Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mag ik even mijn hart luchten: moeite met opvoeden


eenhoornn

eenhoornn

24-08-2023 om 13:13 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 24-08-2023 om 13:07:

[..]

Goedgekomen durf ik niet te zeggen, we hebben al aardig wat stormen doorstaan maar er hangen hier en daar nog altijd wat donkere wolken aan de horizon. Je bent nooit klaar, maar ik wil je niet ontmoedigen . Gaandeweg hebben we wel veel geleerd, ook dat veel zaken best weer goedkomen hoe donker het ook leek. Tijd doet veel, liefde ook. En je eigen weg zoeken, waarbij het zeker de moeite is om alles mee te pikken van wat je om j erheen ziet, maar niet om jezelf eraan af te meten. Wij zeggen wel vaak: hoor eens, als het makkelijk was kon iedereen het…

Haha, dat het nooit klaar is, daar ontmoedig je me niet mee hoor. We hebben inderdaad al heel veel geleerd en het blijft vallen en opstaan.

eenhoornn schreef op 24-08-2023 om 13:09:

[..]

Destijds zeiden ze (hij was toen 5 jaar) dat er inderdaad echt wel meerdere aanwijzingen waren voor autisme, maar dat hij vooral sociaal echt totaal niet 'voldeed' aan autisme eigenschappen. Hij is nl juist heel sociaal, is het liefste onder de mensen en maakt makkelijk en snel contact. Kan goed delen en is lief voor andere kinderen, maar ook volwassenen en dieren.

We hebben het toen zo gelaten, maar nu gaan we het zeker weer benoemen.

Ja, daar gaan we weer. Autisten zijn altijd alleen op zichzelf, kijken niemand aan, hebben totaal geen sociale contacten… wrong. Er zijn zat autisten die hartstikke graag met anderen omgaan, ze kunnen echt wel iemand aankijken en ze voelen andermans emoties echt wel aan. Autisten zijn net mensen, ze komen in vele soorten en maten…

Mijn zoon is nu net op vakantie met een paar vrienden, allemaal van het speciaal onderwijs, en allen behoorlijk autistisch maar allemaal op hun eigen manier. 

eenhoornn

eenhoornn

24-08-2023 om 14:41 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 24-08-2023 om 14:32:

[..]

Ja, daar gaan we weer. Autisten zijn altijd alleen op zichzelf, kijken niemand aan, hebben totaal geen sociale contacten… wrong. Er zijn zat autisten die hartstikke graag met anderen omgaan, ze kunnen echt wel iemand aankijken en ze voelen andermans emoties echt wel aan. Autisten zijn net mensen, ze komen in vele soorten en maten…

Mijn zoon is nu net op vakantie met een paar vrienden, allemaal van het speciaal onderwijs, en allen behoorlijk autistisch maar allemaal op hun eigen manier.

Ik heb toen precies hetzelfde gezegd en ze gaven wel toe dat iedereen anders is inderdaad.

eenhoornn schreef op 24-08-2023 om 13:09:

[..]

Destijds zeiden ze (hij was toen 5 jaar) dat er inderdaad echt wel meerdere aanwijzingen waren voor autisme, maar dat hij vooral sociaal echt totaal niet 'voldeed' aan autisme eigenschappen. Hij is nl juist heel sociaal, is het liefste onder de mensen en maakt makkelijk en snel contact. Kan goed delen en is lief voor andere kinderen, maar ook volwassenen en dieren.

We hebben het toen zo gelaten, maar nu gaan we het zeker weer benoemen.

Onze dochter is ook heel lief en meelevend en invoelend. Op de basisschool had ze veel vriendinnen. Ze werkt en speelt graag samen met mensen die ze vertrouwt en waar ze een fijne band mee heeft. En ze heeft autisme met zo’n beetje alle kenmerken die jij opnoemde:

 “Een aantal eigenschappen die onze het vermoeden op autisme gaf: al vanaf jongs af aan alleen zachte kleding aanwillen, geen knoopjes, ritsjes e.d., schrikken van harde geluiden, aan alles ruiken (dus niet alleen aan voedsel), behoefte hebben aan diepe druk (dus hard aaien), niet van zijn eigen wil af kunnen wijken, woede aanvallen als iets toch anders gaat, toen hij nog jonger was hoofdbonken, later willen wiegen in een hangmat, niemand mocht aan zijn hoofd zitten (dus ook de kapper niet), hij ziet heel veel kleine details en vindt die ook belangrijk, onthoudt alles”.

En ze heeft ook angsten. Daarvoor is ze in therapie. 

Ons meisje is ook heel sociaal en lief en empatisch, maar heeft toch de diagnose autisme gekregen. En haar gedrag is lang niet zo autistisch als het gedrag dat jij beschrijft van je zoon. Het is veel latenter, maar met een paar dingen die onder spanning heel prominent en problematisch aanwezig zijn. 

eenhoornn

eenhoornn

24-08-2023 om 17:41 Topicstarter

Het verbaasde mij ook dat ze dat zeiden. Voor de duidelijkheid: dit is dus niet hoe ik het zie, want ik ben me zeer bewust dat er bij alle diagnoses(zowel psychische als fysieke) verschillende klachten kunnen bestaan en het nooit zwart/wit is.

Een diagnose is ook maar een momentopname natuurlijk en een inschatting van totaal aan gedragskenmerken  (!) van de deskundige op dat moment. 
Met of zonder diagnose: de ‘autistische kenmerken’ zijn er dus, of je het nu autisme noemt of slechts gevoeligheid oid. 
En ook mét diagnose moet je aan de slag met de kenmerken die je tegenkom. En zul je de gebruiksaanwijzing van je kind uit moeten vogelen. 

Pinokkio schreef op 24-08-2023 om 22:47:

Een diagnose is ook maar een momentopname natuurlijk en een inschatting van totaal aan gedragskenmerken (!) van de deskundige op dat moment.
Met of zonder diagnose: de ‘autistische kenmerken’ zijn er dus, of je het nu autisme noemt of slechts gevoeligheid oid.
En ook mét diagnose moet je aan de slag met de kenmerken die je tegenkom. En zul je de gebruiksaanwijzing van je kind uit moeten vogelen.

Uiteraard. Een diagnose is eerder een uitgangspunt van waaruit je gaat zoeken naar de juiste handleiding en die diagnose kan daarbij richting geven. 

MamaE schreef op 25-08-2023 om 10:25:

[..]

Uiteraard. Een diagnose is eerder een uitgangspunt van waaruit je gaat zoeken naar de juiste handleiding en die diagnose kan daarbij richting geven.

Ik bedoelde het in deze context juist vooral andersom: er is sprake van autistische kenmerken maar geen diagnose, maar ook zonder diagnose staan die autistische kenmerken toch en wil je daar niet om omheen. 

hi Eenhoorn, ik heb alles gelezen en denk dat het goed is om de stap terug te zetten naar de kindercoach. Toch zou ik aanraden om hem breder te trekken en sluit ik me aan bij wat een aantal voor mij al zeiden: neem ook jezelf (en je man) hierin dit keer goed mee..dit kan door middel van Video Home Training (Jaa spannend maar kan zo helpend zijn) en daarnaast zou het denk echt niet gek voor jou zijn om therapie voor jezelf op te starten. Ook voor jou kan cognitieve gedragstherapie helpen. Ik heb voor mijn werk zelf deze opleiding gedaan en wat ik niet had verwacht: het heeft mij als persoon ontzettend geholpen.als ik erop terug kijk was dit mijn eigen therapie traject. Het heeft mij zoveel inzichten en verlichting gegeven. En het maakt dat ik het ouderschap beter kan dragen. Ook dit is spannend, maar uiteindelijk gaat het je zo helpen. Succes. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.