Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Esc

Esc

18-01-2011 om 16:57

Leren fietsen

Kleine vraag: mijn dochter van 4,5 heeft nog zo'n minifiets (16 inch ofzo? de kleinste). We hebben de zijwieltjes eraf gehaald en oefenen, maar het wil nog niet echt lukken. Ze kan met die kleine wielen ook niet echt gang maken... zou het kunnen dat ze het dan ook niet goed kan leren? Ik houd een nieuwe grote mooie roze fiets eigenlijk als pressiemiddel achter de hand maar zou het uiteraard niet eerlijk vinden als het nu voor haar lastiger is om te leren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach

Het kwartje moet eerst vallen, het evenwicht moeten ze goed vast kunnen houden en ze moeten niet bang zijn om te vallen. Sommige kinderen fietsen al met 3 jaar los en sommige met 6.
Mijn oudste was 5,5. Veel geoefend zonder succes. Haar buurjongen leerde het in een half uur en de dag erna kon zij het ook. Uiteindelijk zelf gedaan samen met de buurjongen

Pressie zou ik dus vooral niet gebruiken. Kan alleen maar teleurstelling opleveren.

De jongste van bijna 5 kan op zich al los fietsen maar vertikt het, het kost namelijk moeite

Loopfiets

leen ergens een paar weken een loopfiets, dan rijdt ze zo weg op het 12,5 inch fietsje. Dat is dan juist handig omdat ze makkelijk met haar benen bij de grond kan.

Ja loopfiets

Zoon kreeg voor de 2e verjaardag zo'n ding maar begon er echt pas wat mee te doen toen ie drie was. Met 3.5 kon hij zich helemaal balanceren en is probleemloos op een 16inch fiets overgestapt.

Massi Nissa

Massi Nissa

18-01-2011 om 19:43

Hier een gek fietsverhaal

Dochter kreeg met precies 3 jaar een fiets met zijwieltjes. Vervolgens fietste ze zeker een half jaar probleemloos overal heen (met zijwieltjes). En toen wilde ze niet meer. Ze is nu ruim vier en vertikt het om te fietsen, met of zonder zijwieltjes. Loopfiets kent ze heel goed van het kdv, daar had en heeft ze geen problemen mee. Ik maak er geen probleem van, het komt echt wel en ik vind haar toch nog te jong om met mij mee te fietsen over straat.
Groetjes
Massi

joep

joep

18-01-2011 om 20:41

Loopfietsen op een gewone fiets

De mijne durfde het ook niet want ja: te hoog.
Handig is het om eerst te loopfietsen op een lage gewone fiets (dan leren ze ook meteen dat ze een beetje wijdbeens moeten stoppen, omdat ze anders de trapper tegen hun kuit krijgen), dus om de beurt links/rechts afzetten en steeds verder proberen uit te rollen en als zij een 1/2 metertje kan uitrollen, met de voeten een centimetertje boven de grond, kun je steeds met een voet de trapper omlaag doen en dan weer loopfietsen, dan weer een trapper, dan weer loopfietsen.
Je kan ook een bezemsteel of i.d. aan het zadel maken, dan kun je rechtoplopend helpen, zonder zelf al te chagerijnig te worden. Dit ging bij ons trouwens niet zo goed, want dan wordt het net een brommer (lekker zitten).

Guinevere

Guinevere

18-01-2011 om 22:07

Waarom zijwielen eraf?

Waarom heb je die zijwieltjes er eigenlijk afgehaald? Beschouw je het pas als "fietsen" als het op 2 wielen is? Kennelijk is ze gewoon nog niet toe aan fietsen op 2 wielen. Je ziet het vanzelf als ze eraf kunnen, dan raken die dingen de grond zowat niet meer tijdens het fietsen. Op dat moment is de tijd gekomen om het eens zonder zijwielen te proberen.

Esc

Esc

19-01-2011 om 08:11

Jullie hebben gelijk

Van mij hoeft ze nog niet te fietsen zonder zijwieltjes hoor. Ik vroeg me alleen af of ik haar help met een grotere fiets (die ze nu heeft zal inderdaad 12 inch zijn), vanwege dat vaart maken. Ik heb ergens gelezen dat je de fiets vast moet houden en niet het kind zelf, en dat kost je dus je rug (zeker bij zo'n klein fietsje, woehaha). 'Sneu' is inderdaad dat de buurman drie dagen achter zijn precies even oude dochter heeft aangerend, en toen kon ze het. Moet wel zeggen dat zij een stuk langer is, en mijn dochter is inderdaad wat kleiner dan gemiddeld. Dat loopfietsen lijkt me een goed plan, dat gaan we proberen (dat wilde ze laatst uit zichzelf ook al, dus toegejuicht. wil ze van een heuvel af in d'r uppie! kletterde meteen om.. oeps ). Op zich is het nog niet nijpend, maar voor een ritje van vijf minuten naar school (langs een lange kale weg) pak ik nu steeds de auto omdat ik haar achterop zo zwaar vind. Maar dat is misschien ook wel erg gemakzuchtig nu ik erover nadenk.

Mama van Kaj, Ando en Yuna

Mama van Kaj, Ando en Yuna

19-01-2011 om 08:46

Bijna 6...

Mijn oudste had het gewoon niet eerder 'door'... vond hij zelf ook heel erg, want zijn vriendje kon al twee jaar fietsen, maar uiteindelijk vel het kwartje...

komt vanzelf, niet teveel pushen, het moet wel leuk blijven (en kind achterop de fiets zwaar? Ik heb een kind voor een kind achterop, en dan erachter een fietskar met baby en hond goed voor je conditie )

Hanne.

Hanne.

19-01-2011 om 08:53

Komt niet vanzelf

Hier kwam het bij de oudste 2 zeker niet vanzelf. Met zijwielen leunden ze héérlijk op de wielen en dat beviel prima.

Oudste heeft los leren fietsen toen hij 3 was. De zijwielen ratelden nog hard over de grond, maar ja, z'n vriendjes wilden het. Heeft een week gekost, en toen fietste hij inderdaad los. Na een paar maanden oefenen (0p de 12 inch), is hij vlak voor hij naar school ging overgestapt op een grotere fiets.

Middelste weigerde categorisch om te proberen om zonder zijwielen te fietsen. Als ze 4 was zou ze het gaan proberen. De dag dat ze 4 werd kwam ze met de mededeling dat ze gelukkig heel lang 4 was, dus dat ze nog niet hoefde te proberen.

Inmiddels is ze ook 4.5. Fietst al geruime tijd op een grote fiets (16 /20 weet het niet). Het is een lange meid, dus eigenlijk moet ze alweer naar de volgende maat toe.

Afgelopen weekend heeft ze los leren fietsen. Op de 12 inch. Dat was de enige waar ze het op wilde proberen. 't ziet er niet uit (ze moet haar knieen wijd doen anders gaan ze tegen het stuur), maar ze fietst er als een tierelier op. Snelheid maken is geen enkel probleem. Ik heb haar meteen aangeleerd dat je één trapper omhoog moet zetten en dan met die voet moet beginnen. Dan heeft ze begin snelheid, en daarna gaat ze zo snel dat ik dat rennend maar met moeite bijhoud.

Op de grote fiets lukte het vervolgens overigens niet. Daar had ze net wat minder balans, zit ze verder van de grond en heeft ze net minder controle. Voor de stukken naar school heb ik daar de zijwielen dus maar weer aangezet.

Moraal van dit verhaal. Met 4.5 leren fietsen op een 12 inch gaat prima.

Mamvantwee

Mamvantwee

19-01-2011 om 09:48

In het verkeer meenemen

Ik heb beide kinderen altijd laten meefietsen, met zijwieltjes. Zo hebben ze al veel verkeersregels geleerd voordat ze los konden fietsen en opeens veel meer aandacht nodig hadden voor veilig remmen en opstappen. Ze waren allebei ruim vijf jaar voordat ze zonder zijwieltjes durfden.

Overigens kun je ook een bezem achter het zadel steken, met de steel naar beneden natuurlijk, en daarmee de fiets in balans houden. Dat heb ik met beide kinderen gedaan: je draaft er nog steeds achteraan, maar wel rechtop.

Groet, Mamvantwee

amk

amk

19-01-2011 om 10:04

En die verkeersregels zitten

er dan ook ingeramd.
Meeatal rijd ik met haar door de stad. Kind heeft een heilig ontzag voor haaietanden kwam ik in de vakantie achter. Ze was toen bijna 5.

We rijden op Texel door het bos. Ik fiets heel relaxed en in eens dochterlief vol in de remmen. Ja het was een kruising tussen een min of meer verhard bospad en bospad en ja er waren haaietanden (vaag zichtbaar), en ja daarvoor moet je stoppen!

Mijn 5 jarige heeft ook geen conditie. Ze zit gewoon te vaak achterop voor de veiligheid. Wandelen vindt ze ook al niet leuk, dus we hebben nu bedacht dat er meer gelopen en gefietst moet worden. Ook handig ivm de zwemlessen wat meer conditie.

Loopfiets help?

Hier een meisje dat op haar 2e verjaardag een loopfiets kreeg en daar heel goed mee weg kan komen en goed op rondracet. Maar ze is inmiddels ook 4.5 en kan echt niet los fietsen, zelfs met zijwieltjes vind ze het al teveel wiebelen. Het zit ook wel een beetje "tussen de oren" als ze zelf niet het gevoel hebben dat ze het kunnen dan lukt het ook niet. Wij hebben bij zoonlief er een half jaar achter aan gerend en het lukte maar niet(was toen ruim 5) dus van pure ellende er maar weer zijwieltjes aan gezet. Komt hij bij een vriendje fiets hij zo los weg............ Kinderen doen soms dingen toch echt in hun eigen tempo.
Muizemeis

Vic

Vic

19-01-2011 om 21:02

Juist een 12,5"

Ik heb wel eens een vriendinnetje van oudste in een middag leren fietsen. Ze was nogal lang en had thuis al een 16". Daar durfde ze niet zo goed op, maar ze wilde wel een stukje op het kleine fietsje van dochter. Dat ging prima en ze voelde zich een stuk zekerder omdat haar voeten plat op de grond konden.

Esc

Esc

24-01-2011 om 10:43

Gaat goed!

Ik heb de zijwieltjes zo hoog mogelijk gezet en dat gaat goed! De laatste keer dat ik dat deed, leunde ze de hele tijd op één zijwiel, maar het gaat nu veel beter. Ik moedig haar ook aan en zeg er steeds bij dat als ze 'los' fietst, dat ze het dan leert en dat ze dan ook harder gaat.
Ik vind het een heel goed idee eigenlijk om gewoon met zijwielen naar school te gaan. Ik vind het nu nog wat te ver en wat te koud maar zodra het weer wat beter wordt (en ze helemaal is hersteld van de griep), kan het best.
En misschien inderdaad een loopfiets lenen, ik ken inderdaad een kindje dat vanaf twee jaar al net zo snel was op de loopfiets als zijn moeder op de gewone fiets, en op een gewone fiets dus zo weg fietste.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.