Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

LT03 capsules

Goedemiddag allen,

Onze zoon gaat niet zo lekker op school hij is momenteel 5 jaar en komt niet echt tot leren. De juf adviseert op dit moment om hem een jaar extra te laten kleuteren. Dit vinden wij niet erg, maar ik hoop wel dat, dat jaar genoeg is en dat hij dan wel tot leren komt. 
Hij kan zich moeilijk concentreren en zit soms met zijn handen over zijn oren (prikkelverwerking?). Hij heeft geen interesse in het leren van letters en ook zijn eigen naam schrijven wilt hij niet leren. Er is geen diagnose gesteld, dus reguliere medicatie is nog niet mogelijk (willen we eigenlijk ook niet). Maar ik wil hem zo graag helpen! Ik wil zo graag dat hij zich fijn voelt op school en dat hij dingen wil en kan leren.

Nu ben ik uitgekomen op de LT03 capsules. Heeft een van jullie daar ervaring mee? Ik ben heel erg benieuwd, ik lees er goeie dingen over .

En hebben jullie anders andere tips die wij kunnen toepassen?


Wij hebben dat ooit geprobeerd bij dochter met ADHD. Het had behalve een gering placebo effect in het begin, helaas geen enkel effect. Dat werd des te duidelijker toen we met echte medicatie begonnen. Dat was echt een verschil als van dag en nacht. 

Hoe is je kind thuis met het leren van nieuwe dingen? 

TrotseMama2

TrotseMama2

15-12-2022 om 12:44 Topicstarter

Ah dat is jammer! Je hoopt toch stiekem op een wondermiddel.

Wanneer je hem een op een hebt kan hij een hoop! Hij leert ook snel. Hij is wel perfectionistisch, als hij het idee heeft dat het niet in een keer goed gaat (zoals schrijven) dan is hij er snel klaar mee. Ik probeer hem dan ook uit te leggen dat door te oefenen je beter wordt, dat begrijpt hij nu wel steeds meer.

persoonlijk vind ik 5 jaar een beetje te jong om je hierover al zorgen te maken. Zou hem zoals de juf adviseert nog lekker een jaartje laten kleuteren en daarna wel verder zien.

TrotseMama2 schreef op 15-12-2022 om 12:44:

Ah dat is jammer! Je hoopt toch stiekem op een wondermiddel.

Wanneer je hem een op een hebt kan hij een hoop! Hij leert ook snel. Hij is wel perfectionistisch, als hij het idee heeft dat het niet in een keer goed gaat (zoals schrijven) dan is hij er snel klaar mee. Ik probeer hem dan ook uit te leggen dat door te oefenen je beter wordt, dat begrijpt hij nu wel steeds meer.

Als het een wondermiddel was had de regulier geneeskunde het al wel omarmd.

TrotseMama2 schreef op 15-12-2022 om 12:44:

Ah dat is jammer! Je hoopt toch stiekem op een wondermiddel.

Wanneer je hem een op een hebt kan hij een hoop! Hij leert ook snel. Hij is wel perfectionistisch, als hij het idee heeft dat het niet in een keer goed gaat (zoals schrijven) dan is hij er snel klaar mee. Ik probeer hem dan ook uit te leggen dat door te oefenen je beter wordt, dat begrijpt hij nu wel steeds meer.

Wondermiddelen naast het reguliere bestaan niet helaas, ik snap dat je dat wel hoopt. Als je je zoon echt wilt helpen, geef hem dan de reguliere weg die hij verdient. Ook ik vind het nog erg vroeg voor zorgen, kinderen kunnen ineens het licht zien. Je zou om wat handvatten kunnen vragen bij bv een orthopedagoog of de huisarts om je te helpen in welke richting je het beste kunt gaan ( áls dat al nodig is). Misschien dat wat langer rijpen hem meer rust geeft. Daarnaast monitoring vwb zijn ontwikkeling; loopt dat spaak dan trek je aan de bel. Problemen met prikkelverwerking kan zijn ontwikkeling best blokkeren waardoor hij minder laat zien dan hij kan. Houd voor nu gewoon een oogje in het zeil en win misschien via de huisarts ergens advies in.

Ik vind 5 jaar ook wel wat vroeg om met dit soort dingen aan de slag te gaan. De kindjes die bij ons een extra jaar gekleuterd hebben, zijn allemaal goed opgedroogd.

TrotseMama2

TrotseMama2

15-12-2022 om 18:05 Topicstarter

Aviendha schreef op 15-12-2022 om 16:17:

persoonlijk vind ik 5 jaar een beetje te jong om je hierover al zorgen te maken. Zou hem zoals de juf adviseert nog lekker een jaartje laten kleuteren en daarna wel verder zien.

Hoi Aviendha, 

Het stelt mij eigenlijk wel gerust dat jij dit zegt. Dank je wel

TrotseMama2

TrotseMama2

15-12-2022 om 18:18 Topicstarter

Max88 schreef op 15-12-2022 om 16:55:

[..]

Wondermiddelen naast het reguliere bestaan niet helaas, ik snap dat je dat wel hoopt. Als je je zoon echt wilt helpen, geef hem dan de reguliere weg die hij verdient. Ook ik vind het nog erg vroeg voor zorgen, kinderen kunnen ineens het licht zien. Je zou om wat handvatten kunnen vragen bij bv een orthopedagoog of de huisarts om je te helpen in welke richting je het beste kunt gaan ( áls dat al nodig is). Misschien dat wat langer rijpen hem meer rust geeft. Daarnaast monitoring vwb zijn ontwikkeling; loopt dat spaak dan trek je aan de bel. Problemen met prikkelverwerking kan zijn ontwikkeling best blokkeren waardoor hij minder laat zien dan hij kan. Houd voor nu gewoon een oogje in het zeil en win misschien via de huisarts ergens advies in.

Hoi Max88,

Ja idd, hij blijft wel bij dezelfde juffen zodat zij hun voortgang zo goed mogelijk kunnen blijven monitoren dus dat is fijn. Bedankt dat je de orthopedagoog noemt, ik heb er wel eens wat over gehoord maar mij er nog niet in verdiept. Dit zou hem idd kunnen helpen. Ik wacht het nog even af, maar dit zijn wel fijne handvaten dank je wel.

TrotseMama2

TrotseMama2

15-12-2022 om 18:21 Topicstarter

Gember schreef op 15-12-2022 om 16:56:

Ik vind 5 jaar ook wel wat vroeg om met dit soort dingen aan de slag te gaan. De kindjes die bij ons een extra jaar gekleuterd hebben, zijn allemaal goed opgedroogd.

Hoi Gember,

Dit is fijn om te horen! Ik hoor ook in mijn omgeving dat het heus wel goed komt en dat hij nog zo jong is. Zo'n juf kan mij dan zo onzeker maken Ik denk ook dat een jaar extra kleuteren hem goed zal doen. Ik hoop dat hij weer het zelfverzekerde jongetje wordt, wie hij was voordat hij naar school ging. 

TrotseMama2 schreef op 15-12-2022 om 18:05:

[..]

Hoi Aviendha,

Het stelt mij eigenlijk wel gerust dat jij dit zegt. Dank je wel

Hoi TO, ik ken de capsules niet, maar afgaande op de voorgaande reacties heb je vast al besloten dat dat het ook niet is.

Wat ik nog wil zeggen, mijn kind kon niet extra kleuteren daar zagen ze niks in, die moest gewoon naar speciaal basisonderwijs. Dat ze zeggen een jaartje extra kleuteren is dat ze niet de problemen zien bij jullie zoon dan bij die van mij. 
Overprikkeld zijn komt ook veel voor bij kleuters. Misschien kun je op wat andere manieren hem laten ontprikkelen. Dat kun je gewoon rustig bekijken wat voor hem werkt, bijvoorbeeld even met een rustig muziekje en koptelefoon, noem maar wat… 

TrotseMama2

TrotseMama2

15-12-2022 om 19:06 Topicstarter

Prachtwacht schreef op 15-12-2022 om 18:22:

[..]

Hoi TO, ik ken de capsules niet, maar afgaande op de voorgaande reacties heb je vast al besloten dat dat het ook niet is.

Wat ik nog wil zeggen, mijn kind kon niet extra kleuteren daar zagen ze niks in, die moest gewoon naar speciaal basisonderwijs. Dat ze zeggen een jaartje extra kleuteren is dat ze niet de problemen zien bij jullie zoon dan bij die van mij.
Overprikkeld zijn komt ook veel voor bij kleuters. Misschien kun je op wat andere manieren hem laten ontprikkelen. Dat kun je gewoon rustig bekijken wat voor hem werkt, bijvoorbeeld even met een rustig muziekje en koptelefoon, noem maar wat…

Hoi Prachtwacht,

Jouw berichtje geeft mij echt steun, lief dat je het zo beschrijft! Ik kijk nu heel anders tegen het jaar extra kleuteren. Dat van de koptelefoon is een goed idee! Ik ga het voorleggen aan de juf. Dank je wel.

TrotseMama2

TrotseMama2

15-12-2022 om 19:10 Topicstarter

Guppebeestje schreef op 15-12-2022 om 18:28:

[Quote verwijderd]

Hoi Guppebeestje,

Hier had ik inderdaad het een en ander over gelezen (voeding). Toevallig zijn wij vorig jaar gestart met Bach bloesem. Ik lees veel op internet dat mensen het ervaren als iets zweverigs, maar geloof mij ik en onze familie hebben onze zoon zo zien veranderen (positief!) en onze familie wist niet dat wij ermee gestart waren. 

Precies wat jij beschrijft over de reguliere medicatie, zo denk ik er ook over. 

Er wordt nu al gesproken over kleuterverlengen = zitten blijven? De juf heeft het dus al opgegeven?
We zitten middenin de decemberstress!

Hoe is de dynamiek in de klas? Kan juf de groep wat aan? 
Is er al contact met de IB-er? 
Want zomaar een jaar overdoen, voegt vaak helemaal niks toe. 
Verder is het zo dat kleuters vaak 'groeien' in de zomervakantie naar groep 3. 
Ook gaat het er vaak in groep 3 een stuk gestructureerder aan toe dan in een kleuterklas. Best kans dat hij dan wel de rust kan vinden om tot leren te komen.

Hij is perfectionistisch schrijf je - en wellicht daardoor ook faalangstig?
Hij durft ergens niet aan te beginnen uit angst het fout te doen? Wat denk je dat een jaar kleuteren hem dan op gaat leveren? De bevestiging dat hij het toch niet kan? Hij mag immers niet mee met de rest naar groep 3?

Werk aan die faalangst zou ik zeggen. Stimuleer hem om dingen te doen die hij moeilijk vindt. Dat kan van alles zijn. Hier hebben we dat ook aan de hand gehad met een kind dat bij alles riep "dat kan ik niet", maar waarvan wij wel wisten dat ze het best kon.
Dus op een gegeven moment gezegd van: je moet het 10 keer proberen en als het dan nog niet lukt mag je zeggen dat je het niet kan. Toen leerde ze dat het niet erg is om iets te proberen en dat ze het dan vaak al na 1 keer kon.

O, ja nog even over de overprikkeling en handen over de oren. Vraag aan de juf of hij zo nu en dan een koptelefoon mag dragen. Dat is tegenwoordig vrij gewoon op school.

En laat hem lekker tot rust komen in de Kerstvakantie. Het is gewoon een periode om overprikkeld te raken.

Guppebeestje schreef op 15-12-2022 om 18:28:

[Quote verwijderd]

https://skepsis.nl/bachbloesemremedies/De populariteit van de Bach Bloesem Remedies is een indicatie voor zowel een verontrustend gebrek aan kritische vermogens als een bereidheid om te geloven in toverkunst in flesjes, hoewel opgemerkt moet worden dat vele gebruikers geen flauw idee hebben wat die remedies eigenlijk zijn en hoe ze bereid worden. Het belangrijkste is echter het effect op de volksgezondheid. De propagandisten voor Bach Bloesem Remedies maken in feite antireclame voor serieuze geneeskunde, terwijl ze tegelijk hun gelovigen wijsmaken dat karaktertrekken en stemmingen in wezen ziektes zijn, en dat die vermeende ziektes medicamenteus behandeld moeten worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.