Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Suz@nne

Suz@nne

11-09-2011 om 19:30

Leuk constructiemateriaal

Hallo!
Wat is nou écht leuk constructiemateriaal voor een 4 1/2 jarige jongen? We hebben uiteraard al een reuzebak vol duplo. Daar is veel mee gespeeld, maar is nu een beetje klaar. We hebben een klein koffertje met Nopper, en dat is nu sinds een paar dagen ineens leuk. De gewone houten blokken zijn altijd links blijven liggen.
Ik vind kapla super, maar dat lijkt me pas echt gaaf als je iets ouder bent. Hebben jullie nog goeie tips? Ik ben alvast aan het nadenken voor 5 december..
Dank!
S@s

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

11-09-2011 om 19:55

Baufix en klein lego

Baufix vond mijn zoon erg leuk, vanaf 4 tot een jaar of 6. Daarna werd het knexx. En vanaf 4 werd 'klein lego' zijn lievelingsspeelgoed.

liora

liora

11-09-2011 om 22:08

Knexx

Is gaaf!

Ja, k'nex!

Met k'nex wordt hier door allemaal (m4,j6,j8) enorm veel gespeeld. Je hebt het in verschillende leeftijdsklassen (hoe ouder het kind, hoe kleiner de k'nex), maar oudste van 8 speelt ook nog steeds met de kids k'nex van zijn zusje (officieel voor peuters). Ik vind het superleuk spul.

Tango

Tango

12-09-2011 om 09:05

Knexx

Bij ons doen ze weer niets met knexx, Tangozoon (bijna 7) is vooral van het fantasiespel etc. Als je bouwwerken van knexx hiervoor gebruikt, vallen ze uit elkaar. Vindt hij maar niets. Lego heeft hij ook niet echt iets mee.
Het is denk ik maar net wat voor kind je hebt. Als hij wel van eindeloos bouwen houdt, is knexx of lego heel leuk natuurlijk. Kapla kan ook prima voor kinderen vanaf 4 lijkt me. Op de bso hebben ze het hier en je ziet er kinderen van alle leeftijden mee spelen. Maar als hij ook al niet met houten blokken speelde zal dit hem misschien niet aanspreken.

Kapla kan voor alle leeftijden

.. ik had juist spijt dat ik er niet eerder mee begonnen was. Want toen mijn zoon van zes het kreeg speelde die van twee al meteen mee!

Uitproberen

Kan je niet wat lenen van iemand, of de speelotheek. Want wat de een heel leuk vindt, vindt de ander niets. Hier spelen ze geweldig leuk met de Kapla (4 en 7), maar een familielid deed er helemaal niets mee.

Kapla, eindeloos

hier spelen ze al jaren met Kapla. We hebben nu geloof ik 600 plankjes en ook wat verschillende kleuren. Echt, hier is het een enorme hit. Ook vriendjes die komen spelen, willen er juist graag mee spelen. De doos Kapla heb ik ook weleens uitgeleend aan een buurvrouw die het overwoog. Haar vier jongens waren ook enthousiast.

Kortom, speelgoed voor jaren, naar mijn mening. Kinderen zijn hier nu 11 en 8, en we hebben het zeker al drie jaar.

groetjes van Purk

Rafelkap

Rafelkap

12-09-2011 om 17:21

helemaal kapla vergeten te noemen. Maar wij hebben hier dan ook een echte bouwer: lego, knexx, kapla, blokken en baufix intussen niet meer. Maar Suzanne heeft het over noppers en duplo, een stap verder is dan (klein) lego lijkt mij.

Suz@nne

Suz@nne

12-09-2011 om 19:56

Leuk!

Dank jullie wel voor je input!
Ik denk dat ik er al uit ben: Een flinke bak Kapla voor de oudste van 4 1/2 (tegen die tijd eigenlijk bijna 5). Ons jongste zoontje van 3 is vast helemaal gelukkig met baufix. Uiteraard kunnen ze er dan allebei mee spelen. En reken maar dat ik óók hele hoge Kapla-torens ga bouwen, want ik vind het geweldig spul! Goed om te horen dat jullie jonge kinderen er toch wel mee speelden. Ik dacht altijd dat dat pas vanaf 6 ofzo begon.
K'nex is ook gaaf, maar dan hou ik die voor volgend jaar in gedachten!
Suzanne

Suzanne

Mijn Kaplabouwsels staan zelfs op Flickr, en ik ben zeker niet de enige volwassene die die moeite heeft genomen!

Wel 1 waarschuwing: Je hebt kleintjes die erin en eruit gaan spelen met Kapla.... dan ligt dus echt je hele woonkamer onder de blokjes. Misschien je jongste niet de hele doos tegelijk geven.

Het mooie is trouwens dat er zoveel mee kan dat ieder bouwt op een manier waar hij/zij aan toe is. Vaak eerst slangen leggen, dan plat bouwen, dan massief omhoog, dan steeds luchtiger en ingewikkelder, dan bouwsels die én luchtig zijn én nog ergens op lijken.
Kan zo acht jaar over heen gaan, die ontwikkeling die ik nu beschrijf.

Serwe

Serwe

12-09-2011 om 21:21

Lego, kapla, meccano

Mijn 5 jarige speelt nog steeds veel met duplo. Daarnaast ook wel met kleine lego, kapla en kinder meccano.
Kapla is inderdaad erg leuk. Zelfs de grote jongens (middelbare school leeftijd) gaan nog wel eens met kapla iets bouwen. Je kan er echt mooie dingen mee maken.
Mijn 5 jarige gebruikt kapla vooral als ondersteuning van zijn spel. Hij maakt er wegen mee en tunnels voor de autos bijvoorbeeld. Echt bouw werken maakt hij nog niet.

Lego is natuurlijk ook erg leuk. Mijn zoontje vindt lego leuker dan kapla. Vooral vanwege de poppetjes. Het leuke van lego is voor hem dat hij na afloop ook met zijn bouwwerk kan spelen. Hij heeft nog wel wat moeite met de fijne motoriek. Wat dat betreft speelt hij nog steeds veel liever met duplo.

We hebben ook kinder meccano en gewone meccano. Daar is hij niet zo in geinteresseerd maar zijn grote broer speelde daar altijd heel veel mee. Het is voor hem nog te moeilijk. De kinder meccano kan hij wel mee spelen maar hij vindt het niet zo leuk.

Knex is ook leuk maar daar kan hij ook nog niet zoveel mee. Nu moet ik wel zeggen dat we ook veel minder knex dan lego hebben bijvoorbeeld.

Persoonlijk zou ik dus zowel lego als kapla aanraden. Allebei zijn echt heel anders en nodigen tot anders spelen uit maar allebei zijn ook reuze leuk.

Knex en Meccano ook hoor maar onze 5 jarige heeft daar niet zoveel mee.

Annet

Annet

12-09-2011 om 22:02

Hier geen bouwer, wel kapla

Beide kinderen zijn van het fantasiespel, wel playmobil dus, lego is alleen leuk als het af is maar dan valt het zo snel uit elkaar.
Kapla combineert goed. Inderdaad eerst plat, dat duurde hier vrij lang, daarna bouwwerken.
Dieren, vooral Sleich, zijn hier ook een goede aanvulling. Kapla zorgt dan voor alle afscheidingen in de dierentuin of de berg voor de steenbok.

Valkyre

Valkyre

13-09-2011 om 14:10

Oh annet

Bedankt voor die omschrijving! Spruitje is ook een fantasiekind, niet zo geinteresseerd in bouwen, en gek op zijn Schleich dieren. Hij heeft al wel wat blokken, maar misschien is Kapla op den duur ook wel erg leuk voor hem. Hij gebruikt Duplo ook op die manier trouwens: dierentuin bouwen, of een huis (nou ja, een soort plattegrond) of parkeerplaatsen. En daar bedenkt hij dan een verhaal omheen.

Mij lijkt Kapla stiekem ook heel leuk voor mezelf

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

13-09-2011 om 19:51

Annet

Een kritische noot, kan het niet laten
Blokken, kapla en lego zijn juist voor 'het fantasiespel', er worden hier hele verhalen mee gemaakt.
Playmobile is juist een beetje te voorgekauwd. Maar dat is mijn mening. Hoe minder details, hoe beter voor de fantasie.

Talia

Talia

14-09-2011 om 20:34

Rafelkap

Dat playmobil te voorgekauwd is vind ik kort door de bocht. Als je, zoals ik, kinderen hebt die niet van bouwen houden maar wel van fantasiespel is het geweldig speelgoed. Hele verhalen worden ermee gespeeld, alle voorleesboeken en sprookjes hoor je terug. Jammer om er zo'n negatief predikaat aan te geven.

mar

mar

14-09-2011 om 21:42

Baufix

Hier ook een dochter van inmiddels 10 die nog steeds met Baufix speelt. Ze kreeg het toen ze een jaar of 4 was, toen was het nog best lastig. Nu maakt ze zelf de mooiste auto's. Toevallig zag ik het in een van de reclamefolders staan van de week, dus het zou relatief makkelijk te krijgen moeten zijn.

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2011 om 09:27

Talia

Ik zeg niet dat het zo is, maar dat dat mijn mening is, dwz het huidige playmobile. Vroeger overigens eindeloos mee gespeeld met de indiaantjes en cowboys, nu is alles precies zoals het is: ziekenhuis, politiestation, en net als bij boekverfilmingen die meestal tegenvallen als je het boek gelezen hebt, vind ik het hele realistische speelgoed minder "goed" voor de fantasie. Dus ik wil hier liever geen enorme dozen in huis halen, waar gelukkig hier ook geen interesse in is.
En ik reageerde vooral op het feit dat men lego en blokken geen fantasiespeelgoed vindt. Ik denk dat het verward wordt met rollenspel. Daar is niks mis mee.

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2011 om 09:30

Kleine aanvulling

maw: ik vind lego en blokken namelijk ook fantasiespeelgoed, en playmobile en poppen meer rollenspelspeelgoed. En alles fantasiespeelgoed.
goed, maakt niet uit

Annet

Annet

15-09-2011 om 17:00

Deels wel eens met rafelkap

Daarom hebben wij wel veel playmobil maar nauwelijks gebouwen van playmobil. Die staan alleen maar in de weg.
Een spionnenauto (met snufjes) met spionnen en politie is weer wel uitdagend. Hele spionnenverhalen worden gespeeld.

Voor bouwspeelgoed heb je natuurlijk ook fantasie nodig maar dat bouwen vinden ze hier nou eenmaal niet leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.