Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bezorgde mams

Bezorgde mams

30-12-2010 om 10:55

Loslaten, wanneer en hoe? [fietsen op 80 km weg]

Hoi allemaal

Zucht, het wordt tijd om eens wat meer los te laten, maar ik vind het zoooo moeilijk... Door de omstandigheden zijn mijn kids altijd behoorlijk beschermd door mij. Met omstandigheden bedoel ik met name waar wij wonen. Wij wonen een tikkie afgelegen van de bewoonde wereld. Om bij school/supermarkt/sportvereniging e.d. te komen moet je 6 km rijden/fietsen.

Die route van 6 km naar de bewoonde wereld is een weg waar je met auto 80km mag rijden, fietsers fietsen daar op dezelfde weg (er is dus geen vrijliggend fietspad), de weg is momenteel sowieso een ramp (spekglad, wordt amper gestrooid), maar okay, door de plek waar we wonen breng ik onze kids al jarenlang naar school/clubjes/speelafspraakjes enz.. Met slecht weer met de auto, met mooi weer fietsen we veel, maar echt lekker fietsen is dat nooit. De auto's razen je voorbij en je moet eigenlijk als een eendenfamilie achter elkaar fietsen.

Enfin, de oudste is nu net 11 geworden en hoewel ze er zelf niet om vraagt (ze vindt het nog steeds prima als ik met haar meefiets enz..) vraag ik me toch af wanneer je haar een beetje los zou kunnen laten.

Is een route van 6 km langs wat boerderijen iets voor een meisje van 11 om bijv. eens een boodschapje te halen ?
(ik noem maar even een voorbeeld).

Over een dikke anderhalf jaar staat de middelbare school voor de deur en zal ze die afstand ook moeten fietsen (hopelijk dan in een groepje scholieren). Vind het zoo moeilijk he ! Ik vind het halen/brengen nog steeds geen punt hoor, maar echt zelfstandig worden ze er nou niet bepaald van..

Of ben je daar met 11 en 9 jaar te jong voor ? Wat vinden jullie ??

groet bezorgde mams

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yaron

Yaron

30-12-2010 om 12:07

Ik zou

Ik zou het de oudste wel laten proberen, maar dan wel op een rustig tijdstip en als het goed licht is. Het hangt er wel vanaf of ze gewend is te fietsen of niet en hoeveel auto's er rijden. Bij die van 9 zou ik wel beginnen met oefenen, dus zelf mee fietsen en goed uitleggen hoe en wat. Ik moest zelf altijd een weg van 3 kilometer fietsen waar het ook druk was, met auto's, bussen en veel trekkers, ik moest al vanaf 6 jaar alleen fietsen, maar daar werd vroeger wel wat gemakkelijk over nagedacht.

Moeilijk,

vooral de weg en niet zozeer de afstand. Onze 8-jarige dochter fietst ook 1x per week 6 km alleen, maar dat is door woonwijken over fietspaden, en overdag. Dat gaat prima. Maar als ze langs drukke wegen zou moeten zonder fietspad zou ze echt niet alleen mogen. Maar ja, zij is 8. Net als de anderen zeggen zou ik het de 11-jarige wel laten proberen, eerst op een rustig en licht moment.

Guinevere

Guinevere

30-12-2010 om 13:57

Nooit

Ik weet niet of je veel aan mijn reactie zult hebben, maar ik zou zélf niet eens over zo'n weg gaan fietsen. Laat staan dat ik mijn kinderen er over heen zou laten gaan. Ik heb visioenen van een smalle 80-km weg waar lustig 100 wordt gescheurd.
Is er wel een fietsstrook op de weg geschilderd?

Bus?

Gaat er een bus?
Ik kan me je zorgen goed voorstellen. Uiteindelijk zoek je de best mogelijke oplossing want risico's zijn er altijd.

Aan deze reactie heb je niks

in het verleden konden we ook een leuk huis kopen langs een weg zoals je nu schetst. Dat heb ik niet gedaan. Dan maar liever een wat saaier huis binnen de bebouwde kom, juist vanwege de zelfstandigheid van de kinderen. Het is fijn dat je het geen punt vindt hen altijd te halen/ brengen, maar het beperkt je leven behoorlijk.

Misschien woon je vanwege je werk op deze plek ( bedrijf of zO), dan is er niks te kiezen. Anders zou ik serieus op zoek gaan naar een andere woonomgeving.

Er wonen waarschijnlijk meer mensen langs jullie 80km-weg. Is er wel eens actie gevoerd voor een fietspad?

Groepje scholieren

op zo'n 80-km-weg - dat lijkt me nou niet echt geruststellend. Die rijden heus niet braaf achter elkaar aan, zoals jij doet a la eendenfamilie.
Brr. In actie komen voor snelheidsremmende maatregelen én een fietspad!

Bezorgde mams

Bezorgde mams

30-12-2010 om 16:09

Aanvulling op de reakties..

Hoi

Even schetsen hoe we hier zijn beland:

Wij woonden (toen nog met z'n tweetjes) eerder nl. hutje mutje in een drukke woonwijk. We hadden nogal pech met onze buren, want 1 stap in de tuin en zij stonden er ook al weer (zgn. ook toevallig buiten). Altijd kwekken, ik kon nooit eens een keer rustig in de zon liggen. Vreselijk, het was zo erg dat we het soms vermeden onze tuin in te gaan. Kwamen die buren alweer aan de schutting staan met "wat eten jullie daar?" BRRRRRRR..

Vrijstaand woonboerderijtje leek toen ideaal en is het in wezen ook (mooie zomer, heerlijk vrij in de tuin enz..)
In dat opzicht (vrij, ruim, groen wonen) is het zalig !

De weg is minder en dat realiseerden we ons pas echt goed toen er dus kinderen kwamen. Ik fiets er zelf trouwens regelmatig over en ook 's avonds wel, maar ik geef het eerlijk toe: er wordt flink "gescheurd" en er rijdt ook nog eens een streekbus langs... Ideaal he ? (gna gna)

Bedankt voor de reakties tot dusver. Zou er NU ook helemaal geen lekker gevoel bij hebben om dochter in haar uppie te laten gaan, dus ik laat het nog even voor wat het is (zeker omdat ze er zelf nog niet naar taalt), maar het zal er eens toch van moeten komen, zucht.....

Bezorgde mams

Aha

je was de 'gezellige buren' volkomen zat (logisch!!) en bent toen lekker rustig buitenaf gaan wonen. En nu zit je met de keerzijde.

Tja, ik denk dat er niks anders opzit dan je kinderen altijd te voorzien van reflecterende kleding en goed licht, en hen zoetjesaan te vertrouwen dat ze zelf naar school, naar vriendjes etcetera kunnen gaan. Goed zicht, goed aan de kant blijven, dat zijn twee heel belangrijke zaken. Door doen ontstaan ervaring en groeit zelfvertrouwen.

Die kinderen die op de boerderijen wonen/ woonden fietsen toch ook naar school?

Sterkte ermee. Elke woonomgeving heeft z'n voor en tegen.

Fraz

Fraz

30-12-2010 om 20:02

Ik zou

dit schooljaar nog lekker samen fietsen, misschien haar een stukje voor je. En dan volgend jaar eens bij goed weer (geen sneeuw) en licht alleen voor een boodschapje sturen of alleen naar een vriendje of sport laten gaan. Groep 8 is voor zo'n soort weg vroeg genoeg.

Mover

Mover

30-12-2010 om 21:31

Je mag toch niet fietsen op een 80km weg?

Of heb ik nou niet zitten opletten bij het rijexamen? (Ook al rijden ze 60km dan is het vreselijk hard.)
Laat niet onverlet dat de middelbare school mij vroeg genoeg zou lijken voor mijn kind om een dergelijke fietstocht alleen te fietsen. Investeren in verlichting, hesjes, is al genoemd. Misschien nog zo'n ding aan je bagagedrager met een scherp steentje aan het uiteinde (krast bijzonder prettig langs de auto's als ze te dicht langs je heen scheuren)? Fietst er hier een bij ons door de polder met zo'n ding. Vinden automobilisten niet fijn Misschien is het verboden, weet ik niet, maar het werkt wel. Auto's houden afstand. Herkennen de fietser al van verre (dagelijks woon/werk verkeer).

Jawel

Je mag wel fietsen op een 80 km weg, niet op een 100 of 120 km weg.
Ik heb vroeger vanaf een jaar of 10 langs zulke wegen gefiets maar goed dat was vroeger, auto's rijden toch een stuk harder, en als er niet minimaal een fietsstrook is zou ik het wel eng vinden.
Je kinderen loslaten is goed, maar het moet wel veilig zijn. Ik vind dit toch niet zo'n veilige situatie omdat automobilisten regelmatig harder rijden dan 80.
Muizemeis

Mag wel hoor

Tuurlijk mag je wel fietsen op een 80km weg als er geen alternatief (naast of paralel aan) is. Hier fietsen 's zomers de toeristen in bosjes op zulke wegen....En ja ook fietsers die naar school/werk moeten.
Maar even praktisch : Je moet je wel realiseren dat ze op v.o. wél zelf zal gaan en vermoedelijk ook zal willen en je misschien ook geen keus meer hebt (kinderen op verschillende scholen w.s.?). En of zo'n groepje scholieren nu zoveel veiliger is vraag ik me af.
Daarom is het uit praktisch oogpunt natuurlijk niet verkeerd als je haar volgend jaar zomer 'soms' alleen laat fietsen. Zodat ze daar zelf en ook jij zekerder in word en om zélf eens wat ervaring op te doen. De zomer is een handiger periode om daarmee te beginnen dan nu...(vroeg donker) en je moet je ook realiseren dat áls ze aan het v.o. begint dat er ook al snel een tijd aankomt dat het nog donker is als ze naar school gaat. Je kunt haar b.v. zelf naar clubjes e.d. laten gaan...stel de leiding op de hoogte en laat ze jouw bellen als ze te laat is...dat stelt jouw ook een beetje gerust. Je kan haar een mobieltje geven zodat ze bereikbaar is en je kan haar nu al wijzen op mogelijke boerderijen waar ze b.v. terecht kan bij calamiteiten (lekke band ofzo)....tenminste hier zijn de boeren altijd best hulpvaardig bij fietsende scholieren (weet niet hoe het bij jullie is natuurlijk). Je kan haar de eerste tijd laten sms-en als ze aankomt. En zorgen voor goede verlichting én reserve-verlichting en een reservefiets b.v. Een fietsendrager zodat je haar wel makkelijk kan ophalen als dat nodig is etc.
Is er niet toevallig een kind in de buurt dat naar eenzelfde clubje gaat? Dan kan je afspraken maken misschien met die ouder? Dat ze elkaar ophalen en samen gaan b.v. (een kind van een van die boerderijen b.v.).
Je kan een punt afspreken tot waar ze mag fietsen (bosrand b.v.) en waar ze moet bellen zodat jullie op tijd bij de bosrand zijn zodat ze daar veilig door kan met jullie ernaast.
Ooit zul je er toch aan moeten geloven. En eng is het altijd.......zelfs als je in een woonwijk woont (weer andere gevaren, enge hangjongeren b.v.).
groeten albana

annemarie

annemarie

05-01-2011 om 15:33

Ook niet...

Wij wonen in een vergelijkbare plaats ook aan een 80km weg op ongeveer 5 km van de bebouwde kom en ik zou onze dochter van 11 niet laten fietsen.

Over 1.5 jaar gaat ze naar de middelbare school en ik denk dat het niet anders word dan halen en brengen met de auto. We wonen nogal in een uithoek waardoor er geen groepjes langsfietsen.

Dat zijn de nadelen van zo wonen. Ik probeer altijd uit te leggen dat er ook veel voordelen aanzitten (ponyrijden, zwemmen in de tuin ect ect ect)

Maar dit soort dingen gaat gewoon weg niet...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.