Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Leukste musea met kinderen (museumjaarkaart)

Leuk, ik ga dit topic proberen te onthouden voor over 6 jaar (dan is zoon 8 en de baby in mijn buik intussen 5,5). 

Waar ik zelf nog niet ben geweest, dus ik kan het nog niet beoordelen maar het lijkt me al tijden leuk: MuZIEum in Nijmegen. Daar kan je oa ervaren hoe het is als je blind bent. 

Tekst van de site: "Na een grootschalige herinrichting verwelkomen we je in het vernieuwde muZIEum: een plek waar je niets hoeft te zien om alles te beleven. Onze nieuwe ruimtes, routes en ontmoetingen prikkelen je zintuigen, maken je nieuwsgierig en laten je anders kijken. Benieuwd wat je te wachten staat? Kom het ervaren."

Due-scimmie

Due-scimmie

26-12-2025 om 20:40 Topicstarter

Ysenda schreef op 26-12-2025 om 20:23:

[..]

Ze kunnen je verrassen. Het 1 sluit het ander niet uit.

Die van mij is een sporter pure sang, maar blijkt ook bijzonder geïnteresseerd in moderne kunst.

We zijn een keer in Van Gogh museum geweest met de Pokemon tentoonstelling. Die schilderijen waren het enige interessante in hun ogen. 

Zou vooral ook de speciale tentoonstellingen in de gaten houden. Zo zijn wij met onze kinderen naar het Rijksmuseum geweest toen er een speciale Donald Duck-speurtocht was uitgezet en naar het museum van de 20e eeuw toen er een Lego-tentoonstelling was. 

Verdere favorieten hier zijn Naturalis, Nationaal Militair Museum, Aviodrome en het Openluchtmuseum 

Due-scimmie schreef op 26-12-2025 om 20:09:

Bedankt voor alle tips tot nu toe. Ik geloof niet dat ik echt 'kunst' liefhebbers heb. Wel actieve kinderen waarvan 1 met een grote liefde voor dieren en dinosaurussen.

Dan is Naturalis echt heel gaaf. Je kijkt je ogen uit bij de opgezette dieren.

Due-scimmie schreef op 26-12-2025 om 20:09:

Bedankt voor alle tips tot nu toe. Ik geloof niet dat ik echt 'kunst' liefhebbers heb. Wel actieve kinderen waarvan 1 met een grote liefde voor dieren en dinosaurussen.

Juist de klassieke kunstmusea met schilderijen etc hebben vaak hele leuke kinderactiviteiten zoals een speurtocht of opdrachten waarmee ze op een speelse manier echt goed naar schilderijen leren kijken. Focussen op kinderen in de kunstwerken bijvoorbeeld, of op alle kleine dieren die verstopt zijn in schilderijen. 

Het leert ze om echt goed te kijken. En dat maakt een ogenschijnlijk saai schilderij ineens heel spannend, want als je goed kijkt gebeurt er vaak heel veel. 

speelklok in Utrecht! 

check goed of de museumjaarkaart geldig is, want zag dat Planetarium in Franeker niet met de museumjaarkaart is (is echt een leuk museum)

in Delft:
Porseleine fles : over Delfs blauw, dochter was toen 7 en had er iets over op school geleerd, dus was voor haar herkenbaar.
Prinsenhof
Vermeercentrum (replicas van al zijn werken en uitleg)

Rotterdam
Kunsthal: kijk of er op dat moment interessants is, ligt naast natuurhistorisch museum.
Wereldmuseum, vooral de museumstraat.
Maritiem museum
Mariniersmuseum

Den Haag
Museon-omniversum 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.