Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

11-12-2010 om 23:23

Langs de lijn

Mijn dochter (11) zit sinds kort op judo. Ik ben een nieuwbakken sportouder, dus ik weet niet precies wat je wel en niet mag doen 'langs de lijn'. De algemene fatsoensnormen ken ik natuurlijk wel, en ik ga ook niet heel luid aanmoedigen, maar ik weet niet in hoeverre je je mag bemoeien met het spel of je kind. Dochter had vandaag haar tweede (oefen/punten) wedstrijd. De eerste keer was ik niet meegeweest en was alles prima verlopen. Vandaag was de samenstelling van de groep anders, en werd ze ingedeeld bij de 11-jarigen. In haar groepje zaten twee bloedfanatieke jongetjes, een halve kop groter dan zij. Bij het eerste wedstrijdje ging het er zo ruw aan toe dat ze begon te huilen en niet meer verder wilde in dat groepje. Moed inpraten hielp niet, dus ik heb geregeld dat ze met de 9- en 10-jarigen mocht meedoen (die zijn net zo groot als zij, dus is op zich wel eerlijk denk ik). Volgens mij heeft niemand daar aanstoot aan genomen, maar 'mag' dat eigenlijk wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Apart

Hier ( en volgens mij overal) wordt bij wedstrijden ingedeeld op gewicht. Ompoulen is een vreselijk onhandige toestand, dus ik begrijp niet hoe jij als ouder zomaar een andere indeling voor elkaar hebt gekregen. Als ouder van twee judoka's zou ik zeggen: het is idd not done om je te bemoeien met de pouling. Troost je kind, aai over de bol en weer gaan voor de volgende partij.

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2010 om 07:38

Mee eens

Mee bemoeien is not done bij judo. De wedstrijden werden hier ingedeeld op gewicht en niveau. Helaas is mijn zoon geen lichtgewicht en werd hij dus ingedeeld bij verdergevorderden. Heel fijn, hij werd zo van de mat geveegd met nog maanden een pijnlijke stuit.

Vic

Vic

12-12-2010 om 17:16

Tja hmmm. Het is dus not done? Hier betrof het overigens puntenwedstrijden, bedoeld om ervaring op te doen. Dan lijkt het me voor kinderen wel zo fijn als ze ook een eerlijke kans hebben om te kunnen winnen. De kinderen werden op leeftijd ingedeeld, en de aanwezige 11-jarigen waren minstens een halve kop groter (kilo of 8 zwaarder) dan mijn dochter. Tegen een gele of oranje band met hetzelfde gewicht maakt ze nog wel een kans, maar tegen zo'n zware jongen (er waren geen meisjes) is het onbegonnen werk.
Maar goed, ik heb het er nog eens met haar over gehad en volgende keer gaat ze het gewoon weer proberen. We gaan thuis wel een beetje sparren en ik ga haar zeker niet ontzien

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-12-2010 om 21:01

Die wedstrijdjes

Zoon van 8 zit nu ruim een jaar op judo en heeft 2 x aan zo'n puntenwedstrijdje meegedaan. Geen succes. Volgens mij is het pas een beetje leuk als je tegenstanders treft én van hetzelfde niveau én van hetzelfde gewicht. En daar heb je gewoon een grote groep deelnemers voor nodig. Hier deden niet zoveel kids mee, waardoor hij (hij is nogal groot) werd ingedeeld met kinderen met véél meer ervaring. En dan is de lol er snel vanaf.
Vic: "Tegen een gele of oranje band met hetzelfde gewicht maakt ze nog wel een kans"
Vergeet het maar. Als ze nog maar net is begonnen, is ze echt kansloos hoor tegen iemand met een gele of oranje band!

Vic

Vic

12-12-2010 om 21:31

Ijsvogeltje

Ik denk het echt hoor. Op de een of andere manier staat ze enorm stevig op haar benen, en krijg je haar niet zomaar omver. Ik heb zelf ooit eens een oranje band gehaald (tig jaar geleden), en heb nog moeite om haar te vloeren (ben ca. 7 kilo zwaarder dan zij).

Marjoleine64

Marjoleine64

12-12-2010 om 22:23

Hier 2 judoka's

van 13 en 11 jaar, net groen en bijna groen. Het fenomeen 'puntenwedstrijdjes' ken ik niet, hier wordt vanuit de club een paar keer per jaar de gelegenheid gegeven om in te schrijven op 'beginners'toernooien in de regio. Er is ook een echt 'witte-banden' toernooi in een naburig dorp, wat dus voor de echte beginners is, heel leuk. Er gaat dan ook altijd een coach van de club mee (meestal de trainster, soms de trainer van een andere groep, soms een ervaren ouder). Die mag natuurlijk wel proberen in te grijpen als er duidelijk verkeerde indelingen zijn gemaakt, zoals een bij Vic's dochter. Mijn oudste is wel vrij lang, maar niet zo zwaar en ook niet zo fel en fanatiek, en verliest vaak. En Ijsvogeltje, zelfs een groene band kan verliezen van een witte band die 10 kg meer weegt hoor, dat hebben we dus meegemaakt. Ik weet uiteraard niet hoe lang die witte band (meisje) al judode, maar ze won wel en niet alleen van mijn zoon.
Marjoleine

Vic

Vic

12-12-2010 om 22:45

Herkenning

Ik ben blij dat de puntenwedstrijdjes en indeling op leeftijd worden herkend, dacht al dat wij bij een vreemde club zaten. Overigens heb ik ook wel een beetje last van oud zeer. Toen ik judode werden de poules samengesteld op basis van gewicht. Ik was als kind een echt vlieggewichtje, en woog op mijn 11e net zoveel als de gemiddelde 7-jarige. Omdat ik een stuk langer was en meer ervaren was dat ook geen eerlijke partij. Toen werd ik in een hogere gewichtsklasse geplaatst, waardoor ik op mijn beurt bijna geen kans meer had om te winnen.

Kieskeurig

Hier ben ik erg kieskeurig geworden aan welke wedstrijdjes zoon meedoet. Wedstrijden op basis van leeftijd - liever niet, zoon is vrij laat begonnen en maakte dan dus mee dat hij met nét een gele band tegen groene en zelfs blauwe banders moest. Dat waren seconden-wedstrijden. Start-klabang-zoon huilend af. Bepaald niet goed voor zijn zelfvertrouwen dus. Ik check nu regelmatig of wedstrijden ook op "ongeveer" niveau liggen. Dus hij geel, tegen gele en oranje tegenstanders. Dat kan, en aan dat soort wedstrijden mag hij dus meedoen. Zelfs al wint hij maar één van de wedstrijdjes op een toernooitje, dan nog is dat veel beter voor zijn zelfvertrouwen dan de seconden-wedstrijden.

Onze club levert een lijstje wedstrijden waarbij de judoleraar/coach beschikbaar is. Ze willen liefst dat we daaruit kiezen. Wil je meer, dat kan, maar dan is er geen coach - en omdat ik dat zelf niets vind, kies ik uit die lijst. Maar dan wel de wedstrijden op gewicht en niveau.

Martine

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-12-2010 om 15:45

Marjoleine

"zelfs een groene band kan verliezen van een witte band die 10 kg meer weegt hoor, dat hebben we dus meegemaakt."
Dat snap ik hoor, maar Vic heeft het nadrukkelijk over een kind met hetzelfde gewicht, maar dan een gele of oranje band. Een kind dus dat misschien wel al 3 jaar op judo zit. Lijkt mij nogal enthousiast om er vanuit te gaan dat dat erg kansrijk is. Misschien is het bij wat oudere kinderen anders is, maar als ik bij de groep van mijn zoon (8) kijk, dan zijn die kinderen kansloos ten opzichte van iemand met een oranje band.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.