Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

25-10-2012 om 09:10

Luie vetersstrikker

Zoon van 7 moet nieuwe winterschoenen. Hij heeft nu schoenen met veters en een ritsje, niet echt motiverend voor hem om te leren veters strikken, hij doet ze gewoon aan en uit met het ritsje. Hij wil nu het liefste weer schoenen met klittenband, maar ik vrees dat hij zo nooit veters leert strikken. Qua motoriek is hij in orde, het is meer luiheid en geen noodzaak dat hij nog niet goed zijn veters kan strikken.
Zal ik hem nu toch motiveren om veterschoenen te kopen (graag goede argumenten voor deze eigenwijze troela) of gewoon maar laten gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

25-10-2012 om 09:23

Herkenning

Ik zou gewoon de schoenen kopen die je leuk vindt, dat veterstrikken gaat hij vanzelf leren. Het is dat ík klittenbandschoenen lang zo leuk niet vond, dus zoon moest wel aan de veterschoenen, die ik dan voor hem moest strikken (hij mocht met gloednieuwe schoenen ze niet zo uit en aan proberen te doen) enfin, op een dag bij opa en oma zagen zij dat hij nog niet kon veterstrikken (wisten ze eigenlijk wel, maar we hadden het er eigenlijk nooit over) en toen heeft opa het hem 'even' geleerd. Echt ineens viel het kwartje (en ik denk dat zoon geduldiger was met opa dan met mij) en hij kon het.

guera

guera

25-10-2012 om 09:26

Herkenbaar

Hier ook precies hetzelfde. Dochter van net 6 kon eerder en beter veters strikken dan zoon van toen al 8. Hij is nu 9 en heeft zich er nu toch wat meer in verdiept . Hij vindt nu zelf ook dat hij voor schut staat als hij het zelf niet kan bij zijn sport (sportschoenen vaak wel veters). Ook wilde hij veterschoenen voor gewoon maar die zijn ook met veter en ritsje. Ik krijg het echt niet meer voor elkaar voor hem schoenen uit te zoeken hoor dus dat is sowieso geen optie. Uiteindelijk leren ze dat strikken wel dus let it go zou ik zeggen

amk

amk

25-10-2012 om 10:24

Geen enkele motivatie hier

om veters te leren strikken. Voordeel van meisjes schoenen is dat daar klitteband veel langer leuk is.
En dat ik een goed argument heb om de lelly belly schoenen uit de deur te houden.
Meisjes laarzen hebben allemaal ritsen.
Ze kan het vast wel voor ze 18 is.

Tihama

Tihama

25-10-2012 om 11:12

Hier

Zoon met een diepe aversie tegen strikken. Hij heeft inmiddels maat 46 en het lukt hem nog steeds sportschoenen te vinden met klittenband. Nike heeft die tot en met maat 47
Hij is er ook heilig van overtuigd dat als klittenband eerder was uitgevonden dan veters, dat dit dan nu de norm geweest zou zijn.
Zijn gewone schoenen zijn wel met veters, maar daar heeft ie een prima uit en aantrapbeleid voor. Slechts zelden zie ik hem strikken.

Ik raad je trouwens aan om op YouTube even te zoeken op Amerikaanse manier veters strikken. Daar staan goede instructievideo's. Dochter en zoon hebben het op deze manier geleerd. Onze manier is echt ingewikkelder.

Tihama

Tihama

Tihama

25-10-2012 om 11:13

Oja

Het is dus handig om het meteen te automatiseren op die andere manier. Hoewel ik met flink nadenken die nieuwe manier kan, zit de oude manier in mijn systeem. Bij de kinderen zit nu dus die nieuwe manier in het systeem.

Tihama

Rafelkap

Rafelkap

25-10-2012 om 11:23

Youtube

Dat is een leuk idee: hem door youtube leren strikken, dat zal hem zeker aanspreken. Van mij wil hij het natuurlijk niet leren. Ok, ik laat dit maar gaan, hij moet zelf z'n schoenen maar uitkiezen.
Idd was er vroeger dit 'probleem' niet, en ik leerde het ook pas goed van m'n oma.

Tihama, amerikaans

Zoon heeft ook altijd schoenen met veters categorisch geweigerd. Onlangs moest hij echter hardloopschoenen en die hebben toch echt veters...

Ik heb hem toen de Amerikaanse manier van veters strikken voorgedaan (opgepikt uit een column van Sylvia Witteman als ik me goed herinner) en nu STRIKT HIJ GEHEEL ZELFSTANDIG ZIJN VETERS! Aanrader dus.

Chris

Tihama

Tihama

25-10-2012 om 12:01

Inderdaad

Ik heb de tip hier gelezen. Eigenlijk zou dit opgenomen moeten worden in het curriculum van groep 1. Hebben we die hele ellende er in een paar jaar uitgejast.

Nooit meer veterstrikdrama's.

Tihama

Silvester

Silvester

25-10-2012 om 14:08

Zoon

Zoon van 7 had hier in de zomer veterschoenen voor het eerst. In de winkel waar hij was, had het paar dat hij het mooist vond, veters! Hij twijfelde, want hij kon wel een beetje strikken, maar toch met enige moeite. Ik heb hem deze keer gestimuleerd ze te nemen, hoewel ik ze zelf niet het mooist vond.
Heb gezegd dat dat hartstikke goed was om te leren om goed te kunnen strikken, ook toegezegd dat ik hem wel eens zou helpen in het begin zonodig. Dat het in het begin wel eens lastig zou zijn en langzamer, Maar dan vooral gezegd hoe fijn het zou zijn als hij het straks echt zelf kan. En daarmee ging hij overstag. En nu, nu strikt zoon goed!

Je kan zorgen dat de verkoopster iets meewerkt met neerzetten van geschikte schoenen zogenaamd, waar dan vooral veterschoenen genomen worden. Ik zet zelf ook wel eens stiekem een paar terug die die verkoopster neer heeft gezet, op het moment dat zoon rondloopt.

Overigens wilde zoon nu winterschoenen met....klittenband.

Wat een goed idee!

Ik ga die manier ook opzoeken op youtube!
Oudste heeft nog op school veters leren strikken maar jongste van ruim 6,5 niet. En ze heeft er het geduld ook niet voor. Gelukkig heeft ze laarzen en sportschoenen met klittenband. Maar dat kan niet altijd....

Tango

Tango

25-10-2012 om 21:36

Zal wel aan mij liggen

Maar ik heb net even gekeken naar de amerikaanse manier op You Tube maar mij lukt het niet hoor. Ze spannen die veters tussen duim en wijsvinger en daarna doen ze iets dat ik niet helemaal kan volgen en komt er een strik tevoorschijn. Bij mij dus niet. Wie heeft de link naar het meest duidelijke filmpje? Want hier ook een motorisch niet zo handig kind dat geen veters kan strikken (en dat motorisch niet zo handige heeft hij dus blijkbaar van zijn moeder). Ik hoopte al dat dit de oplossing zou zijn.
De snelle manier die ik overigens wel ken, is de manier waarbij je twee lussen maakt en die samen knoopt. Maar dat lukte Tangozoon tot nu toe ook niet. Tangodochter doet het wel op die manier, was ook erg laat met veters strikken overigens.

pooh bear

pooh bear

26-10-2012 om 09:54

U laces

Hier ook een kind dat heel laat was met veters strikken. Dat hebben we heel lang opgelost met u laces. Die tip heb ik hier ooit op het forum gekregen en het werkt perfect. Je kan gewoon veterschoenen kopen en de veters vervangen door die u laces.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tihama

Tihama

26-10-2012 om 11:05

U laces

Zoon hier klaagde dat schoenen dan erg los zitten, maar dat kwam natuurlijk ook omdat hij gewend was aan heel strakke klittenbandschoenen.

Ik heb ze hier nog ongebruikt in de la liggen.

Tango: oefenen
Mijn dochter had het zo door, die heeft vervolgens haar oudere broer training gegeven.

Tihama

Tango

Je maakt twee losse lusjes in de uiteinden van je veters en die knoop je vast zoals je de eerste strik maakt bij 'europees' strikken. Hoop dat het zo duidelijk is

Chris

Tango

Tango

26-10-2012 om 16:31

Chrish

De manier die jij noemt ken ik ja, maar op YouTube staat nog een manier van snel veters strikken:

http://www.youtube.com/watch?v=24XPr9xAnfU ,die ik dus niet begrijp. Omdat niemand hiervoor nog een link heeft gestuurd van het Amerikaans veters strikken weet ik dus niet wat nu die Amerikaanse manier is.

Heb even gekeken

Dit is wel een hele snelle manier trouwens, hoewel het voor kinderen denk ik nou juist net wat te ingewikkeld is met die tegengestelde bewegingen.

Tango, op welk punt haak jij precies af?

Chris

Tihama

Tihama

26-10-2012 om 19:30

Hier

is die video met tig stilstaande beelden bekeken. Dochter bediende de laptop, zoon deed de bewegingen na. Na een keer of 20 herhalen zat het erin.

Tihama

Tango

Tango

26-10-2012 om 22:29

Chrish

Ik haak af op het punt nadat hij beide veters heeft gespannen om zijn vingers en dan de handen naar elkaar toe brengt. Ik kan dan niet goed zien wat hij precies vast pakt om daarna tot een strik samen te trekken.
Snap je het zo een beetje?
Met stilstaande beelden bekijken zal misschien helpen, maar ik vraag me af of dit de manier is voor Tangozoon, hij lijkt me nog te lastig. Dan is die met de twee lusjes en dan samenknopen toch iets makkelijker, denk ik.

+ Brunette +

+ Brunette +

27-10-2012 om 18:38

Moet rijpen.

Toen mijn dochter 6, 7 jaar was, vond ik het tijd worden dat ze veters kon strikken. Drama. Heb het er verder maar bij laten zitten en nu, op haar negende, kan ze het ineens.

Rafelkap

Rafelkap

27-10-2012 om 19:24

Nieuwe schoenen

Intussen nieuwe schoenen zelf uitgezocht: weer klittenband. Tot hij weer nieuwe schoenen moet heeft hij het nog niet geleerd.
Ik wil geen speciale veters kopen, hij kan het namelijk best, maar ziet de noodzaak ervan niet (klittenband gaat sneller). Naja, op een gegeven moment mag hij het zichzelf leren via youtube (en z'n das leren strikken want dat kunnen wij hem niet leren)

Thursday Next

Thursday Next

27-10-2012 om 22:56

Nou,

als schoenen met veters ook een drama betekent als we wegmoeten dan kies ik liever voor klitteband of u-laces. Scheelt een hoop stress. Dan maar lui...

Dat samenlnopen

Tango, dat vastknopen op het eind is een beetje een handigheidje. Ik heb er gisteren en eergisteren nog een paar mensen mee verbaasd . Maar het is niet heel gemakkelijk aan te leren of uit te leggen. Voor kinderen lijkt me dit niet zo geschikt eigenlijk. Kan je zoon niet met die twee lusjes uit de voeten? Voor mijn zoon was dat hier een echte eyeopener.

Chris

tonny

tonny

28-10-2012 om 19:26

Jahaa

dat komt vooral bij jongens veel voor, ik herinner me dat nog helder. Zonen hebben jarenlang hun veters op een of andere slinkse wijze naar binnen gestopt in plaats van ze te strikken. Nou ja, behalve voetbalschoenen dan, want anders trap je behalve de bal ook je schoen richting doel.

Doe maar klittenband hoor.
En stuur hem op voetbal. Of een andere sport met veters
Komt vanzelf goed.

Sancy

Sancy

29-10-2012 om 17:54

Nog een laatbloeiende strikker

Zoon is 11 en heeft in de herfstvakantie besloten dat hij -eindelijk- wilde leren veter strikken. Hij kon het niet, nooit. En in de vakantie leerde hij het in 3 minuten, op de ingewikkelde Hollandse manier

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.