Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Koppige pittige dame van 5

Nou ja de titel zegt het al. Phamdochter is een pittige en koppige dame van 5. Momenteel vlamt het weer erg op: doen waar ze zelf zin in heeft, echt de kont tegen de krip.
Op school weigert ze een werkblad te maken als ze geen zin heeft, als de juf aandringt pakt ze het blad aan om vervolgens lukraak wat aan te kruisen. Ze heeft laatst buiten uit koppigheid een klein half uur in het klimrek gehangen! Dagelijks klimt ze erin en eruit, toen was ze op de 3e tree gaan staan en zei ze er niet uit te durven en vond dat de juf haar eruit moest tillen! Juf deed dit niet, wilde wel helpen en aanwijzingen geven, maar dat was niet voldoende volgens madam. Pas na een klein half uur gaf ze toe en klom ze er zonder hulp van de juf eruit.
Thuis weigert ze bijvoorbeeld haar sokken aan te doen wat ze makkelijk kan, tot ik met oudste alvast de fiets buiten ga zetten, dan heeft ze binnen no time de sokken aan.

Momenteel zoekt ze overal de grens op, wordt er af en toe gek van. Hebben nu zowel op school als thuis een beloningssysteem maar dat lijkt tot nu toe niet veel uit te halen (na een week.)

Op school doet een meisje soms ook flauw tegen mijn dochter, ze heeft een duidelijke haat liefde verhouding met dat meisje. Dat meisje is soms erg gemeen tegen mijn dochter, maar heeft het geluk dat de juf het vaak niet hoort (of ze doet het erom???). Mijn dochter betaald haar dan met gelijke munt terug maar op zo'n manier en toon dat juf het hoort. mijn dochter doet dat vaak ook niet gelijk maar er kan een tijdje tussen zitten. Mijn dochter is dan de pineut. Ik heb haar nu ook duidelijk gezegd dat ze de volgende keer gelijk naar de juf moet gaan en niet zelf moet terug "pesten."
Dochter geeft aan dat soms niet te durven maar kan niet aangeven waarom ze het spannend vind.

Ik weet het even niet meer. De kans is groot dat als het gedrag op school zo verder gaat zij volgend schooljaar niet naar groep 3 gaat. Jammer want de vaardigheden kan ze wel, alleen laat ze het niet voldoende zien.

Nu lijkt het net of mijn dochter een krengetje is, maar ze is ook heel lief hoor!!!

Hebben jullie tips? Zit geloof ik nu even teveel vast in haar koppige kant en wil daaruit.

Groetjes Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

18-11-2009 om 17:17

Waarom langer kleuteren? en iets over niet willen winnen

"De kans is groot dat als het gedrag op school zo verder gaat zij volgend schooljaar niet naar groep 3 gaat. Jammer want de vaardigheden kan ze wel, alleen laat ze het niet voldoende zien."
Ik begrijp dit echt niet. Dus als je geen modelburger bent, mag je ook al niet meer naar groep drie? Ik heb hier ook een behoorlijk pittig exemplaar thuis (nog net geen drie jaar oud, maar ik voorzie geen enorme karakterwijzigingen in de komende jaren). Ook hier kan dochter nogal koppig zijn en dat lang volhouden. Ik schijn zelf ooit een hap andijvie vijf uur lang in mijn mond te hebben gehouden, dus ze heeft het van geen vreemde . Hoe dan ook, een koppig/pittig kind betekent toch niet dat je een ontwikkelingsachterstand hebt? Waarom zou je dochter blijven zitten? Denken ze dat ze van een jaar extra kleuteren ineens een stuk meegaander zal worden? Dat lijkt me toch wel heel sterk.
Je vroeg om tips. Tja, ik heb nog geen kleuter, maar hier werkt het het best als ik NIET meedoe aan het conflict, rustig blijf, complimentjes geef op momenten dat dochter die niet verwacht. Dat doe ik ook bij ODD'ers in mijn klas (en die zijn koppig, dat kun je je soms bijna niet voorstellen). Meebewegen, praten vanuit je eigen gevoel, niet beschuldigen. Het is ontzettend moeilijk (en met je eigen kind al helemaal), maar het is soms de enige manier waarop de boodschap overkomt. Anders blijf je maar hangen in die strijd. Je moet niet willen winnen, je moet het gedrag willen veranderen, zegt een collega van mij altijd. Dat houd ik ook bij mijn eigen dochter in het achterhoofd.
Nou, sterkte ermee hoor, groetjes
Massi

Tante Til

Tante Til

19-11-2009 om 09:01

Herkenbaar

Hier ook een vijfjarige zonder oren. Naar mij luistert hij nog een beetje, maar zijn stiefvader is regelmatig gewoon lucht voor m. Op school blijkt hij de laatste tijd ook niet te houden. Hij is erg gevoelig voor sinterklaas-stress, dat is duidelijk te merken.
Ik hoop dat het een fase is. Hij neemt ook veel over van zijn grote broer, die het nogal moeilijk heeft met zichzelf, wat zich uit in agressie. Voor hem zijn we aan het zoeken naar de juiste hulp en we hopen dat we goede handvatten krijgen die ons als gezin op weg helpen.
Succes in elk geval! Leuk is anders.
Til

judiths mama

judiths mama

19-11-2009 om 09:05

Herkenning!

Hier ook zo'n eigenwijze tante (4,5). Gisteren wilde ze op school in de pauze niet naar buiten en dat heeft ze nog voor elkaar gekregen ook. Ik snap de juf af en toe echt niet, ga binnenkort maar weer een gesprek aan, denk ik, want de juf is gewoon de baas. Niet mijn dochter!

Als ik als juf van jouw dochter zou zien dat ze lukraak wat dingen aankruist, zou ik dat als juf niet accepteren denk ik. Misschien vast iets leuks laten uitkiezen voor na het werken, dan eerst een werkblad maken en hoe beter je dat doet, hoe sneller je met het uitgekozen speelgoed kan gaan spelen. Of thuis de (zo goed mogelijk) ingevulde werkbladen ophangen die ze mee krijgt uit school, zodat iedereen kan zien hoe knap ze al is!

Ik weet af en toe ook niet meer wat ik er mee aan moet. Heb jij wel vertrouwen in de juf en hoe die ermee omgaat? Dat ontbreekt bij mij enigszins.

Ik heb af en toe zelf ook wel moeite om mijn dochter op de goede manier te benaderen. Soms ben ik het gewoon zo zat en wil ik dat ze meewerkt... Vandaar dat we de maillots en jurken niet meer uit de kast trekken. Sokken aantrekken is al genoeg, en makkelijker dan een maillot. Dan maar over op de broeken!

Herkenning dus...

Rafelkap

Rafelkap

19-11-2009 om 12:30

Vooral thuis aanpakken

Ik zou het niet alleen de juf laten oplossen, maar het vooral thuis aanpakken. Op de manier die Massi aangeeft, ik heb er pas via dit forum een boek over gelezen dat op hetzelfde neer komt; how2talk2kids, een eenvoudig boek, goed vertaald met goede voorbeelden. Volgens mij kan je hiermee veel bereiken bij dit soort lastige fasen.

Tante Til

Tante Til

19-11-2009 om 14:51

How2talk2kids

Heb het boek zojuist via bol.com besteld. Morgen in huis dus. Bedankt voor de tip, rafelkap!
Til

Pham

Pham

21-11-2009 om 15:41 Topicstarter

Bedankt

voor alle tips.

Ik heb wel vertrouwen in haar juffen, ze heeft er twee. Het zijn wat oudere juffen die inmiddels alweer ruim 15 jaar samenwerken. Dochter is momenteel de juffen aan het uitproberen, tot op heden heeft ze er echter nog geen succes mee geboekt
Als dochter het werkblad zo maar afraffelt krijgt ze een nieuwe! Het record staat op 10!!!!

Thuis hebben we ook duidelijke regels waar ze zich aan moet houden.
We werken nu zowel op school als thuis met een belonginssysteem waarmee dochter stickers kan verdienen en die vind e geweldig. Daarnaastmag ze na elke sticker 's middags Nick jr op de laptob kijken en dat is een super beloning.

Ze hoeft van mij niet haar hele pittige houding te laten varen, pit mag ze best hebben, helpt haar juist verder, maar nu schiet ze door en werkt het tegen haar. Over het eventuele kleuterverlengen ben ik ook nog niet uit, maar ik ga er eigenlijk ook wel vanuit dat dochter tegen die tijd ook wel bijgedraaid is.....schooljaar is er nog lang zat voor.

Soms moet ik eerlijk gezegd ook wel een beetje lachen (maar doe dat vooral niet waar dochter bij is) als ik hoor dat ze 10x hetzelfde blad moet maken omdat ze 9x lukraak wat aankruist! Maar ja.....het is zoveel makkelijker als ze het bij de 1e keer doet.

Van de week wilde ze haar sokken niet aan, heb toen de schoenen naast haar gezet en gezegd dat ze dan maar met blote voeten in de schoenen moet en ben vervolgens met haar broer de fietsen buiten gaan zetten. Toen ik binnen kwam had ze zowel haar sokken als schoenen aan (en keek ze me vreselijk vernietigend aan.)

Inderdaad maar hopen dat het een fase is....

Gr Pham

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.