Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mama hellupuh...

Mijn vierjarige zoon is wat aan de luie kant. Nu is hij van twee kanten erfelijk belast, maar hinderlijk is het wel; als je weggaat: 'Hup X, schoenen aan, jas aan..." "je moet me hellupuh...".
"Mama, ik moet poepen" "uitstekend jongen, je weet wat je te doen staat""Hellupuh..."

En hij kan het dus wel gewoon he, schoenen aandoen, billen afvegen (bleek hij op school dus gewoon wel zelf te kunnen) etc. Het begint een soort running gag te worden, hij zegt het nu met overdreven intonatie en guitige oogopslag 'hellupuh', maar ondertussen wil ik nu wel eens een keer een kleuter die een beetje afwerk maakt. Is dit een utopie, moet ik Streng Optreden of is er nog een betere manier te vinden om zoonlief in beweging te krijgen? Iemand briljante tips?

Groeten,

Temet (naast lui ook ongeduldig)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

16-11-2009 om 14:12

Hier ook zo een

Op een gegeven moment ben ik gewoon gaan antwoorden dat ik er geen zin in had. En dat ik het dus niet ging doen. Iets beters weet ik niet. Nou ja, de iets mildere versie is roepen dat je komt helpen als je klaar bent met... en soms deed zoon het dan indertussen al wel zelf.
Zoon (5) is hierdoor niet ineens veranderd in iemand die alles wel heel graag zelf doet, en ik help hem ook best regelmatig nog ergens mee als mijn pet er naar staat, maar als ik duidelijk ben dat het niet gebeurt dan legt hij zich er wel bij neer. En het scheelt een hoop onderdrukte ergernis van mijn kant (ook lui en ongeduldig).

Dochter

Ze is ruim 5, kan prima vanalles zelf en toch roept ze zeker 3 keer per dag dat ik moet helpen. Nee dus... Iets waarvan ik weet of vermoedt dat ze er hulp bij nodig heeft daar help ik haar mee, maar kleren, schoenen, jas aan, en meer van dat soort geintjes: zelf doen en anders in je blote kont, op blote voeten of zonder jas naar school!
Overigens werkt dat laatste dan ook weer alleen bij mijn dochter, want mijn oudste zoon zou maar wat graag zonder jas naar school gaan...

Jij moet me helpen

En laat jongste dit nu overnemen van oudste.
Grrrr....

Mamvantwee

Mamvantwee

16-11-2009 om 15:45

Herkenning, en mijn manieren

O ja, hier ook: zoon van net 4 en dochter van 5. Allebei willen ze de hele dag door geholpen worden.

Wat ik doe?
- negeren, de eerste paar keer, ik hoor het gewoon even niet. Soms (bij uitzondering) blijft het bij die ene vraag. Soms helpt broer zus of andersom.
- weigeren, dat doe je zelf maar en anders niet (werk alleen bij zaken als speelgoed pakken, jas aantrekken, billen afvegen - alsof ik dat zie als een privilege!)
- chanteren, als de tafel niet gedekt wordt, eten we gewoon niet (en dan ga ik gewoon een boekje zitten lezen)
- boos worden (helpt vrijwel nooit en leidt tot een scène)
- zonder zeuren hellupuh - ik kleed beide kinderen aan, doe de jassen dicht, trek schoenen aan of uit, veeg billen af...

Maar één methode is nogal eens effectief: de kinderen tegen elkaar opzetten en er een wedstrijdje van maken. "ik weet zeker dat je zus sneller is met..." (vul maar in: jas ophangen / kleren aan-uittrekken / in bad / uit bad / etc.) Dochter kan NIET tegen haar verlies, zoonlief wil graag demonstreren dat hij Groot is.

Alleen heb ik vaak niet het geduld. Het blijft vooralsnog een gedoe.

groet, Mamvantwee

Temet

Temet

16-11-2009 om 16:34 Topicstarter

Mmmm

Bedankt tot zover. De laatste tip van Mamvantwee kan hier helaas nog niet worden toegepast, want klein zusje kan nog niet eens zitten, laat staan haar schoenen vastmaken

Het gedrag is het vervelendst als je weg moet, natuurlijk. Want ja, dan kan ik wel gaan negeren etc. maar ik wil dat joch toch graag op tijd op school hebben afgeleverd. Misschien toch maar dreigen met op sloffen aan naar school...

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

16-11-2009 om 20:23

Overigens

toen zoon net op school zat, ben ik hem in de ochtendspits juist weer een tijdje gaan helpen met aankleden. Het zelf doen moest dan maar op andere tijdstippen.

Temet

Kun je er dan geen wedstrijdje van maken tussen je zoon en jezelf? Dus "Ik kan vast veel sneller... (wat dan ook) dan jij!"
Dat werkt hier inderdaad ook nog weleens, zelfs met zoon van 7 die inmiddels toch wel weet waarom ik dat zeg.

Asa Torell

Asa Torell

16-11-2009 om 20:27

Oja trouwens temet

Als jouw dochter net zo als de mijne is, dan wil ze best 'sel' op een gegeven moment en dan wordt het pas echt lastig om op tijd de deur uit te komen . Want denk maar niet dat je mag helpen als het na 5 minuten de schoen achterstevoren houden nog niet gelukt is om er in te komen.

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2009 om 07:32

Temet

Aha, er is ook nog een klein zusje? En misschien een box? Ik speel dan wel eens dat zoon nog een klein baby'tje is die nog niks kan. Jij kan hem dan ook nog in de box zetten of bepaald eten (koekjes) niet geven want dat eten baby'tjes niet
Verder helpt hier wel complimenten geven als hij alles zelf heeft gedaan. Wij zijn 's ochtends altijd ruim op tijd dus geen stress met opschieten- en dat scheelt ook.

Temet

Temet

17-11-2009 om 09:24 Topicstarter

Baby

Echt baby-achtig gedrag liet hij soms ook wel eens zien ja. Een doodenkele keer nog wel. Als ik hem er dan op wijs dat hij dan uiteraard geen koekjes etc mag, want baby's krijgen alleen maar flesjes en papjes, dan is het altijd zo weer over.

De 'zelluf doen' fase lijkt bij hem al over te zijn en heeft extreem kort geduurd Zonder dollen, een doodenkele keer wil hij nog wel eens per se iets zelf doen, maar dat komt echt bijna nooit voor. En uiteraard al helemaal niet als het eigenlijk wel zou moeten, maar dat raadden jullie al.

Vanochtend overigens geen stress, want vader heeft late dienst deze week en mag zoon dus de hele week naar school brengen. Ha ha!

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2009 om 18:46

Temet

Ik bedoelde net doen of hij een baby is (want baby'tjes kunnen niets), betuttelend/sussend tegen hem praten hem oppakken en overdreven knuffelen, hem geen koekje geven want baby'tjes mogen dat niet, grote kinderen wel. En dit vol humor spelen. Zodat hij graag weer groot wil zijn.

Lijst met stickers

Hier ook zo'n luie zoon, toen hij 4 was tenminste.
Wij hebben een kalender gemaakt. telkens als hij zich zelf aan- en uitkleedde mocht hij een sticker plakken en als de weeklijst vol was kreeg hij een klein cadeautje (toverkrasblok,een pakje klei o.i.d.)De lege vakjes mocht hij in de daarop volgende week volmaken. Als snel hadden we die lijst niet meer nodig. Oja: het gezeur zoveel mogelijk negeren/vrijwel niet op ingaan en overladen met complimenten natuurlijk.

Damajo

Hier ook

mijn zoon van bijna 4 is ook aartslui...net als zijn ouders. Zelluf doen interesseert hem nauwelijks. Op een gegeven moment waren we alleen nog maar aan het dreigen, tellen, boos worden en mopperen 's ochtends en begonnen we de dag dus echt erg ongezellig.

Toen heb ik dus maar gedacht: dan niet. Ik pak hem nu 's avonds en 's ochtends bij kop en kont en kleed hem aan en/of uit. Ervan uitgaande dat hij het ooit wel een keer zelf wil doen. Op het kdv leert hij het overigens wel, dus hij kán het wel, zo'n beetje.

De ochtenden zijn er in ieder geval een stuk gezelliger op geworden.

Lies

Mathilde

Mathilde

20-11-2009 om 20:42

En hier ook

Dochter deed als kleuter ook zo'n beetje niks zelf en al helemaal niet 's morgens. Ik kwam er pas als laatste achter dat ze prima veters kon strikken en haar jas dicht kon ritsen haha. Na heel veel ergernis heb ik maar besloten haar 's morgens eigenhandig in de kleren te hijsen, want dan was ik snel klaar zonder mijn bloeddruk tot extreme hoogten op te zwepen. Het laatste half jaar krijg ik echter steeds vaker een laatdunkende blik en een bits: 'dat kan ik zelf wel hoor' te horen. Ik vermoed dat het wel goed gaat komen .

buzz

buzz

21-11-2009 om 07:59

Soms

mijn zoon is ook zo, zelfs met broek optrekken.
Nu heb ik een paar broeken met drukker gekocht, en ik doe het gewoon niet.
Nee mama is ook even bezig en jij bent toch geen baby.
Daar integen merk ik ook gewoon dat hij het lekker geruststellend, verwennend vind als ik hem dan af en toe wel help, en dat doe ik dus ook soms.
Zijn zus is heel anders, zelluf doen zelluf doen.
En dan duwt ze me weg. Maar tja dan lukt het niet, en dan is het lukket niet ze is 2 hij 4.
Met als gevolg nora kleed zich zelf uit te pas en te onpas (ook onhandig,) Camiel moet ik nog steeds vaak helpen.
Maar soms inderdaag ook uit gemak omdat het anders urten getreuzel word.
Maar wat wel helpt is aanpakken wat er op school gebeurd, na de gym zelf zijn schoenen aan moeten doen, dus dat gaan we thuis oefenen, zo ook met broek optrekken enz zo zal er langzaamaan wel steeds meer zin bij komen om het zlef te willen leren.
Voor de knoop en schuifsluiting wilde ik binnenkort eens even een kussen maken met allerhande oefen sluitingen, misschien dat hij er dan meer zicht op heeft om te oefenen als aan zijn eigen broek, want dat lukt hem dus echt niet, en soms is hij opschool daardoor te laat bij de wc. thuis te ongeduldig om het te leren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.