Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Kattemiep

Kattemiep

04-10-2010 om 14:48

Liegen/kletsverhaal

Onze dochter van 11 (januari 12)groep 8 heeft vanochtend in de kring verteld dat we jonge poesjes hebben gekregen. Helaas voor haar is dit niet waar want een gesteriliseerde poes en gecastreerde kater.. Ze heeft in geuren en kleuren verteld dat er 5 kittens waren en dat er al 2 dood waren, nr 3 deed het niet zo goed dus zou ook wel dood gaan, De andere 2 gingen we weggeven.
Toevallig feliciteerde een klasgenoot van haar mij met de jonge poesjes.. Ik was dus enigszins verbaasd. Later met de lunch dochter aan de tand gevoeld.. Tja ze wist er niet veel op te zeggen. OP mijn vraag waarom? Dat wist ze niet.. Ik zei al hoe lossen we dit op want het verhaal is niet waar, wat doe je als kinderen willen komen kijken.. Zegt ze, dan zeg ik toch dat ze allemaal dood zijn.. Ik ben daar dus ook wel boos over geworden en heb gezegd dat je een leugen niet op kan lossen door nog een leugen. Maar wat nu? Waarom doet ze dit? Aandacht? Ik heb geen idee.. Hoe kom ik daarachter zonder boos te worden (wat ik dus eigenlijk wel ben nu) en zonder dat ze in de verdediging schiet en er niet meer over wil praten.. Of neem ik het te zwaar op.. Ook aan haar juf van vorig jaar heeft ze het verhaal verteld. Ze is wel consequent want het verhaal was het zelfde als ze dus thuis vertelde van wat ze gezegd had..
Nu heeft dochter adhd maar ja of dat er mee te maken heeft..
En wat ik ook nog zo rot vind we zitten voor de pubertijd en ik wil eigenlijk dat ze dit soort dingen gewoon niet doet.. Wat krijg je dan straks als ze echt pubert.. Moeilijk vind ik het wel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach

ze vond het gewoon een mooi verhaal. En dan zou ik zeggen 'huh, maar dat is toch niet waar, dan moet je maar zeggen dat het een fantasie was als mensen er om vragen'. En verder niet te veel linken er aan vast breien, dat zie je tzt wel met die puberteit. Zelf laten oplossen en als er mensen zijn die het aan jou vragen dus zeggen dat het een fantasie was en toonbaar je schouders ophalen 'tja ik negeer het maar even'.

Tango

Tango

04-10-2010 om 15:13

Dierendag

Misschien deed ze het in het kader van dierendag en had ze gewoon niets te vertellen en alle andere kinderen wel? Als het bij deze ene keer blijft zou ik me niet te druk maken hierover. Wel als ze dit vaak doet en zichzelf ermee in problemen brengt.

Normaal

volgens mij is het heel normaal. Heb je zelf als kind nooit een fantast(isch) verhaal verteld? Ik wel en ik genoot van de aandacht. Volgens mij doen volwassenen het nog steeds. ALs geen avonturen meemaakt kan je je ervaringen aandikken en je hebt op een feestje ook je aandacht mee krijgen. Alleen maar luisteren is ook niet leuk, toch en wanneer je denkt dat alleen anderen de leuke dingen meemaken dan is een fantasie verhaal snel bedacht. Volgens mij niks mis mee, zolang fantasie, fantasie blijft en geen structurele leugens.

Polly Shearman

Polly Shearman

04-10-2010 om 21:29

Niet normaal

aandikken vind ik wat anders dat iets verzinnen wat echt niet waar is.
Dochter van vriendin stond ten overstaan van de hele school te vertellen dat ze met haar vader naar haitie was geweest om daar de mensen te helpen met die ramp toen.
Ze had zelf niet eens echt in de gaten dat ze stond te liegen. fantasie en werkelijkheid liepen gewoon door elkaar.
Haar moeder vond ook dit echt niet normaal hoor.

groet, polly

koentje

koentje

05-10-2010 om 09:40

En ik

ben op school ook wel eens aangesproken door een juf met de enthousiaste vraag hoe het met ons puppie ging. Op mijn ietwat verdwaasde blik vroeg ze;'Jullie hebben toch een hondje?"
Zoon wilt al jaren een hond en had er een mooi verhaal van gemaakt. Ik ben hier op ingegaan door bij thuiskomst aan zoon doodleuk te vragen of hij de hond even uitliet... Hond? hond?
"ja! Ik zal nog even aan juf Debbie vragen hoe die heet'

Toen wist hij genoeg. Hij dacht even dat ik boos zou worden, maar ik heb er bij gelaten. Verder heeft hij dat niet gedaan.
Als dit het meest serieuse probleem is wat ik met zoon heb, zou ik in mijn handjes knijpen.
Nee, ik wil niets bagataliseren, maar dit zie ik meer als een mooi fantasieverhaal waarmee kinderen experimenteren. Ik denk dat je je ppas echt zorgen moet maken als ze liegt en draait om iets voor haarzelf gemakkelijker te maken, haar zin te krijgen enz.

Pascale

Pascale

05-10-2010 om 11:30

Oh ja hoor

ik weet dat mijn vriendinnetje van de lagere school vroeger vertelde dat haar moeder in de lunchpauze naar die school in Bovensmilde was geweest om wat kinderen te redden (we hadden net die ochtend op de schooltelevisie gezien dat er een gijzeling plaatstvond op die basisschool)
Ik weet nog dat ik met open mond heb zitten luisteren naar die vriendin, maar het blijkbaar niet helemaal vertrouwde, dat verhaal. Tenminste, ik herinner met het nu nog, dat zegt wel wat.
Afijn, ik ben haar hele tienertijd met haar omgegaan en haar verder nooit meer betrapt op liegen hoor, juist niet, eerder een veel te eerlijke flapuit.

Normaal

Volgens mij is het ook redelijk normaal hoor, dat kinderen met allerlei fantasieverhalen komen. Inderdaad een combi van iets wat je héél graag wil en lekker een beetje in de aandacht staan.
Zo kwam van de zomer een buurvrouw naar me toe die wat aarzelend vroeg of we écht een nieuw broertje hadden. Dochter (toen 7) had het met zoveel overtuiging gebracht dat buurvrouw toch echt was gaan twijfelen, hoewel ze mij niet zwanger had gezien (maar dat kwam door mijn wijde kleren, aldus dochter). Dochter had ook al een naam bedacht, echt alles was rond. Helaas voor haar moet ze het met een fantasie-broertje blijven doen
Ik heb me er verder niet zo'n zorgen om gemaakt en neem aan dat dochter niet ontaardt in een pathologische leugenaar of zo.
n@nny

Kattemiep

Kattemiep

11-10-2010 om 09:59

Er over gehad

En ze is wel tot de conclusie gekomen dat het niet echt handig was.. Zeker niet toen er op woensdag wat kinderen uit haar klas bij ons waren om een liedje te oefenen. Er werd natuurlijk gevraagd naar de jonge poesjes.. Ik heb haar zelf op laten lossen. Ze heeft niet opgebiecht dat het een kletsverhaal was. Dat niet, maar er zijn ook geen verdere vragen meer geweest. Nog bedankt voor jullie input. Ik zag nl al een pathologisch leugenaartje in wording..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.