Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
kaatje66

kaatje66

18-02-2010 om 18:44

Leuke site over berekening groei

In groter groeien kwam ik een heel stuk tegen over de groei. Hierbij stond ook een link. Hier berekent men de verwachte lengte maar ook zie je hoeveel procent van de kinderen groter of kleiner zijn dan jouw kind.

http://groeiweb.pgdata.nl/groeiweb_ouder/calculator.asp

Gewoon even ter info dit berichtje

groetjes Kaatje(66)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

18-02-2010 om 18:51

Het klopt!

Hoi,

Ik heb het even met de gegevens van mijn dochter getest (is inmiddels 14 en zo'n beetje uitgegroeid) en ze is precies de lengte die ze zou worden gebaseerd op de lengte van haar ouders. Zoon moet ik even opmeten maar hij wordt volgens deze site 191 lang waarschijnlijk, ik ben benieuwd, zou zomaar eens kunnen kloppen ja.

Maxime

Leuk

Ik heb gekeken en het klopt.Grappig.

Lies

Lies

18-02-2010 om 19:52

Nah

ik geloof niet dat dit gaat kloppen.

wij zijn 1.75/1.92
dochter van net 8 is haar hele leven al erg lang, ze zit volgens het cb tegen de bovenlijn van de groeicurve.

'slechts 8% is langer'
op basis van onze lengte wordt ze 1.81
op basis van haar huidige lengte wordt ze 1.78.

ze is nu al 1.40, terwijl ze net 8 is en volgens de huisarts zal ze boven de 1.85 uit komen. 1.78 dat lijkt me erg onwaarschijnlijk... dus nee ik geloof het eerlijk gezegd niet.

Lies

Vic

Vic

18-02-2010 om 20:24

Zou het?

Ha, toen ik de gegevens van jongste intypte kwam dat programmaatje met een verwachte lengte van 1.78 m. Heel bizar, aangezien haar ouders 1.75 en 1.59 m. zijn. Ze zit wel iets boven het gemiddelde nu, maar ik verwacht dat dat nog wel bijtrekt. Bij haar geboorte was ze 54 cm, en zat ze helemaal tegen de bovenste lijn qua groei.

Ef

Ef

18-02-2010 om 20:36

Hmmm

Onze zoon komt uit op 198 cm. Dat zou mooi zijn want zoals hij nu groeit ("100 procent is kleiner en 0 procent is groter, 12 cm groter dan gemiddeld") zijn we "bang" dat hij de 2 meter ruim voorbij zal groeien. Maargoed, hij is nog maar vier jaar, we zullen zien. Leuke van deze site is wel dat je er nog een meetpunt bij kan voegen in de berekening.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2010 om 21:28

Grappig

En nu weet ik officieel dat ik het ukkie hier in huis ga worden... Ik ben 1.65, en onze zoons gaan volgens dit overzicht naar 1.90 en 1.95.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-02-2010 om 21:34

Vic

"een verwachte lengte van 1.78 m. Heel bizar, aangezien haar ouders 1.75 en 1.59 m. zijn"

Dat is toch niet bizar? Iedere generatie wordt weer langer (zal vast wel een keer stoppen...). Het is dus niet zo dat een kind qua lengte ergens tussen beide ouders inkomt. Ik heb al veel vaker gelezen dat in de meeste gevallen de kinderen langer worden dan de ouders. By the way: ik zie dat deze calculator van TNO is. En dus niet van de Libelle oid.

Guinevere

Guinevere

18-02-2010 om 21:46

Wachtwoord?

Heeft iemand een wachtwoord voor het professionele advies dat je ook via die site kan krijgen? Ik vind het toch wel interessant, omdat ik zo'n onderdeurtje heb. Volgens de site is maar liefst 99% van zijn leeftijdgenoten groter dan hij. Oeps.

Vic

Vic

18-02-2010 om 22:04

Ooow

Ik had een verkeerd jaartal ingetypt. Nu zien de verwachte eindlengtes er betrouwbaarder uit. Voor jongste 1.70 m. en voor oudste 1.64 m. (nu resp 1.11 en 1.40 m.). Ik verwacht overigens niet dat ze dat gaan halen, maar het zou mooi zijn.

Grasmus

Grasmus

18-02-2010 om 22:53

Groot verschil

Hier een dochter die in april 11 jaar wordt. Nu is ze 1.42 m. Vader is 1.95 m en ik ben 1.76 m.
Op basis van de lengte van de ouders kan ze 1,83 m worden. op basis van haar lengte nu wordt ze 1.66 mm... Ik vind dat een wel erg groot verschil.
Volgens de schoolarts bevindt ze zich in de pre-puberteitsdip, want haar groei vertoonde in de curve een afvlakking. Ze groeit al een tijdje heel langzaam.
Hebben jullie hier wel eens van gehoord? Ze heeft sinds kort wel wat lichte borstgroei dus puberteit is zeker in aantocht. Maar ik maak me toch wat zorgen over die langzame groei.

Ef

Ef

18-02-2010 om 22:59

Pelle

Met die andere getallen bedoel ik eigenlijk alleen dat je in kan vullen hoelang je kind nu is. Meestal bij dit soort rekenprogrammaatjes hoef je alleen de lengtes van vader en moeder in te vullen. En dat sommetje weet ik nu wel. (en klopt niet bij ons, zoon is langer als wat hij zou moeten zijn op basis van onze lengtes)
Guinevere, ik zou dat wachtwoord ook wel willen weten voor professioneel advies. Zoon is 100 % langer dan leeftijdgenootjes, al geloof ik niet dat er nu al wat mee kan. (als we er al wat mee zouden moeten) Of zoals een cb arts met humor stelde: "we kunnen hem moeilijk een kopje kleiner maken, of wel?"

Klein

Beide kids worden op basis van hun lengte nu kléiner dan op basis van de ouders verwacht kan worden, volgens deze prognose. Dat mijn zoon klein is voor zijn leeftijd wist ik, maar het viel me een beetje tegen dat mijn dochter kleiner dan gemidddeld was : 68 % is langer dan haar, terwijl ik dacht dat ze heel gemiddeld bezig was qua groei !

Martine

Dochter(12)

wordt 1 cm groter als het advies(183)volgens de site en is nu 176cm, 99% vd kinderen zijn kleiner( maar dat wisten we al haha). nu zijn we dan al een heel eind verder want de vorige schoolarts berekening was tussen de 184 en de 193! ( ja zo kan ik het ook)
Toch denk ik dat dochter deze lengte niet gaat halen. Ze heeft de groeispurt al gehad en ook ik was vroeger en snel uitgegroeid. Zou ook minstens 185 worden en ben blijven hangen op 176.
Zoon( nu 10 en 155, 88% is kleiner) zou 194 worden en wordt volgens deze berekening maar 191.
Dat denk ik dus niet, alle neven zijn groter dan hun vaders geworden en ik ben zelf ook lang.
We zullen zien .........

Guinevere

Hier ook een onderdeurtje: mijn dochter. Ook bij haar is 99% groter dan zij. Ze lijkt weer niet te groeien...

Ilva

Ilva

19-02-2010 om 14:51

Vraag me af....

Mijn zoon van 7 is behoorlijk lang, maar volgens deze site is 0% groter dan hij is op deze leeftijd. Maar toevallig van de week op school zijn ze gementen en er zijn twee kinderen (1 jongen en 1 meisje) langer dan hij is. Okee zij steken dan ook echt uit boven de rest maar 100% is kleiner dan hij, dat klopt dus echt niet. Schikbarend is wel dat hij misschien wel 2,03 meter kan worden. Na zwemles toch maar op basketbal doen in plaats van voetbal? Haha.

Ilva

koentje

koentje

19-02-2010 om 15:02

Guinevere

krijgt jouw jouw zoon ook ritalin of concerta?
Ik heb wel eens begrepen dat kinderen dan nog iets langer kunnen doorgroeien.

koentje

koentje

19-02-2010 om 15:07

Mijn zoon

is ook niet groot; 5 % is kleiner dan hij , 95% is groter dan hij. Officieel 12 cm. onder het gemiddelde.
Maar volgens de groeicurve die ik eerder bekeken heb zit hij nog net boven de grens van wat nog 'mag'.

Kari1

Kari1

19-02-2010 om 20:31

We zijn er weer

Dit is helemaal niets nieuws natuurlijk. Het zijn twee afzonderlijke dingen op 1 bladzij, die ook nog eens niets met elkaar te maken hebben.
1)De te verwachten lengte op basis van de lengte van de ouders is volgens de welbekende formule: gemiddelde lengte van de ouders plus 11 cm voor een jongen, gemiddelde lengte van de ouders min 2 cm voor een meisje. Daar heb je deze site niet voor nodig, alleen een rekenmachine (of die ook niet . Bovendien verzuimen ze hier te vertellen dat deze formule een marge heeft van 8-9 cm naar boven en 8-9 cm naar benenden, en ook verzuimen ze te vertellen dat de formule niet bedoeld is om lengte te voorspellen (veel te grote marge) maar om te bekijken of een kind binnen zijn genetisch potentieel groeit. Want zo niet, dan is er mogelijk reden voor medisch onderzoek waaróm een kind dat niet doet.
2)de berekende eindlengte van het kind is gewoon het doortrekken van de groeilijn waarop het kind nu zit. Die groeilijnen kun je overal vinden. Wat hier niet wordt meegenomen is dat de botleeftijd van een kind anders kan zijn dan de kalenderleeftijd; een kind kan vroeg of laat in de puberteit komen en dat beïnvloedt de uiteindelijke lengte die dus op een andere lijn kan zitten.
De SD-lijnen (-2, -1, 0, +1, +2) zijn precies dezelfde lijnen als de percentiellijnen. SD betekent standaarddeviatie. SD -2 komt overeen met 2%, -1 met 16%, 0 met 50%, +1 met 84% en +2 met 98%. Da's gewoon statistiek. Wat daartussen zit kun je zelf inschatten.
Dat de twee berekeningen niets met elkaar te maken hebben kun je zien als je wat met de getalletjes speelt. Verander je de ouderlengtes maar niet de kindlengte, dan verandert ook alleen de eerste berekening. Verander je de kindlengte maar niet de ouderlengtes, dan verandert alleen de tweede berekening. Gewoon twee helemaal losstaande dingen dus.
Maar voor wie het in de context weet te zetten wel leuk speelgoed.
Kari

Guinevere

Guinevere

19-02-2010 om 21:25

Koentje

Nee hoor, deze kleine man zit niet aan de Ritalin. Zijn lengte heeft hij helemaal van zichzelf! Onze ritalin-klant kwam uit op 35% ofzo die kleiner is dan hij. Niet onaardig vond ik zelf.

bibi63

bibi63

20-02-2010 om 14:34

En wat betekent dit voor onze dochter?

Bij geboorte / eerste maanden op middenlijn. In groep 2 op lijn onder middenlijn. En nu (11 jr. 4 mnd) Onder lijn onder middenlijn (dus afbuiging naar beneden). Volgens de berekening op de betreffende site zou ze 1.72 moeten worden (lengte ouders), conform haar huidige lengte (141,3 = 95% kleiner dan gemiddeld) zou ze 162 worden. Overigens heeft ze nog geen lichamelijk pubeterteidsverschijnselen.
Groetjes,
Bibi

Kari1

Kari1

21-02-2010 om 10:10

Bibi

"Volgens de berekening op de betreffende site zou ze 1.72 moeten worden (lengte ouders)", dat klopt niet. Zie mijn vorige posting. De lengteberekening op basis van ouderlengte heeft een spreiding van 8-9 cm naar boven en 8-9 cm naar beneden. Jouw dochter zou dus tussen de 163 en de 181 "moeten" worden.
Op zo'n lijn zit ze nu bijna (ongeveer de SD -1,25 lijn). Omdat ze nog helemaal geen puberteitsverschijnselen heeft met 11 jaar zou het best kunnen dat haar lichamelijke leeftijd wat jonger is dan haar kalenderleeftijd en ze wat langer zal worden dan de lijn waar ze nu op zit aangeeft. Dam valt ze keurig binnen de voor haar verwachtte lengte.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.