Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
teleur

teleur

28-01-2013 om 08:45

Meer dan de helft genodigden kwam niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoge verwachtingen

Volgens mij ben jij zelf vooral teleurgesteld en maak je het hierdoor vervelender voor je dochter.
Weet je omgeving eigenlijk wel hoeveel belang jij hecht aan verjaardagen? Misschienervaren zij het wel heel anders dan jij!

Als jij opgewekt gereageerd had toen zij ging mokken en haar de mooie kantjes van een rustige verjaardag had opgesomd dan was het allemaal niet zo'n drama geweest.

Tel je zegeningen i.p.v. wat je mist, dan ziet de wereld er stukken leuker uit.

Ik meld me alleen af voor een verjaardag als dat expliciet gevraagd wordt. Ik word nogal opstandig van die verplichte nummertjes.
Dochter is in oktober 10 geworden, gut nou we zaten net in het vliegtuig, oma's zijn van te voren geweest, we gaan nog een keer iets leuks doen, en kinderfeestje gaan we pas doen als het weer lekker weer is.

sinas

sinas

29-01-2013 om 22:50

Maar

als er 1 familie-lid ziek is, wat houdt je dan tegen om zelf wel te gaan? Ik ga zo vaak naar verjaardagen alleen, of alleen met dochter, omdat mijn jongens en man er totaal niet van houden!

P

P

30-01-2013 om 07:00

"Een gezin had griep (maar had best even kunnen bellen toch?"

Eerst had een heel gezin griep en nu alleen de moeder? Wat is het nu?

Tineke

Tineke

30-01-2013 om 08:58

Triest hoor

Wat men er ook van vindt, ik vind dit echt triest. Zeker als broer niet wil komen omdat hij jaloers is op de aandacht de je kreeg vanwege ernstige ziekte. Heftig.
Ik geloof dat ik het zou compenseren met een leuk uitje voor je eigen gezin. 'Lekker puh, we hebben het goed met ons gezinnetje, daar hebben we de rest niet bij nodig'.

Luister

als je kind na 2 dagen nog erg moet huilen dan heb je het niet echt handig afgesloten. Zo krijgt een negatieve ervaring erg veel kracht.

zet je erover heen, probeer het gewoon achter je te laten, hier heeft jouw kind ook niets aan.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

30-01-2013 om 10:12

Maar toch

Ik vind die verwachtingen helemaal niet gek als het al jarenlang zo gaat. Er was toch geen enkele aanleiding om te denken dat het dit keer anders zou zijn?

De tip om iets leuks met het gezin te gaan doen als compensatie vind ik super! Voor je dochter om uit te kunnen kijken naar iets leuks en voor jezelf om gewoon een fijne dag te hebben. En volgend jaar als ze 11 wordt, bel je gewoon iedereen op om uit te nodigen. Met de vraag of ze willen helpen om er een knalfuif van te maken na de teleurstelling van haar 10e.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dirksmama

Als gevraagd wordt om aan te geven of je wel of niet komt, heeft dat toch niet meteen iets met verplichte nummers te maken? Ik vind het gewoon handig om te weten of er nu 6 mensen komen of 36. Daar kun je je inkopen dan wat op aanpassen, al is het gewoon maar de hoeveelheid taart. Door de niet-reageerders hier moest ik nu gokken hoeveel mensen er zouden komen. Er waren er beduidend minder dan gemiddeld. Toen hadden we nog twee, drie dagen taart. Ik vind het verder best als ze afzeggen, ik reken er niemand op af, maar laat het gewoon even weten.

P

P

30-01-2013 om 13:15

Nee genista

Dat is niet gastvrij Je moet je deur openzetten en het liefst zonder uitnodiging iedereen verwelkomen die komt. Net als bij het avondeten!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2013 om 14:08

Dan maar niet gastvrij

Ik vind het, maar dat was geloof ik al duidelijk, ook doodnormaal om even te laten weten of je wel of niet komt, als je uitgenodigd wordt. Kleine moeite groot plezier. En bij mensen die mij na aan het hart liggen al helemaal de praat niet waard....

Verder vind ik het ook heel erg triest. Als je echt denkt dat dat de onderliggende reden is, zou een goed gesprek met deze en gene wellicht geen gek idee zijn lijkt mij. Blijkbaar hangt er dan toch iets in de lucht.

En eigenlijk vraagt dit om een moeder-grote dochter activiteit. Lekker met z'n tweeën iets gezelligs gaan doen om te vieren dat ze al 10 is.

Hanne.

Hanne.

30-01-2013 om 19:07

Verwachtingsmanagement

Ik ben blijkbaar zeer gastvrij want iedereen mag bij mij altijd mee eten en op een verjaardag zie ik wel wie er wel of niet komt. En dan zijn het er soms veel en soms weinig.

Het zou dus niet in me opkomen om bij een verjaardag ongevraagd te melden dat ik niet kom. Of dat ik niet met het hele gezin kom (het scheelt nogal of ik alleen of dat we met 5 personen komen). Gewoon omdat ik het zelf ook niet van een ander verwacht. Men meldt zich bij mij ook zelden 'af'.

Als je verwacht dat jouw gasten het wel doen is het in het kader van van verwachtingsmanagement dus wel handig als je dat laat weten. Een ander denkt misschien op een andere manier dan jij...

Fiorucci

Fiorucci

30-01-2013 om 20:11

Hanne

Als ik uitgenodigd wordt en ik kan niet, laat ik het zeker weten. En Teleur had dus ook uitnodigingen gestuurd.

Tineke

Tineke

30-01-2013 om 20:55

Aanvulling op fiorucci

En in familie van Teleur is het traditie dat de hele bups altijd komt op verjaardagen. Dat schept verwachtingen, dus juist dan is afmelden wel heel erg op z'n plaats.
Kijk, als je voor het eerst in je leven een feestje organiseert en het loopt mis, tja, dan kun je kijken naar manier van uitnodigen en te hoge verwachtingen. Maar dat was hier niet bepaald aan de hand.

Rafelkap

Rafelkap

31-01-2013 om 06:39

Verwachtingen

Je zal je verwachtingen naar je broer op een lager pitje moeten zetten. Wat je moeder zei (blijkt dat hij gepikeerd was) is haar interpretatie, je zou hem zijn verhaal kunnen laten doen om zelf conclusies te trekken.
Maar mijn broer is ook niet bepaald attent, laat meestal niets van zich horen als het bv slecht gaat met ons kind. Je hoeft van hem weinig meelevenheid verwachten, hij is te druk met zijn eigen leven. Ik heb m'n verwachtingen naar hem op een heel laag pitje zodat ik hier echt niet meer wakker om lig. Ik mag hem wel, maar verwacht geen (zichtbare) betrokkenheid. Niet iedereen kan dat.

Sneu

Ik vind het echt sneu voor de dochter van Teleur. Dat dochter erg verdrietig reageert zal ook te maken hebben met de minder leuke andere dingen die dochter meemaakt.
Ik zou wel teleurgesteld zijn in familie en vrienden. Zeker als mijn kind zo verdrietig zou zijn. Dat zal natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van de afhakers, dus ik zou wel proberen het negatieve gevoel zo snel mogelijk van mij af te zetten.
Maar ja, terugdraaien kan je het niet meer. Misschien kan je dit weekend iets leuks gaan doen met z'n allen.

Hanne.

Hanne.

31-01-2013 om 12:31

Inkopen (beetje ot)

Eerlijk gezegd doe ik maar wat. Ik koop eea in aan lekkere dingen en daar zit eea aan houdbaar bij (afbakbroodjes, kaasjes, olijven etc hoeven niet meteen op). En dan vaak lekker soep, of pizza of barbecue.

Komen er veel minder mensen dan verwacht dan kan er eea blijven liggen voor de rest van de week (en langer) en heb ik een vriezer waar evt overgebleven soep, vlees, of taart etc in kan. Sowieso eten we de dag na een verjaardag eten standaard 'verjaardagsrestjes'. Dus daar zit ook ruimte.

Zijn er ineens veel meer mensen dan verwacht haal ik ter plekke wat bij. Of ik maak met wat er in de voorraad kast staat even wat extra. De plakjes kaas voor op brood kan ik ook prima raspen en op een pizza leggen zeg maar..

Ella2007

Ella2007

01-02-2013 om 11:36

Eens met maanve

Ik snap je situatie, maar ik denk dat je je verwachtingen moet bijstellen. Hier is het overigens hetzelfde: wij wonen in een uithoek en naaste familie komt meestal niet omdat we ze vlak daarvoor, een maand geleden bv., op andere verjaardagen hebben gezien. Ze geven wel een kadootje aan de kids, op een ander moment. Dat weten de kids, en dat vinden ze prima. We maken het gezellig met wie er wel zijn, en dat zijn onze eigen vrienden met hun kinderen: 5 gezinnen -stellen. Die komen ook regelmatig niet allemaal: ik inventariseer altijd van te voren of ze komen, spreek ze toch regelmatig, en pas de inkoop daarop aan, en bespreek met mijn kids wie er komen. Zo weten ze waar ze aan toe zijn. Verder kun je je kids ook leren flexibel te zijn en hun verwachtingen niet te hoog te stellen.
Ik vind wel dat je van echt close vrienden en naaste familie (opa oma oom tante) mag verwachten dat ze je kids òf allebei een kado geven, òf geen van tweeën. Om scheve ogen te voorkomen. En dat je dat ook best op een rustig moment ter sprake mag brengen als dat niet zo is.

Gedoe altijd hè, verjaardagen. Maar heus, stel je verwachtingen bij. Dat scheelt een hoop teleurstelling.
En dat kun je je dochter ook leren. Focussen op het positieve in plaats van blijven hangen in het negatieve.

En inderdaad, niet je kind laten bellen voor uitnodigingen. Dat komt wel heel pushy over, en je zegt dan eigenlijk dat je van anderen eist dat ze komen. Dat kun je echt niet maken. Ze komen graag of ze komen niet.

Ook teleurgesteld

Ook teleurgesteld

01-02-2013 om 18:18

Nou...

Ik vind het heel logisch dat dochter en teleur het niet leuk vinden, zeker omdat het al jaren zo gaat en bij grote zus komt iedereen wel! Maar ja, de meeste mensen hier denken daar duidelijk anders over, I k vind dat heel raar.

Ik heb een vergelijkbaar akkefietje gehad en toen ik dat hier beschreef waren de reacties ook: pas je verwachtingen aan, die zijn te hoog enzovoorts...

Wij zijn blijkbaar uitzonderingen, wat ik vind het raar dat men bij het ene kind wel komt en bij het andere niet!!! En al helemaal zonder afzeggen.

Ik vind het normaal dat zeker familie die dichtbij staat komt en daar ook tijd voor vrij maakt, uitzonderingen midden in de zomervakantie, maar dan nog doe je wel je best en kom je op een ander moment!

Toke

Toke

01-02-2013 om 21:53

Januari

Ik heb hier een jarige in januari en een jarige in maart. Op de verjaardag in januari komen maar heel weinig vrienden/familie, op de verjaardag in maart komt iedereen. Vorig jaar heb ik daarover in een draadje geschreven, hoe ik dat nou kon beïnvloeden. Maar dit jaar is het weer niet gelukt. Er kwam een handjevol, vrienden kwamen zonder kinderen, familie kwam niet (zonder afmelden ook, sommigen).
Inmiddels weet ik het. En sloof ik me niet meer uit met hapjes die ik niet kan bewaren, maar koop ik zo in dat ik wat overblijft kan gebruiken voor het kinderfeestje of evt de traktatie op school. Maar wennen? Nee, het went niet. Net voor mij en niet voor kind. Want die ziet heus wel het verschil tussen de drie kaarten die hij krijgt en de zestien (!) kaarten die zijn broer krijgt. En hij mist kinderen die wel op de verjaardag van zn broer komen. Niet leuk, dus ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Maar ik ben er ook echt wel van overtuigd dat het alles met demaand januari te maken heeft en niets met het kind zelf.
Ga echt iets leuks met je dochter samen doen (samen lunchen in de stad, naar de film) dat doen wij hier ook en dan voelt hij zich zo speciaal, dat dringt die teleurstelling naar de achtergrond. Hou er rekening mee dat het vaker kan gebeuren in januari, dus plan volgend jaar iets leuks vlak na dat grotemensenfeest.

Hee toke

Ik heb nog aan je zoon gedacht maar ik had je mailadres niet meer. Gefeliciteerd nog met zijn achtste (toch?) verjaardag.

skik

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2013 om 23:12

Januari

Ik heb ook een jarige in januari, maar ik herken dit eigenlijk helemaal niet,eerlijk gezegd, wat een raar fenomeen.

Toke

Toke

01-02-2013 om 23:16

Skik (ot)

Wat leuk dat je dat nog weet Skik! Hij is nu 8 idd.

Toke

Toke

01-02-2013 om 23:27

Raar fenomeen

Bij ons valt de verjaardag echt pal na de feestdagen. En dus ook altijd in de vakantie. Dat betekent dat mensen nog met vakantie zijn, of net die dag weer gaan werken, of even helemaal geen zin meer in een feestje hebben na al die feestdagen. Misschien zou ik dat zelf ook hebben als het niet mijn kind was. Ik wil die mensen ook niks verwijten, maar vind het wel jammer voor mijn feestvarkentje.
Ik wil helemaal niet zeggen dat het voor alle dagen in januari geldt hoor, maar ik herken het wel en zie het alleen bij de verjaardag van mijn januarikind. Vriendin heeft hetzelfde met haar (eind)julikind.
Overigens gaat het wel een beetje bij het onderwerp weg: ik weet van te voren wel dat de mensen niet komen, ze melden vaak wel af. Als een meerderheid onvoorzien zonder afmelden niet op het feest zou zijn, zou ik daar zelf best verdrietig/boos over zijn.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

02-02-2013 om 12:18

Bij een kind

Ik ga trouw naar alle verjaardagen van neefjes en nichtjes, en dat zijn er aan mijn kant al twaalf. Alleen als ik echt ziek ben of tot over mijn oren bedolven ben onder het werk, zeg ik af. En stuur via bol.com een cadeautje. Natuurlijk heb ik lang niet altijd zin, maar het is belangrijk voor die kinderen en hun ouders (mijn broers en zussen dus) en ik vind het zelf ook geweldig als iedereen komt op de verjaardag van mijn eigen kinderen. Ik vind het dus best raar dat mensen niet komen in januari omdat de feestdagen net zijn geweest. Dan zou iedereen dus massaal in maart/april moeten stoppen met seks, anders krijg je je kind in januari en dan komt er niemand.
Intussen zou ik wel pragmatisch worden en mijn inkoopbeleid erop aanpassen. En inderdaad iets leuks doen met de jarige.

Mea (ot)

Euh, je hoeft natuurlijk niet te stoppen met seks om geen kind te krijgen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-02-2013 om 14:40

Maar

kun je dat dan niet gewoon zeggen tegen die mensen?
Mijn zoon is op 23 december jarig, dochter in augustus. Augustus is gewoon veel prettiger voor een verjaardag dan vlak voor kerst. Maar ik heb mensen gewoon uitgenodigt en ook gezegt dat het voor zoon niet leuk is als ze niet komen, al begrijpen we best dat het een onhandige datum is. Niet iedereen kan dat zelf bedenken. Dat hoeft ook helemaal niet op verwijtende toon.

Dendy

Mea Proefrok

Mea Proefrok

03-02-2013 om 07:58

Jippox (ot)

Als je 100% zeker geen januarikind wilt, is stoppen de beste manier. En wat is twee maanden nu op een mensenleven? Dat moet je er maar voor over hebben, hoor .
Mijn kinderen zijn trouwens in november en maart jarig, allebei meestal koud en regenachtig. Had liever twee junikinderen gehad, maar mijn man en ik zijn zelf ook heel onverantwoordelijk geweest in dezen. Bij de oudste was ik zelfs met Sinterklaas uitgerekend. Gelukkig kwam ze wat te vroeg.

Mea

Een vroegere collega van mij had een zoon die jarig was op of rond Sinterklaas (ik geloof op). Dat kind vierde al vanaf jonge leeftijd zijn verjaardag in juni: de ouders hadden de boel gedecideerd een half jaar opgeschoven, en niemand wist meer beter.

Dus als de verjaardagen van je kinderen slecht uitkomen: gewoon opschuiven die hap!

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.