Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Suze

Suze

03-01-2011 om 13:34

Kussenslopen verven? (partijtje 11 jarige)

Mijn dochter (wordt 11) wil voor haar verjaardag kussenslopen gaan verven.

Wie heeft goede tips?
- Ik zoek natuurlijk goedkope witte kussenslopen (waar? maakt het materiaal uit, oftewel mag er behalve katoen ook polyester inzitten?)
- M.b.t. de te gebruiken verf (textielverf neem ik aan, waar krijg ik die (niet te duur), en kwasten?
- Hoeveelheid verf voor iets van 10 meisjes?
- Andere praktische dingen van ervaren textielververs (ben ik overduidelijk niet)-
- Hoeveel tijd moet ik rekenen dat ze met het schilderen op kussenslopen bezig zijn?

Verder willen we een quiz doen met allemaal vragen m.b.t. slapen en dromen (soort van thema partijtje toch, maar het wordt geen slaapfeestje, dat wil ze niet).

Andere tips voor een feestje waar dit onderdeel van uit maakt?

Ik kan alle tips gebruiken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

03-01-2011 om 13:56

Verven of beschilderen

Wil je gaan verven of beschilderen?

Voor verven (bv met Dylon) moet je natuurlijke stoffen hebben, dus geen polyester etc. Schilderen gaat wel beter op katoen, maar kan ook op kunstvezel.

voor goedkope kussenslopen zou ik kijken bij action, wibra etc. Lijkt mij dat het niet perce spierwit hoeft te zijn. Lichtroze, lila etc kan toch ook? Als het maar effen is.

En wat wil je met de verf? Moet het achteraf wasbaar en echt bruikbaar zijn, of is het puur voor entertainment? In dat laatste geval kan je natuurlijk ook gewone verf nemen. Textielverf heb ik meestal bij de hobywinkel gehaald (pipo's), hebben ze bv ook textielstiften. Geweldig om er bv wat teksten bij te schrijven.

Vergeet bij het verven niet om een stuk karton in het kussensloop te doen anders verf je in een keer de voor én achterkant van je kussensloop.

Voor de minder creatieve dames is het misschien leuk om wat voorbeelden te hebben die ze na kunnen maken (plaatje oid met dikke lijnen op wit papier gecopieerd, kun je het in het kussensloop schuiven en overtrekken).

Suze

Suze

03-01-2011 om 14:18

Beschilderen, niet verven

Hanne, bedankt voor jouw reaktie. Goede tips!
Het gaat inderdaad om beschilderen, niet verven.
Wel leuk als ze de slopen evt. echt kunnen gebruiken, dus ze moeten wasbaar zijn (dus textielverf/stift?).

Meer tips zijn nog welkom... Ben ik erg mee geholpen!

Ook welkom zijn dus nog extra tips buiten het schilderen van de slopen (quiz of andere dingen)....

Textielstiften van ses

kosten iets van 6 euro voor 8 stiften.

Mijn oudste heeft in groep 4 een sloop daarmee volgekladderd en dat gebruikt hij nog steeds (inmiddels 2 VO). De kleuren zijn door het vele wassen wel wat vager geworden maar het wordt ook wekelijks gewassen op 60 graden.

Sawo

Sawo

03-01-2011 om 15:59

Textielverf en stiften

Hoi Suze

Ik neem meestal een kleur textielverf (rood of roze) en dan verschillende kleuren stiften of alleen stiften.Ik heb ook meestal die van SES en dan een dikkere zwarte stift.

Leuk is bv ook stempelen bv met aardappel.

succes

Saar

maan.

maan.

03-01-2011 om 16:40

Voorwassen

tipje van een creatieve vriendin gekregen, voordat je met textielverf aan de slag gaat, was en strijk altijd de stof.

soepstengel

soepstengel

03-01-2011 om 17:43

Wassen

inderdaad eerst even wassen omdat dan de verf beter hecht.
Als je er karton tussenlegt dan drukt het niet zo snel door. Houd ook wat spelden bij de hand omdat bij sommige kinderen de stof veel sneller verschuift, bv omdat ze met hun arm er meer ophangen/schuiven.
Laat ze ook oude shirts aandoen met het verven
( voorkomt klachten)
Ik vind zelf de stiften fijner dan de verf omdat die moeilijk dun is aan te brengen.

Suze

Suze

04-01-2011 om 10:38

Hoeveel verf/stiften?

Iedereen bedankt voor de geweldige praktische tips.

Nog even een vraag: hoeveel textielverf en textielstiften zouden jullie voor 10 meisjes inslaan?

En als iemand nog tips heeft voor nog wat andere "gerelateerde" activiteiten (zoals die quiz) dan zijn die ook welkom.

Bedankt.

Action

De action verkoopt ook weleens textiel verf.
Je kunt ook stempelen met halve aardappelen. Aardappel door de midden snijden. Koekvormpje erin drukken en even laten zitten(ong halve cm diep) dan met een scherp mesje tot aan het vormpje snijden e, je haalt het vormpje eraf en zie daar een mooie stempel.
Muizemeis

Suze

Suze

05-01-2011 om 12:56

Kwasten/bakjes/schoonmaken

Veel dank voor alle info.

Ik heb nog een paar praktische vragen:

- wat voor kwasten gebruik je voor textielverf? (ik kan alles natuurlijk bij een speciaalzaak kopen, maar dan is het weer duurder, dus graag tips, zodat ik ze bij een goedkopere zaak kan kopen en overigens kan checken of de kwasten die ik heb ervoor geschikt zijn)

- waar doen jullie de verf in als de kinderen gaan schilderen? (in glazen bakjes of op gewone borden? ik wil graag de spullen die ik gebruik weer helemaal schoon en bruikbaar krijgen)

- waar maak je de kwasten mee schoon?

Antwoorden

Gewone platte kwasten van bv de action: http://cgi.ebay.nl/6-delig-PROFESSIONELE-SCHILDERS-PENSELEN-plat-/360326002174 Zoiets als dit, ik heb zulke setjes ook weleens in rommelbakken van de bouwmarkt gevonden
Als je een action hebt, die hebben afscheurbare en wegwerp palletten, anders op een bord, of in plastic dekseltjes.
Gewoon met water kun je ze schoonmaken
Succes Muizemeis

Barbecuebordjes

De verf kan je ook op barbequebordjes doen,met van die vakjes.

Suze

Suze

08-01-2011 om 11:50

Nog een paar vraagjes....

Dames, jullie hebben me al geweldig geholpen met al jullie tips. Dochter en ik hebben al erg veel voorpret!

Inmiddels ook al textielmarkers (watervast) van V&D gekocht (ze hadden daar geen SES en ik had geen tijd nog naar een speciaalzaak te gaan) en textielverf (Decorfin ook van V&D).

Vraagjes:
- weten jullie of die stiften en verf oké zijn voor ons doel? Dochter vond het overigens prima hoor.
- ik heb allerlei potjes verf "textile" maar eentje is (zien we nu) "Universal satin" (staat bij: voor alle ondergronden)? Kunnen we die dus ook gebruiken of toch maar omruilen voor "textile"?
- we hebben nu 8 potjes van 16 ml (en overigens 18 stiften/markers + nog 2 van die dikkere zwarte edding markers). Zou dat genoeg zijn?
- hoe lang duurt het ongeveer voordat een kant van het sloop droog is? Dit i.v.m. het (eventueel) beschilderen van de andere kant (ik heb al gezegd: alleen als het lukt met drogen en de beschikbare tijd - wordt overigens toch een slaapfeestje, dus we hebben meer tijd).

Sawo

Sawo

09-01-2011 om 11:12

Paar antwoorden

- weten jullie of die stiften en verf oké zijn voor ons doel? Dochter vond het overigens prima hoor.

- ik heb allerlei potjes verf "textile" maar eentje is (zien we nu) "Universal satin" (staat bij: voor alle ondergronden)? Kunnen we die dus ook gebruiken of toch maar omruilen voor "textile"? Omruilen of voor iets anders gebruiken. Je wil het graag wassen en je weet niet hoe deze verf op wassen reageert. Bij stiften (watervast) geen probleem.

- we hebben nu 8 potjes van 16 ml (en overigens 18 stiften/markers + nog 2 van die dikkere zwarte edding markers). Zou dat genoeg zijn? ruim genoeg. Verf kan je altijd ook in bv 2 potjes doen

- hoe lang duurt het ongeveer voordat een kant van het sloop droog is? Dit i.v.m. het (eventueel) beschilderen van de andere kant (ik heb al gezegd: alleen als het lukt met drogen en de beschikbare tijd - wordt overigens toch een slaapfeestje, dus we hebben meer tijd).
Afhankelijk van hoe dik ze het erop doen maar meestal in een half uur/uur droog. Kijk wel hoe lang het moet drogen voor je het moet strijken (als dat nodig is).

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-01-2011 om 15:05

Het komt wel goed

In mijn punktijd bekladde ik oude T-shirts met gewone watervaste markers en dat bleef altijd goed in de was. Afgelopen carnaval heb ik een stuk stof beschilderd met gewone schilderijenverf (acrylverf) en dat bleef ook goed in de was dus als je alles met speciale spullen doet zou er niets mis moeten gaan, al is de tip om de kussenslopen van tevoren te wassen misschien wel zinnig, in nieuw beddengoed zit vaak een soort stijfsel zodat het er niet zo slappig uitziet in de verpakking.

Suze

Suze

11-01-2011 om 18:49

Bedankt

Fijn jullie reakties. Gaat vast helemaal goed komen. Droogt sneller dan ik verwachtte.
Bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.