sinas
09-04-2013 om 21:21
Leuke sport / hobby voor meisje van 9
Dochter heeft vanaf haar vierde op ballet gezeten maar was er nu wel op uitgekeken, streettap bleek het ook niet te zijn, dus nu op zoek naar iets anders. Toneelclub had open dag vandaag, dat leek haar wel wat, maar eenmaal daar viel het toch erg tegen. Dus dat wordt het ook niet. En nu? Hockey had ze nog als idee, maar ik ben niet zo kapot van de regels van de hockey-club. Dus dat probeer ik af te houden. Wat dan? Korfbal, handbal, alles wat ik noem, ze weet het eigenlijk niet. Dus heb ik maar even een pauze voorgesteld.
Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd?

Picasso
09-04-2013 om 21:44
Hockey
Ik vind hockey juist een hele leuke sport voor die leeftijd. Teamsport, buiten lekker actief. Met twee kinderen op hockey weet ook ik niet wat voor regels je bedoelt.....
En verder kun je bij gymnastiekverenigingen kijken. Verschillende danslessen vaak, turnen, acrogym, trampolinespringen.....
Hier ook populair is de atletiekvereniging. Hebben ze ook van alles voor kinderen.

Annet
09-04-2013 om 21:56
Niks mis met hockeyregels
Hier zijn het gewone spelregels, net zoals voetbal.
Of bedoel jij iets anders? zoals kaksport, dure kleding, grote auto's? of zelfs een commissie die bekijkt of je toegelaten kan worden.
In ons dorp is dat er allemaal niet. Het clubhuis en velden halen het niet bij de kwaliteit van de voetbalvelden. ja, het opleidingsniveau van de ouders en oudere jeugd heeft een hoger gemiddelde dan het nationale gemiddelde (van de basisschooljeugd weet ik het niet, dan kan ik niet aan de gezichten aflezen). Maar dat betekent niet dat alleen de hoge opleidingen vertegenwoordigd zijn. Het is juist een mooie mix, waarbij de meisjes wat meer gemixt zijn dan de jongens (is mijn persoonlijke ervaring).

P
10-04-2013 om 06:53
Gewoon gaan kijken
Ga gewoon met haar kijken, volg een training want vooral je medespelers maken het leuk.
Bedenk eerst of het een kind is die een beetje kan gooien of vangen of anderszins ergens goed in is maar aan de andere kant kun je bijna alles leren natuurlijk.
Bij de meeste clubs kun je gewoon gratis meetrainen en een club die dat niet doet zou ik meteen maar links laten liggen.

rend
10-04-2013 om 09:07
Ideetjes
Ik zeg hetzelfde, een proefles volgen om en beetje een idee te krijgen, dat kun je bij iedere club gratis voor zover ik weet.
Verder nog: kunstatelier(schilderen, tekenen), Paardrijden, zwemmen(synchroonzwemmen, snorkelen, duiken, Atletiek, wielervereniging, ijsvereniging en niet voor de hand liggende dingen als voetbal(bij ons vooral door de jongere meisjes gedaan) en nog minder voor de hand liggend; kickboksen(is vooral een sport die hier door meisjes wordt gedaan) leuke club...ondanks het slechte imago van kickboksen tegenwoordig maar is hier helemaal niet aan de orde)

Jippox
10-04-2013 om 10:08
Uitproberen
Ik zou haar gewoon wat sporten een paar keer uit laten proberen. En weet je wat een leuke sport is? Rugby! Ook voor meisjes!

sinas
11-04-2013 om 20:09
Sorry, duidelijker zijn
Met regels bij hockey bedoel ik eigenlijk verplichtingen. Een ouder van een lid is verplicht een bijdrage te leveren aan diverse dingen, rijden, fluiten, de bar enz. Nou heb ik op zich geen probleem om iets te doen, maar op basis van vrijwilligheid. Zo rij ik elke week ook mijn zoon naar elke voetbalwedstrijd. Geen punt, maar wel vrijwillig. En omdat mijn man onregelmatig werkt en ik me niet in 2-en kan splitsen, zal een verplicht iets mij en mijn andere kinderen enorm in de knel brengen. Dus in die zin vind ik het behoorlijk lastig om te zeggen, ga jij lekker op hockey. Want als zij en ik dan vervolgens er op aan gekeken worden dat ik niet voldoe aan de verplichting tot, tja, daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Nogmaals, niet omdat ik niet mijn bijdrage WIL leveren, maar omdat het heel vaak niet kan.
Ze zit nu zelf ook gewoon in dubio wat ze wil, heeft ook niet echt een uitgesproken voorkeur, zoals mijn zoon altijd wel had. Voetbal en anders niks. En ook dat maakt het wel lastig, want wat als ze na een poosje toch denkt, oh nee, dit is het ook niet.

Picasso
11-04-2013 om 21:00
Sinas
Grote kans dat het met de verplichtingen niet zo'n vaart zal lopen. Zelf loop ik nu al 6 jaar rond op de hockeyclub en heb nog nooit gefloten, bar gedraaid of iets wat daar op lijkt. Wel maken de ouders om de beurt een gezonde pauzehap (fruit/groente) en zorgen we bijna allemaal zelf voor het vervoer van onze kinderen tijdens trainingen en wedstrijden.
Volgens mij is het wel de bedoeling dat er vanaf de junioren leeftijd teams worden aangewezen om een keer bar te draaien. Maar in een team van 14 kinderen heb je heel veel ouders en er zijn er maar een paar voor die bar nodig. Dus als het je niet uitkomt is dat geen probleem. Zie het zelf namelijk ook absoluut niet zitten maar dat zou voor mij geen reden zijn om de kinderen niet te laten hockeyen.

sinas
11-04-2013 om 21:25
In het aanmeldformulier staat dit
Jeugdleden
Jeugdhockey vereist veel aandacht en begeleiding. Bij aanmelding van jeugdleden wordt er dan ook van de ouders verwacht bereid te zijn om:
Bij uitwedstrijden enkele malen per jaar (ook voor toernooien) te rijden.
Enkele keren per seizoen bardienst op zaterdag te verrichten.
Met de jeugd samen de corveediensten op zaterdag na de wedstrijden te verrichten.
De voor de jeugd goede gewoonte om na de wedstrijden van de douchegelegenheid gebruik maken, te stimuleren.
Ik neem aan dat ze dit niet zomaar neerzetten, ook moet je aankruisen waar je voor beschikbaar bent als ouder.

Annet
11-04-2013 om 22:07
Niet te groot maken
Hier ervaring met twee hockeyclubs (1 per kind).
Bij jongste (10) wordt elke week gevraagd per mail wie er kan rijden (bij uitwedstrijden). In de praktijk rijden sommige ouders vaker dan anderen. Niemand die zich daar druk om maakt.
Bij oudste is er een schema en ben je soms aan de beurt. Als het niet uitkomt, mail je alle ouders of iemand kan ruilen. Binnen één dag is het opgelost en rijd je een anderen keer.
Bardienst is er 2 keer per seizoen (3 bij de andere club). Je kunt het afkopen als je dat liever wilt. Maar je kunt ook ruilen, net zoals met rijden.
Corvee is volgens mij alleen de spullen opruimen na de wedstrijd. Misschien zet je ook de limonade klaar voor beide teams. Anders draait namelijk altijd de coach daarvoor op. En dat is ook een vrijwilliger dus die kan zich beter bezighouden met coachen.
De reden dat de club dit vooraf meldt is dat er ouders zijn die geen idee hebben van dit soort verplichtingen. Een club wordt gezien als iets dat je inkoopt en dan moet de club overal voor zorgen. Dat zou best kunnen maar dan zou de contributie heel veel hoger zijn.
Als je duidelijk bent als club bij het lid worden, kun je hulp ook afdwingen als dat niet anders kan.
Het douchen snap ik niet. Juist bij hockey wordt nauwelijks gedoucht na de wedstrijd of training.

P
12-04-2013 om 08:10
Precies annet
Er wordt hier doorlopend geruild met kantinediensten en rijdiensten. Er zijn heus wel meer ouders die niet elke week kunnen omdat ze meer kinderen hebben en een man die wel eens werkt. Een team is groot genoeg.

Jesse_1
12-04-2013 om 09:27
Verplichtingen bij deze hockey
Sinas, ik denk dat deze verplichtingen er bij heel veel verenigingen zijn, alleen melden ze niet altijd zo netjes van tevoren .
Ik kan me voorstellen dat het afschrikt hoor, maar dit soort dingen gaat altijd in overleg. De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. En het rijden bij wedstrijden is toch heel normaal? Er zijn zat ouders die meerdere kinderen hebben, vaak nog op verschillende sporten (ook op zaterdag) en natuurlijk zijn die mensen niet opsplitsbaar .
Ik zou haar gewoon bij een sport waar ze interesse in heeft gewoon eens laten meetrainen.
Groet, Jesse

Jesse_1
12-04-2013 om 09:31
O en sporten
Tja, hier is atletiek ook populair, lekker veelzijdig ook - moet ze alleen wel een béétje kunnen/willen lopen ook.
Voetbal, volleybal, streetdance, turnen/gym, zwemmen, korfbal, handbal, skeeleren, tennis.
Tafeltennis is wel erg leuk, maar weinig meisjes! Speel je wel gewoon gemengd trouwens.
Het hangt ook een beetje af van de plaats waar je woont wat voor sportverenigingen er zijn natuurlijk. Heb je misschien een gemeentegids? Daar kun je ook nog inspiratie uit opdoen.
Jesse

Mamvantwee
13-04-2013 om 21:10
Ponyrijden?
Is hier een groot succes onder meiden van 9. Ook veel ponyfeestjes gezien, het afgelopen jaar. Geen gedoe met bardiensten, corvee of douchen....
groet, Mamvantwee

Puck
16-04-2013 om 15:05
Mamavantwee
Bij ponyrijden geen verplichtingen als bardiensten en corvee, maar wel verplichtingen zoals je paard voor het rijden netjes poetsen en verzorgen en ook na die tijd netjes weer op stal zetten, zadel en hoofdstel schoonmaken en opruimen. Kinderen van 9 zijn nog niet bij machte om dat zelfstandig goed te doen dus ook daar is als ouder je hulp gewenst.

Jillian
16-04-2013 om 15:15
Puck
Dat is niet op elke manege zo hoor. Op de manege waar mijn kinderen rijden hoeven de jongste kinderen niet mee te helpen met de verzorging. De ponies staan al klaar bij het begin van de les en na afloop mogen ze onder begeleiding eventueel helpen met verzorgen maar als de kinderen gelijk weg moeten/willen is dat ook prima. Vaak wordt juist tijdens de beginnerslessen ook aandacht besteed aan de verzorging. Kleine kinderen leren zo er ook al wat van. Fysiek zijn ze vaak tot bepaalde dingen nog niet in staat (zoals opzadelen) maar dat hoeven ze dus ook niet te doen.
De wat oudere kinderen kunnen extra verzorgingslessen volgen. Informeel leren ze vaak ook veel van hun groepsgenoten en van de meer ervaren ruiters. Eigenlijk alle kinderen vinden het verzorgen erg leuk en willen dat ook graag zelf doen. Tenslotte is het hun hobby. Ze zien het ook niet als een corvéé of iets dergelijks.
Van de ouders wordt niets verwacht behalve betalen. Ouders zijn soms ook bang of allergisch voor paarden dus dat kan je ook niet verwachten. Daarnaast weten de meeste ouders ook zelf niet hoe ze een pony moeten verzorgen en er is geen enkele verwachting hier dat ouders zich daarin verdiepen.

Mamvantwee
16-04-2013 om 15:30
Puck, dat valt mee hoor
De jongste kinderen hoeven op 'mijn' manege alleen maar op te stappen. Er zijn meiden genoeg die voor en na de les de ponies verzorgen. Daarbij is het gewoon leuk om met je pony bezig te zijn. En zadels en hoofdstukken hoeven echt niet door de ruitertjes ingevet te worden.
Ikzelf poets mijn paard voor de les en zadel het op. Na de les zet ik mijn paard in de stal, leg zadel in de zadelkamer en spoel het bit schoon. In de winter gaat de paardendeken nog over het paard. En that's it: 10 minuutjes 'werk'.
Mijn dochter van 9 poetst zelf en zadelt zelf op. Ik help met zware zadel en opstijgen. Maar omdat ik zelf ruiter ben, vind ik het gewoon leuk. Er zijn idd ouders die dat niet leuk vinden of kunnen, en dat is geen punt want zoals gezegd lopen er altijd genoeg hulpjes rond. En de kinderen leren het heel snel zelf.
groet, Mamvantwee

Puck
17-04-2013 om 09:54
Jillian, mamvantwee
Zoals jullie het beschrijven gaat op onze manege ook wel zo, maar de eerste posting van Mamvantwee kwam op mij over als dat er bij ponyrijden geen enkele verplichting zat. Dat heb ik dus kennelijk verkeerd geinterpreteerd, je bent namelijk wel degelijk (moreel) verplicht vind ik om je paard te verzorgen voor of na de les, al dan niet met hulp.
En als ik zie hoeveel kinderen bij ons op de manege "gedumpt" worden door ouders en hoe druk ik dan soms ben voor de les om paarden te zadelen en rijklaar te maken! Ik doe het met heel veel liefde en plezier (rij zelf ook een paard van een ander 2-3 keer in de week bij) maar vind eigenlijk dat dat niet mijn verantwoordelijkheid is, maar die van de ouders zelf. Hier lopen ook wel zat grotere meiden rond die willen helpen, maar die zijn op woensdagmiddag bijv. nog niet vrij van school.
Overigens organiseren we op "mijn" manege ook speciaal opzadelavonden voor ouders waarin we behalve opzadelen ook een heel stuk gedrag van paarden behandelen. Mijn ervaring is dat ouders dan daarna veel minder bang zijn en alsnog zelf hun kind gaan helpen.

Mamvantwee
17-04-2013 om 11:19
Dan begrijpen we elkaar, puck
Lijkt me duidelijk dat we het hetzelfde zien, wat betreft het werk op een manege. Ik moet zelf niet denken aan verplichte bardiensten, wasdiensten voor de teamshirts of elk weekend het land doorrijden naar een sportveld elders....dat vergeleek ik met de 'verplichting' om paard of pony te verzorgen.
groet, Mamvantwee

Jesse_1
17-04-2013 om 14:57
Mamvantwee
"Ik moet zelf niet denken aan verplichte bardiensten, wasdiensten voor de teamshirts of elk weekend het land doorrijden naar een sportveld elders...."
Ik vermoed dat je geen kinderen hebt die een teamsport doen en vind dat je het geheel erg negatief neerzet hier. Als er wasdiensten zijn voor de teamshirts was je 1x in de 9 weken (afhankelijk van het aantal teamleden) de shirts ipv dat je elke week het eigen tenue moet wassen. En hoezo elk weekend het land doorrijden? Je rijdt juist bij toerbeurt en afhankelijk van de sport en het niveau is dat alleen in de regio of ook verder weg. Ik tel hier zo even uit mijn hoofd voor de voetbal al 8 clubs op niet meer dan een kwartier rijden van onze club.

P
17-04-2013 om 16:29
Daarbij jesse
IK moet er weer niet aan denken om stinkende paardenspullen te moeten wassen en die geur in mijn auto te krijgen etc
Doordat mijn jongens een zomer/wintersport hebben hoeven we maar 1x per jaar een bardienst te draaien en dat laat ik met alle liefde aan mijn man over (die overigens ook de teamwas doet LOL).

sinas
17-04-2013 om 20:12
Mmmm
kijk, het is echt niet zo dat ik nooit iets zal willen of kunnen doen hoor, maar ik wil er gewoon niet toe verplicht worden. Omruilen? Tja, ik heb daar niet heel goede ervaringen mee. Andere ouders hebben natuurlijk ook al dingen ingepland als ze zien dat zij niet op die en die datum ingeroosterd staan. Maar goed, ik heb even een sportpauze ingesteld, kan ze zelf ook eens even nadenken wat ze nu echt wil, want nu begon ze ineens ook over voetbal. Dus.

Mamvantwee
17-04-2013 om 22:28
Komt dan mooi uit
Gelukkig hebben we dan allemaal als ouders geen problemen met de sport van de kinderen! En jawel, mijn zoon doet een teamsport.
Ik gaf mijn mening weer, en die kun je moeilijk negatief noemen. Ieder zijn meug, ik heb gewoon echt geen trek in competities door het land of de regio.
groet, Mamvantwee

Jesse_1
17-04-2013 om 23:22
Mening en negatief
Dat jij bepaalde dingen niet leuk vindt is prima, dat is jouw mening. Maar je noemt dingen op een manier zodat ze niet waar zijn, daar gaat het mij om. Alsof er 1 ouder is die elke week alle tenues wast e/o de kinderen rijdt.
En een teamsport waarbij je niet moet rijden? Dan woon je in de stad, of je speelt niet tegen verschillende teams (anders ben ik erg benieuwd naar welke sport).

Jesse_1
17-04-2013 om 23:26
Sinas
Ik wil je niet ompraten hoor, maar je kunt toch niet verwachten dat je kind een competitie-sport doet en nooit willen rijden? En je wilt toch ook wel eens kijken?
Kijk, er zijn altijd mensen die bv geen auto hebben. Maar ik heb goede ervaringen met andere ouders van sportende kinderen (verschillende sporten), blijkbaar heb ik dan geboft .

Jesse_1
17-04-2013 om 23:29
Je hebt de sportkeuze van je kinderen niet in de hand. Natuurlijk kun je wat sturen, maar als kind nu echt heel graag wil paardrijden, neem je de paardengeur in de auto toch maar voor lief :-S.
Gr. Jesse (die graag bij alle sportwedstrijden van de kinderen gaat kijken en met liefde nog rijdt ook )

Haas
18-04-2013 om 08:28
Teamsport ellende
Sinds 2011 zit zoon op voetbal. Naar mijn persoonlijke ervaring moet je vooral niet te licht tillen aan die rijverplichtingen etc. De ouders werden ingedeeld volgens een rooster, eens in de 4 weken rijden en eens in de 4 weken bardienst. Ruilen bleek heel lastig. Ik werd een alleenstaand ouder, met 4 kinderen. Waarvan 2 jonger dan mijn voetballertje. Daar wou men totaal geen rekening mee houden. Als ik moest rijden, moest ik maar opvang regelen voor hen. Nou, dat is niet zo makkelijk op zaterdagochtend en ik had er ook het budget niet voor. Dus nam/neem ik ze mee, maar dan past er maar 1 extra voetballertje in de auto naast mijn eigen kinderen. Daar ben ik meermaals door andere ouders en de teamleiding heel boos op aangesproken. Ik was dat zo beu dat ik zoon naar een andere club heb gedaan. Daar rijdt de trainer een busje van de club en rijdt er maar een ouder per uitwedstrijd achteraan. Alhoewel er meestal meerdere ouders rijden, gewoon voor de gezelligheid. De sfeer is ook een stuk beter. En geen verplichte bardiensten!

Puck
18-04-2013 om 09:33
Dat is idd erg vervelend haas
Kan me voorstellen dat je bij zo'n vereniging erg baalt. Gelukkig wordt er hier bij de voetbal van oudste toch heel anders "gewerkt". Verplichte bardiensten hebben we niet. Rijden doe je zo'n 4 keer per jaar en ruilen is in al die jaren nog nooit NIET gelukt. Wassen: ik denk 2x per seizoen. En verder wordt er hier wel rekening gehouden met de omstandigheden. Zo is er een gezin dat geen auto heeft, tja die kun je dus niet laten rijden dus die wassen dan wat vaker.
Dat ze jou aanspreken als jij al je kinderen noodgedwongen meeneemt dat kan ik me voorstellen, schiet natuurlijk niet echt op als je maar 1 kind mee kunt nemen, maar ook daar zou hier wel een oplossing voor komen in de vorm van bijv. minder vaak rijden en dan wat vaker wat anders doen. Ik denk dat dat alles te maken heeft met de sfeer die jij al noemt: als het gezellig is dan is men veel eerder bereid om elkaar te helpen om t toch voor elkaar te krijgen. En als de sfeer er al is dat je star bent en er nooit iets te ruilen is dan wordt dat alleen maar erger, denk dat ik dan ook zou ophouden met me cooperatief op te stellen bij ruilen e.d.