan zingen in de klas of zo of moeten buigen voor een statieportret van willem bij de ingang.

En dan nog, zelfs als je zeer principieel tegen het koningshuis bent, mag je je kind niet thuis houden.

Ik denk dat een deel van de aversie juist ook is dat een sportdag die scholen toch al hadden ineens ‘koningsspelen’ zijn. Wat heeft die vent ermee te maken dan?! Alsof ik de eindmusical voortaan de Patatflip-voorstelling wil noemen. Dat riekt toch wel naar propaganda.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

23-04-2022 om 00:01

Jezus, wat kunnen jullie zeuren. Niet te kort. Ga je woensdag ook demonstratief toch lekker naar je werk en al zeker geen feest vieren?

De Koningsspelen worden vaak door de gemeente georganiseerd en zijn onvergelijkbaar met de sportdag, die hier ook nog is. Sportdag is touwtrekken, sprinten, ringgooien, dat soort vertier. Koningsspelen zijn per leerjaar op een specifieke lokatie met hele groots opgezette spellen die hier voor de Koningsspelen nooit waren.

Kind was razend enthousiast vandaag. Dit was de vierde keer, dus de verwachtingen lagen hoog naar aanleiding van de vorige keren.

Het eerste wat ik denk is:

Die kinderen hebben al zo weinig les, zeker nu met al die vrije dagen..

Dat kind 1 het leuk vind, wil niet zeggen dat kind 2 zo'n dag leuk vind.

mijn kind heeft ook genoten gisteren. Natuurlijk is het niet voor ieder kind leuk. Net als carnaval, kerst, pasen, sinterklaas, juffenverjaardag, schoolreisje en een gewone schooldag. 

Hier mochten we kijken bij het dansje. Heb wel een beetje moeten lachen om groep 8 die demonstratief niet danste..(was natuurlijk kinderachtig en stom dat dansje ). ook in de lagere groepen waren er kinderen die niet meededen. Hier mag dat gewoon. Met zoals bij de spellen. Sommige kinderen vonden het spannend en hebben meer gekeken dan meegaan. Dat is prima en de grotere kinderen probeerden de jongeren ook mee te krijgen in de activiteiten (maar accepteerden ook nee) erg lief. 

noas_1993 schreef op 23-04-2022 om 08:48:

Het eerste wat ik denk is:

Die kinderen hebben al zo weinig les, zeker nu met al die vrije dagen..

Dat kind 1 het leuk vind, wil niet zeggen dat kind 2 zo'n dag leuk vind.

School zorgt er wel voor dat dit educatief is hoor! De spelletjes waren heel erg gericht op samenwerken en er zaten naast echte sport spelletjes ook denkspelletjes zoals mastermind tussen.

Erg educatief op sociaal en sportief gebied dus echt wel in het kader van het lesprogramma.

Sinterklaas bij ons is educatief omdat kinderen als huiswerkopdracht een flink knutselwerk (surprise) moet maken en daarnaast een gedicht. 

Bij kerst is het samen ontbijten en (in onze klas dan) bezig zijn met gezond en toch lekker eten educatief en sociaal gericht.

Heel veel mensen lijken niet te beseffen hoe belangrijk het sociale en sportieve is voor opgroeiende kinderen.

niet_rechts schreef op 23-04-2022 om 00:01:

Jezus, wat kunnen jullie zeuren. Niet te kort. Ga je woensdag ook demonstratief toch lekker naar je werk en al zeker geen feest vieren?

De Koningsspelen worden vaak door de gemeente georganiseerd en zijn onvergelijkbaar met de sportdag, die hier ook nog is. Sportdag is touwtrekken, sprinten, ringgooien, dat soort vertier. Koningsspelen zijn per leerjaar op een specifieke lokatie met hele groots opgezette spellen die hier voor de Koningsspelen nooit waren.

Kind was razend enthousiast vandaag. Dit was de vierde keer, dus de verwachtingen lagen hoog naar aanleiding van de vorige keren.

Euh nee. .je zult mij niet snel in oranje betrappen. Ik heb een aversie tegen dat kinderachtige gedweep met een bepaalde familie en voetbal. En dan gruw ik ook nog  van nationalisme, dat vind ik nl. best wel_rechts.

En stralende kindersnoetjes zijn geen argument, die  worden ALTiJD ingezet voor propaganda, door veel abjectere figuren dan onze onnozele WimLex.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.