Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Luier op basisschool

To je vroeg om tips .
Je kan je kind ook een luierbroekje omdoen , een eventueel ongelukje wordt opgevangen en het trekt net zo makkelijk aan en uit als een onderbroek. Dit werkt voor mijn kind van 2 die het niet altijd op tijd aan voelt komen heel goed. Een plaspauze op de snelweg enz. gaat natuurlijk niet.

als je kind verder gezond is. Per direct stoppen met die luiers.
Uitleggen dat plassen voortaan op de wc gebeurd.
Zodra ze het een beetje door heeft.
Ga naar de speeltuin in de buurt. Plast ze in haar broek. Wees duidelijk. Naar huis lopen in de natte broek. Thuis omkleden. Geen drama van maken. 

Hielp hier perfect bij kind die geen zin had om op de wc te plassen.
Tja als je dan iets leuks doet moet je naar huis.

Anoniemvoornu schreef op 19-10-2025 om 20:22:

To je vroeg om tips .
Je kan je kind ook een luierbroekje omdoen , een eventueel ongelukje wordt opgevangen en het trekt net zo makkelijk aan en uit als een onderbroek. Dit werkt voor mijn kind van 2 die het niet altijd op tijd aan voelt komen heel goed. Een plaspauze op de snelweg enz. gaat natuurlijk niet.

Een tweejarige met een luierbroekje, prima 

Een vier jarige die zindelijk moet worden, nee echt niet nuttig.  

absor schreef op 19-10-2025 om 21:23:

[..]

Een tweejarige met een luierbroekje, prima

Een vier jarige die zindelijk moet worden, nee echt niet nuttig.

Mischien dat het het makkelijker maakt voor kind om het zelf te doen?  Om de overgang van luier naar wc te vergemakelijken? Hoezo niet nuttig? En ja het kan zomaar dat ze al "broekjes" heeft dan is het advies nutteloos ja,  pampers is een merknaam natuurlijk... Maar to spreekt over een luier en dan kan het zomaar wel helpen de stap minder moeilijk te maken dat  broekje ipv die lastige plakkers

Roos57 schreef op 19-10-2025 om 20:02:

En waarom heeft Femke haar moeder dit niet eerder gedaan ?

Maar hoezo moet moeder dit nu weer doen ipv allebei haar ouders?  

Simone-1981 schreef op 19-10-2025 om 20:00:

Hartelijk dank voor jullie reacties! Femke gaat thuis zonder pamper proberen en hopelijk kan ik binnenkort een positief leerproces beschrijven. Femke doet het prima, alleen dit moet nog opgelost worden, maar ook dit gaat lukken. Bedankt voor jullie tips

Heb je thuis zonder luier dan nog nooit geprobeerd? 

HelloKitty123 schreef op 19-10-2025 om 22:10:

[..]

Ik wou het net vragen. Hoezo moeder? En trouwens hoezo die vraag? To vraagt om advies, niet om kritiek.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat jullie hier niet eerder mee zijn begonnen, zeker voor ze naar de basisschool ging. Als ze met twee jaar al op de wc poepte en daarna niet uit zichzelf ook op de wc ging plassen, dan ga je dat als ouders toch stimuleren?

Op dit moment lijkt ze zelf geen noodzaak te voelen of nadeel te hebben van de luier.
Dus ik zou hier wel mee aan de slag gaan. Thuis zonder luier, plassen hoort op de wc. Bij een natte broek zelf laten omkleden. Ook geen probleem van maken, maar wel iets waarbij ze zelf nadeel ervaart ervan. Even op de wc plassen is veel minder gedoe en spelonderbreking dan een schone broek en onderbroek aantrekken.

Simone-1981

Simone-1981

19-10-2025 om 22:24 Topicstarter

Roos57 schreef op 19-10-2025 om 20:02:

En waarom heeft Femke haar moeder dit niet eerder gedaan ?

Yep, achteraf inderdaad misschien dè methode, maar wilde dat mijn dochter zich op een aangename manier kon laten zien en had haar eerder uit de pamper moeten laten. Deze week krijgt ze (voor de zekerheid) op school nog een pamper om en thuis gaat hij uit. Hopelijk snapt ze het in een paar dagen. Had eerder om advies moeten vragen. 

HelloKitty123 schreef op 19-10-2025 om 22:10:

[..]

Moeder opent topic . Lees niks over vader . Maar ouders mag ook 

Alice12 schreef op 19-10-2025 om 22:17:

[..]

Ik wou het net vragen. Hoezo moeder? En trouwens hoezo die vraag? To vraagt om advies, niet om kritiek.

Met 4 en half ben je zindelijk. Er is consultatiebureau voor advies . En er is logisch nadenken. En het is een forum waar je mag reageren. Alice 12

Simone-1981 schreef op 19-10-2025 om 22:24:

[..]

Yep, achteraf inderdaad misschien dè methode, maar wilde dat mijn dochter zich op een aangename manier kon laten zien en had haar eerder uit de pamper moeten laten. Deze week krijgt ze (voor de zekerheid) op school nog een pamper om en thuis gaat hij uit. Hopelijk snapt ze het in een paar dagen. Had eerder om advies moeten vragen.

Succes !

Roos57 schreef op 19-10-2025 om 22:35:

[..]

Met 4 en half ben je zindelijk. Er is consultatiebureau voor advies . En er is logisch nadenken. En het is een forum waar je mag reageren. Alice 12

Met 4,5 zijn helemaal niet alle kinderen zindelijk.  Ook niet met logisch nadenken. En reageren op een forum mag zeker, dat deed ik dus ook. Kritiek mag ook, maar ik snap de functie daarvan niet als je advies vraagt.

Anoniemvoornu schreef op 19-10-2025 om 21:52:

[..]

Mischien dat het het makkelijker maakt voor kind om het zelf te doen? Om de overgang van luier naar wc te vergemakelijken? Hoezo niet nuttig? En ja het kan zomaar dat ze al "broekjes" heeft dan is het advies nutteloos ja, pampers is een merknaam natuurlijk... Maar to spreekt over een luier en dan kan het zomaar wel helpen de stap minder moeilijk te maken dat broekje ipv die lastige plakkers

Omdat een luierbroekje hetzelfde werkt als een luier; je voelt niet dat je in je broek plast.   Een onderbroek natplassen is heel naar; je moet je helemaal omkleden en schoonmaken. Daar leer je van.  Een luierbroekje is gewoon een makkelijk aan te trekken luier

Nogmaals prima voor een 2 jarige maar nutteloos voor zindelijkheidstrainig van een vier jarige

Roos57 schreef op 19-10-2025 om 22:34:

[..]

Moeder opent topic . Lees niks over vader . Maar ouders mag ook

Nou ze heeft het over 'we'. Maar ik vul inderdaad in dat ze daar haar man en zichzelf mee bedoelt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.