Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Lunch-ideeën

Dit jaar gaan allebei m'n kinderen overblijven met de lunch (2 dagen in de klas en 2 dagen bij de naschoolse opvang, 1 dag thuis). Ik kan eigenlijk niets meer bedenken dan een boterham en af en toe een plak kaas of worst. Dat lijkt me zo saai

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

23-08-2010 om 11:43

Dan verzin je toch iets leukers

In de broodtrommeltjes van mijn kinderen gaat vanalles mee (niet alles uit dit rijtje tegelijk natuurlijk):
- boterhammen, uiteraard
- een plakje ontbijtkoek
- een zakje met appelstukken, mandarijnenpartjes, druiven, een banaan
- een paar gedroogde abrikozen
- een volkorencracker (van vital geloof ik)
- dubbele rijstwafel met wat jam of smeerkaas ertussen
- zakje knijpfruit
- soepstengel, met of zonder sesamzaadjes erop
- plakjes komkommer, radijsjes, stukje paprika, worteltjes
- stripkaas (of hoe heet dat spul, stick kaas die je in reepjes kunt trekken, grote favoriet hier)
- een babybel-kaasje
- héél soms een restantje cake, of zelfgebakken koekje, als we wat over hebben uit het weekend. Maar school en wijzelf zijn geen voorstander van koek/snoep in de klas

Inspiratie genoeg lijkt me?

groet, Mamvantwee

amk

amk

23-08-2010 om 12:55

Wat hier nog meegaat;

olijven, reepjes paprika, bifi-worstjes, gekookt ei, snoeptomaatjes, plakjes komkommer gevuld met smeerworst.

Tihama

Tihama

23-08-2010 om 13:00

Euh

Die van mij krijgen al jarenlang gewoon boterhammen mee. Geen frutsels en fratsen.
Ik zie niet zo in wat er voor leuks bij moet. Doe je dit thuis ook altijd bij de lunch?

Tihama

Ook euh

Beide kids blijven vier keer per week over. Er gaan "gewoon" twee bruine boterhammen mee en daarbij meestal een kaasstengeltje, komkommer of iets anders wat klein en gezond is. Op woendag eten we standaard lekker en ongezond tijdens de lunch
Ik heb de kinderen nog nooit horen klagen........

Euh 3

Kind krijgt twee bruine boterhammen mee naar school en mag kiezen wat hij daarop wil (alleen geen vleeswaar in de zomer). Als drinken krijgt hij aanmaaklimonade (geen koeling daar, dus geen melk mee) en hij mag kiezen welke smaak van de twee die we in huis hebben.

Ik doe niet aan creativiteit, en al helemaal niet in de ochtend

Groeten,

Temet

amk

amk

23-08-2010 om 13:19

Hier juist wel

frutsels en fratsen want ik hoef maar 1x per 14 dagen die broodtrommel te vullen.

3 dagen per week wordt er op de bso warm gegeten tussen de middag. En dan natuurlijk om het weekend bij papa, mag papa het doen.

Vic

Vic

23-08-2010 om 13:33

Och

Hier ook saai. Twee of drie boterhammen met elk verschillend beleg (kaas, kipfilet, pindakaas). Zo nu en dan op maandag wel eens bolletjes die over zijn van het weekend. Daar doe ik dan hagelslag of vruchtenhagel op, want dat blijft op een bolletje wel zitten (en op de bevroren boterhammen die ik normaal 's morgens smeer niet).

Guinevere

Guinevere

23-08-2010 om 13:37

Ook saai

Hier al jaren één bruin bolletje, besmeerd met boter. En een plak volkoren ontbijtkoek, pakje melk. Dat is het. Heel soms doe ik er een los plakje ham naast.

Maylise

Maylise

23-08-2010 om 13:54

Tips

Lunch wat ik de afgelopen jaren heb meegegeven aan de kinderen:

Verschillende broodsoorten afwisselen (volkorenbrood, ciabatta, wraps, pistolet)
Beleg afwisselen en combineren: bijvoorbeeld kip/avocado, gerookt zalm/komkommer, tonijn/mais, sla/tomaat/komkommer/kip, merguez/sla/tomaat, pindakaas/banaan, humus, pan bagnat (tonijn/hardgekookt ei/salade/olijfolie). Eventueel gecombineerd met mayonaise, mosterd,aioli of anders een beetje olijfolie. Je kan van alles verzinnen. Op internet zijn er heel veel sites met recepten. Je kan natuurlijk ook een kind hebben met een hele saaie smaak zoals mijn jongste zoon die meestal alleen maar pindakaas wil...

ipv brood kan je ook salades meegeven: pastasalade of taboulé zijn hier altijd wel favoriet.

Verder kan je een deel van het brood vervangen of aanvullen met hartige snacks. Hier bijvoorbeeld samosa, baji,börek, köfte, cherry tomaatjes....

Eventueel nog wat zoets erbij in de vorm van een cakeje/koekje

Drinken is hier meestal water of aangelegde limonade. Mijn jongste dochter wilde van jongs af aan het liefst thee dus ze kreeg vaak een kleine thermoskan met thee mee. Sap kan ook natuurlijk.

Maylise

angelina ballerina

angelina ballerina

23-08-2010 om 15:27

En ook voor de lunch heel saai

2 bruine boterhammen met beleg naar keuze, meestal pindakaas of gestampte muisjes en als dochter wilt mag ze er een rijstewafel of plakje ontbijtkoek bij.

Philou

Philou

24-08-2010 om 20:57 Topicstarter

Tihama

Tihama vroeg:
"Die van mij krijgen al jarenlang gewoon boterhammen mee. Geen frutsels en fratsen.

Ik zie niet zo in wat er voor leuks bij moet. Doe je dit thuis ook altijd bij de lunch?"

Niet altijd maar wel eens, ja. Althans met 1 van de twee en dat is ontzettend gezellig om te doen, samen eten maken, samen smullen, samen nieuwe dingen proberen.

Philou

Philou

24-08-2010 om 21:06 Topicstarter

Picasso

Picasso schreef:
"Op woendag eten we standaard lekker en ongezond tijdens de lunch ".

Heerlijk! Das een pracht tip (serieus). Altijd dat verantwoord eten, komt een mens z'n neus ook wel eens uit, lol.

Weet je wat wij ook wel eens doen heel af en toe: dan mag je alles doen wat je kan bedenken aan slechte manieren. Dus dan zit de een weer met ellebogen op tafel of met voeten op tafel of we bedenken dingen die echt heel stout zijn bijv. Dan mogen ze ook bellen blazen in hun drinkbeker etc. Een keer daarop doen we alsof we in een restaurant zitten.. maar daar zijn ze nog iets te klein voor. Ze hebben wel veel plezier als ik ze dan aanspreek met u en met meneer. En daar hebben we heel veel lol mee (je moet ook wat bedenken met zo'n niet-etend kind he, om aan tafel zitten niet ook nog een vervelend moment te laten zijn). Of we doen het spelletje 'broodje met ..' en dan met allerlei dingen die je juist niet kan eten bijv ijskast.. en het beeld beschrijven hoe het er dan uitziet.

bedankt voor je verfrissende reactie

Philou

Philou

24-08-2010 om 21:38 Topicstarter

Bedankt voor alle tips

Bedankt voor jullie suggesties. Ik ga zeker stripkaas proberen (ik hoop dat de ah het heeft), div soorten brood (ook een manier om te wennen aan div soorten structuur dus dat is wellicht eentje die kransrijk is), eventueel salade, bifiworstjes en komkommer (met smeerworst?!?, dat is het proberen waard ... misschien idd thee (of soep?).

Ik wil ook speciaal de moeders bedanken die schreven dat ze 'saaie' lunches hadden. Zo zie ik het helemaal niet. Saai is heerlijk onbekommerd. Hier voelt elke maaltijd als een soort examen voor kind2 waar ik niet teveel aandacht aan moet schenken maar wat wel zwaar in mn hart weegt. Zoveel spanning voor een maaltijd is niet fijn. Soms maak ik wel eens iets waarvan ik weet dat hij het niet zal eten en dan eet hij dus niets. Dan heb je geen examen gehad maar wel een schuldgevoel.

Hoe dan ook, bedankt voor alle tips!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-08-2010 om 23:45

Hier

krijgt dochter tussen de middag gewoon 2 boterhammen met hagelslag oid. Thuis en op school.
Als overblijfmoeder verbaas ik me elke keer weer wat kinderen meekrijgen in hun trommel. Kan me niet voorstellen dat het thuis ook bij iedere lunch feest is.

Dendy

Macaroni

Mijn zoon blijft alleen op donderdag over en hij wil graag dat we op woensdag macaroni eten. Hij vraagt altijd of ik wat extra kook zodat hij dat donderdag mee kan nemen naar de overblijf. Hij vindt het heerlijk die koude macaroni, het lijkt me niks maar als hij er blij van wordt is het voor mij een kleine moeite.

Mathilde

Mathilde

27-08-2010 om 13:58

Express saai

Om over de 'groente lust ik niet' fase heen te komen, hebben mijn kinderen (nu 7 en 4) maandenlang de enige groente gegeten die ze lusten (lees: minst vies vonden), daarna vroeg oudste verontwaardigd waarom zij altijd maar broccoli moesten eten en pappa en mamma allerlei andere dingen aten . Zo is het repertoire langzaam uitgebreid. Volgens mij lusten ze nu drie soorten groenten .
Ik zou je moeilijke eter dus meegeven wat hij lust en wat jij gezond vindt. Dan weet hij wat hij kan verwachten en zelf ben je van de stress af.

"brood" en dubbelgebakken ei

Lees eens de draad "twee voor twaalf" in off topic, reuze interessant. Je kunt je afvragen of al dat brood eten in NL wel zo gezond is, in veel andere landen eten ze een goede (warme) maaltijd tussen de middag. Maar ja, we moeten het er maar mee doen, met dat overblijven... Zelf zorg ik bij voorkeur voor "aangekleed brood", met in ieder geval groente en vlees/vis/ei erbij, daar voel ik me zelf beter bij. De tips van Maylise spreken mij erg aan, dat is ook wat ik graag zelf eet.

Toen ik zelf kind was vond ik overblijfboterhammen vreselijk. Maar wat ik wel lekker vond was als mijn moeder een dubbelgebakken ei er tussen deed. Je zou daar dan ook tomaat/champignons/courgette/oid en kaas door kunnen bakken. Of een plak ham erbij.

Wentelteeftjes zijn misschien ook lekker voor af en toe.
Maar ja het is wel even werk 's ochtends, dat moet je maar lukken...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.