Simone-1981
19-10-2025 om 12:47
Luier op basisschool
Wij hebben een super lieve, levendige en vrolijke kleuter van 4,5 jaar. Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten. Echter, er is een punt dat toch echt uit de weg geruimd moet worden. Sinds haar 2de poept ze keurig op de wc, omdat ze dat (toen al) vies vond, en dat leerde ze zich zelf min of meer aan. Nu zijn we 2,5 jaar verder, en elke plas beland nog in de pamper. Het ziet er ook echt niet naar uit dat Femke hier verandering in wil brengen. Sterker, de plas, die bij het poepje hoort gaat vooraf 'keurig' in de pamper waarna ze netjes op de wc poept. Wij hadden verwacht, omdat ze zo correct met het poepen was, dat het plassen vanzelf zou komen, maar niets is minder waar. Op de kleuterschool maken ze er (gelukkig) geen echt probleem van, omdat ze er geen extra werk mee hebben. Weet niet of het gemak is, of dat ze echt niet anders weet... Met plassen is ze dus ook nog nooit zindelijk geweest. Hoe dan ook, dit kan niet zo door gaan... Zijn er meer ouders met een vergelijkbaar probleem of zijn er ouders met tips??? 1000x bedankt!!!!
Anoniemvoornu
21-10-2025 om 10:12
Bakblik schreef op 21-10-2025 om 10:05:
[..]
Nou ja en klein beetje toch wel. Toen ik mijn oppascarrière begon op mijn 15e waren er wegwerpluiers maar die hielden de babies niet zo droog als de luiers die ik voor mijn eigen kinderen gebruikte zo'n 20 jaar later. Als je kind het nat zijn niet gaat voelen is er ook nog geen noodzaak om zindelijk te worden.
Die luiers die je kind goed droog houden creëren een nieuwe behoefte. Luiers voor kinderen van 3 jaar een ouder. Kassa voor de producenten.
Ik was met een maand of 13 zindelijk en eigenlijk al mijn neven en nichten hadden die leeftijd toen ze zindelijk werden. Dat was tweede helft jaren 60. Moeders waren thuis en hadden ook de tijd en energie om te zorgen dat we snel zindelijk waren, dat scheelde bergen was.
Je kan die luier ook uitdoen? dan voelen ze het toch wel? Hier van de zomer in blote billen gelopen in huis (de kleine) en voor zijn 2de verjaardag overdag droog. Wc deur openlaten , dan zien ze hoe het moet. Iemand anders gaf hier al de tip onderbroek onder de luier dan voelen ze het ook. Maar ervan uitgaan zoals to deed dat het vanzelf goed komt dat werkt bij de meeste kinderen niet nee.
Jorni
Zo is dat echt niet bij iedereen hoor. Het leven is echt niet zo maakbaar. Als een kind gewoon echt niet wil of het nog niet kan dan kun je gewoon niets. Het ene kind is er ook eerder aan toe dan de ander. Soms is er ook een medische oorzaak voor. En steeds maar alles moeten schoonboenen is ook echt niet te doen als kind in broek blijft plassen. Het vervelende is dat dan echt alles komt onder te zitten. Dat wil je ook niet als je ergens bent dan kind zichzelf en alles eromheen helemaal onder plast.
En vaak bij wat oudere kinderen kan het binnen een paar dagen gepiept zijn als je kind thuis houdt en de luier af doet (of misschien soms ook even luier onder de onderbroek aandoet) maar dat is niet bij ieder kind zo. En kind moet het toch uiteindelijk ook zelf willen. Hoe je kind zover krijgt dat kind dat ook zelf wil dat weet je pas als het eenmaal is gelukt. Tot die tijd probeer je maar wat als ouder in de hoop dat het werkt. Ieder kind heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing en zijn eigen tempo.
Kampeerder
Bakblik schreef op 21-10-2025 om 10:05:
[..]
Nou ja en klein beetje toch wel. Toen ik mijn oppascarrière begon op mijn 15e waren er wegwerpluiers maar die hielden de babies niet zo droog als de luiers die ik voor mijn eigen kinderen gebruikte zo'n 20 jaar later. Als je kind het nat zijn niet gaat voelen is er ook nog geen noodzaak om zindelijk te worden.
Die luiers die je kind goed droog houden creëren een nieuwe behoefte. Luiers voor kinderen van 3 jaar een ouder. Kassa voor de producenten.
Ik was met een maand of 13 zindelijk en eigenlijk al mijn neven en nichten hadden die leeftijd toen ze zindelijk werden. Dat was tweede helft jaren 60. Moeders waren thuis en hadden ook de tijd en energie om te zorgen dat we snel zindelijk waren, dat scheelde bergen was.
In die tijd waren vooral onze moeders heel erg zindelijk. Ze zetten hun kinderen om de haverklap op het potje. Zagen dat hun kind misschien wel aandrang had en zo voorkwamen ze ongelukjes.
Bedoel je niet achttien maanden? Dertien maanden is idioot vroeg voor zindelijkheid. Dan kun je (gemiddeld) nog niet eens praten, nog niet lopen en sommigen kunnen nog niet eens zelfstandig zitten.
Anoniemvoornu
21-10-2025 om 10:17
Kampeerder schreef op 21-10-2025 om 10:12:
[..]
In die tijd waren vooral onze moeders heel erg zindelijk. Ze zetten hun kinderen om de haverklap op het potje. Zagen dat hun kind misschien wel aandrang had en zo voorkwamen ze ongelukjes.
Bedoel je niet achttien maanden? Dertien maanden is idioot vroeg voor zindelijkheid. Dan kun je (gemiddeld) nog niet eens praten, nog niet lopen en sommigen kunnen nog niet eens zelfstandig zitten.
Nou dit mijn kind kon met 1 jaar net lopen en echt niet zelf zijn broek aan en uit doen of plassen zeggen om het aan te geven. Vaardigheden die je wel nodig hebt om op een potje te kunnen plassen.
Bakblik
21-10-2025 om 10:30
Kampeerder schreef op 21-10-2025 om 10:12:
[..]
Nou ja ik weet er niks meer van. Mijn moeder roept altijd dat ik met 13 mannen zindelijk was. Of in ieder geval zij had door dat ik iets moest en ze plantte mij op het potje.
Tuinfluiter
21-10-2025 om 11:40
Mijn dochter was ook heel vroeg zindelijk met 14 maanden had ze geen natte nachtluier meer en zette ik haar gelijk na wakker worden op het potje en dan deed ze een plasje. Daarna zette ik haar overdag regelmatig op het potje en al snel daarna vroeg ze zelf regelmatig om het potje, pot in nu ook weer niet zo'n moeilijk woord. Ze hoefde toen al heel snel geen luier meer om.
Bij zoon ben ik met 18 maanden gestart met de zindelijkheids training en dat ging ook best vlot alleen de nacht duurde iets langer. Voordeel van rond de 18 maanden beginnen is dat je kind nog niet in de nee fase zit.
Niet ieder kind zal heel jong zindelijk kunnen worden maar pas met 2,5 a 3 jaar beginnen is best laat.
Meesje
21-10-2025 om 11:52
Tuinfluiter schreef op 21-10-2025 om 11:40:
Mijn dochter was ook heel vroeg zindelijk met 14 maanden had ze geen natte nachtluier meer en zette ik haar gelijk na wakker worden op het potje en dan deed ze een plasje. Daarna zette ik haar overdag regelmatig op het potje en al snel daarna vroeg ze zelf regelmatig om het potje, pot in nu ook weer niet zo'n moeilijk woord. Ze hoefde toen al heel snel geen luier meer om.
Bij zoon ben ik met 18 maanden gestart met de zindelijkheids training en dat ging ook best vlot alleen de nacht duurde iets langer. Voordeel van rond de 18 maanden beginnen is dat je kind nog niet in de nee fase zit.
Niet ieder kind zal heel jong zindelijk kunnen worden maar pas met 2,5 a 3 jaar beginnen is best laat.
Ik vond de zomer gewoon handiger. De zomer dat dochter 1,5 was lukte het alleen als ik haar voortdurend op het potje zette. Daar ben ik te lui en te druk voor. De zomer erna, toen ze ruim 2,5 was, snapte ze wat de bedoeling was. Weekje zonder luier (en zonder broek) rond laten lopen thuis en toen ging het goed. Ook buitenshuis. Bij opvang duurde alleen langer. Dochter is het type kind dat eerst moet ervaren wat gebeurt als je niet naar de wc gaat. Bij opvang was één ongelukje gelijk weer de luier aan. Dat had ze snel door, op een gegeven moment vroeg ze daar in de ochtend of ze de luier alvast om mocht. En dat deden ze dan ook.
Meesje
21-10-2025 om 11:59
Maar met Femke is iets aan de hand? Aangezien "Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten". Kennelijk iets dat moeite kost? Mijn 4-jarige geniet vanzelf. Tenzij ze iets moet dat ze niet wil of iets niet mag dat ze wel wil natuurlijk 😛 Maar op die momenten 'probeert ze ook niet te genieten' en is ze soms ook niet te genieten. 😂 Maar dit kindje moet iedere dag proberen om te genieten. Dat klinkt moeizaam. En ook de opmerking dat ze zich positief mocht laten zien oid en dat ze haar daarom niet zindelijk hebben gemaakt. Ik vind mijn kind meestal positiever voor de dag komen als ik haar wél dingen bij breng. Dus met dit kindje zal iets aan de hand zijn waardoor het fijner is om haar niet te overvragen/ cq normale opvoedzaken uit te stellen tot een later moment oid. En dan slaan onze adviezen mss helemaal nergens op?
Jorni
21-10-2025 om 12:04
We weten ook niet wat TO tot nu toe wel of niet heeft geprobeerd om haar kind zindelijk te krijgen. Als we dat zouden weten zouden we nog gerichter kunnen adviseren. En ik vraag me ook af, maken school en de klasgenootjes er dan geen punt van dat kind nog niet zindelijk is?Het lijkt mij dat dat nogal opvallend is toch?
troelahoep
21-10-2025 om 13:07
Jorni schreef op 21-10-2025 om 12:04:
We weten ook niet wat TO tot nu toe wel of niet heeft geprobeerd om haar kind zindelijk te krijgen. Als we dat zouden weten zouden we nog gerichter kunnen adviseren. En ik vraag me ook af, maken school en de klasgenootjes er dan geen punt van dat kind nog niet zindelijk is?Het lijkt mij dat dat nogal opvallend is toch?
Inderdaad. Als de ene ouder 40 uur per week werkt en de ander weinig praktisch betrokken is bij de opvoeding, dan moet er al iemand anders geweest zijn die de zindelijkheidstraining heeft gedaan met het kindje. Nu weet ik dat niet alle kdv's zindelijkheidstraining doen (nouja, ze zetten wel kinderen op een potje of moedigen het een beetje aan), maar ze initiëren het niet. Dus misschien is het daar 'mis' gegaan. Lijkt me vooral vervelend voor kind zelf om er zo laat mee te zijn, en het had een hoop luiers gescheeld.
Aan de andere kant: mijn kind, aan wie ik de nodige aandacht had gegeven om hem zindelijk te krijgen, zag er het nut niet van in. Ik heb hem regelmatig laten lopen met een natte broek, maar wilde niet zover gaan dat het echt ging stinken of hij daar uitslag van zou krijgen.
Kind had een heel sterk besef van tijd en wist wanneer hij 4 zou worden en naar school zou gaan. Die heeft exact 2 maanden voor zijn 4e verjaardag besloten naar de wc te gaan, want dan had hij 'nog wat tijd om te oefenen voor als het niet in een keer lukt'. En ja, hij wist al de maanden van het jaar.... hoeveel dagen dat was etc. Had hij ook al rond zijn 3e aangekondigd ("ik ga naar de wc als ik 4 wordt, dan ga ik naar school"), toen ik hoogzwanger was van nummer 2 en we bezoek hadden van de kraamzorg die mij vroeg of mijn zoontje al zindelijk was.
Mugske
21-10-2025 om 13:22
niet alle kinderen voelen dat ze nat zijn. Mijn dochter was met 2,5 jaar overdag zindelijk. S nachts duurde langer. Ze merkte echt niet dat ze nat was en sliep gewoon door. Toen voor s nachts luierbroekjes gedaan, kwam uiteindelijk vanzelf goed.
Overdag wel eens ongelukjes want te druk met spelen. Ook wel eens met kleuters die kwamen spelen. Kan gebeuren.
Tuinfluiter
21-10-2025 om 14:20
Meesje schreef op 21-10-2025 om 11:52:
[..]
Ik vond de zomer gewoon handiger. De zomer dat dochter 1,5 was lukte het alleen als ik haar voortdurend op het potje zette. Daar ben ik te lui en te druk voor. De zomer erna, toen ze ruim 2,5 was, snapte ze wat de bedoeling was. Weekje zonder luier (en zonder broek) rond laten lopen thuis en toen ging het goed. Ook buitenshuis. Bij opvang duurde alleen langer. Dochter is het type kind dat eerst moet ervaren wat gebeurt als je niet naar de wc gaat. Bij opvang was één ongelukje gelijk weer de luier aan. Dat had ze snel door, op een gegeven moment vroeg ze daar in de ochtend of ze de luier alvast om mocht. En dat deden ze dan ook.
Snap ik dat je de zomer handiger vond heb ik bij mijn zoon ook gedaan.
Ik reageerde in dit topic omdat iemand dacht dat een kind van 13 maanden niet zindelijk kan zijn. In de tijd van katoenen luiers en geen wasmachine begonnen moeders eerder uit pure noodzaak en af en toe had een moeder het geluk dat een kindje het gewoon al heel jong door had en met 13 maanden uit de luiers was. Je hebt positieve en negatieve uitschieters. Alleen de positieve vallen weg als je pas met 2,5 met trainen begint.
Zelf was ik normaal ook niet met 14 maanden begonnen bij mijn dochter maar toen zij een droge nachtluier had dacht ik toch eens kijken of het overdag ook lukt en ik werkte ook niet 40 uur dus had de tijd ervoor.
Rosehip
21-10-2025 om 15:11
Meesje schreef op 21-10-2025 om 11:59:
Maar met Femke is iets aan de hand? Aangezien "Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten". Kennelijk iets dat moeite kost? Mijn 4-jarige geniet vanzelf. Tenzij ze iets moet dat ze niet wil of iets niet mag dat ze wel wil natuurlijk 😛 Maar op die momenten 'probeert ze ook niet te genieten' en is ze soms ook niet te genieten. 😂 Maar dit kindje moet iedere dag proberen om te genieten. Dat klinkt moeizaam. En ook de opmerking dat ze zich positief mocht laten zien oid en dat ze haar daarom niet zindelijk hebben gemaakt. Ik vind mijn kind meestal positiever voor de dag komen als ik haar wél dingen bij breng. Dus met dit kindje zal iets aan de hand zijn waardoor het fijner is om haar niet te overvragen/ cq normale opvoedzaken uit te stellen tot een later moment oid. En dan slaan onze adviezen mss helemaal nergens op?
Ik heb het idee dat dat gewoon TO´s manier van praten is. Net als "zich op een aangename manier laten zien".
Ik denk dat ze bedoelt dat het kind lekker druk met spelen is en daardoor vergeet/niet voelt dat ze moet plassen.
Jorni
21-10-2025 om 15:41
Tuinfluiter schreef op 21-10-2025 om 14:20:
[..]
Snap ik dat je de zomer handiger vond heb ik bij mijn zoon ook gedaan.
Ik reageerde in dit topic omdat iemand dacht dat een kind van 13 maanden niet zindelijk kan zijn. In de tijd van katoenen luiers en geen wasmachine begonnen moeders eerder uit pure noodzaak en af en toe had een moeder het geluk dat een kindje het gewoon al heel jong door had en met 13 maanden uit de luiers was. Je hebt positieve en negatieve uitschieters. Alleen de positieve vallen weg als je pas met 2,5 met trainen begint.
Zelf was ik normaal ook niet met 14 maanden begonnen bij mijn dochter maar toen zij een droge nachtluier had dacht ik toch eens kijken of het overdag ook lukt en ik werkte ook niet 40 uur dus had de tijd ervoor.
2,5 jaar is soms wel erg vroeg om ermee te beginnen hoor.Voor sommige kinderen is dat prima, maar bijvoorbeeld voor mijn kinderen was dat zeker te vroeg geweest. Gelukkig waren ze allemaal voordat ze 4 waren netjes zindelijk en best snel nadat we er echt mee waren begonnen. Vaak gaat het sneller en makkelijker als ze ouder zijn. Mijn kinderen hebben ook nooit op een potje geplast, altijd direct op de wc.
Gelukkig komt het meestal met wat inzet en geluk goed voordat een kind 4 jaar is. Soms is dat helaas niet zo. Maar ach als ze 18 zijn dragen ze zeker geen luier meer. Het komt wel.
Due-scimmie
21-10-2025 om 15:50
Mugske schreef op 21-10-2025 om 13:22:
niet alle kinderen voelen dat ze nat zijn. Mijn dochter was met 2,5 jaar overdag zindelijk. S nachts duurde langer. Ze merkte echt niet dat ze nat was en sliep gewoon door. Toen voor s nachts luierbroekjes gedaan, kwam uiteindelijk vanzelf goed.
Overdag wel eens ongelukjes want te druk met spelen. Ook wel eens met kleuters die kwamen spelen. Kan gebeuren.
Nachtzindelijk werkt ook anders dan overdag zindelijk. Dat is meen ik niet eens echt te trainen en daarbij is leeftijdsgrens waarbij het 'normaal' is niet nachtzindelijk te zijn ook breder meen ik.