Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mag je nou wel voorin zonder stoelverhoger of niet?

Het valt mij op dat zoveel kinderen van mijn dochters leeftijd (bijna 8) zonder stoelverhoger voorin zitten. Mag dat?

Vroeger weet ik, mocht je niet eerder dan dat je 12 jaar was voorin zitten. Maar volgens de ANWB is er sinds 2008 eea veranderd. Zij zeggen dat je aan een bepaalde lengte moet voldoen (1.35) maar het is mij niet duidelijk of je dan nog wel een stoelverhoger moet gebruiken?

Wie weet dit? ANWB bellen kan ook, maar daar zit je nogal lang in de wacht. Dus eerst maar zo!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

24-03-2010 om 17:36

Volgens mij zonder

Volgens mij moet je voorin (en achterin) op een stoelverhoger als je onder de 1.36 m. bent en jonger dan 18. Het gemiddelde kind van 1.36 m. is 8,5 jaar oud.

Puck

Puck

24-03-2010 om 17:40

Verplicht tot

Volgens mij is het verplicht tot 1.35 en tot 1.50 wordt het aangeraden.

koentje

koentje

24-03-2010 om 17:41

Simpel

Vanaf 1 meter 50 mag je voorin zonder stoelverhoger.
Of vanaf 12 jaar. Maar mijn zoon is kleiner als hij straks 12 is dus ik houd toch de lengte aan. Lijkt mij veiliger.

Tja er zijn ontzettend veel mensen die met of zonder kinderen allerlei veiligheidsregels aan hun laars lappen...
Ik zie ook veel mensen bellen achter het stuur... mag dat? nee.
Kinderen zitten vaak los...mag dat? nee
Veel mensen rijden zonder gordel. Mag dat ? nee. Maar ze doen het wel.

Puck

Puck

24-03-2010 om 19:20

Klopt niet koentje

Het is blijkbaar toch minder simpel, want jij geeft heel verkeerde informatie. Kijk maar eens op deze website: http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/verkeer-voertuigen-en-wegen/verkeersveiligheid/autogordels-en-vervoer-van-kinderen/wat-zijn-de-regels-voor-het-vervoer-van-kinderen-in-de-auto.html
Daar staat: "Kinderen tot 18 jaar en kleiner dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto in een goedgekeurd autokinderzitje worden vervoerd. Kinderen groter dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto de autogordel om en mogen als het nodig is een zittingverhoger gebruiken. "

Voorin zitten

2 weken geleden heb werd ik bij een algemene controle aan de kant gezet door de politie. Mijn dochter van 6 zat achterin op een stoelverhoger, en mijn zoon van 8 (1M40) zat voorin zonder verhoger.

Agent vroeg naar de lengte van mijn zoon en mocht zonder problemen doorrijden. Kinderjes kregen beiden een gordeldier voor het dragen van de gordel.

Het 'mag' dus wel maar ik zet de kinderen alleen voorin zitten als het echt niet anders kan (bijv. als ze vriendjes mee hebben, of als ik erg veel boodschappen/grote dingen bij me heb).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.