Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rood

Rood

01-12-2010 om 22:46

Lange tenen....

Hoi,
Onze zoon van bijna 9 is ontzettend gauw getrapt op zijn tenen: een grapje is voor hem gelijk plagerij, plagerij gelijk pesterij, en als hij zich op zijn tenen getrapt voelt dan wordt hij boos en helaas somq agressief (slaan). Hij is ook heel gauw overstuur. Hij is heel slim maar tegelijkertijd ook heel erg kinderlijk in sommige reacties. Hoe kunnen we hem helpen een beetje eelt te kweken?
Rood

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

02-12-2010 om 10:49

Ik leesmee

het klinkt of we een zoon delen

Mijk

liora

liora

02-12-2010 om 11:01

Ik ook

Ik lees ook mee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

02-12-2010 om 11:13

Explosieve kind

Ik denk dat je zoon geen eelt moet kweken, maar dat hij nog niet goed met negatieve emoties heeft leren omgaan. Dat kan uit onmacht zijn of vanwege iets anders, lastig te beoordelen. Jij kunt hem helpen deze vaardigheid te ontwikkelen! Een boek waar ik zelf veel van heb geleerd is "Het explosieve kind" van Ross Greene. Google er maar eens op, of zoek hier op OO eens in het archief.
Hebben jullie zelf al iets geprobeerd? Los van de methode uit het boek, helpt een grap hier altijd goed om een situatie te relativeren.

Annet

Annet

02-12-2010 om 16:08

Wat hier helpt

Is op een niet boos moment met hem praten over wat er eigenlijk gebeurt als hij boos wordt. Voorbeeld aandragen, en dan samen brainstormen over hoe hij zou kunnen reageren. Als hij niets weet, kun je zelf iets noemen (bij voorkeur iets dat heel grappig of raar is).
Door samen wel 10 oplossingen te verzinnen en hem daarna de beste uit te laten kiezen, krijgt hij grip op de situatie.
Mijn zoon (8,5) lag in een deuk toen ik zei dat hij op zo'n moment ook een snoepje kon vragen in plaats van boos te worden.

Eén bekende reden van hem om boos te worden zijn irritante geluiden die anderen maken (smekken, continue zelfde liedje zingen, e.d.) Hij is nu zover dat hij (eerst alleen tegen zijn zus) netjes vraagt of zij op kan houden met xxxxxx omdat hij daar helemaal gek van wordt. Zus heeft de opdracht positief te reageren op een dergelijke vraag. Ondertussen zie ik dat hij dit ook bij vriendjes gebruikt. En ook daar werkt het vaak goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.