Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Leuke/gênante uitspraken van je kinderen


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 19:40

Mischa83 schreef op 02-08-2022 om 19:40:

Geen grappige uitspraak, maar wel een grappig gebaar; mijn oudste zoon heeft twee jongere broertjes. Ik ben de enige vrouw in ons huis. Hij vond het toen hij klein was zielig voor mij dat ik als enige geen piemel heb. Om mij te helpen heeft hij een piemel voor mij geknutseld van karton, compleet met elastiekjes om hem om te kunnen doen🤭🙈😂😂.

Hardop gelachen.

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-08-2022 om 19:14:

[..]

Ik vind het dus geen grapje om te lachen om iemands huidskleur/ lichaamsbouw of het dragen van een boerka. Ook niet door kinderen. Uiteraard hebben zij dat besef nog niet door hun spontaniteit maar het is dan aan hun ouders te leren dat je iedereen gewoon in z’n waarde laat, ongeacht hoe iemand eruit ziet.

Dat ben ik met je eens, het is zeker zo dat ouders dat hun kinderen moeten leren. Maar ook al bespreek je het met je kinderen kan het altijd een keer voorkomen.

ik vond het helemaal niet grappig. Dacht dat dit topic was over genante en in mijn hoofd beschamende uitspraken was. Ik schaamde me dood en moest er zeker niet om lachen hoor 

Wat een leuke dingen staan ertussen! Het kindje dat vraagt naar de filw is helemaal geniaal! 

Mijn dochter zit graag en lang op de wc. Ze kwam er een keer af met de mededeling: 'Mijn poep is altijd. Bruinig, met als jouw haar.' Uh, bedankt? 

Of een andere. Een wat ouder nichtje had een enorm grote rol van zo'n zure mat. Ze vroeg aan dochter: 'Wil je een stukje?' Dochter: 'Ja, maar je mag' m ook wel helemaal geven hoor. '

Hier eentje van de oudste toen hij 14 was. En ja die was niet alleen genant maar ook best brutaal, maar ondanks dat moesten man en ik er wel om lachen later.

Mijn man komt uit een streng christelijke familie. Zijn oudste zus was bevallen van kind nummer zoveel en wij gingen op kraambezoek. Zegt de oudste dochter van zus, die was toen 13 jaar " wij zijn zo blij dat we nog een broertje gekregen hebben van god, het is echt een wonder". Waarop zoon zegt; ja ik kreeg een broertje maar dat was geen wonder, dat kwam omdat mijn ouders sex hebben gehad. 

MIjn schoonzus meteen laaiend op ons van dat soort woorden mogen daar niet vallen in huis. 
Achteraf echt in een deuk gelegen met gingerman.

Mischa83 schreef op 02-08-2022 om 19:40:

Geen grappige uitspraak, maar wel een grappig gebaar; mijn oudste zoon heeft twee jongere broertjes. Ik ben de enige vrouw in ons huis. Hij vond het toen hij klein was zielig voor mij dat ik als enige geen piemel heb. Om mij te helpen heeft hij een piemel voor mij geknutseld van karton, compleet met elastiekjes om hem om te kunnen doen🤭🙈😂😂.

wat megaschattig, en echt hilarisch hahaha.

mijn nichtje (4 j) dat heel enthousiast roept op een feestje "Kijk! Er is lopend vet!" Ze bedoelde lopend buffet 

Ik die op een kaartje als kind schreef "hiep hiep hoer!" Helemaal de "a" vergeten. Mijn moeder heeft het kaartje nog steeds bewaard omdat ze het zo grappig vond 

Ander nichtje (10) met hele preutse ouders dat aan mij vraagt waar babies vandaan komen. Dus ik uitleggen en vragen wat zij weet, want ik vind dat je dat eerlijk moet vertellen. Zegt ze "oh ik wist het al hoor, wilde weten of jij het ook weet. Papa en mama weten het namelijk niet, want als ik het aan hen vraag, zeggen ze altijd "uhhh weet i ik niet," Toen ik aan haar vroeg waar zij en haar 2 broertjes dan vandaan zijn gekomen was het even stil en viel het kwartje dat papa het heus wel weet , maar niet wilde vertellen. Zegt ze thuis verontwaardigd "pap, als ik lieg word je boos, maar je liegt ook tegen mij?! Je zei dat je niet weet waar babies vandaan komen maar je hebt wel mij en x en y gemaakt. Dat vind ik niet lief van jou!" Mn zwager werd helemaal rood en ik vond het eigenlijk wel grappig 

Had ruzie met de kaasschaaf en schaafde per ongeluk een stuk nagel van mijn duim.
Mijn dochter: oh, dus daar komt het woord vernaggelen vandaan?

Caramelzeezoutchocola schreef op 02-08-2022 om 15:46:

De meeste opmerkingen die hier geschreven worden vind ik wel grappig, maar ik kan echt de humor niet inzien(zacht uitgedrukt) van het lachen en bespotten van mensen met een andere huidskleur of met een hoofddoek/boerka. Ik snap ook niet datje daar als ouder “stiekem om moet lachen”. Ook van een (jong) kind vind ik het niet grappig en als het mijn kind zou zijn heb ik thuis nog een appeltje met hem/haar te schillen. Zo praat en doe je niet tegenover een ander, of je nou jong of oud bent.

Wat een gevoeligheid! In deze woke tijd moeten zelfs kinderen oppassen op hun woorden. Toen onze kinderen klein waren bestond zwarte Piet ook nog en de ochtend na het Sinterklaasjournaal als de koppies alleen maar met Sinterklaas bezig zijn hebben mijn kinderen in de tram ook besproken of die twee donkere mensen de weg naar het Pietenhuis kwijt waren. Dat zal het thema toen wel zijn geweest. 
en een ander vroeg aan een bedekte vrouw of ze Barbamama was. Ze was een bekeerde Nederlandse en kwam niet meer bij van het lachen. Nog jaren contact gehouden tot ze naar Limburg verhuisde. 

Andersom gebeurt het ook hoor.  Toen mijn oudste net naar school ging was haar broertje net geen jaar. Dochter kwam op de multiculturele basisschool terecht in een klas met heel veel kinderen van kleur. 
Op een bepaald moment staat het donkerste jongetje van de klas naast de wagen en vraagt: "Is dat een echte baby?"
Ja natuurlijk zeg ik,  hij "praat" toch en beweegt.  Waarom vraag je dat? 
"Nou hij is zo wit, net als de poppen in de poppenhoek, de babies die ik ken (zijn eigen broertje,  de baby van zijn tante) zijn allemaal bruin, net als ik!"

We aten kipnuggets in de snackbar. "Mama, er zijn ook mensen die geen kip willen omdat het zielig is voor de dieren. Maar dit is toch gewoon eetkip?"

Laatst het bordspel '30 seconds' gedaan. Wat weten ze dan toch veel! Leuke verbazing en de antwoorden zijn soms om te gieren. Leuke tip denk ik.

Suusje. schreef op 02-08-2022 om 16:13:

[..]

Het heet hier dus ook 'leuke/genante uitspraken' maar inderdaad er zitten er hier wel een paar tussen waar ik wel wat van had gezegd als mijn kind dit zou zeggen. En mijzelf zou schamen over mijn opvoedingskunsten. En dan bedoel ik een 4 jarige die iemand met een donkere huidskleur 'vies als poep' noemt. Ja ik snap dat dit nooit je bedoeling was en je hiervoor schaamt maar he, vier jaar? Was dat echt voor het eerst dat dit kind iemand in het openbaar zo belachelijk maakt? De meeste kinderen doen dat met 2 en leren dan dat dit niet mag.

Kinderen van 2 leren dat dat niet mag?

Kinderen van 2 en wat ouder reageren niet zoals volwassenen. Je kunt Kleine Marietje vertellen dat als ze ooit donkere/gehandicapte of anders geklede mensen ziet dat ze daar niets over mag zeggen. En dan ziet Marietje zo iemand en dan zegt ze heel trots, omdat ze het zo goed onthouden heeft: Over die meneer/ mevrouw mag ik niets zeggen he mama?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-08-2022 om 12:48

nlies schreef op 03-08-2022 om 12:15:

[..]

Kinderen van 2 leren dat dat niet mag?

Kinderen van 2 en wat ouder reageren niet zoals volwassenen. Je kunt Kleine Marietje vertellen dat als ze ooit donkere/gehandicapte of anders geklede mensen ziet dat ze daar niets over mag zeggen. En dan ziet Marietje zo iemand en dan zegt ze heel trots, omdat ze het zo goed onthouden heeft: Over die meneer/ mevrouw mag ik niets zeggen he mama?

Tja, kinderen praten ook vaak na wat ze thuis horen, het zegt mij  dus wel iets over de opvoeding als een 4 jarige met zulke uitspraken komt. 

Zullen we dit topic gewoon luchtig en grappig houden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.