Garfield77
04-02-2014 om 09:11
Mam, ik wil groter worden...
Zoon is 9 geworden in december. Zijn lengte is 125 en hij weegt 25 kg. Verder is zijn vader lang en ik zelf ben ook niet klein. Als ik op internet deze gegevens invul komt er uit dat hij 185,7 zal worden. Dit is helemaal niet klein. Alleen is zo'n nu zo klein en vraag ik me af of hij wel zo lang gaat worden. Hij is op school de kleinste van de groep. Ook bij judo is hij de kleinste. Hij is eigenlijk bijna altijd de kleinste. Dit zit hem erg dwars. Gisteren vroeg hij of er medicijnen bestaan om groter te worden. Ik heb gezegd: ga eerst proberen om veel en gezond te eten. Heeft iemand nog tips qua voeding? Is het nodig om naar de huisarts te gaan? Alvast bedankt!

skik
04-02-2014 om 09:20
Groeicalculator
De berekening die jij hebt gedaan ging waarschijnlijk alleen uit van de lengte van de ouders. Deze groeicalculator https://www.tno.nl/content.cfm?context=thema&content=prop_case&laag1=891&laag2=902&laag3=69&item_id=830 neemt ook de huidige lengte van je kind mee, dan komt er waarschijnlijk heel iets anders uit.
Ik weet niet of veel en gezond eten zorgt voor een toename in lengte. Ik heb een tweeling waarvan de één ontzettend weinig eet en de ander normaal. De normaal etende is twee kilo zwaarder maar één centimeter korter dan de ander. Sinds kort pas, voorheen waren ze altijd even lang. De goede eter is wel vaker ziek, de ander nooit, misschien heeft ziekte meer invloed op groei dan voeding?
Ik denk dat jouw zoon zo'n 10 centimeter korter is dan het gemiddelde op die leeftijd? Ik zou met je zoon naar de huisarts gaan voor advies.
skik

troelahoep
04-02-2014 om 11:33
ik lees even mee
want ik heb een net 8-jarige van ca. 123 cm. lang en ook de kleinste van de klas (ook de jongste). Ik merk dat hij wordt ingehaald door andere (jongere) kinderen. Ik vraag mij ook wel eens af of we ons zorgen moeten maken over zijn groei.
Aan de andere kant is zijn broertje relatief even klein en ik ben zelf ook niet groot; verder is mijn 8-jarige echt nooit ziek.

hilse
04-02-2014 om 11:43
hier ook zo en twijfels
Garfield, hier net zo;
volgende week wordt onze zoon 9, hij is 124m en weegt 25 kilo. Ook bij judo en in de klas de kleinste en smalste en hoe vervelend ook, de slapste. Letterlijk, qua spieren. Nu zijn wij beide niet zo lang dus, dus zal hij dat waarschijnlijk ook niet worden. Ook was hij altijd aan de kleine kant; hij was t/m zijn 5e altijd onder controle van de kinderarts en toen werd het nooit als probleem gezien en werd het verklaard door zijn vele ziek zijn en medicijnen. Nu is hij daar al een poos af, maar of hij daardoor ook meer had moeten groeien?
Bij tijd en wijle vraag ik me ook ook af of we er wat mee moeten. Afgelopen week kwamen we weer iets tegen waarbij ik even moest slikken. Hij viert zijn verjaardagsfeestje samen met een vriendje en hun idee was om te gaan karten. Nog los van het feit dat ik me zelf wat minder geschikt leek kwamen we erachter dat je daarvoor minimaal 7 jaar en 1.30m moest zijn. Tja, als je dan 9 wordt is dat niet leuk.
Ik zie nu bij de link die Skik aangeeft (de groeimeter van tno) dat hij nu 14cm korter is dan gemiddeld en dat hij zoals het nu lijkt 10,5cm korter wordt dan wat je op basis van onze lengte zou kunnen verwachten.
Ik vind het lastig... Bij een volgend bezoek aan de huisarts toch maar eens naar vragen.

Jippox
04-02-2014 om 11:45
onderzoek
Wanneer een kind een afbuigende groeicurve heeft en/of de verwachte eindlengte op basis van de curve die het kind volgt (dus als je zeg maar de lijn die het kind volgt denkbeeldig doortrekt) is meer dan 10 cm lager dan wat je zou verwachten op basis van de lengte van de ouders, dan is dat reden om verder onderzoek te doen.
Er zal dan in eerste instantie een botfoto (rontgefoto van de hand) gemaakt worden. Hieraan kan men zien of de botleeftijd klopt met de echte leeftijd. Als de botleeftijd namelijk (veel) lager is dan de echte leeftijd is de verwachting dat het kind langer dan gemiddeld door zal blijven groeien en dus nog wel wat groter wordt dan je op basis van de curve zou verwachten.
Ook wordt er gekeken naar het bloed. Er wordt gekeken naar zaken die invloed kunnen hebben op de groei (bijvoorbeeld schildklierhormoon) en ook naar de hoeveelheid groeifactor in het bloed. Als deze laatste afwijkt zal er verder onderzoek gedaan worden naar de hoeveelheid groeihormoon.
Dus, als volgens bovenstaande criteria nader onderzoek gewenst is (vaak wordt dit trouwens door CB en/of schoolarts gesignaleerd) dan is de eerste stap die naar de huisarts.
Reken er wel op dat er in veel gevallen ook gewoon helemaal niets gevonden wordt en dat er dan ook niets is wat je kunt doen om de groei te stimuleren (ja normaal gezond leven, d.w.z. goede voeding, veel bewegen, voldoende rust enz.).
Je kunt in ieder geval geen medicatie krijgen wanneer er geen sprake is van een groeihormoontekort.

Garfield77
04-02-2014 om 13:36
Fijn, al zoveel reacties
Ikzelf ben 170 en mijn man is 192. Je zou dus verwachten dat hij veel groter zou zijn... Zoon is verder heel gezond, nooit lang ziek geweest. Het eten is alleen wat aan de weinige kant.
Hij is naast klein ook tenger. Hij eet gemiddeld op een dag. Ontbijt 1 boterham of grote beker Brinta. Tussendoor ontbijtkoek of andere koek, fruit op school krijg ik meestal weer terug. 2 boterhammen bij de lunch. Waarvan 1 echt geforceerd is want hij krijgt het haast niet weg maar wil zo graag. Na school een stuk fruit, meestal banaan en een snoepje en soms ook een koekje. Avondeten eet hij best goed, vooral vlees houdt hij van.
Ik heb me ook wel eens afgevraagd of ik hem niet teveel insmeer als hij in de zon gaat. Factor 30 meestal. Dat ga ik wel iets minder doen ivm vitamine D. Natuurlijk niet laten verbranden in de zon maar wel een natuurlijke bruine kleur. Oja ook niet vergeten. De grootouders van beide kanten zijn klein van stuk behalve mijn vader is wel lang. Het kan dus ook nog gewoon dat hij op oma lijkt qua lengte. Het klein blijven van oma kan ook met de oorlog te maken hebben, dat zegt ze zelf tenminste.... Extra vitamine geven aan te raden? Ik geloof dat we toch wel naar de huisarts gaan. Ik zal zijn consultatie bureau boekje een bekijken. Of de groei normaar doorgaat of stagneert. Hij was altijd klein maar volgens het consultatie bureau nog wel binnen de grens van normaal. Bedankt voor zover, ik vind het fijn om ervaringen van anderen te horen. Ik zag ook dat je een app hebt waar je de groei bij kunt houden. Best handig. Hilse, inderdaad vervelend de confrontatie met kleiner zijn. Ze gaan met schoolreisje naar de Efteling, zoon was gisteren heel verdrietig en zei: nu kan ik nergens in want ik ben overal te klein voor. Echt sneu, ik weet niet of dit waar is, ik ben zelf nooit in de Efteling geweest.... Skik, ik heb inderdaad de lengte door die groeicalculator. Dus vraag me af of dit wel klopt, 185,7 uiteindelijke lengte zoon.

Jippox
04-02-2014 om 13:40
efteling
Volgens mij moet je daar voor veel achtbanen 1.20 zijn, dus dat redt 'ie wel Garfield! Hier een zoon van bijna 10 die ook de 1.30 nog moet halen, hij is er wel bijijijna inmiddels...

Rafelkap
04-02-2014 om 14:09
kleine jongensclub
We kunnen hier onderhand een club oprichten; de kleine jongensclub. Opvallend veel ouders hier met wat kleinere jongens! Ik lees steeds weer nieuwe draadjes over dit onderwerp.
Hier ook, maar geen zorgen. Hij zal heus wel groter worden dan ik. Mijn familie is ook klein, ik was zelf ook altijd de kleinste van de klas. Zoon vergelijkt zichzelf met Asterix, klein maar slim (roept hij zelf dan, hij heeft een meerderwaardigheidscomplexje)

Temet
04-02-2014 om 16:45
Garfield
Je zoon eet waarschijnlijk niet zoveel omdat hij gewoon niet zoveel nodig heeft. Als hij gaat groeien, gaat hij vanzelf eten. Niet andersom. Je kind stimuleren om meer te eten zal er niet toe leiden dat hij groeit. Niet in de lengte, althans
Mijn zoon eet overigens vergelijkbare hoeveelheden en is langer (hij is dan ook een iel ventje).
Ik ken overigens iemand die als kind altijd een onderdeurtje was en toen als puber ineens de lucht in schoot, om ergens rond minimaal 1,85 te eindigen. Dus dat kan ook nog Hoe groot was je man op die leeftijd? Was hij altijd al lang, ook in zijn kindertijd?
Groeten,
Temet

Marjoleine64
04-02-2014 om 16:48
Vriendje van jongste
was op de basisschool altijd een stuk kleiner, maar wel een jaar ouder. En ook heel tenger, maar wel gespierd. Ook vaak de kleinste jongen van de klas. Zijn oudere broer was ook niet groot, wel wat steviger. Hun vader is vrij klein van stuk (175 of zo), moeder ook zoiets. Nu is dat vriendje 15, en een lange spijker van bijna 180 denk ik. Oudere broer (17) is nog steeds niet zo groot (krap 170) denk ik.
Mijn eigen oudste was altijd één van de langsten van de klas, maar wordt nu (16 jaar en 180) aan alle kanten ingehaald door jongens die altijd veel kleiner waren.
Ik zou zeggen als hij gewoon groeit is er niet veel aan de hand. Maar als je je zorgen maakt kan de huisarts wellicht iets zinnigs zeggen?

troelahoep
04-02-2014 om 17:02
en hoe was de groei van zijn vader?
Mijn vriend zegt dat hij vroeger ook lang klein is geweest als kind en heeft uiteindelijk toch een gemiddelde lengte bereikt. Wel leuk die link trouwens. Als ik de gegevens van mijn zoon invoer zou hij uiteindelijk 1.73 worden, net zo lang als mijn vader (heel acceptabel
Wat het eten betreft: mijn jongste is relatief net zo klein als de oudste tot dusver (zelfs zelfde schoenmaat op die leeftijd) maar een stukje steviger, relatief 1-2 kilo zwaarder. De jongste heeft meer interesse in eten, en is dus wel dikker maar niet langer! Bij de maaltijd eten de kinderen ongeveer even veel (jongste ietsje minder) maar ze schelen wel ruim 3 jaar.

Zus
04-02-2014 om 17:31
Mijn broer
Mijn broer zou 1.63 m worden. Op zijn 15e ging hij groeien en heeft 1.93 m bereikt. Kan nog goed komen dus

Temet
04-02-2014 om 17:47
en omgekeerd
Mijn broer zou 1,96 worden, zo was voorspeld. Want hij was altijd groot, en dat met twee ouders van rond de 1.70. Mijn opa timmerde maar vast een bed van 2,10 m voor m.
Broer werd uiteindelijk 1.81. Een nette lengte, maar voor iemand van zijn generatie niet buitengewoon lang.
Groeten,
Temet

Stenna
04-02-2014 om 17:57
nog meer
gevallen waarbij het nog goed gekomen is. Zowel ikzelf als mijn broers waren vroeger eerder klein gebouwde kinderen. Tot diep in de pubertijd. We hadden wel relatief lange ouders, voor hun generatie. UIteindelijk bleek dat we allemaal gewoon wat laat waren met puberen en groeispurt, want ik ben nu bijna 1.80 en mijn broers zitten tegen de 1.90.
Mijn eigen zoon daarentegen is het omgekeerde: van jongsaf aan heel erg groot voor zijn leeftijd, waardoor hij altijd ouder geschat werd dan hij was, en ook nog heel vroeg in de pubertijd. Beide zaken hebben ook weer zo hun nadelen.

Tijgeroog
04-02-2014 om 18:27
En hier
M'n broer en ik komen uit dezelfde genenpool voort. Ik ben 1,63, hij is bijna 2 meter... Allebei een centimeter of 15 verwijderd van wat we op basis van de lengte van onze ouders zouden moeten zijn. Dat zegt dus niet zo heel veel.
En wat betreft de Efteling: als je 1,20 meter bent mag je overal in. Maar ik snap die frustratie heel goed. We wonen vlak bij de Efteling en hebben een paar keer een abonnement gehad. Als er een studiedag op school is kom je dan veel klasgenoten tegen. Mijn kinderen zijn ook niet groot, en alle klasgenootjes konden dan al wel in alle achtbanen en zij nog niet. Zoon mag inmiddels wel, dochter moet nog even wachten.

Pien
04-02-2014 om 19:59
Ook twee kleine mannetjes
Ik volg dit draadje ook even.
Ik heb hier ook twee kleine hummels, beide de kleinste van hun groep.
Oudste zoon is 6 jaar en 7 mnd, zit in groep 3. Hij is nu denk ik ongeveer 1.16 meter en zo'n 18 kilo. Klein en dun dus. Hij is prematuur geboren (31 weken) en het is dus altijd verklaarbaar geweest. Hij groeit goed met z'n lijntje mee en eet ook goed. Op school hebben ze een nog lagere tafel en stoel dan de twee standaardmaten in groep 3. Hij maakt er zelf geen punt van. Een van zijn beste vrienden is echt anderhalve kop groter dan hij, maar hij zit er niet mee.
Jongste zoon is 4 jaar en 3 mnd, zit in groep 1. Hij is maar 94 centimeter en weegt 13,5 kilo. Hij is dus echt piepklein, maar ik vind hem minder mager dan z'n broer. Hij is van de zomer door de molen gehaald bij de kinderarts, getest op allergieën, coeliakie, groeihormoon...alles was ok. Hij wordt nu gevolgd in groei en mocht hij verder afbuigen, dan kijken ze nog weer verder. Hij loopt wel tegen praktische probleempjes aan: kan bijv niet goed met zn voeten bij de grond op het kleinste stoeltje op school. Ook kan hij niet bij de plank boven de kapstok waar ze hun drinken en fruit op neerzetten. Dat soort dingen... Hij zit er niet heel erg mee, al zei hij laatst wel dat er kinderen waren die hadden gezegd dat hij een baby was. Hij is emotioneel nog niet erg sterk, al zie ik hem enorm groeien (emotioneel dus, haha) nu hij op school zit. Hij is, in tegenstelling tot zijn broer, gewoon op tijd geboren, maar heeft een veel grotere groeiachterstand. Dat zegt dus niks.
Na deze twee mini mannetjes komt nog een dochter...onze dikkie dik ). Ik moet er nog steeds aan wennen, een kind dat bóven de lijn op de curve zit. Ze is nu 15 maanden, is 75 cm en weegt 10,5 kilo.
Zo zie je maar dat het binnen een gezin sterk kan verschillen. Zelf ben ik trouwens wel klein (1.61) en mijn man gemiddeld met 1.83.

Pien
04-02-2014 om 20:22
Calculator TNO
Heel hoopgevend ook, die calculator van TNO uit de link van Skik hierboven....not.
Op basis van alleen onze lengtes, zou mijn jongste zoon 1.79 worden. Maar met zijn huidige lengte meegerekend, zou dat maar 1.66 zijn. Dat is wel héél klein voor een man. Mijn vader, zijn opa dus, is slechts 1.72 en dat is al klein.
Er staat ook zo droog bij: "Uw kind is nu 94 cm. lang. Dit is 14 cm. onder het gemiddelde van jongens van ca. 4 jaar. 0% is korter en 100% is langer."
Pffff. Ik heb zomaar het vermoeden dat hij na de controle volgende maand toch weer doorgestuurd gaat worden...

Tango
04-02-2014 om 22:07
Ik doe ook mee met de club
Hier ook een 9-jarige van 1.25 m. Vorige week ging man hem maar eens meten want hij vond dat hij toch wel erg klein bleef. Zoon zelf heeft er (nog) geen last van. Man printte er ook nog maar een groeicurve bij uit en kwam erop uit dat zoon rond de 1.70 m zou worden, om precies te zijn 1.69 m. Man vertelde dit aan zoon en die zei: dat is lang genoeg om een goede voetballer te worden. Toevallig had hij net gezien dat een van zijn favoriete voetballers dezelfde lengte had. Voor achtbanen is zijn lengte ook al geen probleem want daar durft hij niet in.
Overigens zijn wij zelf ook niet lang. Man is 1.70 m en ikzelf ben 1.59 m. Dochter is met 12 jaar nu rond de 1.50 m. Ik vind haar heel groot, zij vindt zichzelf klein.

troelahoep
04-02-2014 om 23:25
en worden jullie kinderen ook zo ingehaald?
Mijn 8-jarige (1.23 m) is kleiner dan sommige kinderen die 3 jaar jonger zijn! Dat zijn wel momenten dat ik wel eens twijfel of mijn kind wel goed groeit.... voor de rest lijkt me er bij ons niets aan de hand. Aan de andere kant: een pas 5-jarige die al 1.25m. lang is is natuurlijk wel echt een reus.

Poppy
05-02-2014 om 07:23
Twee extremen
Mijn oudste was met amper 6 jaar de 1.30 gepasseerd, geen idee hoe lang hij nu is met net 7. Hij weegt iets van 24 kg dus het is een spriet. Hij is altijd een van de langste van de klas geweest. Mensen denken altijd dat hij minstens een paar jaar ouder is (lastig!)
Mijn jongste past met bijna 2.5 jaar nog in rompers maat 80. Draagt normaal maat 86 en is volgens mij iets van 84 cm nu. Weegt amper 11kg en is een schrielkip. Mijn oudste was die lengte en dat gewicht ruim voor zijn 1e verjaardag.
Over mijn oudste heb ik nooit zorgen gehad maar met mijn jongste lopen we bij de kinderarts omdat het verschil zo ontzetten is. Mijn oudste was 3.9kg bij geboorte en jongste 3.5kg (maar was minder overtijd) en op een gegeven moment was mijn jongste zelfs zwaarder dan de oudste met 3 maanden. Sindsdien is hij van zijn lijn gekelderd.
Ik ben 164, mijn man ruim 185.

Yaron
05-02-2014 om 11:29
hier ook
Oudste is ook altijd de kleinste van de klas, zijn precieze lengte weer ik niet, hij is 11 en tijdens een bezoek aan de schoolarts werd verteld dat het waarschijnlijk is dat hij een groeispurt tussen zij 14e en 16e jaar maakt. Voor hem zelf niet altijd leuk, ook al omdat zijn broertje van 9 een stuk groter dan hem is, die is dan weer de grootste in zijn klas en ook nog de jongste.

Puck
05-02-2014 om 11:34
onze oudste ook
Onze oudste is ook altijd een schraal, iel, ukkepukje geweest. Toen hij 14 was, was hij net zo lang als zijn 11 jarige zus. Ondertussen is hij ruim 15 en een flink end de lucht ingeschoten, zit nu op iets van 175 en groeit nog steeds door.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.